Szakadjék meg a plugin container..... írtam egy egész könyvet erre lefagyott a tűzrókám:))
Akkor mégegyszer kb, amennyire megy így hajnalban:
--------------------
Airbus baleset előtti anyaga
Normál módban ugye kizárja a rendszer az átesést.
A többiben aszongya hogy átesésjelzéskor
- told fel a gázt felszálló/átstart (TO/GA) teljesítményre,
- nyomd az orrát 20.000láb alatt 10 fokra afelett 5-re, ezzel egyidőben
- tedd vízszintbe a szárnyakat és
- nézd meg, hogy a féklapjaid bent vannak.
Itt kitér arra, hogy FL200 (20.000láb) alatt mit tegyél ha fennéll a talajérintés veszélye; - ne csökkentsd jobban az állásszöget, mint amennyi a gyorsuláshoz kell, ha meg nincs kint fékszárny, akkor 1. állásba tedd ki.
Megemlíti, hogy nagy magasságon is megszólalhat a jelző, ami arra utal, hogy a gép az átesési szögtartományhoz közelít. Ekkor engedd vissza a sticket és vegyél vissza a bedöntésből is ha kell. Ha elmúlt az átesésjelzés, húzhatod a cuccot a kívánt pályáig.
Ez azonban mind az átesés előtti vagy near stall sztori.
------------------
A 777-es szintén korábbi anyaga jóval részletesebb, pedig azon is van FBW átesésvédelem. Mégis megtanítják, mik a kísérőjelenségek átesés előtt kezdeti beremegések, stick shaker), hogy hogyan működik az automatikus átesésévédelem, és mit kell csinálni, ha teljesen átestél mégis valamiért:
Demó:
Leoldod a robotot meg a tolóerőautomatát és szándékosan kisebb sebit állítasz be a gépnek, mint amennyi az adott minimum lenne. Elhúzod a gázt alapig. Ahogy megy le a sebesség, becsúszik a sebesség a borostyánszínű sávba, megjelenik a bólintáslimit a PFD-n (főfőfő repülési kijelző) majd az alacsony sebesség jelzés (airspeed low) is. A tolóerőautomata aktiválja magát sebesség (SPD) módban és visszatolja a repcsit a minimum manőverezési sebességig.
Demó2
VREF 30-at állatasz be a flight mmanagement computernek. Leoldod a robotot és a tolóerőautomatát kikapcsolod. A sebességablakban beállítasz egy olyan minimumsebességet, ami kisebb, mint amit a sebességindikátor minimumnak jelöl. Tartod az irányt, magasságot, leveszed a gázt alapra, kiteszed a fékszárnyat 20-ra. Megint megjelenik a bólintáslimit. A gépet le tudod trimmelni a minimum manőverezési sebességig. Itt már felfelé nem tudsz trimmelni, ahogy becsúszik a borostyán sávba a sebesség, már csak kormányoszloppal tudod a magasságot megtartani. A minimum sebességnél elkezdi rázni a stickshaker a kormányt. Ha picit aláment a sebesség a minimumnak, megnő az erő, amivel húzni lehet a szarvat, hogy vízszintesen repülj. Az átesésközeli helyzetből itt kézzel gyorsítasz ki, gázt feltolod koppra a bólintást vízszintes repüléshez állítod. Fékszárnyakat visszahúzod, miközben eléred a flaps up sebessséget.
Az autopilot átesésvédelem demójához a bólintás módot ALT állásba kapcsolod a tolóerőautomata kapcsolóit kikapcsolod, és elhúzod alapra a gázt. Ahogy közeledik a minimum sebesség megjelenik az AUTOPILOT figyelmeztetés. A kiválasztott bólintásmódodt áthúzza egy borostyánszínű vonal és eltűnik a flight director (kormányparancs) bólintásmutatója. Minimum sebességnél a stick shaker rázza a kormányt. Ezután a robot elhagyja a korábbi magasságot, és süllyedésben picit a minimum sebesség fölé megy. Ezt a helyzetet tartja, míg vissza nem gyorsítasz rendes manőversebességre tolóerőautomatával, vagy kézi gázadással.
Kézzel, vagy robottal visszatornázhatod magad az eredeti magasságra.
Stick shaker és átesési sebességek:
Kivétel teljes átesésből:
Egy repülőgép bármilyen helyzetben áteshet (orr fent, lent, vagy nagy dőlésnél), illetve bármilyen sebességnél - fordulóban, gyorsulásos átesésben (accelerated stall). Nem mindig érezhető ösztönösen, hogy a gép átesésben van.
Az alábbi esetekben (és ezek komnbinációjában) lehet átesésben a gép:
- rázkódás, akár erős is lehet
- bólintás hatástalan
- dőlés nem irányítható
- süllyedés nem megállítható
Ezeket a jelenségeket állandó átesésjelzés kíséri általában. Ez nem keverendő össze az átesésközeli helyzetben megszólaló átesésjelzéssel. Az átesésközeli helyzet egy kontrollált manőver. Az átesés egy konktrollálatlan de helyrehozható állapot.
Figyelem: Bármikor teljesen átesik a gép, a robotot és a tolóerőautomatát le kell oldani.
Az átesésből kivételhez az állásszöget csökkenteni kell az átesési érték alá. Az orr lenyomásával és nyomva tartásával kell a szárnyak átesését megszűntetni. A kormányoszlop előrenypmásával (akár ötközésig, ha kell) elegendő magassági kormány nyomatékot kell létrehozni a lefelé bólintáshoz.
Abban az esetben, ha szárny alatti hajtóművek esetében szükség lehet a tolóerő csökkentésére is, hogy elkerüljük az állásszög emelkedését.
Az átesés megszűnáse után a tolóerő ismét visszadható a szükséges mértékben.
Ha a nomrál bólintási parancsok elégtelenek az állásszög növekedésének megfogására emelt hossztengelyszög mellett, döntsük be a repülőt, míg a bólintás hatásos lesz. Akár 45-60°-os dőlés is szükséges lehet.
A rendes dőlésvezérlés - akár végkitérésig - szükséges lehet.
A szárny tehermentesítésével, folyamatos bólintásirányú magassági kormánnyal a szárny állásszögét a lehető legkisebb értéken tartjuk, a legetséges mértékig növelve ezzel a csűrés hatékonyságát.
Végül ha a normál bólintás és csűrés sem hatásos, a kívánt dőlésirányba való óvatos oldalkormány belépésekkel segíthetjók a csűréssel való kivételi manőver megkezdését.
Figyelem: Csak enyhe oldalkormányzás szükséges. Túl gyors, vagy túl tartós belépéssel elveszthetjük az dőlés és iránytartást is.
----------
Hát kb így....
Amit találtál új Airbus eljárást az gyakorlatilgag annak felel meg ami a Bójingon rég honos, meg úgy általában is kb szokásos :)...
Ennek sztorinak az evolúcióját is megírtam már, csak még csiszolódik hogy ne legyen sértő az érzékeny olvasók számára :))