Keresés

Részletes keresés

ho_ho_ho Creative Commons License 1,5 órája 0 0 4369

 

"Nekem nincs arcom, nincsenek vonásaim, minden összemosódik rajtam, amíg ki nem festem magam, csak maszkjaim vannak."

 

Szabó Magda

1917. október 5. — 2007. november 19.

ho_ho_ho Creative Commons License 1,5 órája 0 0 4368

Reményik Sándor

Beszélgetés Beethovennel

 

                               

                                           Anno 1918

                                          Húgomnak ajánlom

 

"Mester, piros köd száll az őszi tájra,

Mester, csukódnak, nyílnak börtönök,

November van, s a forradalmak árja

A földön végigsöpör, dübörög,

Órák alatt világok váltakoznak."

 

"Nem érdekel. Én egy vagyok s örök."

"A Szabadság, kezében véres karddal

A világ füstös színpadára hág,

Inognak trónok, hullnak koronák,

Hallod, hogy zeng a rettenetes kardal.

Királyokhoz az idő mostoha!"

 

"Én nem lehetek trónfosztott soha."

 

"Nem így álmodtad Te is egykoron

Mester, dalba nem így öntötted-e?

A nép, immár egyetlen hatalom,

Béklyóit nem zenédben törte le?

Mester, dalod örök forradalom,

E harsonás kor a Te riadód!"

 

"Hozzám mérni ne merd a korcs valót,

A dalom zeng túl Időn, Életen.

Ha láng kavarja petyhüdt véretek,

Ha megdermeszt a fagyos félelem,

Ha bíztok, mertek, ha akartok, vágytok,

Ha ernyedten a félúton megálltok:

Ez mind bennem zeng; ez mind én vagyok,

Bennem zúg minden forradalmatok,

De minden, mi a ti szívetekben égett,

Tisztább lett, mert az én szívembe tévedt."

 

"Mester, a világ könnyben, vérben, lángban!"

 

"A dalom zeng túl Időn, Életen,

S a dalomban örök vigasztalás van.

A föld lehullhat, mint fonnyadt virág,

S hervadt arcát a hideg csillagok

Nézhetik. Kilobbanhat a világ,

Mint egyetlen, magános gyertyaszál,

És rombadűlhet minden földön-égen,

De nekem akkor se lesz temetésem."

 

 

 

Flashmob Flash Mob - Ode an die Freude ( Ode to Joy )

Beethoven Symphony No.9 classical music

ho_ho_ho Creative Commons License 25 órája 0 0 4367

,A Confessio Fraternitatis azt mondja, hogy Ádám bukásánál az egyetemes tan is leereszkedett Ádámmal. Ezzel a megmentő istenerőre utal, mely a Szent Szellem képében mutatkozik meg. A Szent Szellem minden idők szentírásaiban különböző módon jelenik meg. Ezek a szent könyvek az igazság ruhái. Dialektikus engedmények a bukott emberiségnek, és ezek segítségével részesülünk a Szent Szellemben. Ezt a ruhát persze sokféleképpen el lehet rontani, s ezt meg is tették. A lényeg azonban, amit a ruha takar, az mindig érinthetetlen, és ez a fontos. Így az embernek is megtámadható a megjelenési formája, de szellemi birtoka, amit kisugároz, az érinthetetlen."

 

/ J.van Rijckenborg: A Modern Rózsakereszt Elemi Filozófája/

 

 

Lart.Pour.Lart -Ákos a Láthatatlan ember

parsifal hendrix Creative Commons License 2 napja 0 0 4366

goethét táncolta körbe

 

 

 

                                                    schelling

 

herder                                                                                           hegel

 

 

                                                     rudolf steiner

 

és annyi sokan mások

 

                                                          köztük parsifal hendrix is

 

 

schauen

 

                                             nem én vagyok

 

 

                                                                                          slayer!!!!!!

