A bachtrack.com elkészítette a 2018. évi statisztikáját is, amelyről hasonló a véleményem, mint a korábbiakról: kis színes a hozzájuk elküldött koncertekről, amelyek magyar vonatkozásait ellenőrizni is lehet, hiszen évek óta a legkeresettebbek közt lévő Várjon-Várdai-Baráti hármas fellépéseit egyazon ügynökség honlapján lehet megismerni.
.
Maga a készítő is közli, hogy nem lehet teljeskörű az összeállítás, de nagy eltéréseknek valami oka biztos van. A statisztika a honlap mai cikkéből elérhető az idézett bevezetőben megadott linkről:
As we do every January, Bachtrack brings you the year in statistics: the world of classical music, that is to say, of course, the world of classical music as reflected by the 33,578 concerts, opera and dance performances in our database for 2018.
Az említett magyarok közül Baráti Kristóf nem szerepel a listán, amit érdekesnek találtam, és az említett honlapon meg is néztem koncertjeit: 65 alkalommal lépett fel komoly koncerten, és ide kell soroljam a nemzetközileg is ismert Kaposfest 5 koncertjét, miként a Verbier Fesztiválon is 4 alkalommal szerepelt. Baráti Kristóf január 14. és február 11. között egy nagyszabású németországi turnén vett részt Farkas Gáborral, ahol 16 alkalommal kamaráztak, egy kivételével az alábbi műsorral:
Január 19-én pedig Bartók I. szonátáját és Beethoven Kreutzer szonátáját adták elő.
.
Az ilyen sorozatkoncertek egyébként logikusak és nem ritkák a komolyzenei életben, pl. Joshua Bell és zenekara is rendszeresen szervez ilyeneket. Idén pl. január 8. és 19. között 9 alkalommal lépnek fel Európában, ahol ő maga egy-egy hegedűversenyben (Csajkovszkij vagy Saint-Saens) és néha még az ASMF zenekarban nagybőgős Edgar Meyer tavalyelőtt hegedűre és zenekarra írt nyitányában lesz a szólista.
Mivel a bachtrack-nél Joshua Bell 66, majd Jamine Jansen 63 és Renaud Capucon és Leonidas Kavakos 61-61 alkalommal szerepel, majd a 11. helyen lévő Christian Tetzlaff 49 fellépéséről olvashatunk, tudni kellene, miért adódik ez a nagy különbség!
.
Tudom, hogy Kristófot nem izgatja az egész, de ha már én olvasok ilyet, nem tudok megfeledkezni hajdani statisztikai tanulmányaimról...
.
Várjon Dénes esetében én 61 fellépésről tudok, Várdai Pistiét nem ellenőriztem, évek óta éllovas, csak bírja az iramot! A listán még Schiff András is szerepel.
Közben az egy évig tartó külföldi (Amerikai Egyesült Államok) munkája közben Fazekas Gergő is foglalkozott a bachtrack friss listájával. Ő is leszögezte, hogy mindezek csak a számok, nem átválthatóan azonnal esztétikai és más értékké, de azért csak olvassuk el, elemezgessük az egészet.
Megtettem és rögtön feltűnt a hegedűsök lsitája:
"A legaktívabb hegedűs a görög Leonidas Kavakos 52 koncerttel, de az első tízben ott van a magyar közönség nagy kedvencének számító amerikai Joshua Bell is, illetve Baráti Kristóf a többekkel megosztott nyolcadik helyen 40 koncerttel (fanfár, kalaplengetés)."
Én mint Baráti-fan, aki mindig megemlítem Kristóf fan-tasztikus játékát, nem hittem a számoknak, mert ismerve korábbi és a tavalyi fellépéseit is, túl kevésnek tartottam a 40 koncertet 2017-ben.
A pontosság érdekében az említett CCA honlapján futottam végig (a Lement Koncertek oldalán) , és az alábbit kaptam.
