A Borossebes-Menyháza kisvasút története dióhéjban
A 21.2 km hosszúságú, 760 mm nyomtávolságú, közforgalmú kisvasutat gróf Wenckheim Frigyes építette 1893-ban, költsége 303 000 Koronára rúgott. Bár magántulajdonban volt, kezelője az ACsEV lett. A korlátozott közforgalom VIII.14.-én indulhatott meg.
A hegyvidéki pályán a legnagyobb emelkedés 18 ezrelék lett, a legkisebb ívsugár 50 méter. A vonalba 67 db híd és áteresz került. Az alépítmény koronaszélessége 2.8 méter lett, a felépítménybe 10.9 kg/fm súlyú, „w” jelű acélsíneket fektettek, melyek 2.1 tonnás tengelynyomást engedtek meg, a sebességet 25 km/h maximálták. A forgalmat és a rakodást kilenc állomás segítette.
A vontatáshoz két darab kétcsatlós gőzmozdonyt vásároltak, majd később egy háromcsatlóst:
Pályaszám:
Név:
Gyártva:
1.
PÁL
Sigl WN. 1893/3648 gysz.
2.
LÁSZLÓ
Sigl WN. 1893/3649 gysz.
3.
KRISZTA
Weitzer J. 1897/13 gysz.
A kisvasút a Menyháza fürdőbe igyekvőkön kívül Aradra, az építkezésekhez kitermelt vörös márványt és a Mezőhegyesi Cukorgyár számára kitermelt mészkövet is szállított.
1901.XI.-XII. hóban a Budapesti GANZ gyárból Sármezey Endre a vonalra szállítatta az AEGV 1001 psz. kísérleti gőzmotorkocsiját és azzal 14 próbamenetett hajtottak végre, mielőtt Békéscsabán forgalomba helyezték.
1914-ben készült felmérés a környékbeli egyéb kisvasutakról:
Borossebes
Mairovitz Emil
180 vfm
600 mm
4 kocsi
téglagyár
Borossebes
Benstein Manó
3 140 vfm
600 mm
bánya
Menyháza
gr. Wenckheim Frigyes
2 517 vfm*
600 mm
erdészeti
Borossebes, Keszend
h. Sulkowsky J. Mária
552 vfm
760 mm
erdészeti
*= 1915-ben 2 947 vfm
A kisvasút 1920-ban Trianon folytán Romániához került. A 2 psz. gőzmozdony Békéscsabára, az AEGV-hez került, ahol a pályaszámát megtartva 1927-ig dolgozott, majd eladták gróf Wenckheim Lászlónak, aki tarhosi uradalmában üzemeltette.
A kisvasúton mindinkább a fa szállítás került előtérbe. 1934-ben ezért négy kisebb-nagyobb szárnyvonal épült 18 km hosszúságban. A II. Világháború után 1948-ban az üzemeltető is a Romániai Erdei vasutak, a CFF lett. Ebben az időszakban is több gőzmozdony látta el a vontatási szolgálatot:
CFF 763.108
Mayer 1908/
CFF 763.201
Bdp. 1907/1942 gysz. 75/3 jelleg
ex. AHMV 1 psz.
1962-ben Váradfenesre
CFF 764.460
Resita 1956/1199 gysz.
1962-ben Váradfenesre
Végezetül a kisvasút 1962-ben – talán az eredeti pálya végleges tönkremenetele miatt – megszűnt.



