Keresés

Részletes keresés

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.30 0 0 11

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.30 0 0 10

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.30 0 0 9

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.30 0 0 8

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.28 0 0 7

POLAN.69.B Creative Commons License 2017.04.28 0 0 6

POLAN.69.B Creative Commons License 2016.09.15 -1 0 5

Okosautók, robottaxik: hogyan készül Budapest a nagy átalakulásra?

Az automatizálódó közlekedés 20 éven belül felforgatja az utak, közterületek, parkolók megszokott rendjét, összeolvadhat a taxizás és a tömegközlekedés. De mit csinál közben a BKK? Tovább »

forrás: Index.hu

[fidelio] operaguru Creative Commons License 2015.03.20 0 0 4

Akkor nem ugyanazt az előadást láttuk…

Már a nyitánynál megdöbbentem, mi lesz itt?

Semmi dinamika, altató, hangtalan ütemek…

Fischer teljesen félreértelmezte a zenét.

A rendezésről nem is szólva, ezerszer látott szituációk, semmi ötlet.

Az óvónéni által rajzolt diszletek nagyon feledhetőek.

Nem is tudom miért futtatják Fischert külföldön.

 

Hogy nem a tehetségéért az biztos.

[fidelio] zadoro Creative Commons License 2015.03.18 0 0 3

Kedves Mesterházi Gábor!

Nem tudom, hogy melyik előadáson volt ott, illetve melyikről írta a kritikát.

Én a hétfőin (március 9.) voltam. A színpad, jelmez, egyéb körülmény különösebben nem érdekel, de kellemes volt nézni.

Annál inkább idegesítően, HAMISAN ÉNEKELT: Éj királynője, Tamino, a Három kisfiú (ők folyamatosan). Monostatos-ról azt hittem, hogy nem is énekes. Ha valóban nem az, akkor elviselhető volt, de egyébként borzalmas. Sarastro ambitusa 6-7 hang, alatta - felette nem szólt semmi (halld Székely Mihály, stb.).

Nem is értem, hogy miért kell ilyen énekeseket külföldről hívni - valószínűleg azért, mert ilyen színvonaltalanokat itthon nehéz találni. A három kisfiú pedig elviselhetetlen volt, és elkeserítő, különösen Kodály országában (halld Magyar Rádió Gyerekkórusa).

Én az operát első sorban a zene miatt szoktam hallgatni, illetve ezért megyek el az Operába is - az előadás, színészi teljesítmény, látvány csak fokozza az élvezetet. De ha az alap csapnivaló (hamisan énekelnek, akár egy ütemet is), akkor megette a fene az egészet.

Üdvözlettel

Zádor István

[fidelio] Zsölény Creative Commons License 2015.03.17 0 0 2

Kedves hszó, a Varázsfuvola - főleg nőgyűlölő és tekintélyimádó - szövegrészei ellen jogos ellenérzéseket táplálhatunk, de áttekinthetetlennek, követhetetlennek mondani gyermeteg.

Hogy egy művész politizál, aktuálpolitizál, az ő dolga. Victor Hugo, Charles Dickens szinte mást sem csinált. Ha valakinek nem tetszik, nem veszi le a polcról, pássz. Ám ha valaki kéretlenül erőlteti rá egy létező műre a maga nyavalyás aktuálpolitikáját, az bicskanyitogató - és a Fogyasztóvédelmi Tanács remélhetőleg megítéli a kárvallottaknak a jegyük árát.

Előzmény: [fidelio] Edmond Dantes (1)
[fidelio] Edmond Dantes Creative Commons License 2015.03.17 0 0 1

Ha Fischer Iván(ék) megoldotta/k a megoldhatatlant azaz a követhetetlen cselekményű és még követhetetlenebb szimbolikájú Varázsfuvola követhetőségét és érthetővé tették az érthetetlent, gratula neki(k)! Jómagam kb. úgy szoktam Varázsfuvolázni h úgy-ahogy, feszengve végigülöm a prózai szakaszokat, utána beleájulok a zeneszám(ok)ba. De éppen e "koherenciahiány" miatt a mű sosem lesz kedvencem: az forever a Don Juan marad     -én még Don Juannak ismertem meg, ma is kelletlenül "keresztelem" át Don Giovannivá- sőt, a Figarót is eléje sorolom, éppen a zeneszámok és a recitativók tökéletes színpadi-eszmei-valós és átvitt értelmű harmóniája okán, ami a Varázsfuvolánál a prózai részek miatt eleve kizárt. Hogy milyen lehet ez a bilingvális izé, amit a cikk a vége felé említ, elképzelni sem tudom: a cikkíró ezirányú finom célzását viszont megérteni vélem..

Az aktuálpolitizálás v amit jobb híján annak nevezünk-gondolunk, a prózai és a zenés színpad  szerves része. A világ- és a zeneirodalom úgyszólvan valamennyi jelentős (és minden színpadi) alkotója több/legtöbb művében mindig is "aktuálpolitizált". Hogy ne menjünk messzebbre a cikknél: Mozart szabadkőműves-Varázsfuvolája is vagy hogy időben ne menjünk messzebbre a jelennél, március 15-énél: Petőfi -nézetem szt sajnos- maga volt a két lábon járó aktuálpolitika...ahogyan Wagner is kökeményen aktuálpolitizált pl a Ringben (is) és ha a mai kor rendezői nagy művek aktuálpolitizálását aktualizálják, az nemhogy nem gyalázatos, hanem egyenesen kötelező v ami ennél is több: jogos.

[fidelio] Zsölény Creative Commons License 2015.03.17 0 0 0

Kedves jóságoség, kissé másképp látom, ráadásul sajnos nem ennyire tömören.

Történelmileg úgy alakult, hogy a zseniális Mozart ugyan sok operát írt, de ezek közül mindössze ÖT van, amely az emberiség örök, feltétlen, meghaladhatatlan, Holdra kiteendő értéke. Néha közéjük akarják sorolni az olyan remekműveket is, mint a Titus, az Idomeneo, a Mitridate, netán, "balkézről", az Ascanio vagy a Sulla. De ezek az Ötök mércéjét nem ütik meg.

Ez azonban teljesen független az egyes darabok irodalmi nyersanyagától. Da Ponte szakmájának lángelméje volt, Schikaneder nem. Éppen ezért a Varázsfuvola színpadi megoldása mindig is igényelt "rendezői ötleteket". A Don Giovanni Ljubimov-féle egyénieskedése röhejbe fúlt. Nem Ljubimov miatt: a szöveg miatt. De a Varázsfuvolának nem tesz rosszat az ötletek sziporkája. (Ez persze maguktól az ötletektől is függ. Ha minden ötletek leggyalázatosabbikát, az akuálpolitizálást akarják színre vinni, nincs olyan remekmű, amely ezt kibírná.) 

Előzmény: [fidelio] jóságoség (-)
[fidelio] jóságoség Creative Commons License 2015.03.17 0 0 topiknyitó

marhaság

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!