Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 3 napja 0 0 90

Előzmény: [fidelio] mindegy (89)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 4 napja 0 0 89

Interjú olvasható Várdai Pistivel a legújabb 168 órában:

STRADIVARI ÉS ÉN címmel

 

STRADIVARDAI ÉS ÉN:)  Megpróbálom feltenni...

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.15 0 0 88

Várdai István váltotta Szenthelyi Miklóst a "Virtuózok" zsűrijében:

 

http://correctmedia.hu/vilagsztarok-a-virtuozok-zsurijeben/

 

Némethy Attilát pedig Balázs János.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.08 0 0 87

Tegnap jelent meg a Gramofonos Kovács Ilona értékelése Várdai István Bach-szólószvitjeivel felvett briliáns albumáról. A kiadó is ezt a nevet viseli, általában briliáns felvételekkel dicsekedhetnek. Amint hivatkozom éppen a kritikára, újból hallom az onnan is bejátszható első darabot, hiszen a kiadó rögtön feltette a netre, de azért ez is ajándéklemezeim tárgya lesz az elkövetkezőkben. Lenyűgöző ez a mélyen átérzett összeszedett játék, öröm olvasni a szakember értő elismerését is. Naponta - átlagban - több mint kétszázan nyitnak rá erre az örömzenére - egyelőre, mert a híre nagyon hamar fog terjedni!

 

A kritika kiemelt mondata: Művészete felnőtt Bach remekműveihez

 

https://papageno.hu/featured/2017/03/vardai-istvan-es-bach-cselloszvitjei/

.

Ismerve Várdai eddigi fotóit, helyes a kritikus véleménye azokról, és ehhez csak egyet teszek hozzá:) a képekről nem látszik, hogy üres tokot visz a csellista, vagy benne van az aktuális hangszere is?! A felvétel még az 1720-ban épített Montagnana hangszerrel készült, Várdai azóta olyan eszközt kapott, aminél jobb talán nincs is, és viszont, az a Stradivari jobb kezekbe nem is kerülhetett.

Csodálatos ez a zene és a ez játék!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.02 0 0 86
Előzmény: [fidelio] mindegy (85)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.02 0 0 85

Most fejeződött be a Muzsikáló reggelben a Kritikus fül(l)el adása Várdai István Bach-albumáról. A 10-kor zárult értékelésben több részletet is bejátszottak, Pablo Casals jóval korábbi stúdiófelvételével is összehasonlítva, felhíva a figyelmet arra is, hogy a hétvégi Hangfogókban hallható lesz további zene is a gyönyörű felvételről.

A Hangtárban meghallgatható az adás.

 

Ami viszont kivételesen nagyvonalú, hogy a kiadó, a Brilliant Classics, alig egy hete a teljes anyagot feltette a youtube-ra: csodálatosan szól a kitűnő hangfalaimmal! (A felvételhez még az 1720-as Montagnana volt Pisti hangszere).

 

https://www.youtube.com/watch?v=D83cMncj_Ig

Előzmény: [fidelio] mindegy (82)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.20 0 0 84

Alább idéztem a Bartók Rádión meghallgatható Új Zenei Újság legfrissebb adását kísérő szöveget, közben elkalandozva, arpeggiomuzsikát is hallgatva, elfelejtettem magát a felvétel linkjét megadni:)

 

http://www.mediaklikk.hu/musor/zeneiujsag/

 

Tehát innen még 60 napig, vagy a Bartók Rádió Hangtárából 21 napig hallgatható egy-egy adás vagy annak ismétlése..

Előzmény: [fidelio] mindegy (83)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.19 0 0 83

Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kellkritikusaink Kovács Sándor vezényletével mégis megpróbálják a lehetetlent: beszélnek a zenéről, elmondva élményeiket az elmúlt hét legfontosabb koncertjeivel kapcsolatban.

A koncertbeszámolókhoz mindig mutatunk szemléltető felvételeket – ezért akkor is érdemes meghallgatni a műsort, ha valaki nem juthatott el a hangversenyekre.

Adás: szombat 11:00-11:59
Ismétlés: vasárnap 18:30-19:29

.

Ez a mottó mindig érvényes, emiatt érdemes meghallgatni pl. a mai adást Várdai István és a Liszt Ferenc Kamarazenekar

2017. február 14-i koncertjéről (is).

.

Várdaival kezdi Kovács Sándor és Csengery Kristóf, az Arpeggione szonátával, megemlítve a "kérészéletű" hangszer 1823. évi megépítése utáni évben írt híres Schubert-szonátát, "amit ma már mindenki csellón játszik."

.

A szonáta interpretálását nagyon dícsérik, és valóban varázslatos a bemutatott részlet, hiszen végre aktuális illusztrációt hozhattak egy hangversenyről!

Elegáns, elmélyülten fölényes..., kár, hogy nem lehettem ott.

.

.

E sorok alatt azért újból beírom a fórumra, hogy egy lelkes hangszeres, Nicolas Deletaille, megépítette az arpeggione mai változatát, és ezen időnként játszik is, célszerűen forteopiano kíséretében, főleg ha éppen a tárgybani műről van szó. Erre az új arpeggiónéra aztán írtak új darabokat is. Annak idején még az új hangszer f-lyukának formáját is kiemeltem, mivel egy kedves csikóhalat ábrázol...

.

https://www.youtube.com/watch?v=do9UgdfwM5Q

.

Így újra hallgatva a már lemezre is vett szonátát, Schubert korában érzem magam.

Más műveit is jobban szeretem ebben a felállásban, tehát fortepianón az arra írtakat.

 

A belga csellista-arpeggiós egyébként elismert előadó: e hangszerrel való kapcsolata a honlapjáról:

 

. "He has earned distinction as an arpeggione player by recording Schubert’s arpeggione sonata for the Fuga Libera record label. He has given more than 80 world premieres, many of which were of works composed for him. Among these are several new compositions for arpeggione, representing his effort to enhance the arpeggione repertoire."

