spapda Creative Commons License 2013.04.26 0 0 33845

Nem értem, mi ez a nagy dilemma. A 300Tdi motorhoz (Defi esetében) azt írja a gyári kézikönyv a 38. oldalon, hogy:

Specification: RES.22.OL.PD-2 or CCMC PD-2 or API CD

Viscosity: 15W-40

 

Na most azt tudjuk, hogy viszkozitás terén minél kisebb, annál jobb, a 15W-40 ma már túlhaladott dolog. Szóval marad a 10W-40 vagy az 5W-40, attól függően, mennyire akarod kényeztetni a vasat. Szerintem ha eddig nem 5W-40-nel volt hajtva, akkor már felesleges bele, nem valószínű, hogy a nagyobb viszkozitás miatt előbb kopna el a motor. Már csak azért sem, mert a teljesítményszint is számít, ami ebben az esetben API CD. Ez egy özönvíz előtti szabvány, gyakorlatilag minden olaj teljesíti, mai szemmel nézve nagyon minimális követelményeket fogalmaz meg. Ma már bármelyik normális 10W-40-es olaj tudja a későbbi API CF szabványt, de akad CG-s is, szóval mindegyik bőven túlteljesíti a gyári elvárásokat. Pont ezért mindegy az is, hogy turbódízelhez ajánlják-e az olajat vagy sem. Ugyanis nincs ilyen szabvány, hogy turbódízel. A dízelekre vonatkozó szabványok az API berkeken belül C betűvel kezdődnek, példa rá a fent taglalt CD és CF. Ha tehát egy turbódízelhez minimum CD olajat írnak elő, akkor az az olaj, aminek a flakonján virít az API CD felirat, az a kérdéses turbódízelhez megfelelő választás.

 

A márkaválasztás már vallási ügy. Nekem akármelyik kocsimba raktam sima Valvoline olajat, nem sokkal később mindig valahol könnyezni kezdte. Mivel öreg autókról van szó, ez lehet a véletlen műve is, de azóta kerülöm. A Valvoline MaxLife viszont tényleg működik, picit csökkenti az olajfolyást (pl. főtengelyszimmering), de ez nem megoldás, ha egy tömítést cserélni kell, akkor nem az olajjal célszerű játszani. A Castrollal két probléma van: túl van sztárolva, valamint (az előbbiből adódóan) tele a magyar piac hamisítvánnyal. Szóval elég könnyen bukta lehet, ha pancsolt verziót kapsz. De ha eredeti, akkor sem olyan nagy dobás, nem értem, miért van oda érte mindenki, technikailag néha egy lépéssel a konkurencia mögött jár, hiszen megteheti, a márkanév eladja a lötyit. A Q8 olcsó és jó, szerencsére itthon nincs felkapva, így kimondottan baráti áron lehet hozzájutni, és azért az mindig sokat elárul egy olajról, ha szép hosszú a hitelesítések listája, hiszen azt mutatja, hogy a gyártó nem sajnálta a zsetont, és a fontosabb gyártókhoz becsengetett a tanúsítványért. Pl. a Q8 Advanced Diesel 10W-40 a standard ACEA B3 és API CD/CF mellett rendelkezik a Merci (MB229.1) és a BMW (BMW Special Oil) plecsnivel is, na meg a Volkswagen konszern jóváhagyásával (VW 500.00, 505.00). Persze az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy pl. a Mercedes szabványát nem nehéz teljesíteni, hiszen a legtöbb paramétert illetően kisebb az elvárás, mint az ACEA B3 esetében, de maga a jóváhagyás megszerzése akkor is külön kiadás, és általában csak a komolyabb olajtársaságok fektetnek ilyesmibe.

A Total esetében két 10W-40-es van, ebből a Quartz 7000 a komolyabb cucc, a Classic névre hallgató változat prosztóbb (és olcsóbb), nem véletlenül ez található a hipermarketek (pl. Auchan) polcain.

Én mostanában a volt Agip, ma már nálunk is Eni névre hallgató cég löttyeit részesítem előnyben, mert viszonylag olcsók és kellően széles a palettájuk, mindig mindenre van megfelelő jóváhagyású olajuk, a robogótól a a differenciálműig. És mindegyik érzésre jól teszi a dolgát, pl. váltónál hidegen sem zavaró a kapcsolás stb. A kombimba pedig mindig Mobil termékeket öntök, mert már előttem is azt tettek bele, én is ezt rakom, és bár nem annyira olcsó, mint mondjuk a Q8 vagy az Agip/Eni, de soha nem volt vele baj, úgyhogy követem a "bevált csapaton ne változtass" elvet.

 

Na meg nem érdemes elfelejteni, hogy évente mennyit költ az ember üzemanyagra. Ehhez képest az évi 1-2 olajcsere költsége (főleg egy terepjáró esetében) apróság, tehát emiatt mindegy, hogy melyiket választod. Évente 10000 km is már közel fél milliós üzemanyagszámlát jelent, ehhez képest egy olajcsere megvan egy 10-esből.

Előzmény: Ivwi (33843)