Köszönöm a tájékoztatást, de sajnos úgy látom, mindegy, mikor készült a kereszt nélküli kép, mert az, amit én kopásnak láttam nem kopás, csak egy furcsa mintázata a zománcnak.
Az abroncs "görög" jelzővel illetése pedig nálam nem jellemzés, hanem csak beidegzett elnevezés.
Ezzel együtt az a (nem mértékadó) véleményem, hogy valóban görög, akkor is, ha nincs benne a bizánci udvar pecsétje.
Hááát igen. Készülhetett a görög kulturkör vonzáskörzetében is, pl. a Kaukázusban, esetleg Dél-Itáliában. Engem meg lehet győzni érvekkel.
A "latin" keresztpánttal kapcsolatban a véleményem már bonyolultabb. Az apostolképek valóban Dél-Itáliában készülhettek, de nem a keresztpánthoz, hanem valamilyen egyéb tárgyhoz. Egy Somogyi nevű koronakutató szerint ez volt szt István koronája, amit Szfvár 1046-os feldúlása idején tettek tönkre. (Ez a verzió már a 30-as években is felmerült).
Ez is lehet.
Amit viszont én valószinüsítek, a keresztpántot itt Magyarországon készítették, itt készültek az arany diszítések rá és itt készülhetett a felső pantokrátor a kereszttel együtt. Méghozzá szt László idejében.
Mindenesetre ez részemről csak feltételezés, olyan, ami nem bizonyosság, de a valószinűsége a legnagyobb az összes ismert változat közül.