hmsoft Creative Commons License 2012.08.07 0 0 66423

Ezek szerint ilyenkor addig jár a motor, ameddig szét nem hullik ott a mozdonyban?

 

A megszaladás ellen a motorok többségének van beépített védelme, amely meghatározott fordulatszám túllépésekor beavatkozik, például az adagoló alaphelyzetbe állításával. Csakhogy még ekkor is előfordulhat, hogy a motor tovább jár, a kenőolajat használva tüzelőanyagként. (Valószínűleg ott a videón már ilyesmi történik.) A kenőolajszivattyú a motor beindulása után mechanikus, tehát amíg a motor jár, a szivattyú is jár. Ha az olajhozzávezetést valamilyen módon sikerül elzárni, akkor persze előbb-utóbb a motor is leáll, mert már nem lesz mit égetnie. Közben kenés hiányában beállhat egy-egy dugattyú, amiből hajtórúdszakadás lesz, az magával von további sérüléseket. A lentebb bemutatott mozdony ellendugattyús motorjában ráadásul kapásból a másik dugattyú-hajtórúd páros is jó eséllyel tönkremegy. Persze mindez már a fordulatszám túllépés miatt is bekövetkezhet, mert a forgó alkatrészek nem bírják ki a keletkező tömegerőket. Nem célszerű ilyenkor a motor mellett tartózkodni, mert egy-egy alkatrész kipotyogása, lerepülése elég életveszélyes tud lenni ekkora motoroknál. A mv-nek (illetve a közelben lévő karbantartó erőknek) aztán vagy sikerül elzárnia az olaj útját, vagy sem, a motorból esetleg kirepülő alkatrészek vagy sérülést okoznak a mozdonyban, a mozdony környezetében, vagy sem, a szabályozatlan körülmények között történő égéstől vagy lángra lobban valami a géptérben, vagy sem, amit aztán vagy sikerül eloltani, vagy sem.

 

Mintha egy kicsit emlékeztetne a történet az M63,004-re

 

Ott anyaghiba miatt ment tönkre a főgenerátor, nem a motor megszaladása miatt.

 

hm

Előzmény: alkotasu (66422)