LvT Creative Commons License 2012.08.11 0 0 9470

> Egyébként a Szimon családnév is görög lehet? (Szintén Mindszentről.) Érdekes, hogy nem lett belőle Simon...

 

A Popovits (#9460) is azért lehet görög név, mert a balkáni nemzeti mozgalmak XIX. sz.-i megjelenésével lett a fogalomnak modern értelme: korábban műveltséget, nyelvet és főként vallást jelentett. A cincár (aromán, makedoromán) Sina család tehát ezért volt görög.

 

Ezt azért írtam, mert a Σίμων /Szimon/ ilyenformán görög, de ténylegesen eredhet más ortodox vallású népből/nyelvből, pl. bulgár Симо /Szimo/ < Симеон /Szimeon/, orosz Семён /Szĕmjon/, örmény Սիմ(ե)ոն /Szim(e)on/, román Simion, szerb Сим(е)он /Szim(e)on/.

 

Arra a kérdésre, hogy miért maradt meg az /sz/, nem tudok konkrétumot válaszolni. Láthatólag van ilyen és olyan eset is: hogy emögött az integráció-szeparáció, a nyelv (görög sejpes /sz/ vs. szerb stb. /s/ ~ /sz/ különbség), tradicionális-neológ honosodás jelentette dichotómia munkál-e (vagy ezek együttese), nem tudom. Ehhez kellene egy tanulmány a kérdésről, de ilyenem nincs.

 

 

> évszázadokon keresztül népszerű az Apollónia keresztnév, de megjelenik a Nikodém is

 

A Никодим /Nikodim/ a szerbben is megvan (nyilván a közös ortodox panteon folytán), az Apollónia számomra pedig cigány remineszcenciát idéz (lehet, hogy ez is a görögkeleti vallás folytán). Egyebekben nincs ötletem.

 

Abban sem vagyok gyakorlott, hogy mi történik, ha ortodoxok olyan helyre települnek be, ahol nincsenek annyian, hogy saját hitközséget alapítsanak. Vajon nem képzelhető el ilyenkor a vallási asszimiláció..?

Előzmény: Mezőbándi (9467)