Akkor megpróbálom elmagyarázni.
Legtöbb esteben nüasznyi kivételt jelent az, hogy a gép hasa fekete vagy sem F-111F esetén főleg, ha 30-60 méteren vagy alacsonyan repült. Viszont mivel egy mai áron 40-50 millás gép árához képest egy vödör festék 0 költség, ezért átfestik, mert megéri még ez a kis ráfordítás még akkor is, ha valszeg soha nem lesz rá szükség. Ha csak egyetlen gépet megment a 30 éven át tartó átfestegetés, a festék akkor is olcsóbb. Viszont azt, hogy ezt a kis dolgot hogyan csinálják az már egy más kérdés.
Éles harchelyzetben európai időjárási visznyok között egy F-111F gépet többnyira akkor látott volna meg az ellenfél szabad szemmel, mikor már bombát dob...
Az F-111F alapvetően éjszakai bevetésre termett, ezért volt olyan festése amilyen. Mindeki felülről nézett volna rá az előre elképzelt harchelyzetben, ergo felülről a terepminte okés. Mivel éjszaka repült alulróla fekete. Az F-4 gépeknél is jól látod, hogy az alacsonytámadó szerekörre kijelölt gépeknél maradt meg, de a többi F-4 változat már a '80-as években szükre volt. (F-4N és F-4S gépek is, ahogy a koreai ESK és DSK gépek is tudtommal.)
Az más kérdés, hogy a Sivatagi Vihar alatt olyan szinten kinyírták a légvédelmet, hogy átváltottak közepes magasságra, mert a SHORAD, MANPAD és AAA nagyobb fenyegetés volt. Totális szar volt a camo, de mivel vadászfenyegetés 0 volt és a többi indítási zónáján kívül volt...
Emlegeted, hogy a szovjet gépek teraptarkák voltak egy időszakban. Azt nem tűnt fel, hogy alulról meg kékek? Nem az éjszakai repülésre optimalizált camo volt.
Azért voltak terepszínűek, mert a USA elektronikai fölénye a földháttérbe kényszerítette őket, a saját radarjaik meg méginkább, mert földháttérben nem működtek vagy gyatrák voltak. Mindig alacsonyabban repültek volna a megközelítési fázis során, mint a jenki vadászok annak ellenére, hogy ez több szempontból hátrányos.
Ha megnézed a '90-es évek óta lenagyobb példányszámban exportált gépüket a Szu-30-at akkor mit látsz? F-15E-hez közeli mintával / színnel bírnak. A tereptarka camo gyakorlatilag kihalt a '90-es évek közepén a fejlett légierőkben.
Az egyszürke és kétszürke festés nyújta a jelen szerint a legoptimálisabb megoldást úgy, ha nem akarsz felkészülni semmire előre és mindig átpingálni a gépeket és multirole géped van. A kínai gépek is már ilyen színűek mostanában.