spapda Creative Commons License 2011.12.23 0 0 39492

Emlékszem rá, valamikor nyáron vetetted fel először a kérdést. Akkor azt mondtuk, hogy 1 millió alatt csak szívás lesz belőle. Ez továbbra is igaz, így az általad linkelt 300 rugós autók garantáltan az ótvar legalját képezik, ennyiért még Nivát meg Samurait sem nagyon kapsz (használhatót). A Mitsuhoz inkább hozzá sem szólok, Csonti Car hirdetés, keress rá, "fogalom" a nepperek között is.

 

Ne hidd, hogy ennyiért használható állapotú, nagytestű dízel terepjárót kapsz. Igaz, hogy a régi Pajero TD strapabíró darab, de nagy valószínűséggel kopott, logó belű, esetleg hengerfejes gépet kapsz csak ezért a lóvéért, és akkor a váltó, terepváltó, teljes hajtáslánc állapotáról (olajcsere diffiben? azmiaz?) még nem is beszéltünk. A kasztni mindegyiknél garantáltan lyukasra van rohadva, esetleg az alváz is (Pajero-nál és Cherokee-nál is volt erre hajlamos széria). A Jeep eleve bontásra való (a hirdetés szerint), szóval nehezen hihető a felújított hengerfej (egy tisztességes felújítás 100 rugós nagyságrend!). A Pajero friss műszakija pedig "levelezőn" lett megszerezve, Csontiék így nyomják (meg a többi nepper is). Szóval garancia semmire sincs.

 

A 2.1TD Jeep-et szerintem felejtsd el, több okból is. Az egyik az, hogy itt konkrétan egy Renault motorról beszélünk, amit senki sem tart túl jó konstrukciónak. Nem is olyan tartós, mint a japán kortársaké, nincs is benne elég erő, ennek ellenére rohadt sokat fogyaszt. Na meg szerintem alkatrészt is jóval kevesebbet találsz hozzá itthon, mint a szokásos japán gépekhez (Mitsu, Nissan, Suzuki). Gyakorlatilag egyetlen érvet sem tudok felhozni a 2.1-es dízel Csirke mellett, mert még belülről is szörnyen kicsi, nem is gondolná az ember, amíg be nem ül. Anno én is elgondolkodtam egy ilyen megvételén, jó sokat is utaztam érte, aztán nagyot csalódtam, minden szempontból. Az 600 rugó volt, de szintén több volt rajta a lyuk, mint az anyag, le volt harcolva a motor, ette az olajat a turbó, rikoltott a karbantartás hiánya a gépről.

 

Nézzük a Mitsubishit: a leírásból és a fotókból is látszik, hogy rohamtempóban rohad a kasztni, vajon milyen lehet az alja? És a motor? Nézd meg, hol kezdődnek az értelmes állapotú dízel Pajerok ára! 750-800e környékén már akad olyan darab, amit esetleg érdemes megnézni (Baranyában elég sok eladó, például ez meg ez), de ebben az árkategóriában még semmi sem garancia, ügyesen fotózva, lemosva, polírozva minden szebbnek tűnik a valóságnál. Ha papíros, megbízható, napi közlekedésre alkalmas autót keresel, akkor a fél millió alatti nagytestű terepjárókat elkerülöd. Anno én is lecsekkoltam mindenfélét 300-500 rugó között, a Jeep Cherokee-tól az Opel Fronterán és Mitsubishin át a Ssangyong Korandoig, de ennyi pénzért csak bontószökevényt kapni, rémisztő tákolásokkal, elhanyagolt, döglődő alkatrészekkel. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy mi van akkor, ha kiviszed terepre? Ahol ugye picit keményebb igénybevételnek van kitéve a gép. Mert az oké, hogy utcán elgurul bármelyik bontószökevény, de amikor meg kell forgatni a motort, meg feszül picit a hajtáslánc, plusz jut ide-oda sár és víz, na akkor elég gyorsan le tud térdelni egy ilyen tákolat.

Ezeknél a '80-as évekbeli gépeknél nem az elektronika jelenti a nagy problémát (főleg a dízeleknél, ahol szinte zéró a villany), hanem a hardver, a motor, váltó, futómű, kasztni. Mert egy motorfelújítás, egy lakatolás, terepváltócsere vagy hídcsere gyorsan viszi a pénzt, és máris ott vagy 0.7-1 millió környékén, amiért már kapásból használható állagú gépet is kaptál volna.

 

Szerintem gondold meg alaposan, mert szívás lesz belőle. Lejárt papírokkal rendelkező, kibelezett gépet friss vizsgás autóvá varázsolni szerintem nagyon zsákbamacska, 300 rugóért pedig jó (=napi szinten használható, megbízható) állapotú, műszaki vizsgás dízel terepjárót ebben az országban nem kapsz. Ótvar állapotúval közlekedni pedig neked sem jó, ráadásul az NKH (ex-KPM) például mifelénk kezd rászállni erre, útszélen kiintenek, mobil "vizsgaállomásra" teszik a gépet, ha nem stimmel valami, egyből érvénytelenítik a forgalmidat, és berendelnek vizsgára a megyei felügyeletre. Akkor pedig szart sem ér a Csonti-féle levelezős viszga 2013-ig.