1. Lehet, hogy nem kap jelzést a bachtrack az összes koncertről?, de akkor lehet, hogy mások adatai sem pontosak.
2. A legtöbb koncertet eredményező kamarázás a kamarafesztiválokon való fellépésekből adódik: Baráti szerepelt Verbier-ben, Kaposváron, ahol természetesen beírtam a rendkívüli műsor keretében eljátszott 12 Vivaldi hegedűversenyt (A négy évszak), mert a szabadtéri ezer fős hallgatóság mellett is a legmagasabb színvonalon játszott, a színes képi háttér vibrálásától sem zavartatva. A budapesti kamara.hu alkalmával Baráti beugrott a megbetegedett Veronika Eberle helyett és a Pisztrángötös talán az egész fesztivál legnívósabb előadása volt. A listámban szerepel az a jótákonysági koncert is, amelyen Baráti két Bach-szólódarabot adott elő, töretlen színvonalon, a Budai Ciszterci Templomban.
A szólószonáták vagy partiták J. S. Bach és Bartók Béla művei voltak, utóbbi december 16-án a lehető legmagasabb szinten előadva.
3. Nem számoltam bele a Magyar Rádióban tartott műelemzést, pedig Péteri Lóránttal a legmagasabb szinten elemezték Mendelssohn csodás d-moll zongoratrióját (Várjon Dénes és Várdai István voltak a partnerek). Ha tételenként is, de közben a teljes művet előadták.
4. Szintén kimaradt a Vecsési Zeneiskola Bartók-Kontrasztok száma, pedig Kristóf ott sem adta alább.
5. Várdai Istvánnal hat alkalommal léptek fel együtt (kamaradarabokban, illetve a Brahms-kettősversenyben és Rózsa Miklós Variációs művében.
Összegezve: még ha a fent konkretizált három koncertet nem is számolom, Baráti 60 fellépése 50 %-kal haladja meg a bachtrack-ben olvasható számot. A többit nem ellenőrzöm, illetve nincs rá energiám, de ennyit megért ez a játék. Büszke lehet impresszáriója, mert talán mindhárom művésze a legfoglalkoztatottabb volt 2017-ben, és akkor hol van még játékuk színvonala!?
Barátit hallgatni kell, bárhol és akárhányszor! Én pl. 22 alkalommal hallhattamtavaly itthon és külföldön, és idén is igyekszem...
Az elmúlt év közel 32.000 előadása alapján most is elkészítette a bachtrack a legjeit. Köztük a már 71 fölötti kiváló impresszárió, Körner Tamás, vállalkozásának, a Klasszikus Koncert Ügynökségnek három művésze is szerepel, amiben nyilván az ő munkája is benne van. Előrebocsátva, hogy ezek az adatok alapvetően mennyiségiek és mindig egy adott évre vonatkoznak, azért a minőségre is lehet következtetni belőlük. Én pl. Baráti Kristófot mindenkinél szívesebben hallgatom, és a tavaly decemberi Bartók-Szólószonátáját semmivel sem cseréltem volna el!
A világ legfoglalkoztatottabb csellistái 2017-ben: 1. Várdai István 2. Truls Mørk 3. Gautier Capuçon 4. Sol Gabetta 5. Daniel Müller-Schott
6. Jean-Guihen Queyras 7. Steven Isserlis 8. Johannes Moser 9. Alisa Weilerstein 10. Alice Neary
A legfoglalkoztatottabb zongoristák tavaly: 1. Várjon Dénes 2-3. Daniil Trifonov és Yuja Wang 4-5. Leif Ove Andsnes és Schiff András
A hegedűsök között: 1. Leonidas Kavakos 2. Ray Chen 3. Nicola Benedetti 4-5. Joshua Bell és Anne-Sophie Mutter 6-7. Baiba Skride és Christian Tetzlaff 8-11. James Ehnes, Patricia Kopatchinskaja, Gil Shaham és Baráti Kristóf
További érdekességek a Bachtrack honlapján olvashatók:
A 2016-os évről a legtöbbet (143-szor) kar-mesterkedő és forgószélnek titulált Valerij Gergiev neve fémjelzi az összesítések közlését, - a helyes szöveg :-)
Barráti helyett Baráti az egyik említett zenész, elnézést!
A nyitó beírás időkorlátja miatt hatványoztam meg Kristóf nevének egyik betűjét, és itt folytatom kapcsolódó gondolataimmal.