.

.

További hivatkozások:

http://www.luca-arts.be/en/nieuws/nicolas-deletaille-arpeggione-its-history-and-performance-practice

.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_d'%C5%93uvres_pour_arpeggione

.

A spotify-on is elérhető az a lemez, amin az előbbit játsszák, és ezen további művek is hallhatók:

Adrien-François Servais (1807-1866) Romanescája és nyolc ismert Liszt-darab is.

.

https://www.amazon.com/Rene-Mogensen-Arpeggione-Walls-Nicosia/dp/B005TK1NGG

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.04 0 0 82

 

http://www.brilliantclassics.com/

 

A neves és igényes holland kiadó újdonságai

után látható a fenti linken Várdai István új albuma, amelyen a hat Bach-szólószvitet játssza. Az 1007-1012 BWV alatti szviteket Köthenben írta a szerző (1720 táján, tehát a felvételhez használt Montagnana-cselló születési évében). Az album január 20-án kerül piacra, az alábbi részletes leírással:

.

http://www.brilliantclassics.com/articles/j/js-bach-6-suites-for-cello-solo/

.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.28 0 0 81

Netzwerk von Geigenbauern

 

Mittlerweile gibt es weit über 400 Instrumentalisten, die sich für die Verwendung von Anima Nova entschieden haben - Tendenz stei­gend. Rund 250 der verkauften Stimmstocke hat Molnár selbst einge­baut, doch können Einpassung und Feinjustierung - die dafür entwckelten Spezialwerkzeuge vorausgesetzt - auch von jedem Geigen­bauer übernommen werden. Dementsprechend hat Molnár damit begonnen, einständig wachsendes und mittlerweile auch ins Aus­land expandierendes Netzwerk von Geigenbauern aufzubauen, die er mit seinen Stimmstocken beliefert und die auch in der Lage sind, die Anima Nova einzubauen. Interessenten nnen sich auf der In­ternetseite von Molnárs Firma übermögliche Anlaufstellen unter­richten oder auch mit dem Entwickler selbst Kontakt aufnehmen.

Mit den Nutzern seiner eigenhändig eingebauten Stimmstocke pflegt Molnár übrigens weiterhin Kontakt, da ihn deren Erfahrun­gen interessieren. Die instrumentenbezogenen Feineinstellungen jedes Käufers hat er ausführlich in einer Kartei vermerkt, um mög­liche Veränderungen oder Nachjustierungen genau nachvollziehen zu können. Mit den bisherigen Entwicklungen ist Molnár vollauf zufrieden: .Ich bitte jeden um seine ehrliche Meinung. Nur das bringt mich weiter. Und ich habe immer auch betont, dass ich bei Unzufriedenheit den alten Stimmstock kostenfrei wieder einbaue, habe auch die entsprechenden Stellen in den Instrumenten genau markiert. Aber das wollte bislang nur ein einziger Musiker."

Nicht nur bei Berufsmusikern kommt das neue Produkt offen­bar sehr gut an: Anima Nova wurde nur wenige Monate nach der im Sommer 2015 erfolgten Markteinführung auf der Internationa­len Fachmesse .Ideen - Erfindungen - Neuheiten" in Nürnberg (iENA) gleich doppelt ausgezeichnet, nämlich mit der Goldmedail­le der iENA 2015 und mit dem Sonderpreis der Kroatischen Erfin­dergesellschaft. Nicht zuletzt auch aus diesem Grund setzt Anima Nova ein deutliches Zeichen und signalisiert dem traditionellen Geigenbauerhandwerk, dass es an der Zeit ist, sich nach alternati­ven Materialien umzusehen - zumal die ausreichende Qualität der natürlichen Ressourcen längst nicht mehr ohne Einschränkungen  gewährleistet werden kann.<

(Alulról felfelé kell olvasni a cikket, de végre sikerült...)

Előzmény: [fidelio] mindegy (80)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.28 0 0 80

Da eine optimierte Frequenzleitfähigkeit diese zentrale Funk­tion jedoch unterstützen kann, begann Molnár nach alternativen Materialien fur die Fertigung des Stimmstocks zu suchen. Seine Entscheidung für den Werkstoff Karbon wurde schliesslich durch eine simple Tatsache bestärkt: Ein Vergleich von Stimmstocken gleicher Länge und gleicher Stärke bestätigte ihm, dass die Fre­quenzleitfähigkert von Karbon aufgrund der exakt längs angeordne­ten Kohlefasern wesentlich höher ist als jene des weicheren und da­mit auch bestimmte Frequenzbereiche schluckenden Fichtenholzes, das zudem von Natur aus allerlei Unregelmässigkeiten in Bezug auf die Faserung aufweist.

 

 

Anpassungsfähigkeit

 

Die Vorteile des Karbonstimmstocks verdanken sich allerdings nicht nur der Materialwahl, sondern ergeben sich auch aus dessen durchdachten Konstruktionsprinzipien: Aufgrund der Ausstattung mit einem anpassungsfähigen Kugelgelenk an jedem Ende kann sich Anima Nova perfekt an die Innenwölbungen von Decke und Boden anschmiegen, wodurch auch der Druck gleichmässig auf die gesamte Auflagefläche verteilt wird. Weil damit in Verbund mit den besonderen Materialeigenschaften eine bessere Synchronisa­tion der Schwingungen von Decken- und Bodenplatte erzielt wird, kann sich der Klang des Instruments mit einem ungeahnten Ober­tonreichtum entfalten. Darüber hinaus lässt sich Anima Nova aber auch dank eines eingefrästen Prazisionsgewindes um minimale Werte von Zweihundertstelmillimetern in der Höhe verstellen. Nach dem Einbau und Heraussuchen des optimalen Klangs kann der Karbonstimmstock daher bei Bedarf jederzeit nachjustiert wer­den, was sich insbesondere für grosse, empfindlich auf Veränderun­gen von Temperatur und Luftfeuchtigkeit reagierende Instrumente wie Kontrabasse als enormer Vorteil erweist.

