Első Békés Csabai Gőzmalom Rosenthal Márton Rt.
Rosenthal Adolf földbirtokos kérelme alapján a KM. rendeletének értelmében 1922.II.22.-én tartották meg a Gerendás kitérő-Szent Miklós major fővonalú és ezen vonal 56/57 szelvényközéből kiágazó Békéscsabára vezető szárnyvonal közigazgatási bejárását.
A leendő kisvasút építési engedélyét a KM. 1922.IV.11.-én adta ki 56724 iratszámmal. Az építési engedély tartalmazza a pálya műszaki adatait:
- Nyomtávolság 760 mm
- Sínrendszer 7 kg/fm
- Talpfa méret 12X14X120 cm
- Korona szélesség 2.5 m
- Legkisebb ívsugár 20 m
- Legnagyobb emelkedés/esés 20 ezrelék
-Vontatás neme motoros
1924.V.5.-én helyszíni szemle Békéscsaba állomáson. A kisvasút átrakó vágánya miatt Békéscsaba MÁV állomás teherpályaudvarának kihúzóvágányát kell folytatólagosan csonkavágányként meghosszabbítani.
Módosul a kisvasút nyomvonala,1924.IX.20.-án már mint Békéscsaba-Szent Miklós major fővonalú építési engedélyt ad ki a KM. 72480/1924.V. iratszámmal. Még ezévben meg is épül az új kisvasút,az ideiglenes üzemengedélyt 1924.XII.3.-án kapják meg az üzemeltetők. A műtanrendőri bejárást 1924.XII.19.-én 9:30 órai kezdettel tartották meg. Idézet a jegyzőkönyvből: „A kisvasút nincs kellően leülepedve,a hideg téli időjárás megszűnte után a pálya egész hosszában kiemelendő és szabályozandó!”
A kisvasút további sorsáról annyit tudni, hogy 1929-ben még létezett, de 1945-ig felbontották.
