19710121 Creative Commons License 2011.06.03 0 0 29828

Üdv...Nos, hogy teljes legyen a történet: 1944.07.07.-én az Olaszországban állomásozó 15. Amerikai Légi Hadsereg 650 db bombázója két nagy németországi kőolajfinomítót (Blechammer és Odertal) bombázott. A kötelékeket már a célpont felett súlyos nehéz-légvédelmi tűz fogadta, de a 18 lelőtt repülőgép többségének sorsát a visszaúton- a Budapest és Bécs között bevetett- mintegy 250-300 német-magyar vadászgép és romboló támadása pecsételte meg. (8 repülőgép Magyarország jelenlegi határain belül zuhant le, ezen események nyomán 21 amerikai repülő meghalt, 48 fő pedig fogságba esett.) A képeken látható repülőgép: B-24H (459. bombázó ezred, 757. bombázó század), azonosító szám: 42-52413, becenéz: "Lucky Thirteen", személyzet:Edward J. Murphy főhadnagy pilóta+ 9 fő.

A gép már a célpont felett-közvetlenül a bombák kioldása után- légvédelmi telitalálatot kapott, melytől a 3.-as motor kigyulladt, és a repeszek a gép számos pontján is sérüléseket okoztak. A bombázó folyamatosan vesztette a magasságot és elindult vissza olaszországi bázisára. A Balaton felett jelentkezett be rádión utoljára, ekkor közölte a parancsnoki géppel, hogy nem tud visszatérni Olaszországba, megpróbálkozik a kényszerleszállással. Mivel a fő csoportot ekkor már erős német kötelékek ostromolták, nem küldtek vadászfedezetet a bombázó biztosítására, így az magányosan vánszorgott Somogy-megye légterében. Murphy főhadnagy megpillantott egy elég hosszúnak tűnő mezőt és símán hasratette a súlyosan sérült Liberator-t. Az esemény pontos helyszíne:Kisberki és Mosdós községek között volt. (A helyszínt igazolja, hogy a Magyar Királyi Csendőrség egyik járőre be is jelentette: "Nagyberki község határában egy 4 motoros amerikai bombázó kényszerleszállt, 10 fős személyzete elfogásra került.")

Mindenki szerencsésen túlélte az "eseményt", mindössze Mc. Farland főhadnagy bombacélzó, és Treut törzsörmester lövész sebesült meg könnyebben, előbbi nem rögzítette magát kellően a fedélzeten a kényszerleszálláshoz, utóbbi a gép "földön csúszása" közben-félve annak felrobbanásától- kiugrott az egyik lövészablakon és alaposan összetörte magát. Mindketten egy budapesti kórházba kerültek a többiek német hadifogoly táborba. A gépet a helyszínen feldarabolták és elszállították (valószínűleg beolvasztották).....

A képekről. A két fotó igen sokatmondó:Jól látható, hogy a leszállás egy hírtelen elhatározás (döntés) volt a pilóta részéről, hiszen a motorokat le sem állította, a légcsavarok nem kerültek "vitorla" állásba, ennek eredménye a kiszakadt és elrepült légcsavar, valamint a motorok burkolata körüli sérülések is ennek eredményei. A fotók nem sokkal a leszállás után (talán pár órával) készültek, mert a kiváncsiskodók a növényzetet még nem taposták le a gép körül. A Magyar Királyi Légierő szakemberei már a helyszínen vannak-egyrészről ez azonosítható a pilótafülkébe benéző személyről, aki katona (valószínűleg szerelő). De ennél árulkodóbb jel, hogy a szárny alatt hátul, már látható az elszállításra váró értékesebb anyagok (fegyverek-lőszerek, rádió, túlélő készlet, műszerek, stb.) halmaza, a szárny alá pedig már bekészítették az üzemanyag leengedéséhez szükséges 200 literes vashordókat.

Egyébbként 1943 Novembere és 1945 áprilisa között hazánk területén 318 amerikai és 66 angol repülőgép zuhant le vagy hajtott végre kényszerleszállást, ezen eseményekben 318 amerikai és 212 angol repülőkatona vesztette életét....Köszönöm a figyelmeteket, remélem tudtam segíteni.....   

Előzmény: Tamas(Ottawa) (29815)