spapda Creative Commons License 2012.04.11 0 0 40381

Sokat számít a hajtáslánc. Vannak pragmatikus álláspontok, miszerint egy terepjárón illik merev első-hátsó hídnak lenni (igaz ekkor egy csomó japán terepjáró kiesik a listáról, mint terepjáró), vagy ne legyen középső diffi (lásd pickupok és sok terepjáró), vagy legyen, de akkor az kézzel zárható legyen, ne pedig valami "automatikus" dolog kapcsolgassa össze az első és hátsó tengelyt, viszkós vagy egyéb módon. A többség szerint minél egyszerűbb a konstrukció, minél kevesebb az elektronika, annál terepjáróbb egy autó, elvégre jó dolog a lejtmenetcomputer meg az elektronikus diffizár, csak ezekhez jeladók és feldolgozóegységek kellenek, amik persze Murphy törvénye szerint pont a terepen fognak meghalni, hiszen ott éri őket sár, víz és mindenféle földi jóság. Sokan úgy gondolják, hogy a tisztességes terepjáró nem műanyagból van - ebben a gondolatban sok igazság lakik, elvégre a fém horpad, a műanyag törik. A horpadt fémet elég jól ki lehet kalapálni, a 8 részre repedt műanyag lökhárító viszont garantáltan megy a kukába. Ebből a szempontból viszont napjaink terepjárói sem terepjárók, hiszen ezeken is egyre több a műanyag elem. Aztán ott az alváz kérdése, ortodox terepeseknél alváz nélkül nem lehet egy autó terepjáró. Na de akkor mi van a már említett Nivával vagy a Jeep Cherokee-val? Meg a Mitsubishi Pajero Pininnel? Egy alapvetően utcára tervezett SUV nem csak a hajtásláncában különbözhet az igazi terepjáróktól, hanem attól, hogy nincs felkészítve a sárra, vízre. Sem az elektronika, sem a kasztni. Ha pedig a leggyakorlatiasabb szemmel nézzük a kérdést, akkor azt is mondhatjuk, hogy az a terepjáró, ami ott képes közlekedni, ahol egy átlagos 2WD személygépkocsi már nem. De ebben az esetben Fiat Panda 4x4 és az összkerekes Suzuki Ignis is terepjáró, de még a 2T Wartburg kombi is (földutakon még ma is néha találkozni vele), ami ráadásul alvázas.

 

Szóval sok szempont van, ami alapján elválasztható egymástól a terepjáró és SUV kategória, de szinte mindegyik esetében kizárunk egy-egy darabot a listáról, ami mégis oda való lenne. A legjobb megkülönböztetés szerintem az, hogy milyen célra gyártja, milyen körülményeket figyelembe véve tervezi a gyártó. Egy SUV esetében ez egyértelműen csak és kizárólag az aszfalt, a terepjárószerű kinézet és az összkerékhajtás ne tévesszen meg. De minek elválasztani a kettőt? Egyesek G Merciben (ami jó terepjáró hírében áll) feszítve max. a présházig térnek le az aszfaltról, mások meg mindenféle összkerekes szgk segítségével is meglepő terepezésre képesek. Nem ez a lényeg, hanem az, hogy mire kell az autó és mire használja a tulajdonos. A beszélgetést kiváltó jármű egy Grand Vitara, amit azért vett a fórumlátogató kolléga, mert szeretne télen-nyáron nyugiban közlekedni aszfalton, valamint könnyű száraz és saras, göröngyös földúton is. Erre a célra jó választás, és csak ez a lényeg.

Előzmény: MagicBoy (40377)