Bereits während der Erprobungsphase von Anima Nova wurde deutlich, dass sich auch bei Spitzeninstrumenten der Klang spürbar optimieren lässt. "Die ersten Versuche führten wir an drei hervor­ragenden Violoncelli durch: einem von Montagnana, einem von Gofriller und einem von Balestrieri. Selbst bei diesen wirklich hoch­wertigen Instrumenten könnten wir noch einen sehr guten, zusätlichen Klanggewinn verzeichnen."

 

 

24

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.28 0 0 79

>INSTRUMENTENBAU<

 

 

 

Alternativer Werkstoff

 

Anima Nova besteht zur Ganze aus dem hochwertigen Verbund­werkstoff Karbon, einer unter anderem in der Luft- und Raufahrttechnik verwendeten Verbindung aus Kohlenstofffasern und Epoxidharz, die unter hohem Druck industriell gefertigt wird und sich durch Qualitäten wie geringes Gewicht und grosse Belastbar­keit auszeichnet.

Pál Molnár unterstreicht im Gespräch, dass sich die Entwick­lung von Anima Nova letzten Endes einer nicht nachlassenden Lei­denschaft fürs Tüfteln und einer Technikbegeisterung verdankt, die ihn "von Kindesbeinen an" begleitet hat. Begonnen hat alles eigent­lich damit, dass Molnár während seiner Zeit als Musikschulleiter in Rastatt bis zu seiner Pensionierung über zwanzig Jahre lang eigen­händig die Streichinstrumente in Schuss gehalten hat und dabei immer tiefer in spezielle Fragen von Geigenbau und Restaura­tion eingestiegen ist. Seine Kenntnisse vertiefte er schrittweise durch regelmässige Sommeraufenthalte bei einem ungarischen Gei­genbauer, um sie dann schliesslich im Zuge der Restaurierung be­schädigter, auf Flohmarkten erstandener Instrumente in der Praxis anzuwenden. Was in langfristiger Perspektive zunächst als Hobby für den Ruhestand gedacht war, mündete jedoch bald in ganz kon­krete Fragestellungen: .Irgendwann", berichtet Molr, "kamen aus meiner Umgebung Musiker und sagten: ,Meine Geige klingt nicht gut. Könnten Sie da vielleicht etwas machen?' Damals fing ich an, mich mit dem Stimmstock zu befassen."

 

 

Nicht übertragen, sondern synchronisieren

 

Dies war der Beginn einer weitreichenden Auseinandersetzung, in deren Verlauf sich Molnár nicht nur intensiv mit den vergeblichen Verbesserungsversuchen aus den zurückliegenden 150 Jahren, son­dern auch mit den physikalischen Grundlagen der Funktion eines Stimmstocks innerhalb des Streichinstrumentenkorpus befasste. Dabei gelang es ihm im Rahmen seiner Untersuchungen, durch Messungen die immer noch weit verbreitete Ansicht zu widerlegen, die eigentliche Aufgabe des Stimmstocks bestünde darin, die Schwin­gungen von der Deckenplatte auf den Boden des Instruments zu übertragen. Vielmehr gehe es vorrangig darum, mithilfe des Stimm­stocks eine Synchronisation der Schwingungen beider Platten zu erzielen, die aufgrund ihrer unterschiedlichen Beschaffenheit - ein­mal aus dem weicheren Fichten- und einmal aus dem härteren Ahornholz gefertigt - ohne diese Verbindung unterschiedliche Fre­quenzen produzieren würden: .Das ist die eigentliche Aufgabe, nicht die Frequenzleitung, wie das immer wieder in der Literatur zu lesen ist."

 

 

 23

Előzmény: [fidelio] mindegy (78)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.28 0 0 78

Talán sikerült áttenni das Orchester cikkét (22-23-24. oldal) olvashatóan, több részletben, de fordítására most nincs időm. A képek máshol már láthatók voltak, helyük a tördelést befolyásolta. Nagyszerú találmány!

.

 

Die Seele des

Streichinstruments

 

Mit dem verstellbaren Karbon-Stimmstock Anima Nova will Pál Molnár den Klang der Instrumente verbessern (Stefan Drees írása)

 

 

Auch wenn er recht unscheinbar ist, gehört der Stimmstock zu den zentralen Bauteilen eines Streichinstruments. Als Alternative zu den traditionsqemäss aus Fichtenholz gefer­tigten Stirnmstocken von Violine, Viola, Violoncello und Kontrabass hat Pál Molnár, lang­jähriger Stadtmusikdirektor und ehemaliger leiter der Städtischen Musikschule Rastatt, über einen Zeitraum von gut zwei Jahrzehnten hinweg die Anima Nova entwickelt.

 

 

> Der Stimmstock, ein zylindrisches Holzstück, im Italienischen benannt mit dem beziehungsreichen Wort "anima" - zu Deutsch: Seele -, wird zwischen Decke und Boden eingeklemmt, verbindet also die gegenüberliegenden Teile des Korpus miteinander. Eine wichtige Aufgabe des Stimmstocks ist es, den enormen Druck zu kompensieren, den die Saitenspannunüber den Steg hinweg auf die Decke ausübt - ein Druck, der, jeweils abhängig von der Art der Besaitung und der Neigung des Halses, bei Violinen ungefähr acht und bei Kontrabassen bis zu 70 Kilogramm beträgt.

Damit kommt dem Stimmstock zugleich eine wichtige klang­liche Funktion im komplexen Baugefüge des Streichinstruments zu: Nur wenn er an der richtigen Stelle platziert ist, kann er fur den notwendigen Spannungsausgleich sorgen und es dem Deckenholz errnöglichen, gleichmässig nach oben und unten zu schwingen. Ver­ändert man hingegen seine Position nur um den Bruchteil eines Millimeters, hat dies meist erhebliche Konsequenzen für den Klang eines Instruments. Seit jeher ist das Einpassen des Stimmstocks da­her eine vom Prozess ständigen Ausprobierens bestimmte Präzi­sionsarbeit mit dem Ziel einer rnöglichst optimalen Klangentfal­tung. Wie der Name von Pál Molrs Anima Nova andeutet, han­delt es sich dabei um eine Stimmstock-Neuentwicklung, die sich zunächst einmal durch die Wahl des Materials von der Lösung des


tradi
tionellen Geigenbauerhandwerks abhebt.

