Felek Ferenc Creative Commons License 2011.12.27 0 0 48235

Keresek a Bácsalmási GV-ról mindennemű információt, iratot, fényképet, visszaemlékezést, stb.

 

    A Bácsalmási GV vázlatos története

 

    A Bácsalmás-Sörházmajor közötti lórévasút 1926-ban épült 600 mm nyomtávolsággal. A kisvasút felépítményébe 7 kg/fm súlyú, 7 méter hosszú sínszálak kerültek beépítésre, mintegy 3 000 db. A háború előtti időkből sajnos csak ennyit tudunk.

   A háború után 1948.XII. hóban a kisvasút vonala mentén élők úgy döntöttek, hogy hozzájárulnak a kisvasút újraindításának költségeihez, a támogatás mértéke 35%. Kikötés, hogy a vonalat át kell „gombolni” 760 mm nyomtávolságra, hogy a későbbiekben össze lehessen kötni a Szegedi Gazdasági Vasúttal (az ekkor még nincs államosítva).

   Bács-Kiskun Vármegye közgyűlése  jóváhagyja a tervet.

   1949-ben a kisvasút a Békéscsabai GVNV kezelésébe kerül, mely a megmaradt anyagokat lerovancsoltatja, lista 1949.IV.29. dátummal :

-          Fővágány 10 000 vfm, 7 kg

-          Mellékvágány 420 vfm, 7 kg

-          Váltó 20 db, 7 kg

-          Külső/belső laposheveder 5820/5820 db

-          Sínszeg 54 000 db

-          Talpfa 13 500 db

-          Útátjáró 13 db

-          Vágányhídmérleg házzal, 5x4x3 m, 1 db

-          Lóré, vasvázas, 2 tg. fékes, pőre, 6 db

-          Lóré, vasvázas, 2 tg. fékezetlen, pőre, 1 db

-          Lóré oldal és faváz kerék nélkül, 1-1 db

-          Lóré faváz kerékkel, 7 db

-          Lóré kerékpár, 5 db

    A Sörházmajor-Kunbaja vonalszakasz építési engedélyét a KM 7898/IV/57-6/1950. iratszámmal adja ki. Az új pálya a régi folytatásaként, annak 93+00 szelvénypontján kezdődik. A felépítménybe már 9.25 kg/fm súlyú sínszálak kerülnek lengő illesztéssel, akác és tölgy talpfákra szegezve, melyek aljtávolsága 59 cm lett. Az új szakasz legkisebb ívsugara 60 méter.

   1950.X.7.-én az átépített és az új szakasz Műtanrendőri bejárását megtartották, majd 18-án megindulhatott a korlátozott közforgalom.

   1954.V.1.-én a vonatokat a 3801-3899 számtartományban számozzák.

   Az 1958.VI.30. érvénybe lépő GVI Menetrendfüggelékből a GVI 4 sz. Bácsalmás-Kunbaja vonalára vonatkozó adatok: A Bácsalmás-Kunbaja vonal a II. számú terhelési szakaszba tartozik, Bácsalmásról indulva 11 ezrelék a legnagyobb emelkedő, visszaútban 10 ezrelék. A vonalon a GV 3700 és GV 5700 s. motormozdonyok 53 tonnás, míg a GV 4500 s. mozdonyok 33 tonnás vonatokat továbbíthatnak. Ekkor a vonatok számozása a 601-699 számtartományba esik. A pálya megengedett tengelynyomása 2.7 tonna, a legnagyobb sebesség 15 km/h.

   A GV Üzemfőnökséget a MÁV 1962.I.1. 00:00 órakor megszüntette. A Bácsalmási Állami Gazdaság vezetői és dolgozói egyedülálló módon azonban nem akarták, hogy a szívükhöz nőtt kisvasút elpusztuljon, ezért az ÁG átvette az üzemeltetést. Emiatt 1962.VII.17 és 18-án egyesített Közigazgatási és Műtanrendőri bejárást tartottak. A pálya ekkor:

-          10 464 vfm fővonal

-          518 vfm mellékvágány

-          27 db váltó

   Az Üzemfőnökség tulajdonában van:

-          1 398.5 vfm 9.3 kg vasaljas repvágány

-          1 792 vfm 9.3 kg faaljas repvágány

-          132 vfm 7 kg vasaljas repvágány

-          1 188 vfm 7 kg faaljas repvágány

    A Pft. tulajdonában van:

-          505 vfm 7 kg vasaljas repvágány

-          1 db sínhajlító gép

-          1 db nyomtáv és túlemelés mérő mérce

-          1 db pályakocsi

-          1 db hajtóka

    A kisvasút végleges leállásáról és pusztulásának körülményeiről még nem került adat elő.

Az 1964/1965 menetrend még feltünteti a kisvasutat, a helyiek honlapja szerint 1964.-ben szűnt meg a személyszállítás.

 

   A vontatási és kocsiszolgálat története

 

   Mikor a GV 1950-ben megindult, mindössze a GV 210 psz. R35 Hoffer mozdony állt szolgálatba. Ennek teljesítménye a feladathoz kevés volt, így 1954-ig az államosítot Mezőhegyesi Cukorgyár gőzmozdonyai csühögtek Bácsalmás és Kunbaja között. A GV 30, 31 és 32 psz. kétcsatlós lokomotívokat 1953-ban az új szállítású GV 324 psz. C50 mozdony egészítette ki.

   A Bácsalmási Állami Gazdaság belső forgalmát kezdetben lovakkal, majd később a GVI-től bérelt, vagy átadott dieselmozdonyokkal látták el, pld. GV 3414 (B26 tipus), vagy GV 1411 (MD40 tipus).

   A MÁV általi leállításkor a GV 4508, GV 3772 és GV 5722 psz. mozdonyok voltak ide állomásítva. Az öt tonnás gép ittmaradt, a két héttonnás pótlására pedig a szintén megszüntetett Gyulai kisvasút GV 3733 psz. motormozdonya érkezett meg (I.18.-án).

   A csekély személyforgalom mindössze egy négytengelyes kocsit igényelt, a Bak 43 psz. személyvagont megörökölte az ÁG. 1959-ben érkezett Sárospatakról a MÁV B 202 psz. személyvagon, ő igencsak elcsodálkozhatott a szántóföldek, ligetek, szikesek és majorok között döcögve, hiszen pályafutását a Fővárosban kezdte, mint FVV 5419 psz. villamos!

    A teherforgalom mindvégig az R lórék vállán nyugodott, a legkomolyabb tehervagon 1958-ban érkezett a GVI Kisújszállási műhelyéből, ő volt a GV Ga 10013 psz. fedett teher.

    A MÁV 1962.I.15.-én az alábbi járműveket adta át az ÁG.-nak:

-          1 db személykocsi (GV Bak 43)

-          1 db teherkocsi (GV G 17006)

-          4 db fékes GV R lóré

-          17 db fékezetlen GV R lóré

-          2 db fékes GV Ubn csille

-          4 db fékezetlen GV Ubn csille

-          4 db ÁG pályaszámú R lóré

    A járművek 1964 utáni sorsa egyenlőre ismeretlen…

 

Bácsalmás és Vidéke, 1959.

1963.

1950.