Népi Angyal Creative Commons License 2010.09.08 0 0 15269

Ha a 3-as villamos az Erzsébet királyné útja - Hungária körút útvonalon hosszabbodik meg, akkor elkerüli a Béke teret. A Béke tér meg nem elsősorban az említett intézmények miatt fontos, hanem a lakótelepek miatt is, akik számára egyrészt a metróhoz, másrészt a szomszédos kerültbe ad közvetlen kapcsolatot. A Béke téren a 32-es az Árpád híd felől az addigi utasszáma harmadát kapja meg egyszerre. A Hungária felüljárón Árpád híd felé 700, Zugló felé 530 utas/óra a szállított utasmennyiség. Az Örstől folyamatosan emelkedik az utasszám, nyilván itt van átmenet az Örs-Bosnyák, Örs-Bosnyákon túli utasok között. Kassai téren van egy kis ugrás. Másik irányba egyértelműen a Bosnyáknál van törés, ahol kb. 200 fő/órával esik vissza a forgalom.


 

Félreértés ne essék, nem ellenzem a 3-as villamos hivatalosan elfogadott nyomvonalát, csak próbálok ésszerű (és kb. két hónap alatt kivitelezhető) megoldást találni a XIII-XIV. kerület közötti kötöttpályás kapcsolatokra. Ehhez kapóra jött a Ráksorendező állomás áthelyezése. Tehát a villamos majd egyszer akár mehetne is a Szegedi úton, de ez még a jövőbe vész.

 

Más szempontból viszont nem értek veled egyet: a Petneházy utca környéki lakótelepen élőknek a mai 32-es busz (vagy akár a 84-esnek nevezett troli) többet nyújt, mint egy villamos, mivel utóbbit a Béke térnél kényszerűen rá kéne fordítani a Béke útra. Persze lehet villamospályát építeni a Gömb utcában, de az több száz parkolóhely feláldozását igényelné, ami éppen az érintettek részéről váltana ki tiltakozást...

 

Így ezen a szakaszon a kötöttpálya helyett úgyis maradnia kell a busznak, ami bőségesen elég a XIV. kerület felé irányuló igények ellátására. Az általad írt utasszámok tipikusan egy bokorugró feltáró járatra jellemzők, és pusztán kapacitásalapon a 3-as meghosszabbítását sem támasztják alá. A Kassai téri és a Bosnyák téri utasszám-ugrás érthető: az előbbi helyen kb. más sugárirányú alternatíva, az utóbbin meg tényleg fontos a piac.

 

A villamos továbbá nem érintené a Kassai teret, a troli meg a Bosnyák teret.

 

Az első nem gond, a mai busz is megbirkózik a helyzettel. Sőt, ha emellé még a Mexikói út - Róna u. - Örs között járó 82-es is járul, a kapacitás bőven elég kell, hogy legyen.

 

Nem. Jelentősége a Bosnyák - Kacsóh szakasznak is van Zuglóban.

Csak a Kassai tér - Amerikai út környékén.

 

>Ebbe a tiszta képletbe zavar bele a VEKE javaslata a 32-es eltereléséről a Róna utca felé, amivel nagyon egyetértek. A Szugló utcától délre Nagyzuglóban kilométeres távolságokon belül nincsen sugárirányú tömegközlekedés, ezért kéne átrakni a buszt a Róna és Bánki Donát utcára, vagy kihúzni a trolivezetéket.

Ez igaz, csak ekkor a Kassai tér és a Mexikói út környéke elveszti a Bosnyák térrel a kapcsolatát, másrészt a Bánki Donát utcai lakók ágálnak a busz ellen.

A felvetés jogos. Valójában a 82-es trolinak talán jobb helye volna a Csömöri úton, bár a piac a Szugló utca felől is elérhető. A Bánki Donát utcaiak részéről ez tiszta nimbyzmus, de ha ez a gondjuk, a 32/84 akár hurokban is fordulhat a Róna u. - Kerepesi út (Pillangó u.) - Fogarasi út útvonalon.

 

>1A: megszűnik
3: Pesterzsébet (illetve Csepel, Albertfalva stb.) - Örs vezér tere - Erzsébet királyné útja - Óbuda, Vörösvári út
70: Kossuth tér - Erzsébet királyné útja - Mexikói út - Csáktornya park
74: nem változik
82: Örs vezér tere észak - Vezér út - Uzsoki kórház - Nagy Lajos király útja - Kacsóh Pongrác út - Mexikói út vá.
84 (32): Örs vezér tere észak - Bánki Donát u. - Róna u. - Szegedi út - Árpád híd metróállomás

Szimpatikus. Pár kritika. Ha 1A megszűnik, akkor sűrítened kell az 1-et vagy egy új átlapolós járatot kell indítanod, mert Népliget - Erzsébet királyné között a 6 perces 1-es kapacitása kevés. Az 1-es kapacitása kevés lenne, ugyanakkor meg a Rónán óriási túlkapacitás jönne létre. Azért csak egy kertvárosi haránt útvonalról beszélünk, amin túlzás lenne szerintem 2 csuklós járatot közlekedtetni. Ha az egyik szóló, még akkor is.
Megoldatlan a Mexikói út - Bosnyák és Kassai tér - Bosnyák tér kapcsolat. Ezek szerintem nem szüntethetők meg.

 

Az 1-es mai kapacitása tényleg lehet, hogy nem elég. Azonban az egész struktúrát újra kell majd gondolni, amikor megépül a Fehérvári útig tartó szakasz. A Könyves Kálmán körúton a mainál jóval nagyobb lesz a továbbutazók aránya, így lehet, hogy az alapjárat sűrítésével érdemes elhagyni az 1A-t.

 

A Rónán két járat csak a Kassai tér - Szugló u. szakaszon közlekedne (82, 84), onnan délre csak a 84. A környék nem kertvárosias, közepes intenzítású lakótelepek váltakoznak kisebb-nagyobb telephelyekkel, oktatási intézményekkel meg sportpályákkal.

 

A Mexikói út - Bosnyák tér kapcsolat célja a kisföldalatti és a kerületközpont közötti kapcsolat megtermetése. Ezt továbbra is a 3-as látja el, a kisföldalattiról a Kacsóh Pongrác úti villamosmegállóban lehet rá átszállni (aluljáróval a vasút alatt vagy egy külön új megállóhelyen).

 

A Kassai tér és a Bosnyák tér közötti direkt kapcsolat valóban sérül, de a 32-es mai megállója 290m-re van a "Nagy Lajos királyné útja" csomóponttól, ahol a 3, 62 máris elérhető. Ez tehát aligha probléma annak fényében, hogy a Róna utca mentén egész lakótelepek vannak 5-600 m-re bármilyen tömegközlekedéstől. (Illetve mint írtam, el lehet gondolkodni azon, hogy a 82-es troli a Szugló u. helyett a Csömöri úton menjen a Rákospatak u. és a Róna u. között, bár szerintem többet veszítenénk vele.)

Előzmény: Törölt nick (15268)