 

 

és a pótlékok, menekülések, elbújások, szublimálások,

 

 

                                            paplanok, párnák, dunyhák

 

 

mozart könnyedségével, tragikomikus erejével, lendületével

 

 

                                       beethoven zúzásával, szaggatásával, melankóliájával

 

                                                                     wagner mithológiájával, végtelenségével,

na és persze cagemeghendrixschönbergcoltrane

 

                                                                                                              a fogalmak rendszere (hegeltől parsifalig)

a molekuláké(mengyelejevtől parsifalig))

 

                                                                           ésmiheztartásvégettmindenekelőtttaztánmégiscsakmigránssorosokádékmocsokpolitika

 

  Dance with the dead in my dreams Listen to their hallowed screams The dead have taken my soul Temptations lost all control Simple smiles elude psychotic eyes Lose all mind control rationale declines Empty eyes enslave the creations Of placid faces and lifeless pageants In the depths of a mind insane Fantasy and reality are the same

 

Slayer Wacken 2014 - 12 Dead Skin Mask

 

   https://www.youtube.com/watch?v=GKFwTsV7kYc                                                                   

parsifal hendrix Creative Commons License 3 napja 0 0 4365

                                                                Nem én vagyok

                                              https://www.youtube.com/watch?v=BKyHc1RI1PQ

 

akkor sírt utoljára

kb.2 éve

volt utoljára szerelmes

metrópótló buszok

pótlékok

alagutak

2O éves korában

magyarul szenvedett

a borzalmas hegellel

most németül

pótlékok

elfolytások

szublimációk

paplanok

az aluljáró mocskában

és a lány hozta

a kontrollt

amíg ők a leonardo mocskos ablakán

bámultak ki

a nyóckerre

a lány akkor ment haza

a videotékából

ahol dolgozott

mocskos porno dvd-k

mocskos itt minden

hegel filozófiája , a biokémia,

a szürreáldadaizmus

quantumdinamika

én vagyok

én vagyok vagyok aki vagyok

nem én vagyok

és az izmos combú lány

beteg lába

John Coltrane "My Favorite Things" 1961 (Reelin' In The Years Archives)

https://www.youtube.com/watch?v=zH3JpqhpkXg

a fiastyúknál fölment a szekérre

és lenézett

markában parázsló cigaretta csikkel

csebében félig üreg pálinkás butykossal

szütyőjéban

néhány kopott könyvvel

a ladányi mihály egyetemre

a nisápuri

hajnóczy téren

és érezte

hogy megtalálja

a test-lélek kapcsolat

közvetítő

csakra molekula felhő

delírium részecske-hullámait

123 spinnel

a sötét anyag szivárvány tüskéiben

ho_ho_ho Creative Commons License 4 napja 0 0 4364

Kálnoky László

/Letépett álarcok/

 

Meglepetések

 

Megdöbben a szerelmes,

ki évek óta vár a parkban,

s mikor már lába gyökeret eresztett,

és szél kuszálja lombhaját,

meglátja hölgye ablakában

a gyors, felvillanó fényt,

az elmulasztottnak hitt jeladást.

 

És megdöbben a gyermek,

ha feldobott labdájából parányi

pontocska lesz, majd elnyeli az ég.

 

És meglepődik a lovas,

aki azt hiszi, fennsíkon poroszkál,

s egyszerre látja, hogy az árkok

óriási homlokbarázdák,

s meglepődik a vándor,

ha egy rézsútos ösvény kaptatóján

útjába áll

az átugorhatatlan orrsövény.

 

Meglepődünk mindannyiszor,

ha arcot vált a megszokott jelenség,

vagy ha az emlékek madárrajában

megpillantunk egy szárnyas, különös lényt,

valami ismeretlen szellemet,

vagy ha unalmas zátonyunkról

távoli part felé sodor a hullám,

ahol üvegként átlátszók a sziklák,

a földnyelvek mint pántlikák lobognak,

s boldog a lelkünk, hogy fénylő kis kavics lehet

a végtelen homokmezőben.

