ewyccee Creative Commons License 2011.12.21 0 0 80

Önhibánkon kívül fizetünk bírságot mások helyett?

Hát nem, azért sem!


Alanyunk családi házat vásárolt, a gázszolgáltató szemrevételezte a gázórát, amit ránézésre rendben találtak - tüzetesebb vizsgálatok nélkül. Majd rendeltetésszerűen használták a gázt, kandallófűtéssel is rásegítve, mégis folyamatosan több díjat fizettek, mint az előző lakók. Beköltözés után 3 év múlva gázóracseréket eszközölt a szolgáltató, a szerelő letépte a számlálót, és közölte, hogy az óra rongált, mert a számláló hátoldala meg volt kalapálva, és vissza volt ragasztva. Alanyunk a jegyzőkönyvben szerepeltette, hogy nem ismeri el a rongálást. A szolgáltató meg szakértette az órát, és ennek eredményeként kiküldött alanyunk részére xxx ezer Ft-os büntetést úgy, hogy alanyunkat meg sem hallgatták az ügyben. Mivel vitatta az összeget, kikapcsolták a gázszolgáltatásból.

- A földgázellátásáról szóló trv. pontosan meghatározza azokat az eseteket, amelyekben a fogyasztó által tanúsított magatartás szerződésszegésnek minősül, és a közüzemi szolgáltató bírság kiszabására jogosult. A leggyakoribb ilyen eset, amikor a fogyasztó a gázt a gázmérő működésének bárminemű befolyásolásával, vagy egyéb szabálytalan módon vételezi. A mérőműszer befolyásoltságának tényét meghatározott szakképzettséggel rendelkező személy állapítja meg, aki a legtöbb esetben a közüzemi szolgáltatóval sajátos, jogi-, vagy érdekkapcsolatban álló személy.

- A mérők hitelességéről szóló törvény szerint a közüzemi szolgáltató köteles gondoskodni.

- Amikor a mérő befolyásoltságát a szolgáltató által kiküldött szakemberek a beüzemelés előtt a lefolytatott vizsgálat során nem állapítják meg, a mérő hitelességét igazoló jegyzőkönyvet aláírják, és a fogyasztóval is aláíratják, a fogyasztó rendkívül nehéz helyzetbe kerül, mert a később kiderülő mérési hibákból és a szabálytalanságokból egyértelműen az következik, hogy a mérőt a fogyasztó befolyásolta! Ezekben az esetekben nem ritkán a fogyasztónak kell bizonyítani, hogy a mérőt nem ő rongálta meg, vagy pedig azt, hogy a mérő már az üzembe helyezés időpontjában hibás, vagy rongált volt.

- Első lépésként alanyunknak a szolgáltató ügyfélszolgálatával kell felvennie a kapcsolatot, mindenképpen írásban! Ebbe pontosan bele kell foglalni, hogy a fogyasztó miért tartja méltánytalannak a követelést, mi az, amit jogszerűtlennek, sérelmesnek tart.

- Ennek sikertelensége esetén jogi segítséget kell igénybe venni, és a közüzemi szolgáltató által a bírság érvényesítése iránt indított perben jogot szerezni igazának.

- Peres eljárásban célravezető, ha van olyan tanú vagy tanúk, meghallgatását indítványozni, akik igazolni tudják a mérő alapos átvizsgálásának elmaradását, illetve a hiányosan kitöltött jegyzőkönyv meglétét.

- A gázszolgáltatás azonnali megszüntetésének egyedüli módja, a szerződés megszüntetése. Ez esetben be kell fizetni a követelés összegét, de célszerű ezt jogfenntartással megtenni.

- Ezt követően a fogyasztó által indított peres eljárásban nyílik lehetőség a már befizetett összeg visszakövetelésére.

Megjegyzés: Nem kell azonnal befizetni, mint ahogy már írtam, ha tiszta az óra és valóban nem történt meg az amit állítanak, ki kell erőszakolni a megismételt vizsgálatot, ha nem megy szép szóval, rendőrséghez kell fordulni és panaszt tenni az eljárással kapcsolatban vagy feljelentést tenni a szakértő és a tigáz ellen, de ezt ott megmondják, a lényeg, hogy meginduljon a vizsgálat!

Úgy az első, mint a második szakértői vizsgálatra ügyvéddel és ha van egy általunk felkért szakértővel, aki mint megfigyelő vehet csak részt, jelenjünk meg!

Így megvan az esélye, hogy ártatlanságunkat bebizonyítsuk és kárigénnyel lépjünk fel ellenük!

Sok sikert, kitartást és a lehetőségekhez képest BOLDOG KARÁCSONYT és SZEBB JÖVŐT kívánok!