james 36 Creative Commons License 2011.10.16 0 0 3613

GANZ gyári tudósítás: 

 

"AZ OROSZ CZÁR MOTOROS SZALONKOCSIJA."

"Készült a budapesti Ganz gyárban. A magyar gépipar rohamos fejlődése, térhódítása a legszámottevőbb bizonyítéka annak,

hogy erős akarattal, szaktudással és természetesen kellő vállalkozási szellemmel lehet teremteni magyar ipart,

s nemcsak kiszoríthatjuk az idegen gyártmányt, hanem messze az ország határain túl is versenyképessé tehetjük iparczikkeinket.

Alig négy éve, hogy a budapesti Ganz-féle vasúti kocsigyárban elkészült az első motoros vasúti kocsi, mely az „Alföldi első gazdasági vasút'

keskenyvágányú pályáján Kovácsháza és Csaba között, a kezdet nehézségeivel küzdve tette meg próbameneteit. Számos ellenvetés,

kicsinylés daczára, mondhatni lépésről-lépésre kellett néhány erős meggyőződésű, kitartó szakembernek a gépberendezés hibáit, kezelésének

nehézségeit megismerni és kiküszöbölni, míg végre 1903 márcziusában az akkori kereskedelmi miniszternek egy próbameneten már

meglepően szép  eredményt mutathattak be. Azóta rövid három év telt el, s ma már több mint száz Ganz által készített motoros kocsi van üzemben,

részben hazai vasutakon, részben Németországban, Szerbiában, Bulgáriában, Romániában és Oroszországban.

Sőt nemrég szállítottak egyet Francziaországba és Angliába, hol próbameneteket tartottak vele, s azután elküldték az Oczeánon át rendeltetési helyére, Floridába.

Az összes eddig gyártott motorkocsik között azonban legérdekesebb az orosz czár szalonkocsija, mely most készült el, s mielőtt útnak

indították, szakkörökben  általános érdeklődés tárgya volt."

 

Az írás többi része több érdekes részletet tartalmaz, érdemes elolvasni, mert olyan dolgokat tudhatunk meg, amire soha nem is gondoltunk volna

Például:

  •  A kocsi 75 kilométer óránkénti sebességgel járhat és két 50 lóerejű gőzmotor hajtja, melyek a kocsi  alatt az első forgóvázba vannak beépítve olyképen, hogy egymástól teljesen függetlenül hajtanak egy-egy kerékpárt.
  • „Legérdekesebb azonban a kocsi végén levő ládaszerű kis perron, melyben egy fegyveres kozák fog állni, megfogódzva a kocsi falára erősített fogantyúban oly módon, miként a díszhintókon a lakájok állanak a kocsi felé fordulva. Ez a katona állandóan benéz a terembe, mintha csak az lenne a feladata, hogy a czárt a kiséret tagjaival szemben is őrizze.”

 

Az írás teljes terjedelemben a mellékelt képekkel együtt:

VASÁRNAPI ÚJSÁG

1906. 21. szám 334.oldalán olvasható, és látható.