diginewl Creative Commons License 2011.05.11 0 0 11541

Tisztelt Topiktársak!
Előre is elnézést, de ez hosszú hozzászólás lesz, ami bővelkedni fog reklámban is. Ha kimoderálják, tegyék (akkor is megírom, mit honnan szereztem be, valahogy így kerek a történet).
Többen kérdezték, hogyan készítettem el az előző hozzászólásban leírt rövidkapcsoló kinematikát régi PIKO H0-s schicht vagonoknál. Úgy érzem, ha itt bemutatom lépésről-lépésre, az többekhez eljut, mintha egyenként írogatnám meg azoknak, akik megkérdezték privátban.
Nem vagyok megszállott vasútmodellező, ezért előre is elnézést azon hivatásbeliketől, akik ezt magasszinten űzik. Lesz egy két megrázó képsor a készítésnél, ezért csak 18 éven felülieknek :)

Szóval: Így indul. Adott egy DR kocsi klasszikus kapcsolóval.

 


A forgózsámoly épen, alatta a kinematika elemei + egy roco kurcz csatlakozó



Ez a rövidkapcsoló kinematika szett a TuttoTreno terméke. Nekem AlsóMadárfogás topiktárs segítségével Kölből sikerült beszereznem.
http://www.naumann-online.de/artikeldet.php?suchspeicher=tma001&proid=1344&bez=Tutto%20Treno%20A001&sid=31ad6e691cd4cdc99bb3c548fbd49383
Az eladó tud magyarul, innentől nem probléma a beszerzése.

  
Ennyire kell "megbarkácsolni" a szerencsétlen műanyag kinematikát. Kézre nagyon vigyázni!!! Ollóval a nagyját le lehet vágni, a finommunka a késre marad.


A forgózsámolyokat ennyire ki kell vagdosni/tördelni... (ez a legveszélyesbb, hogy ne törjön le róla semmi dísz). Ehhez ollót, és kombináltfogót használtam. No meg a végén reszelőt. A rongálós munka összeszerelés után nem látszik, hiszen az oldalán futó fék/rugó imitációk mind megmaradnak.


Pillanatragsztóval a NEM foglalat (asszem' ez a neve) tartót, és a kinematika "lelkét" össze kell ragasztani. Itt állítható be, hogy mennyire legyen közel egymáshoz a két kocsi. Én elég "perverz" módon egy lyukat hagytam ki. Így nagyon közel kerülnek egymáshoz a vagonok, de marad egy minimális hely. Ha az első lyukba tesszük a kinematikát már nem fog tudni kanyarodni a kocsi!!!

 
DigiNewl 2.0-féle 2 csavaros rögzítés :) Tökéletesen beállítható, nem szorul, nem lötyög. Hehe, igen KETTŐ, mert rájöttem, hogy a középső csavar NEM kell, csak a két szélső. Ehhez szükség volt egy 1mm-es fúrószárra (+kézifúrógépre), és a Medikerben beszerezhető D-fejű mini síncsavarra.
http://vasutmodell.com/fleischmann-6410-csavarok-144-db-


Íme, itt látszik a 2 csavaros megoldás. Elő kell fúrni előbb a kinematikát, utána rátenni az alvázra, szemmértékkel (vagy egyéb pontos mérőeszközzel) "belőni" a középvonalat, és átfúrni. A csavarokat addig kell becsavarni, amíg könnyen jár a kinematika. Ha szorul, lazítani kell (kis szöszmötölés). A csavar túlsó, kocsitérbe benyúló részeit egy mini csípőfogóval és reszelővel lehet szintbe hozni, így nem zavarnak. A két csavar nem vesz ki számottevő mozgást a kinematika munkateréből, viszont tökéletesen rögzít.


Rátéve a forgózsámolyt, látszik, hogy kb. R2 íven is simán elférnek a kerekek, ha a kinematikát előzőleg szépen megfaragtuk.


Rugó. Ez is fontos, hogy alapállásban "összerántsa" a kocsikat, így kerüljenek közel egymáshoz. Ezt a ZZemoki-nál szereztem be:
http://zzemoki.hu/fugalkatresz.htm#kocsik
Ezzel is kell szöszmötölni. Addig kell nyújtani, hogy alaphelyzetbe éppen behúzza a kinematikát. Ha túl erősen hagyjuk a rugót, az ívekben nem engedi eltávolodni eléggé a másik kocsitól, kisiklás lesz belőle.

A végeredmény :)



Eltávolítva/szétkapcsolva a két vagont, jól látszik, hogy az általunk szerelt kocsi kinematikája szabványosan pontosan abban a magasságban van, ahol annak lennie kell.



Flexi sínből rögtönöztem egy kb R2-es (vagy annál erősebb) ívet. Ha jól dolgozunk akkor ennyire eltávolodik egymástól könnyedén a két vagon.


Lehetőségünk nyílik így, mind a régi kapcsolószerkezet, mind a legújabbak valamelyikét használni, hiszen a kocsin már cserélhető a kuplung.

Időigénye, nekem kb 1 óra volt, a teljes átszerelésnek (ebben benne van a szétszedés, fúrás, faragás, beállítás).


Remélem hasznos volt a fenti "helyfoglalás". Ha valami nem szakszerűen került megnevezésre aztért elnézést kérek, de nem vagyok szakmabeli.
Üdv: DigiNewl

Előzmény: diginewl (11389)