100%-osan egyetértek! Lehet, hogy nem énekel mindig olyan szépen, mint fénykorában Waltraud Meier vagy manapság Stemme (sokszor lebeg, a TV közvetítésnél volt egy csúnya gikszere a 2. felvonásban), de annyira intenzív színpadi jelenség, hogy képes ezeket felül írni. Sokszor volt szerencsém hallani (Bayreuth, Bp., Bécs), mindannyiszor elvarázsolt...
Egyébként akik nem szeretik annyira Herlitzius hangját, talán megértik, mitől olyan magasan jegyzett művész. Sőt: én napjaink drámai szopránjai közül az ő színpadi jelenlétét érzem a legdöbbenetesebbnek. Még Nina Stemménél is nagyobb hatással van rám.
A bayreuthi Tristan-közvetítést még kb. két hétig meg lehet nézni a 1314 alatti, Licht Albericht által közölt linken, a 1317-ben leírtak figyelembevételével.
"Thielemann's Tod" - Christian Thielemann tegnap este a Tristan és Isolde utolsó akkordjának leintése utáni pillanatban a Festspielhaus zenekari árkában...
Szerintem ez egy remek Tristan, KW magához képest rendkívül visszafogottan rendezett, én csak egy-két apróságot hagynék el, de azt sem biztos (a Lohengrinből annál többet). Nagyon tetszett a Patrice Chéreau milánói Tristanjára való utalás (a vérzések), az a két jelenet majdnem biztos, hogy előtte való tisztelgés. És hát a befejezés...ennél szomorúbb "szerelmi halált" nem láttam...
Hála tanácsodnak, igen. A felvétel nem indult el, meg is fejtettük - talán, hogy miért.
Az előadás teljesen letaglózott, Wagnert nem lehet elrontani rendezéssel. A budapesti Lohengrin jut eszembe: néhány elmebeteg ötletet kellett volna csupán kihagyni, és máris szuper lenne a rendezés, - mint ma is.
A Tristan EGYETLEN, utánozhatatlan, felülmúlhatatlan csoda.
Pihenőnap... Bár 1876-ban a Szigfrid előtt pihentek.
Hm... Hallgattad? Budapesten mindkét felfogás jobb volt. Ricarda Merbeth erős, de lebegett, nagy kár, Samuel Youn drámai, de nem volt elég átütő. Ugyanakkor minden lírai rész szépen szárnyalt.