 

 

22

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.19 0 0 77

Az alábbi beírásban jeleztem, hogy:

"A Zenekar (Das Orchester) legutóbbi számában háromoldalas képes beszámoló jelent meg, amit megpróbálok beemelni."

Nem sikerült, de találtam egy másik cikket, amelyben a szöveg jól olvasható és a 4 kép - egyenként felnagyítva - mindent elárul, még a feltaláló műhelyének titkait is...

http://www.gemeindeklick.de/rastatt/kurzmeldungen/weltneuheit-aus-rastatt-stimmstock-neu-erfunden-d1770.html


 

Előzmény: [fidelio] mindegy (76)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.17 0 0 76

Várdai Pisti új hangszerének sajtóbemutatóján - ahogy már írtam -, megemlítette a 343 éves cselló lelkének modernizálását a XXI. századi technika segítségével.

A Németországban élő Molnár Pál a feltalálója a szabadalmaztatott anima-nova nevű karbon-léleknek, amit közel másfél éve mutattak be, s azóta egyre fokozódó mértékben veszik használatba világszerte szólisták, kamara- és nagyzenekarok vonósai (mind a négy hangszerfajtára).

 

Die Verborgene Seele - Aufs Feinste perfektioniert

(A rejtőzködő lélek, a legfinomabbra tökéletesítve)

.

hirdeti a honlap, bemutatva a kisebb-nagyobb szerkezetet. Pisti áradozott róla...

.

Először a nevéről:  a latin anima átvételével valóban a vonós hangszerek kívülről nem látható alkatrészét vette át a feltaláló, ahogy más nyelvekben is léleknek nevezik az eddig fából készített hangolót. Nélküle nem működhet jól egy ilyen hangszer, hiszen a húrok be- és finomhangolása mellett az élő, tehát igen érzékeny elő- és hátlapokat is hangolni kell - egymáshoz. A távolságtartó szerepet betöltő lélek tehát valóban rejtőzködve működik az emberi vagy isteni lélekhez, szellemhez hasonlóan, karbantartása elengedhetetlen! Utóbbin most már nem fizikai, hanem beállítási-hangolási feladatot értünk.

A lélek: németben Seele, az angolban soul stb. a nem anyagi, tehát szellemi fogalmat jelenti, és szinte egyedül csak a magyarban kapcsolódik a lélekzéshez és változataihoz. Míg a németben az Atmen, az angolban a breathe stb. fejezi ki a lélegzést, a lélegzetet, nyelvünkben már az utóbbi helytelen forma is azonosítható az eredetijével. Az új magyar helyesírási szabályzat nem ismeri a lélekzet szót, pedig egyértelmű a levegőből, levegővételből adódó lélek szó kialakulása, a többi csak következmény. A régiek tudták ezt, a Czuczor-Fogarasi szótár is így tartalmazza, (kifejtve a gyökéből kialakult hasonló fogalmakat), és abban éppen a lélegzet szó nem szerepel.

A szóhasználatban is látszik az azonosság: a biblia szerint az Isten lelket, levegőt fújt az anyagba, hogy élőt alkosson, s ha meghalunk, kileheljük a lelkünket, hiszen elfogyott a levehőnk, kifejezve ki a legszorosabb kapcsolatot a két dolog között. És persze, ha lélekszakadva futunk, az is csak addig tart, amíg bírjuk levegővel (szusszal :) Tovább nem ragozom, de a lelkesedés. lelkendezés ma is a fokozott lélekzést jelenti, gondoljunk csak egy jó zene kiváltotta apránként fokozódó lélekzésre, hiszen a kettő együtt jelentkezik.

.

A többi már közvetlenül egy különleges cselló és kivételes tehetségű használója kapcsolatában jelenik meg: a jól beállított minőségi hangszer és lelkes megszólaltatója, a kettő fizikai kapcsolatában is érzékelhetően adja azt az összhatást, ami a hallgatónak is lélekemelő, léleküdítő élményt ad, szemben egy rosszul hangolt hangszer és érzéketlen, lelketlen használójával.

.

A Zenekar (Das Orchester) legutóbbi számában háromoldalas képes beszámoló jelent meg, amit megpróbálok beemelni. 

.

Drees Stefan
Die Seele des Streichinstruments
Mit dem verstellbaren Karbon-Stimmstock Anima Nova will Pál Molnár den Klang der Instrumente verbessern. (Az állítható karbon-hangolóval, az Anima Nova segítségével, Molnár Pál megreformálja a hangszer hangzását.)

.

Auch wenn er recht unscheinbar ist, gehört der Stimmstock zu den zentralen Bauteilen eines Streichinstruments. Als Alternative zu den traditionsgemäß aus Fichtenholz gefertigten Stimmstöcken von Violine, Viola, Violoncello und Kontrabass hat Pal Molnar, langjähriger Stadtmusikdirektor und ehemaliger Leiter der Städtischen Musikschule Rastatt, über einen Zeitraum von gut zwei Jahrzehnten hinweg die Anima Nova entwickelt.

(Habár jelentéktelennek tűnik, a vonóshangszerek lelke lényeges alkatrész. A hegedűk, brácsák, csellók és nagybőgők hagyományosan fenyőből készített lekének alternatívájaként Molnár Pál...közel két évtized alatt kifejlesztette az Anima Nova nevű szerkezetet.)

.

.