Karácsony és Új év, boldogság és bolondozás, összegzések az elmúlt évre, tervek a következőre.
Charles Dickens kedves kisértethistóriájának (A Christmas Carol, azaz Karácsonyi ének) első strófájában a még akkor is megszállottan dolgozó főszereplőt Scrogge urat) unokaöccse is köszönti, de ő neki sem örül.
Bah, mondja a karácsonyi jókívánságra, humbugnak, bolondságnak nevezve az egészet, majd újból csak így reagál a Boldog új évet kívánó fiatal távozásakor.
Nekünk a Bach mást jelent, bár a komoly bachtrack az év zárásával egy kis csócsálni valót tálal olvasóinak az újévi pezsgő mellé. Kis színes, kis bulvár, hiszen adatsorai év közben csak ritkán kerülnek szóba, legfeljebb újságírók egészítik ki ismertetőiket az érintett muzsikusok esetében, akik persze nem egymással versenyzők, hanem sokszor éppen közösen fellépő komoly művészek, akiknek szerepléseit sosem az inspirálja, hogy ezzel majd előrébb lesznek a tárgybani "rang"sorokban.
Persze örülünk, ha három kiváló hangszeres zenészünk külön és együtt is sok-sok meghívást kap, mert jó szereplésük a hallgatókat is műveli, és újabb felkéréseket is jelenthet ez számukra, ahol ugyancsak meg kell állni a helyüket. Impresszáriójuk is joggal örülhet, főleg ha három éven beül kétszer is olvashatja zenészei nevét e listákon, hiszen jó munkájuk közösen fejlődik, és azért valamilyen minőségi háttere mindenképp van a (listákon való) szereplésüknek. Talán még a gázsijuk is nőhet :)
A 2015-ös évről a legtöbbet (143-szor) kar-mesterkedő és forgószélnek titulált Valerij Gergiev neve fémjelzi az összesítések közlését, majd megismerkedhetünk az évente nem azonos listázási szempontokkal, köztük a három muzsikus és a Magyar Állami Operaház kiemelkedő adataival, miszerint 2016-ban:
- a legtöbbet foglalkoztatott csellista Várdai István volt, és
- Várjon Dénesnél csak ketten, míg
- Baráti Kristófnál öten léptek fel többször,
- a Magyar Állami Opreaház pedig a legtöbb előadást (305-öt) mondta magáénak, Gergiev Marinszkij (Mária-) Színházát megelőzve.
E nagy nevek együtt is többször szerepeltek, pl. Baráti Kristóf Gergievvel és zenekarával, bár ezekből egyet sem hallhattam, viszont a három zseniális muszikus és VÁR-BA-VÁR-trió hazai fellépései az év legemlékezetesebb koncertjei közé tartoztak.
A 2008 óta működtetett bachtrack.com az évek során a legjelentősebb komolyzenei portállá nőtt a különféle éves összeállítások terén. Legfrisebb beszámolója már 32 ezer eseményt kezelt a koncertek, opera- és táncelőadások tekintetében.
Foglalkoztunk már e listákkal, különösen 2015 és 2016 elején, amikor először a 2014. évben legtöbbször fellépett hegedűs, csellista és zongorista muzsikusainkat (Barráti Kristófot, Várdai Istvánt és Várjon Dénest üdvözölhettük a vonatkozó listák elején vagy élmezőnyében, majd a következő évben a Magyar Állami Operaház kaphatott kiemelt figyelmet.
Mivel a tavalyi évről készített statisztikákban szintén kiemelt helyen szerepeltek, külön topikot nyitok a témának. Különösen a három muzsikusnak és közös impresszáriójuknak, Körner Tamásnak lehet öröm ez a különben azért nem annyira jelentős érdekesség, amit illik a maga értékén kezelni!
Volt is sok félreértés e listák miatt, így az egymással azért nem versenyző zenészek értékének, minősítésének egy kissé hangulatos, az alig elmúlt szilveszterhez kapcsolható formájával ismerkedhetünk, és hallgassuk csak továbbra is remek játékukat a tárgybani adatoktól eltekintve!