Carpy Creative Commons License 2010.11.01 0 0 29334
Előremutató, hiánypótló okfejtés. Jó látni, hogy mások is vannak, akik ennyire előre tudnak gondolkodni.

Az a fő gondom, hogy a szerzőknek láthatóan vannak nem deklarált, és nem is indokolt alapfeltevéseik (úgy is írthatnám: hiteik), melyek - sajnos - szerintem tévesek. Pl.:
- A szerzők láthatóan úgy gondolják, hogy a magyar vasúton olyan műszaki és személyi feltételek vannak, (vagy lesznek,) melyek lehetővé teszik a percre pontos közlekedést, és így a pöcc csatlakozásokat is. Szerintem ilyen feltételek még jó darabig nem lesznek, így a pöcc csatlakozásokra épülő rendszer ugyanúgy nem fog kellő megbízhatósággal működni, ahogy most sem működik.
- A szerzők álláspontja szerint vasúti kínálat akkor a legjobb, ha nem az egyes frekventált relációkban (pl. Budapest-Debrecen), hanem az összhálózati szinten (ideértve a Szatymaz-Hajdunánást is) minimálisak az eljutási idők. Szerintem nem célszerű ennyire a csatlakozásokra kifeszíteni a rendszert, hanem az utasforgalmi adatokkal súlyozni kell az egyes relációkat, és az erősekre és versenyképesekre kell koncentrálni.
- A szerzők tulajdonképpen azt is alapfeltevésnek tekintik, hogy a vasút (politikai) célja a személyszállítás, és az autópályákon közlekedő személyautókkal való verseny. Szerintem hibás dolog azzal indokolni a vasútfejlesztés szükségességét, hogy "Az elmúlt évtizedben hazánkban sok száz kilométernyi autópálya épült, a versenyhelyzet tehát adott. Ezt a fejlődési ütemet kell követnie a vasútnak is." Én ebben nem ilyen logikai kapcsolatot látok. Ez a "megépült az autópálya, nosza gyorsan fejlesszük mellette párhuzamosan a vasutat is" logika számomra nehézkes. Én inkább a vagy-vagy relációban hiszek, azaz, ha már ez alapján rangsorolunk (ami nem feltétlenül jó), akkor inkább olyan útvonalakon fejlesszük a - távolsági célú - vasutat mielőbb, ahova még nem ért el az autópálya. Pl. a távolsági relációk tekintetében Bp-Kaposvár(-Adria), Bp-Békéscsaba(-Balkán), Bp-Szolnok (és innen két irányba).

Ha már Szolnok: kifejezetten örülök, hogy a Budapest-Ferihegy2-Cegléd nagysebességű vasút terve szerepel az anyagban, ennek magam is nagy híve vagyok. Ha valahova, akkor ide érdemes ilyet építeni. De szerintem elegendő Albertirsáig az új nyomvonal, és onnan inkább Kecskemét felé kellene egy "rövidítés".
Előzmény: zugkraft aargau (29322)