 

 

A Pisti is egy ilyen félbe vágott csellón gyakorolhatja az f-lyukon keresztüli beállítást...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.17 0 0 75

A portál is beszámolt Várdai Pisti új hangszeréről, de csak a már ismerteket közli franciául: a tanulmányok és versenyeredmények, no meg a muzsikus partnerek bemutatása előtt a Stradivari 1673 múltját. Megemlítik a Kaposfest-kapcsolatot és az előzöleghasznált hangszerét, és persze minden egyértelmű a rövid szövegből.

.

Le violoncelle de Jacqueline Du Pré - Jó kezekben

Le 15 décembre 2016 (Laurent Richelle)

.

Nous apprenons que le propriétaire (anonyme) du Stradivarius de Jacqueline Du Pré l’a confié au jeune violoncelliste hongrois István Várdai. Il s’agit d’un prêt de longue durée.
Le Du Pré-Harrell fabriqué en 1673 fait partie du petit nombre (moins de 65) de violoncelles Strad que l’on connaisse. Ses anciens propriétaires sont Jacqueline du Pré (qui a également joué le rôle de Davidov Strad en 1712), la violoncelliste américaine Lynn Harrell et la russo-américaine Nina Kotova.

István Várdai est âgé de 29 ans et a déjà quelques beaux lauriers à son actif : 1er Prix du Concours ARD à Munich en 2014 après le 1er Prix au Concours de Genève en 2008 assorti des Prix ​​du public, Prix Pierre Fournier et Prix Coup de Coeur Breguet après le 3e Prix du Concours Tchaïkovsky en 2007 et le Concours Brahms (Autriche) en 2006.
Il a joué à New York, Londres, Paris, Prague, Vienne, Francfort, Munich, Genève, Dublin, Moscou, Saint-Pétersbourg, Florence, Tokyo, Kobe, Pékin avec des musiciens et des orchestres tels Mikhail Pletnev, Ádám Fischer, Zoltán Kocsis, Howard Griffiths, Gilbert Varga, le Symphonique de Saint-Pétersbourg, l’Orchestre du Mariinsky, l’Orchestre de Chambre de Genève, l’Orchestre National Russe, l’Orchestre de la Suisse Romande,…
Invité par les Festivals de Santander, Gergiev à Saint-Pétersbourg, Pablo Casals, de Radio France (Montpellier), de Bellerive (Suisse), de Schleswig-Holstein, de Verbier et d’autres, il ne néglige pas la Festival de musique de chambre.
Débutant sa formation à l’Académie Franz Liszt de Budapest, il rejoint ensuite l’Académie de Musique de Vienne puis il poursuit à la Kronberg et se consacre aussi à des masterclasses de Natalia Gutman, Natalia Shakhovskaya, András Schiff et János Starker.
Istvan Várdai est aussi, avec Kristóf Baráti, directeur artistique de Kaposfest, le plus important fesival de musique de chambre de son pays.
Jusqu’à présent, il jouait un Montagnana de 1720.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.15 0 0 74

Sajnos nem tudtam elmenni Várdai Pisti tegnapi koncertjére, de újból meghallgattam műsorszámait, közben meg eszembe jutott egy s más a napirendi témáról.

A hangszerkölcsönzési szerződés titkolódzása jogos, tiszteletben tartandó, de fantáziálni lehet, hiszen a néhány kg-nyi fa és fém stb., megtöltve az eddigi szellemiséggel, a rajta való minőségi játékkal, hasonlítható másm héha több tonnás  szerkezetekhez, építményekhez, akár még a hangzásukhoz is. Persze csak játékosan, ahogy a míves csellón Várdai is csak játszik :-)

.

Pl. az egyik kedvenc sportautóm az alábbi:

 

.

.

És micsoda hangja van...

 

A járgány a Lamborghini Veneno Roadster tavalyi kiadása, amiből talán szintén csak egyetlen készült abban az évben, és ára kb. 1,3 mdHUF

Pistinél alacsonyabb ember bele is tud ülni, a másik ülés és a csomagtér pedig alkalmas egy tokos cselló befogadására is. A tárgybani Strad szállítása esetén az összérték akár a duplájára is nőhet, a soros tulaj, mint driver értékével viszont már felbecsülhetetlen az egész. Nem is neki való, bár a hangja vetekedhet egy látványos csellós scherzo vagy andantino hangjával.

.

Ajánlom helyette a méltóságteljesebb másik csodát, ami már önmagában is dupla értékű, talán biztonságosabb és persze alkalmasabb is európai koncertkörutak bejárásakor, amikor még egy hasonló értékű baráti hegedűst is befogadhat a felváltva történő vezetést is alkalmazhatóan.

A maydnem zeneszerző nevet viselő Maybach Exeleróból 2011-ben valóban csak egyetlent adtak el, mert kinek van lehetősége 700 izgága lovat irányítani, táplálni.

.

.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.14 0 0 73

A is beszámolt a nagy esményről

.

Fiatal magyar csellistát jutalmaztak meg Jaqueline du Pré Stradivarijával címmel.

 

A további tartalom hasonló, csupán a kép régi a - szerintem - egészen fiatal Carsten Hoffmann csellóval, de majd küldök nekik friss képeket a hangszerről...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.14 0 0 72

A Strad egy tegnapi képes beszámolójában szintén közölte Várdai csellójának rövid történetét.

A már ismert fotó mellett az anoním támogató meghatározatlan időre szóló szerződését, az eddigi használókat említik, Várdai eddigi jelentősebb díjaival.

.

.

xxxxx

 

A jövő évi Kossuth-díj még nincs benne, mert talán csak bennem merült fel, és nem a hangszer miatt, hanem az egész karriert ismerve :-)

.

.

.

A képen - az index-en már megjelent MTI-s - Kovács Tamás felvétele látható.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.13 0 0 71

Az eddigi szövegek és képek után maga Várdai Pisti szövegel az egyik tévé-nek:

 

http-www.atv.hu/videók/video-20161213-Stradivari cselló

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.13 0 0 70

Természetesen a Fidelio is képes beszámolóban tájékoztatott az eseményről.

