Fradista Utazó Creative Commons License 2013.01.02 0 0 244294

Pár gondolat.

 

A járatok átadása a BKV-tól a Volánbuszhoz, elsősorban presztízsveszteséget jelent. Talán megfelelő, ha Turai István, törökbálinti polgármester szavait veszem elő, aki arról beszélt egy-két éve, hogy a városának mennyire fontos, hogy kék busz jár ki, és Törökbálint, ameddig módja van rá, fizetni is fog a kék busz megmaradásáért. Sok budapesti ember számára ahová sárga busz jár, az már vidék. Hozzáértők szerint akár 15-20%-os felárat jelent az ingatlanoknál, hogy a környékre kék busz jár, és nem sárga. 

A környéki települések ellátását a BKK (korábban BKV) és a helyi önkormányzatok közötti szerződések szabályozzák jelenleg. Az új struktúrában ez a Volánbusz ill. a minisztérium belügye lenne. Persze jónéhány településen (közte olyanokon, mint Szigetszentmiklós, Érd, Diósd) ehhez már hozzászoktak, a rendszer bejáratódott, katasztrófát valószínűleg nem fog jelenteni, viszont a kisforgalmú időszakokban ritkítást szinte biztosan igen. 

A Volánbusznak van rutinja 5 perces, meg annál sűrűbb közlekedésben, sőt, még bonyolultabban is, mert pl. Szigetszentmiklós felé megy kb. 8-féle járat, szóval nem is olyan egyszerű a forgalomirányítás, mint a BKK-nál. 

A jelenlegi környéki járatok mindegyikének van városon belüli funkciója is, eltérő mértékben. Na most, ha a félóránként járó 55-öst szedik szét egy helyi és eegy helyközi járatra, az nem lenne vicces. Ha viszont egy az egyben kerül át a VB-hoz, akkor az utasainak 90%-a csak Budapesten belül utazna, ami igencsak kuriózum lenne. A 22-esen ma is a városon belüli utasáramlás az erősebb. Csakhogy az pont ellentétes irányú, mint az elővárosi forgalom, amivel ma elég jól kiegyenlítik egymást (de továbbra is a 22-es reggel felfelé, délután lefelé terheltebb). Itt valószínűleg lenne egy BKK-járat a Korányiig, meg egy Volánbusz-járat, ami Budapesten belül csak néhány helyen áll meg, mindkettő kb. a mai járatsűrűség felével. 

A 240E-n a budaörsi gimnáziumnál délután a következő busz beér a megállóba, mire a sofőr minden jegyet ellenőriz.

 

Áremelkedést az átállás nem hozna, sőt, a BKV egyközpontú tarifarendszere miatt az utazások egy kis része még olcsóbbá is válhat. Ill. nem tudom, hogy a Volánbusz tarifarendszere milyen, például érvényes lehetne-e nálunk egy és ugyanaz a bérlet a Móricz Zsigmond körtér - Budaörsi lakótelep között a 240E és a 188E útvonalán. 

Kérdéses, hogy az a szimpla tény, hogy ezentúl kell a buszra jegy, mekkora utasszámvesztést hoz, egyik napról a másikra. 

 

Május 1-ig a szükséges számú autóbuszt a Volánbusz csakis egyféleképpen tudja forgalomba állítani: ha egy jelentős részüket a BKV-tól bérli. 

 

A többi irányt nem ismerem, de Budaörs, Törökbálint felé az éjszakai buszok kihasználtsága igen magas, legalább hétvégén biztosan önfenntartóak tudnának lenni, ergo megmaradhatnának.