 

 

Bruce Dickinson - Tears of The Dragon

ho_ho_ho Creative Commons License 4 napja 0 0 4363
parsifal hendrix Creative Commons License 5 napja 0 0 4362

                                                     Cosi fan tutte

 

 

 

a kalef felé

bo

lyongott

a gomba

so

kberúgás

kezdetét

szolgálta

mikor a 

Rilke és a Hölderlin

kongregációban álltak

és Böhme paracelsusban állt

a Pascallal

parsifal lelőtte

a hattyút

mely

és eszébe jutott

a hatalmas

1OOO oldalas könyv

amit 22

éves korában hurcolászott

olvasgatott

aláhúzogatott

és ma

arról a témáról olvasott

az elmúlt 4O évben bölcsebbé vált

másként lát mindent

ezt is azt is

a metrópótló buszok

kivilágos virradatig

és él e még a lány a metálos kocsmából

majd megkérdezi

a metrópótló buszok

söfőrjeitől

akik mocskos paplanokon alszanak

az aluljárók édenkertjében

füles baglyokat hallgatva

az egerek az egerek az egerek az egerek az egerek

tépelődnek

az uránbányában pedig már nem

csomagolnak téliszalámit

hallali halihó

vadászni volna jó

és a régi szép időben

az operaházban

télen játszották a ringet

közben január elején meg mindig kimentek

felfrissülni egy kis mozartra

https://www.youtube.com/watch?v=XDqFkQRIqTU

bécsbebécsbebécsbe

ó nem csillebércre

ó nem csillebércre

parsifal hendrix Creative Commons License 6 napja 0 0 4361

a goethe halmaz mellett

csendben ballagott

schiller mesélt csendben kantról

hegelnek

musilról nem tudott senki

chiriconak ült

modelt

már évek óta

a metro pótló buszok

aludtak a remízben

aludj el szépen

aquinói tamás

rózsalovagok kilopakodtak

angyalokat tündéreket

kerestek

az antikvárium körúton

hullámoztak éjszaka

esett az eső

a parázsló cigarettát

a fél literes barack pálinkát

várta a lányt

aki zárt a metálos kocsmában

nem volt túl szép

de magas karcsú hosszúhajú

jó mellű

együtt botladoztak el

a jim morrison parkig

ott bebújtak

egy sűrű bokor alá

a lány hosszú combjai megfeszültek

vastag vérbő ajkai ráborultak

és a goethe csillagkép kiviláglott

de a háttérben

a sötét anyag sötéten gravitált

Black Sabbath - "Black Sabbath"

https://www.youtube.com/watch?v=0lVdMbUx1_k

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.12 0 0 4360

és meg se állt a dark energy

sarokig

itt elszontyolodott

kár azért paplanért

még ha mocskos is volt

megpergette a freud könyvet

mint egy buddhista tekercset

mit jelent

a mocskos paplan utáni vágyakozás

miféle gyermekkori élmény

de

lehet-e mozart zenét fütyörészni

és ő azért jött a viágra

hogy megírjon

egy mozart-beethoven filozófiát

hogy igazolja őket

de mi a fenének jött ide a dark energy

sarokig

és miért jött

richard strauss a világra

hogy igazolja mozartot

ó a rózsalovag

amikor még volt pénze

a bécsi operába járni

most meg aluljáróról aluljáróra

veti a létsors

vázlat a mindenségről

vasárnapi négyes

nem a léttel kell kezdeni

de nem is a semmivel

létformák, életformák, gondolkodásformák, erőterek

mert nyilván gondolkozik az a 6 millió ember

is

aki folyamatosan nézi

a kereskedelmi tévék

no és a politikai  tévék

ből kiömlő

szarfosgecirothadóbélrákoshüvelyürülék

áradatot

és bizonyos szempontból jól is gondolkoznak

mert vezetik a céget, lízingelnek, világot járnak

és gondolkoznak az általános iskolai történelemtanárok is

hogy mit egyenek másnap

tehát drága barátaim az aluljáróban

korunknak egy hegelfreudkarlkraussmarxra van szüksége

de ha nem lehetséges

akkor elég lesz egy mocskos paplan is

https://www.youtube.com/watch?v=AuS337uc-4Y

Presentation of the Rose

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.11 0 0 4359

                                                          aluljárók esztétikai etikája

 