A csatolt képet az MTI fotósa, Kovács Tamás készítette, miként a 67 hsz. alattit is.

.

fidelio.hu/klasszikus(2016.12.12) Új hangszert kapott Várdai István

.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (69)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.12 0 0 69

A következő beszámolók vagy reakciók is Pisti új hangszerével foglalkoznak:

 

http-index.hu/kultúra/

2016/12/12/milliárdos értékű hangszert kapott valakitől a magyar csellista

.

.

FÁYMIKLÓS blogjában: STRADIVARI címmel

.

2016. december 12. - stolzingimalter

.

Nem rabság ez? - kérdezem Várdai Istvántól az új hangszere sajtóbemutatóján. Biztos, hogy rabság, mi más lenne, az ember kezébe adnak egy milliárdos vagy sokmilliós (attól függ, milyen pénznemben számoljuk) értéket, tessék fiam, mától te vigyázol rá. Akkor is szörnyű, ha csak egy darab aranyról van szó, mit tegyen vele az ember. Történet a tálentumokról, az egyik ötöt kap, szerez még ötöt hozzá. A másik kettőt, szerez még kettőt. A harmadik elássa, hiánytalanul adja vissza az urának, mégis leüvöltik és kidobják a hidegbe, ahol sírás és fogcsikorgatás lesz.

.

A tálentum jelen esetben nem arany, nem is átvitt értelemben vett tehetség, hanem egy hangszer. Különleges hangszer, Stradivari. Várdai István használatába bocsátotta egy magát fölfedni nem akaró gazdag ember, és most meg lehetett nézni, meg lehetett hallgatni. Nézni ezt a gyönyörű formát, csodálatos, sötétbarna színt, csillogó lakkot. Hátul fűzfa, elöl fenyő, hogy valami tényszerűt is mondjak róla, és 1700 előtt készült. Gondolom, nem csak nekem újdonság, hogy ez Stradivari kísérletező korszaka, a csellói még nagyobbak a későbbieknél, a hálás utókor kicsit csonkított is rajta, a hangszer ma úgy három centivel kisebb, mint újkorában. És szól, mint az ágyú, két méterre vagyok tőle, hallani minden kis surranást a húrokon, szuszog hozzá a muzsikus is, majdnem azt mondanám, nincs semmi közünk ahhoz, ami történik, annyira intim a pillanat.

.

Csak az menti leskelődésünket, hogy a hangszer maga nem mindig volt hű, két híres játékosa is volt az elmúlt időkben, az ő nevüket is viseli. Az egyik Jaqueline du Pré, akinek ez az első Stradivarija volt, a korai felvételein használta, nem azon a bizonyos Elgar-koncerten (legalábbis, ha jól értettem). A másik híres játékos Lynn Harrell volt, aki nálunk talán nem annyira ismert, de hát mi el voltunk kényeztetve Perényi Miklóssal. Egy ilyen hangszert megkapni azt jelenti, hogy Várdai Istvánra igényt tart a világ, hogy számolnak vele, ha a világ legfontosabb csellistáiról beszélnek. 

.

Attól még lehet mindez rabság, sőt, éppen ettől lehet rabság, az embert idegesítheti, ha borotválkozás közben a világ egyik legjobb csellistája néz vissza rá, de én hiszek Várdainak: úgy is lehet ezt tekinteni, hogy ez egy doboz, rezonáns test, nyak, láb, húr, csiga stb. Mégsem itt kell keresni az igazi talentumot, hanem ott a kezekben, idegekben, fejben, szívben. És örülni a régi tanulságnak: akinek van, még adnak, hogy bőven legyen neki.

.

http://m.blog.hu/fa/faymiklos/image/pc120022_3.JPG

 

.

..

http-mno.hu/grund/magyar-művészhez-került-a-leghíresebb-stradivari-cselló-1376084

.

Ehhez néhány észrevétel:)

.

- "Várdai István és ezzel Magyarország egy új Stradivari-hangszerrel gazdagodott", persze csak képletesen, hiszen máshol jól szerepel, hogy a hangszert csak meghatározatlan idejű használatba kapta Várdai.

.

- "Stradivari 1700 előtt mindössze huszonegy-néhány csellót készített", - helyesen: húszegynéhány

.

- "Szerdán a Zeneakadémián már ezen hallhatja tőle a közönség Saint-Saëns I. csellóversenyét."

Valójában:

- már holnap, azaz kedden si ezen játszik Várdai a Magyar Rádió Márványtzermében az I. Dohnányi- és a Brahms zongoraötösben. Partnerei: Farkas Gábor zongorán, Baráti Kristóf és Giovanni Guzzo hegedűn és Bor Péter brácsán.

- szerdán pedig egy másik Saint-Saëns-műben is szólózik Várdai, az 1873-ban írt Allegro apassionatóban, amelyben a vonóskar mögött 2-2 fuvola, oboa, klarinét, fagott és kürt szerepel. Van szóló-cseelóra és vonósokra átírt változata is.

A mű cselló-zongora átiratát éppen a tárgybani csellón játssza Jaqueline du Pré az alábbi felvételen:

.

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (67)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.12 0 0 68

... az a-moll természetesen a csellóverseny.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.12 0 0 67

Várdai István, az idén mindössze 31 éves zseniális csellistánk, most már két magyszerű hangszer közül válogathat, mivel az utóbbi időben haszált 1720-as évjáratú Montagnana mellé egy kicsit öregebbet, a Stradivari 1673-ast kapta használatba.

Már a ma délelőtti sajtótájékoztató előtt megismerhettem a hangszert a netről, néhány remek felvételt is meghallgatva korábbi ismertebb használóival, de a maga fizikai valóságában látni egy ilyen különlegességet, és a mostantól megszólaltatójától néhány műrészletet hallani, közvetlenné tette a várakozással teli eseményt.

.

A pódiumon Várdai, a hangszer megszerzésében is némi szerepet játszott impresszáriója, Körner Tamás, illetve a még lepellel takart cselló (együtt éppen 444 évesek :)

.

