DiabloCorsa Creative Commons License 2011.03.18 0 0 75124

ibrahim

 

Itt írtam erre részletes választ:

 

 

DiabloCorsa válasz | megnéz | könyvjelző 2008.07.26 08:20:29 © (54826)

 

Részelt az akkori válaszomból:

 

Az erősített (Reinforced, XL = Extra Load) gumik a szabvány terehelési indexnél általában 2-4 számmal nagyobb indexűek, tehát a gumi kb.

205/55R16 91 indexű 615 kg teherbírású,  az XL kivitel  94 indexű  670.

A változás kevesebb mint 10%.

 

Ezt úgy érik el, hogy magasabb lehet a belső nyomás, több levegőt lehet bele fújni. Pl. 2,7 helyett 3,0  a megengedett maximális nyomás. Ehhez nagyobb nyomást elviselő oldalfalra van szükség.  A futófelület acélszerkezete az oldal falat érő nyomást tízszeresét is elviseli, azon semmi változtatás nem szükséges.  

 

A  személyautók gumiabroncs oldalfala 2 réteg szövet szálat tartalmaz. A szövetszálak száma, a szálak sűrüségének növelése elegendő a nagyobb nyomás elbírásához.  Esetleg erősebb vagy vastagabb szálak alkalmazása. Esetleg SEMMI változás, csak a gumi oldalára más terehelési indexet sütnek.

A gumiabroncsok, mint sok minden más életünket veszélyeztető készülék, berendezés, stb  Pl lift, jelentős biztonsági tartalákkal készül. Pl  a liftnek a feltüntett teherbírás 12 szereséig NEM szabad leszakadnia. Így van tervezve.

 

A gumiabroncs defektje hasonló veszélyt jelenthet, tehát a ráírt, engedélyezett nyomásnál lényegesen többet kell kibírnia, rövid ideig. EZT gumiszerelők gyakran már a felnire felszereléskor kipróbálják (próbálom én is) amikor 4 - 5 at  nyomás szükséges ahhoz, hogy a gumi a felni peremére felpattanjon.

Tehát a személyautó gumiabroncs az oldalfalán feltüntett maximális nyomás akár 2 szeresét elviseli rövid ideig.  Az autó haladása közben az út egyenetlenségből történő dinamikus terhelés változás (berugózás) következtében rendszeresen megemelkedik a nyomás rövid időre. Ezt minden gumi elviseli, furcsa lenne, ha minden huppanónál durrdefektet kapna a gumi.   Az ilyen terhelelés változás a "huppanó" az út hiba következtében akár 50% lehet.  Tehát a 2,7 at felíratú gumi élettartalam során rendszeresen elviseli a 4 at nyomást és nem durran szét.

 

Mennyi a nyomás növekedés az XL-es guminál?  2,7 - 3 kb. 10%.

 

Nagyon valószínű, hogy ehhez csupán a gumi oldalára kell más számot írni és a gumi  teljes élettartalma alatt gond nélkül elviseli TARTÓSAN ezt a 10%-al magasabb nyomást.  Tehát a kátyútűrő képességben semmi eltérés nincs a normál és XL jelú gumi között.

 

DE tegyük fel, hogy nem így történik és növelik a szálak sürüségét 10%-al.  Nagyobb változtatás nem szükséges. Akkor az oldalfal merevsége tapintásra, kézzel hajtogatva szinte semmit nem változik. Az biztos, hogy ez komfort érzésen nem jelent változást. Az jelent komfort változást, ha a gumiba magasabb nyomás. Akkor kevesebbet rugózik adott "huppanónál" tehát keményebb lesz  a rugozás.   

Ha nincs magasabb nyomás nincs érezhető konfort változás azért, mert az oldalfalban 10%-al több az olyan szálak száma, mely olyan kb, mint a cérna, hajlításhoz a saját századgrammnyi súlya elég.  Hajtogassunk 2 vagy 4 szál cérnát. Komoly erőkifejtés, érezhető a különbség?

 

Amikor a gumiabroncs jelentős sebeséggel pl, gödrön (kátyún) halad keresztűl az oldalon fal olyan mértékű deformáció történhet, hogy a szövetszálak elszakadnak. ennek oka, hogy a 2 réteg szövetszál között van kb. 1,5 - 2 mm távolság. Amikor az oldalfalat pl. "megtörjük", kis ivben derékszögben meghajlítjuk, akkor a hajlítás külső részén lévő szálak annyira megfeszülnek, hogy elszakadnak, mert a belső íven a gumi a benne lévő szövetszálak miatt nem képes korlátlan mértékben tömörödni. Ha csak 1 réteg szövet lenne (pl. Pirelli motorgumik) akkor az oldafalban nem keletkezik a szövetszálat feszítő erő, hiszen azt a 1 réteg szövetet korlátlan mértékben hajlíthatjuk, hiszen a hajlítás középvonala a szövetváz síkjában lesz, tehát a hajlítás annyi igénybevételet jelent a szövet számára, mint amikor a ruhánk begyűrüdik és kisimítjuk.  Amikor a cérnát a kezünkben hajtogatjuk. 

 

Ha XL gumi esetén 10%-al több a szövetszálak száma, vagy más módon azok szakító szilárdsága 10%-al több, akkor az ilyen gumi kátyútűrő képessége 10%-al jobb, mint a normál teherbírású guminak, hiszen adott  - kb. fél tenyérnyi-  területen ennyivel több erő kell a szálak elszakításhoz.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Ha 30-al megyünk a kátyúba a normál gumi már szakad, dehát dudoros lesz, az XL gumi csak 33-nál lesz dudoros, szálszakad oldalfalú, tehát kukában a helye.

 

Mit jelent a gumis számára?

Ha megdumál egy kuncsaftot, hogy XL gumit vegyen, mert az jobban bírja a kátyút...és az mégis szétmegy

 

-Tudja uram, ha 5 km/órával lassabban megy bele a gödörbe ez nem történik meg. 

Nem szeretnék itt a gumis helyébe lenni.    

 

Mindenki döntse el a fentiek szerint milyen gumit vásárol.

Előzmény: ibrahim (75118)