Balázs1a Creative Commons License 2013.03.23 0 0 16842

Amit most leírok, saját vélemény, nem objektív kritika:

 

1) A tervezett buszpályaudvar a rendelkezésre álló helyből a maximumot hozza ki, ez feltétlenül pozitív. A terv, így papíron, tetszik. Viszont:

2) A jelenlegi pályaudvar központi fekvésű, közel minden hivatalhoz, egészében a belvároshoz, a plázához és több (nagy kiterjedésű) lakótelephez. Nem régen lett teljesen felújítva, rendelkezik parkolóval, de a pláza teteje is rendkívül közel esik. Több iskola is található a vonzáskörzetben, a kollégiumokkal együtt. Ezek egyike sincs meg a vasútállomáson, kivéve persze azt az egy általános- és középiskolát, illetve az egy gimnáziumot. (OFF Na meg a mi állatorvosi rendelőnket. :) ON)

3) A tervezett pályaudvaron a parkolóhelyek kínálata a jelenleginél is kevesebb, pedig aki járt már a vasút környékén, az tudja, hogy most is telt ház van általában. Ha a buszpályaudvar is kikerül, az autók száma megsokszorozódik, a következő okok miatt:

- A helyi közlekedés drága, figyelembe véve, hogy sokan csak a vasútig / helyközi buszig utaznának a helyi járattal. Ezért inkább kimennek kocsival a pályaudvarra, és onnan tömegközlekednek. Ezzel nincs is baj, nyilván ezért épülnek a P+R parkolók, hogy a helyben gépjárművel közlekedők átszállhassanak a tömegközlekedési eszközökre. Ehhez ez a parkoló kicsi lesz, vagy fizetős, ami szerintem felháborító lenne, mivel ellentétes a tömegközlekedésre szoktatás eszméjével.

- A vasút közelében nincs semmi, még lakóházból is kevés. Ezért és a fentiek miatt többen kényszerülnek kocsiba, mint a jelenlegi pályaudvar esetében, ahol két lakótelep is a vonzáskörzetbe esik.

4) A vasútállomásról induló helyközi járatainkon (most már csak off járat) érdemes utasszámlálást végezni (tudom, hogy volt ilyen). Hányan szállnak fel a vasúton, és hányan utána a buszpályaudvaron? És fordítva, a leszállók esetén, ugyanígy érdemes számolni.

5) OFF Most már nyilvánvaló számomra, hogy Fehérvár el akarja nyerni a világ legtöbb körforgalmával rendelkező városa címet. Bizonyára hatalmas biztonsági kockázatok rejlenek az összes hagyományos kereszteződésben, ezért kell ehhez a projekthez is kizárólag körforgalmú csomópontot építeni. Félreértés ne essék, rengeteg előnyét látom a körforgalmaknak, de az, ami Fehérváron megy, túlzás. Néhány körforgalmunk nem is érdemi csomópont, mivel nincs becsatlakozó út, csak "biztosítva van az elméleti lehetősége". ON

6) A tervezett pályaudvar ugyan a lehető legnagyobb, mégsem érzem elég tágasnak a helyi- és helyközi buszok tárolására. A jelenlegi pályaudvaron sem férnek el, a vidámparktól az Auchanig állnak a buszok. A vasút környékén még nehézkesebbnek érzem a tárolást, talán a Mártírokon férnek el még, a szélső sávokban. Ahol ugye személygépkocsik fognak állni, mivel kicsi lesz a parkoló.

7) A Palotai úton biztosítható a helyi közlekedés úgy, hogy a járatok érintik a buszpályaudvart, de ezért nem kényszerülnek kitérőre. Elég sok átló útjába beleesik a jelenlegi pályaudvar (Auchan - Feketehegy, Rádiótelep - Öreghegy, stb.). A vasútállomás az elképzelt útvonalak esetében legtöbbször csak kitérővel ejthető útba. Helyközi járatok kapcsán is hasonló a helyzet.

 

Ezek, még egyszer, csak első gondolatok a terv láttán, amely tetszene, ha nem Fehérvárról lenne szó. Móron miért nem akar senki intermodális csomópontot? Van vasútja, vajon miért nem kerül ki oda a helyközi pályaudvar? Nem olyan túl nagy a különbség... Amiért Baracskán is van létjogosultsága a helyi járatnak, mert elég megnézni, hol helyezkedik el az intermodális csomópont, és hol laknak a baracskaiak.