Először korábbi ismertebb használóitól vetítettek egy-egy videót:

Jacqueline du Pré -vel, a tragikus betegségben fiatalon elhunyt világklasszis angol művésszel, akitől aztán az amerikai Lynn Harrell vette meg a csellót. Nagyon jó felvételeik érhetők el a neten, amelyekből néhányat beemelek az akkori hangzása érzékeltetésére. Ma is hallhattunk ezekből...

.

A karmesterrel a felvétel évében házasodott össze.

.

.

.

A bevezető után Várdai Cassadót, majd néhány kérdés megválaszolása után Bachot idézte meg, közben megemlítve, hogy az ismerkedés rövid időszaka nagyon izgalmas és reménnyel teli volt és kell is tartson még egy ideig, hiszen nagyon vágyott egy ilyen minőségű hangszerre, és méltóan fog bánni vele, amelynek karbantartására régi partnerét, a kitűnő hangszerrestaurátor Tóth Károlyt kérhette fel a szigorú feltételeket szabó kölcsönszerződés alapján.

.

A sajatóanyagot az ORIGO már közölte, így csak hivatkotam rá, kiegészítve egy sztárfotóval. Egyik sem lehet meg a másik nélkül a remélhetően sok-sok évtizedes jövőben, bár bizonyos alkalmakra, műfajok vagy művek, esetleg a társak miatt Várdai variálhatja a fent említett két hangszert.

.

Holnap este a Magyar Rádió Márványtermében, majd másnap a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával már a nagyközönség is ismerkedhet a hangszerrel (Vajda Gergely kar-mesterkedése mellett két Saint-Saëns-műben: az Allegro apassionatóban (op.43) és az a-moll ; majd még e hó végén kétszer a Zeneakadémián és kétszer vidéken (Nagykanizsa, Pécs) is megszólaltatja nyilvánosan Csajkovszkij Rokokó változataival.

.

Nagyszerű volt a bemutató, gratulálok a lehetőséghez!

 

Mit lehet ehhez még hozzátenni?

"Várdai is csak azt kapta, amit megérdemelt!" :-)

 

.http://inda12.indamail.hu/view_attach.php?mid=21682&part=1.2&mime=image%2Fjpeg&mb=tokmindegy%40index.hu&vip=6l31qr7t4f8hs1qrkvdb8723n1

 

A belinkelhető kép jobb...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.11.05 0 0 66

Várdai István is járja a világot, hogy kivételes művészetével elkápráztassa hallgatóságát, és egy ilyen, Miami Beach-ben tartott koncertről most jelent meg egy rövid videó a tubuson.

 

Az aláírás: A Faena Art's Soledades-program részeként és a nemsokára átadásra kerülő Faena Forum (ld. lent!) előzetes bemutatása (= sajtótájékoztató) keretében a csellóvirtuóz Várdai István az 1., az 5. és a 6. Bach-csellószvitet játszotta november 1-jén a a vendégek egy csoportjának. Az eseményt Sarah Arison és Thomas Whilhelm vezette be Maacha Le Blanc és Karl Finegan társaságában.

 

A nevezett programról: csak a lényeget kiemelve...

Havi tárlatok, a különféle művészetek stb. jól ismert fiatal képviselőinek szóló fellépései stb.

A Forum átadása november 29-én lesz.

 

A fenti video feliratai:

 

Lélegzetelállító előadás egy november 1-jei eseményről

 

Besurrantunk meglesni a Faena Forumot

 

VÁRDAI ISTVÁN a világ egyik legjobb csellistája művészetével szentelte fel a teret

.

.

.

.

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.07.18 0 0 65

Az alábbi interjúban teljesen megismerhető és megérthető Várdai István élet- és művészetszemlélete. Ilyen mély és tartalmas beszélgetést ritkán olvasni!

 

 

http-www.origo.hu-kultúra/2016.07.14. - Várdai Istvan-cselló-zene-html

 

 

 

Kiegészítem a genfi versenyről mondottakat, mivel volt annak még egy hozománya: az egyik elismerést megtestesítő lemezfelvétel, a nagyszerű Elgar-csellóversennyel és más művekkel. Bővebben, zenei mintával innen!

 

 

xxxxx

Mivel nagy gyakorlatom van fűnyírásban, adott esetekben elvállalom Pistiék kronbergi  kertjének gondozását, de persze nem pénzért, mert az ottani adóhivatal nagyon rámenős, csupán azokért az élményekért, amelyeket közben szerezhetek gyakorlása hallatán. A fűnyíróm egészen halkan működik, nem zavarja a környezetet. Utána meg együtt teázunk és megyek tovább füvet nyírni, hallgatózni tanártársaihoz :-)

Augusztus közepén nem vállalom, Kaposváron leszek.

 

Van persze más ötletem is: pl. egy robot fűnyíró, hogy ne kelljen robotolni, ha fontosabb teendő van.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.02.06 0 0 64

Várdai Pisti fész(e)kébe is bekerült az ismert New Yorki virtuális kávéházban lefolytatott interjú, amelyben Carmen Amoros beszélgetett Istvánnal (január 26-án, 4:11-kor).

 

Életrajzzal, zenével - érdekes!

 

https://www.facebook.com/Istv%C3%A1n-V%C3%A1rdai-390575584372690/

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.01.12 0 0 63

Az alábbi link 15. beírásában szép szavak vannak Várdai Pisti legújabb lemezéről (is).

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.01.01 0 0 62

Az előbb ajánlott hallgatva javítom a III. tételben (félre)fordított egyik részt (Egy mini-kadencia után egy vontatott Allegro következik.)

 

A 18:22-től nem vontatott az az allegro, inkább egy vidám lovak által húzott (vontatott :) kocsi vagy szán lendületes és felszabadult mozgására emlékeztet többször is megvariálva; halljuk a lovak patkójának szikrázó hangját stb., élvezve az utazást a muzsika szárnyain a cselló és a zenekar, illetve egyes szólamai kifejező párbeszédében.