 

a marx - téri aluljáróban battyogott a metró-pótló buszok felé

az astoriához ment

meglátott egy takaros paplant

még nem volt tejesen mocskos

ellopta

a buszra nem tudott vele felszállni

elment hát gyalog

az antikvárium előtt lerakta a járdára

a polcokon önfeledten turkálva

mozartot fütyörészett

talált egy régi freudot

hálózatok az agyban

analógiák harmóniák párhuzamosok

hálózatok az elemi részecskék világában

az univerzumban

mikor kijött

látta

ellopták a paplanját

könnyen jött könnyen ment

rágyújtott

fütyörészve ment tova

az androméda ködnél lefordult balra

 

W. A. Mozart - KV 250 (248b) - Haffner Serenade in D major

https://www.youtube.com/watch?v=16Rn-uhmcRU

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.10 0 0 4358

                                     Tief ist der Brunnen der Jacobs Vergangenheit.

                                                            5s

 

 

 

Kisújszállás, Alexanderplatz

                                                                 Jacob esténkét a kutyáival a könyvtár felé kerül. Azon töpreng, hogy majd nyudíjasként bemegy, és megnézi, megvannak-e még a könyvek, amiket 3O-4O éve olvasgatott, firkált össze.2O éve lehetett ott utoljára. Akkoriban lemezeket kölcsönzött. Schönbergwebernberg, Deutsche Requiem, és ezekből csinált kollázsokat.Amíg mások a karrierüket építették a tudományban (és másutt), addig ő kollázsolt önmagában, önmagának.

Nem véletlenül került uránbányába, kőműves segédmunkások közé, ésssssatöbbbbiy

düllledezik a házuk, de hát ő mindig is irígyelte a hobóchlochard-okat, rajta legalább nem lépkednek át az aluljáróban, könyveit nem lopják el, nem nagyon esik se rájuk se rá az eső

eszébe jut pszi

                                valami társaságban együtt ebédeltek Karajannal. Ez a gügye professzor-zenebolond megkérdezte a maestrot, hogy melyik a legjobb Beethoven szimfónia? A III. vagy az V?  Karajan dühösen-tapintatosan motyogott-morgott valamit érthetetlenül.

https://www.youtube.com/watch?v=_asI5WvGVQs

Rachmaninoff - Piano Concerto No. 2 (Hélène Grimaud)

                           pszi nagyon szerette Rahmanyinovot is -és Zsolt, a zuhanópályára került zenész egyedül őt szerette -meg Edith Piafot.

                                                                                                         

                                                                                 Zsooooooolt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!             

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.09 0 0 4357

                                                             body and soul builder

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=URo-yeUlfgU

Kai Greene - A Sad Story Of Superhero

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rZlB2tRyvQw

Schoenberg - Piano Concerto op.42 (1942), Brendel/BRSO, Kubelik

 

entropia? homeostatzis?mutációk? - tudomány mitológiái. 

szombat, hétfő - 2 négyes. kedden kissé volt fáradt, de szerda reggel, amikor jött volna a harmadik, már gyanús volt.  gyűrött volt. Inkább elment ügyeket intézni. déli bevásárlás során már majd földobta a bakancsot. Hazament aludni, aztán termál víz. Mára rendbe jött és egy újabb négyes. Cukor megint -illetve még mindig nincs endben, de közel elfogadható.

Érdekes módon kardiálisan elég jól van - pedig a korábbi 3 évtizedes piálás-dohányzás nyilván odavágott a szivének.

shaolin templom, parsifal templom. Isten, a szellem és saját magunk keresése.

