Üdvözletem a topiclakóknak.
Meglehetősen érdekes dolgokról szólt itt Schenouda, imponáló tárgyismeretről tanúságot téve. Ha alkalmam nyílik rá és a topic is elbírja, hozzátennék én is ezt-azt.
Jómagam nem kimondottan ezt az ösvényt követtem, de belebotlottam néhány dologba, ami talán apró morzsákkal hozzájárulhat e meglehetősen obskurus téma megvilágításához.
Elsőnek álljon itt egy illusztráció Jean-Jacques Lequeu-től. Lequeu(sz. 1757) egy meglehetősen furcsa figura volt, illusztrációit és tevékenységét a szabadkőműves szimbolizmus hatotta át, amihez furcsamód egyfajta frivol erotika társult. Míg az előbbi terén megmaradt "spekulatív" alkotói szinten, az utóbbi területen, úgy tűnik operatívabb tevékenységet folytatott (vö. kabírkultusz...)
Az illusztráció apropóját a következő fülszöveg adja az
Art & Architecture of Freemasonry-ból (nem tudom a képen mennyire lesz olvasható):
"
Lequeu elképzelése a Tűz, a Víz és a Levegő általi próbákról, a Séthos alapján. A Rettenthetetlenek Kapuja fölé a következő feliratot festették: 'Aki egyedül és hátra nem tekintve ezen ösvényt követi' (Orpheus legendája) 'megtisztul a Tűz és a Levegő által; és ha legyőzni törekszik a Haláltól való rettegést, fel fog emelkedni az alvilágból, és látni fogja újból a fényt, és kiérdemli, hogy bebocsáttatsék a bölcsek társaságába, a hősök közé.' Balra egy akna vezet a Nagy Piramisból, ezután egy figyelmeztető felirat következik, a három fejű Cerberus, majd lépcsős boltozatú járatok (Piranesi tervei szerint a Diverse Maniere-ből...), aztán egy égetőkemenceszerű tűztér a Tűzpróbához (kínzóeszközökkel kiegészítve), aztán a Vízpróba kamrája. Végül, a beavatás harmadik fázisa, a Légpróba, és a beavatottat felvonják a Bölcsességhez, a csordultig telt Felejtés és az Emlékezés kelyhéhez. Könnyedén lehetne ez akár egy díszlet is a Varázsfuvolához."
Ezt én annyival egészíteném csak ki, hogy az "égetőkemenceszerű tűztér" egy kétkamrás Athanorra hasonlít meglehetősen...
De nézzük mit mond minderről a martinista Willermoz:
"[Az egyiptomiak] Ábráikat és példázataikat arra használták, hogy azok által a Törekvők elméjét csiszolják, és hogy előkészítsék őket a misztériumok befogadására, mert ez volt a feladatuk. Eképp a piramisok Háromszögletű formája, amik Egyiptomban a beavatások céljából létrehozott földalatti kamrákat fedik, valamint a az odavezető Utak száma és formája, és a bemutatott rituálék mind azt szolgálják, hogy felkeltsék a törekvőkben a misztérium érzékelését a beavatás fő tárgyával kapcsolatosan."
Ezek persze mind késői források, és közvetlen bizonyító erővel nem bírnak, mindenesetre érdemes elmerengeni azon, hogy az építőtestvérek eme késői képviselői miképpen gondolkodtak erről - vagy esetleg - milyen belső információkkal rendelkezhettek.