GalloG Creative Commons License 2011.01.03 0 0 7945

Ez a váltó jó öreg modell. Ez előnye is, meg hátránya is. Előnye, hogy megbízható, egyszerű, relative olcsó hozzá az alkatrész, "van benne anyag". Hátránya, hogy öreg, sokat futott, buta a vezérlése. Szerintem meg leszel vele elégedve addig, amyg nem használsz egy sokkal komolyabb (vezérlésű) váltóval szerelt kocsit. Utána is, csak onnantól kicsit vágyakozol majd az újjab után :-) (Mondom ezt 4HP18 tulajként, ami 4HP14, kvázi nagyobb méretű difivel és házzal - a lényegi részük egyezik).

 

Elsőre (írtad az olajcserét): olajszintet járó motornál kell ellenőrizni és beállítani! Majd' 2 liter a mutatott különbség álló és járó motor között. Mindig üzemmeleg olajnál (80 fokos, kb. 20-30 km használat), járó motor mellett, "P" állásban kell ellenőrizni a szintet. Ha nem így csináltad, akkor gyorsan ellenőrizd így, és pótold a hiányzót. Ja, legyen max. jelzésen az olaj, ne a két jelzés között félúton. A váltóolaj bizonyos túltöltése nem kifejezetten káros, csak jobban melegszik az olaj a kelleténél. De plusz fél liter nem fog gondot okozni.

 

A visszaváltás a leírás alapján jól működik. Ez a váltó nem követi le annyira a motorféket, mint az újabb elektronikus vezérlésűek, nem kapcsolgat vissza sűrű egymásutánban, hogy lassítsa a kocsit. Annyit tud, hogy ha nem nyomod a gázt, akkor nem vált fel a sebesség növekedésének ellenére (lejtőn lefelé gurulva). Viszont nagyobb tempóról lassítva csak akkor vált vissza az alacsonyabb fokozatba, ha elére a visszaváltási sebességhatárt a kocsi. Csak azért nem kapcsol lejjebb (a motor-fordulat jelentős növekedésével), hogy kifejezetten motorfékezzen, mert annak úgysem lenne értelme - 1. és 2. fokozatban nincs mechanikus kapcsolat a motor és a váltó között, csak az olaj visz át nyomatékot, így motorfékhatás se olyan, mint kézi váltónál (3. és 4. fokozatban viszont teljesen mechanikus a kapcsolat, sokkal erősebb a motorfékhatás is).

 

A váltó egyébként nem fordulatszámra vált, hanem sebességre. Persze a gázpedál állása befolyásolja, milyen sebességnél kapcsoljon fel (minél jobban nyomod, annál jobban kihúzatja, későb kapcsol), de akkor sem a motorfordulattal van közvetlen összefüggésben, hanem a kocsi sebességével.

Előzmény: deskov (7944)