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.08 0 0 4356

                                               Max Weber : Ohne Entsagung keine Forschung       

                                                                 (Wilhelm Meister)

 

Vor allem der Romanist Ernst Robert Curtius kritisierte Webers Verabschiedung von metaphysischen Sinnfragen aus dem wissenschaftlichen Berufsleben. Sie gelte, wie die Idee des Fortschritts, allenfalls für Naturwissenschaftler. Mommsen oder Ranke hingegen würden nie inaktuell wie Lavoisier oder Liebig: „Platon kann nicht überholt werden.“ Denn zumindest die philosophische und historische Erkenntnis sei an eine starke seelische Beteiligung der Forscher an ihren Gegenständen gebunden: „Für manche Gelehrte möchte man eine ‚Erlebnispflicht‘ einführen könne.

weber könyve régóta kíséri, de nem jut vele messze

                                                       Henri Michaux: „Eisberge“

 

Dieses Gedicht entwirft ein anschauliches Bild für das Streben nach finaler Gleichgültigkeit. Henri Michaux setzt es seinem Lebensthema entgegen: der - persönlich traumatisch erlebten - Ablehnung.

Amikor megnyílt az antikvárium, tele volt apró csemegékkel(is), köztük egy tenyérnyi  Henri Michaux.

er gebürtige Belgier Henri Michaux brach als junger Mann sein Medizinstudium ab und heuerte als Matrose auf einem nach Lateinamerika fahrenden Schiff an. Der Trieb, allem zu entkommen, was ihn umgab, und in ein Außerhalb zu gelangen, das für ihn nicht radikal genug gedacht werden konnte, bezeichnet seine Entwicklung als Dichter und Maler insgesamt. Es sollten Reisen in den Fernen Osten folgen, der kühne Versuch, sogar ein Außerhalb der Sprache und ihrer Traditionen zu erreichen, schließlich Drogenerfahrungen, die er mit der Präzision des Forschers beschrieb.

 

 

                                             Entstehen der Gefühle : Kultur beginnt bei den Einzellern

 

Wie konnten sich all diese Ordnungsprozesse der Entropie widersetzen, also der zunehmenden Unordnung im Universum, wie sie die Thermodynamik vorhersagt? Die Antwort von Antonio Damasio lautet: durch Homöostase. Der portugiesisch-amerikanische Neurologe versteht darunter allerdings nicht nur das bloße „Fließgleichgewicht“, etwa wenn Zellen durch Stoffwechsel ihre Energiebilanz erhalten, sondern vielmehr einen universellen Lebensdrang, der an die antike Idee einer „Vitalkraft“ erinnert.

So findet sich Damasio zufolge schon bei Einzellern ein Lebensdrang, der an Vorformen menschlichen Verhaltens erinnert. Einige Bakterienarten „kooperieren“ mit anderen, um langfristig zu überleben, während sich manche Stämme bis zur Vernichtung bekämpfen. Bienen- und Ameisenkolonien funktionieren durch Arbeitsteilung mit „Experten“ für Architektur und Abfallentsorgung sowie einer Leibwache für die Königin. Damasio sieht darin mehr als vordergründig suggestive Parallelen zwischen Tier und Mensch, nämlich stabilisierende Verhaltensmuster, die sich in der Evolution durchgesetzt haben.

Heller Ágnes:Az ösztönök, érzelmek elmélete.4O éve vehette meg és sokáig nagyon fontos volt, mert akkoriban leginkább orosz pszichológiai elméletek voltak elérhetők, a liberális Heller meg akkortájt nem ajvékolt, hanem olvasott, másolt és írt a nyugati irodalomból.

https://www.youtube.com/watch?v=YTpmx5PcheA

Taste - Same Old Story

 

 

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.07 0 0 4355

volt pár évem

réges régen

amikor

schönbergwebernberg

táncoltatták

csavargatták

lebegtették

lábaim

gondolataim

szívem akkor mire dobogott

agrapha dogmata

lyrikus szvitt

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=uYIMRXkyJ10

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.06 0 0 4354

                                                  miszticizmus és logika

 

 

a bartók béla úton volt egy kis antikvárium. oda ritkábban vetődött el. buda másik felén élt, onnan a mártírok útján indult számára a nagy -antikvárium-körút. ebben a kis boltban találta azonban élete egyik legfontosabb könyvét: egy tenyérnyi bertrand russelt,miszticizmus és logika. a hetvenes évek végefelé nagy meglepetés volt számára egy "ilyen könyv". 