 

Látványos gordonkaszóló utáni újabb ismétlése ezen motívumnak méltán váltott ki sikert a bombasztikusan záruló darabnak.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.01.01 0 0 61

 

Várdai István Éneklő cselló című lemezéről lesznek szavak

a Bartók Rádió Kritikus füllel január 10-i adásában (18:30)!

 

xxxxx

 

 

Az 59 alatti Oberon's kritikát egy 22 éve kulturális naplót író NY-i blogger jegyezte a december 17-i koncertről. Most lefordítottam az elejét, benne a Pistit érintő részt.

 

2015. december 17-én a Carnegie (Isaac Stern) Teremben Leon Botstein dirigálta egyes orosz zsidó zeneszerzők 1874 és 1921 között írt műveiből álló műsort. A zenekar az Amerikai Szimfonikusok voltak (ASO) két USA-beli  és egy New York-i bamutatóval, míg a szólista Várdai István volt Anton Rubinstein 2. csellóversenyében.

Alexander Krein 1917 és 1920 között komponálta A Rózsa és a Kereszt című szimfonikus töredékeit Alexander Blok szövegeire, és ez volt a legfiatalabb mű ezen az estén. A nagy szimbolista költő azonos című misztikus drámáját több mint 200 alkalommal játszották a Moszkvai Művész Színházban, de a szvitet, amelyet Krein a költő tiszteletére írt, NY-ban még nem mutatták be.

 

A mű zenéje, amely az est másik három, korább írt,  darabjához képest harmónialilag előrelépést mutat, komor, mondhatni hátborzongató képpel nyit. A továbbiakban filmzenés érzéseim támadtak a trombiták hangjaira és a hárfa egzotikus megszólalása során. A téma visszatérésében dalszerű melódia következik, és az egész szvit diadalmassá válik a "a szívből szóló határtalan energiát sugárzó énekkel". 

 

A magyar csellista, Várdai István, következett az est egyik, de talán egyetlen intim hangulatú művével, Anton Rubinstein 2. csellóversenyével. A mai műsor legidősebb és legkonzervatívabb műve úttörőként mutatja be a zongorista-zeneszerzőt, mivel ő volt az első nagyobb szerző, aki versenyművet írt (Csajkovszkij hegedűversenye négy évvel későbbi). Rubinstein az orosz mélylélekből vette a melódiákat: a darab kifejezetten kedves mű, és komoly feladatokat ró a szólistára.

A magas termetű és fiatalos Várdai rendkívüli tehetség, akit azonnal szívébe zárt a Carnegie közönsége, amikor megszólaltatta hangszerét. Várdai szép, és mélylila hangszínű játékát mindvégig kiérlelt technikai és dinamikai ellenőrzés alatt tartotta. A lélekteli nyitó daltól kezdve, egy szökkelő passzázson át haladt a csellista, majd egy kifejezetten élénk lejtmenetben jut el egy finom trillához. A második téma jut a legszínesebb mélységekbe, ezt pedig egy gyors tánc követi.

A versenymű tételei szünet nélkül követik egymást, és mondössze egy fúvós korál jelzi az Andante kezdetét, Várdai egy optimista dallamba kezd, de a zeneszerző mégsem tudja elkerülni a zene táncossá válását. Egy mini-kadencia után egy vontatott Allegro következik. A zenekari szövet világossá válik, a cselló játéka egy cizellált ötvösmunkának hat, ezután jön a közjáték és egyre fokozódik a nyugalom. Gyönyörűségesen vezet át a darab egy újabb dallamhoz, majd a csellista hosszú kadenciája szólal meg a feltörő finálé előtt.

 

Várdai remek játékát óriási lelkesedéssel fogadta a közönség, és nagyon remélem, hogy a továbbiakban is élvezhetjük majd művészetét.

 

 

Maga a csellóverseny, másokkal: 

 



A szünet után Mikhail Gnesin szimfonikus töredékeit hallhattuk Percy Bysshe Shelley A megszabadított Prometheus című művére, USA-beli bemutatóként.
......................................................................................
Szintén először mutatták be az USÁ-ban Maximilian Steinberg 1. Szimfóniáját

 

 

 

Ha már bővebben szóba került Krein műve, bemásolom egy 1909 nyári verscsokra utolsó tételét Firenzéről, hogy érezzük a szimbolista költő lelkének megnyilvánulásait.

 

Toszkán völgyek királya:
Fölszáll az esti lágy meleg
Kéményfüst-kék szinün...

 

És bőregérként lámpa-
Lángok között kereng-kereng
Az oszlopok körül...

 

És ím a völgyeken már
Fényeknek ezre gyúl,
S kirakatokban immár
Kő csillan válaszul,

 

S a városra borulnak
Kék árnnyal a hegyek,
S signoráknak dalolnak
Canzonét a terek...

 

Füstöl porlepte írisz,
S a serlegben felhabzanak
A Krisztus Könnyei...

 

Táncolj csak, énekelj is,
Firenze, áruló ki vagy,
Perzselnek rózsaszimaid!...

 

Őrjítsd meg canzonéddel
Szerelmes szívemet,
S elvéve álmom éjjel,
Gitárod félretedd,
És könnyed eltitkolva,
Csak rázz csörgődobot!
Üres sikátorokban
Daloljon bánatod...

 

/Baka István fordítása/

 

 

Blok Rózsa és Kereszt című drámája középkori breton legendákon alapul.

 

 

 

 

 

A blogger legfrisebb bejegyzésében Mendelssohn e-moll hegedűversenyét és Joshua Bellt méltatja a december 30-i előadásról (az Alan Gilbert dirigálta New Yorki Filharmonikusokkal).

... Egy 1713-as Stradivarival játszó Joshua Bell páratlan technikáját, ihletett és mély művészi elkötelezettségét élvezhettük...

Előzmény: [fidelio] mindegy (59)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!