ClaasMan Creative Commons License 2012.06.12 0 0 28532

Üdv!

 

Megvolt pár napja a hajtókar csapágy csere a verdámon (GS II, 1,5 dci 106 Le, DB69990, 116 e km). A gyári listába nem volt benne, ennek ellenére az utolsó pillanatba történt a csere. A felső csészék brutálisan néztek ki (visszakértem a csapágyakat). A cserét csak azért csináltattam meg Én is, mert a Renault-s szervizvezető ismerősöm mindenképpen javasolta. Azt mondja cseréltek már mindenféle motoron (kivéve 1,9-en), mindenféle mot.szám tartományban (még 86 Le-is). Mivel hosszú távra vettem a kocsit (relatív keveset használjuk, kb évi 10-12 e km) rábólintottam.

 

Én is hasonló területen dolgozom (ipari dízelmotorok). Tapasztalatom szerint az ilyen szervizlevelek csak támpontok. A gyár az alkatrészt beszállítótól kapja. Ha méretprobléma, vagy gyártástechnológiai ( pl. szerszámgép beállítás, kopás) hiba van egy alkatrészen azt sokkal könyebb behatárolni hogy mitől meddig volt rossz. Ha anyagminőségi probléma van (jelen hibánál valószínű) azt jóval nehezebb. Ráadásul mivel a motornak egy kicsi részéről van szó ezerszámra készül, ezerszámra építik be, és ezerszámra fut olyan motor amiben a rossz alk. van. Ráadásul jelentős idő telt el míg a hibák előjöttek, és főleg sorozatban. A pontos tartomány behatárolását nehezíti még hogy a Franciák nem híresek a dokumentálásról (persze ilyen nagy sorozatú motoroknál ez nem is jellemző). Az ipari Mercedes mociknál pl. kamera figyeli az összeszerelésnél hogy helyes dugattyúgyűrűt a helyes helyre tegyen a betanított munkás.

 

Sajna pusztán leellenőrizni nem érdemes, mert az olajteknőt, és a hajtókarcsavarokat mindeképp cserélni kell ha már megbontásra került, és ez maga majdnem annyi alkatrészköltségbe mint a csapágykészlet.