micsoda? ilyesmi is van? pár forintba került, de nem volt egy fillérje sem. tapasztalt antikvárium csavargó volt. ilyenkor persze oda lehetett adni az antikváriusnak, hogy tegye el - de egyszer rábaszott a központi antiváriumban, ahol egy henri bergson (régi) könyvre bukkant -eltetette az antikváriumossal - és két nap múlva, amikor visszament, a boltos nem emlékezett semmire -a könyvet nyilván eladta egy havernak. ezt követően egy rafinált megoldásra jött rá. teljesen élhetetlen s nemtörődöm volt -kivéve, ha könyvekről volt szó. kiókumálta, hogy ha egy jó könyvet nem tud megvenni, akkor vagy ellopja (ilyet talán egyszer mert megtenni) vagy ami bevált: bedugta a marxista-leninista (minden antikváriumban megtalálható) könyválvány porosodó, soha senki által nem érintett könyvei mögé. ott hetekig biztonságban is lehetett az eldugott könyv. russelt is oda rejtette.

                                           

                                                mitológia és tudomány

 

gustaw schwab kapcsán elöjött a mitológia és élete kapcsán a tudomány. élete végül is a tudomány köré szerveződik, még ha számtalan úton is kanyarog: költészet, zene, filozófia, politika, pszichológia stb. husserl híres felkiáltása:

filozófia, mint szigorú tudomány(!). nos egyszer azt írta egy professzorának, akivel meglehetősen közel kerültek egymáshoz, hogy meg kellene próbálni az ő tudományukat is "szigorúvá tenni" - lenyesegetve, leráspolyozva az irtózatos , áttekinthetetlen mértéktelen szartól. a derék, jószívű professzornő, akit azonabn -természetesen - meghülyített, csőlátásúvá tett a tudományos intézet, csak hápogott. egy kukkot se értett belőle. hát ezért ment ő kisújszállásra.  

ma csodálatosan sütött a Nap. az udvaron gyúrt egy négyest. a kutyák már rég nem csodálkoznak. a felesége meg csak legyint. novemberben miféle növény dugja ki fejét a földből? azt nézte egy ládán ülve két sorozat között. newton egy fa alatt üldögélve észlelte egy alma lepottyanását és onnan jött a gravitáció felfedezése. (a legenda szerint). ő hiába nézte, nem fedezett fel semmit. horror vacui. kreativitás. ezek magyarázzák az élet fontos jelenségeit és nem a zagyva "alkalmazkodás". mi készteti egy kezdeti növényt, hogy leveleket hajtson. vagy szárat. hogy kerülnek be a "levél gének" a kromoszóma állományába? 

https://www.youtube.com/watch?v=1vTSpfWbSGs

Beethoven Quartet in A minor Op. 132 "Heiliger Dankgesang" - Alban Berg Quartet

 

ho_ho_ho Creative Commons License 2017.11.06 0 0 4353

"Ez...ez a kor a zűrzavar kora. Nem tudjuk, miben hihetünk. És mindnyájan kutatunk valami után...Valami után, ami valahogy összefügg az emberi méltósággal. Talán nem is az orvosságot keressük, ami meggyógyítaná a világot, csak valamit...azt a valamit, ami biztosítaná az embert, hogy joga van a gyógyulást kutatni. Valami után kutatunk, ami a jósághoz és könyörületességhez tartozik, hogy szerethessük szegény, szerencsétlen emberiséget. És nem azért, amilyenné egyszer majd lennie kell, hanem egyszerűen azért amilyen. És mi mind, az egész világ, mind, akik ezt akarjuk, úgy össze vagyunk zavarodva. A zűrzavar kora ...És én akár vissza is mehettem volna, hogy tovább harcoljak. Mert a szívem azt mondta rá, hogy igen, de az eszem meg azt mondta, hogy nem...És ma már kezdem azt hinni, hogy utolsó száz esztendőben túlságosan is az eszünkre bíztuk magunkat, és túl kevéssé a szívünkre. Annyit használtuk a logika méterrúdját, hogy közben elfelejtettük, hogy a szeretet anyaga megmérhetetlen."

