Törölt nick Creative Commons License 2011.02.21 0 0 5795

"Az egyiptomi írás tehát oly régi, mint maga az egyiptomi történelem, sőt régibb nála, visszanyúlik a prehistóriába, minthogy már a dokumentált történelem elején kialakult formában jelenik meg…

Thot az írás helyi istene, kétségkívül a legrégibb istenek közé tartozik..

 

.. ismerjük az egyiptomi naptár kezdőnapját: Kr. e. 4241. július 19. Ez a nap a Szíriusz (egyiptomi nevén Sopdet) periódus 1460 évből álló körei egyikének kezdőnapja, s a reá alapított időszámítás a dinasztiák idejében már állandó Egyiptomban. Mint Breasted logikusan megjegyzi, az e naptár felállításához és használatához szükséges számítások eleve bizonyítják az írás létét ebben az időben. Csakhogy a dokumentált egyiptomi történelem kb. 3400 táján kezdődik, s így a fenti idő már tiszta prehistória - viszont az írás már használatban volt.

 

Forrás: http://www.vilagtortenelemhajnala.eoldal.hu/oldal/egyiptom---3_-resz

 

A történelmi és régészeti időszakok kapcsolata Egyiptom ókorában.

 
Hükszoszok uralma, a XVII. és a XV. (hükszosz) dinasztia vége, majd a II. Közbenső Periódus (SIP)____Középső bronzkor
Ahmoztól Horemhebig XVIII. dinasztia, Új királyság._________________________________________ Későbronzkor.
I. Ramszesszel a XIX. dinasztia vége. _____________________________________________________Bronzkor vége
III. Ramszesz: XX. dinasztia kezdete _____________________________________________________Vaskorszak kezdete.
IX. Ramszesz utáni zűrzavaros állapotok, III. Közbenső Periódus, (TIP), XXV. dinasztia______________ Középső vaskor

A Biblia időszámítása
A Biblia valamiféle határozott időrendet képvisel, amit pátriárkák, majd királyok életének hosszával mér. (Az időrend és időszámítás a későbbi korszakban, azaz a Kr.e. 3. században válik jelentőssé, ott majd visszatérünk erre a kérdésre).18 Az időrend a Világ teremtésével kezdődik. A Biblia szerint, az előtt a világ nem létezett. Ez az a kezdő időpont, amikor az Isten 6 földi nap alatt megteremtette és berendezte a ma ismert világot, létrehozta az első embert: Ádámot.19 Az Ádámtól Ábrámig eltelt idoőkben több-százéves emberi életkorok szerepelnek,20 de Ádámtól Noéig a 100 évet gyakran meghaladó nemzedéki időket is tapasztalhatunk. A nemzedéki idő Noét követően aztán 30 év körülire csökken, akinek magának egyébként 500 éves korában születtek az utódai. Ábrám a teremtést követően a
2019. évben született, és így szorul hátra a teremtés időpontja Kr.e. 4000 környékére.

 

Történelmi szemmel nézve, a Biblia évszámozása tökéletesen értelmetlen.

 Különösen igaz ez az Ábrám előtti időkre vonatkozóan. Javíthatunk valamit a helyzeten, ha elfogadjuk, hogy az első tíz emberöltőnél az évet a holdév jelentette, ami az egyiptomi időszámítás kezdetén elfogadott volt. Az Ábrámot megelőző időszakból tehát az időrenddel nem tudunk mit kezdeni, annak történelmi szempontból semmiféle hitele nincs. Egyébként hasonló léptékű időszakokat találunk mind a sumér, mind pedig az egyiptomi származáslegendák első szakaszában is, az ú.n. isten-királyok idején. Ezért felfoghatjuk úgy is, hogy az Ábrám előtti időszakok az idők kezdete előttre vonatkoznak, a földi idők Ábrámnak Ábrahámmá válásával nyernek meghatározottságot, vagy esetleg még később. Ami ebből a részből számunkra érdekes lehet, az a Noét követő családfák levezetése.

  Ábrahámmal megváltoznak a bibliai életkorok és az emberi élet-hosszakkal összemérhető évszámokkal találkozunk. Az Ábrahámtól számított évszámokhoz tehát már nagyobb eséllyel fordulhatunk, bár ezeket is óvatosan kell kezelnünk, hiszen itt sem ritka a 90-130 éves életkor. Ez az időrend ugyanis Ábrahámhoz kapcsolódik, majd töretlenül látszik folytatódni a héber állam történetében, a babiloni fogságig. Ez az utóbbi esemény egy jól meghatározott időponthoz kötődik, ennek a realitása nem vonható kétségbe, ezt más források is megerősítik. Ez az időpont pedig Kr.e. 586. Innen lehet visszaszámolni az eseményeket egészen Ábrám koráig. Egy másik korábbi meghatározott és
történelmileg hitelesített időpont Kr.e. 722, amikor III. Tiglathpileszer, asszír király fogságba cipeli Izrael (Samária) népének tekintélyes részét (több mint 27000 embert).25 Ezek alapján a főbb időrendet a Biblia így tálalja (az időpontok mind Krisztus előttiek):

 

 

A Templom lerombolása, babiloni fogságba vitel ideje:____________________586 Biztos időpont. Késő vaskor.
430 évvel korábban, Salamon 4. évében a Templom építése:_____________ 1016 Bronzkor vége, vaskor eleje.
480 évvel korábban, Bírák, Józsué, 40 pusztai év és a kivonulás:__________ 1496 Közép bronzkor vége.
430 évvel korábban egyiptomi rabság, Jákob Egyiptomba ment:___________ 1926 Közép bronzkor eleje.
290 év Ábrahámtól Jákobig, Ábrahám Úrból elindul: _____________________2216 Kora bronzkor.
2019 évvel Ábrám születése előtt a Világ teremtése _____________________4235 Ubaid 2., rézkor.

 

 

 Mindezeknek a realitása azonban már első közelítésben is erősen megkérdőjelezhető, mert pl. a Biblia olyasmikre hivatkozik, amik régészeti ismereteink alapján nem lehettek az általa megjelölt korban.

Előzmény: szelíd galamb (5756)