 

- Eric Knight –

 

 

U2 - One

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.05 0 0 4352

két napja ébredéskor ránézett az ágya melletti székre és meglátta schwab vaskos könyvét, amit előző este lapozgatott (pár éve vette, mostani porolgatás során keveredett elő) -és ahogy öntudatra ébredt a kavargó álomvilágból, csapott bele a kérdés: schwab? csak nem gustav schwab?  -ugyanis konstanzban sokáig a gustaw schwab utcában laktak. egyfelől tehát németország, konstanz, ami élete egyik legdöntőbb szakasza volt, másfelől az ókori görög mitológia, ami szellemi ébredésének első pillanatait mikéntahogyisnemármintegyvégtére. ugyanis általános iskola 4. osztálya körül a görög mitológiából mesélt az iskolában. a hatvanas évek közepén. akkoriban még a tanárok se nagyon tudtak sokat a görögökről - kommunizmust tanultak leginkább a főiskolákon. az igazgató kivételével -ő egy öreg  tanár volt - még az eőző rendszerben tanult, klasszikus műveltséggel. 

https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjzrpDrrqfXAhVoDcAKHSTBB7cQFggzMAI&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.de%2FDie-sch%25C3%25B6nsten-Sagen-klassischen-Altertums%2Fdp%2F3895070122&usg=AOvVaw31unnXffWIxHVq2oPtDpLN

a szemét, a retina ereit nem roncsolta a cukor

1O éves parsifal, 32 éves parsifal és a 61 éves.

 

 

 

na és a 15-15  éves:

https://www.youtube.com/watch?v=etipJpjw0PU

 

BLACK SABBATH - Paranoid (1970) (Full Album)

 

változásokváltozásokmeőrzésektovatűnések

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.04 0 0 4351

https://www.youtube.com/watch?v=lCeBwO1XMOw

Menuhin Rostropovich Kempff Beethoven Trio Op. 97 "Archduke" (Paris, 1974)

***Artúr király*** Creative Commons License 2017.11.03 0 0 4350
parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.03 0 0 4349

https://www.youtube.com/watch?v=GtRxJDb3vlw

Sonny Boy Williamson - Keep it to Yourself

 

 

 

ho_ho_ho Creative Commons License 2017.11.02 0 0 4348

A KETTŐSSÉGTŐL MEG LEHET SZABADULNI

 

Ha valaki szabadulni próbál a sötétségtől és érzéki csalódásaitól, s mindennapi életében a világosság benső magjára irányul, akkor megvan az esélye a kettősségtől való megmenekülésre. Ha megtámadja és megsemmisíti saját magában a sötétség okát, és a nemcselekvés által az igazi élet törvényére cserélheti a halál törvényét, akkor eljuthat a Legmagasságosabbal való egyesüléshez. Mani azt tartja, hogy meg kell tapasztalni az érzékek világát, majd tudatosan el kell állni tőle, hogy ezáltal a lélek visszatérhessen eredetéhez.

 

„Az emberek a távolba néznek, de íme, a mindenütt jelen lévő valóság a saját lényükben lakozik!” Ez a beszéd ma is időszerű. „Az emberek a távolba merednek...” Figyelmüket a külsőségekre fordítják, a megkövesedett jelenségekre, egy olyan korlátozott világegyetem külső oldalára, amely az ellentétek játékának van kiszolgáltatva. Az elmagányosodást kell elszenvedniük, amely félelemből és elutasításból születik. Átélik, hogy a szenvedés, mind a sajátjuk, mind pedig a másoké nap mint nap növekszik. Érzik, hogy mind jobban beletemetkeznek az anyagba – s ezt ráadásul jólétnek nevezik –, s elszenvedik, ahogy mindez megkötözi őket. S látniuk kell, hogy a nemesítés álarca mögött az anyag egyre természetellenesebbé válik.

 

 

AKI EZT FELFOGJA, KIUTAT TALÁLHAT

 

Ez a felismerés megoldás keresésére ösztönöz. A politikába, egy új vallásba vagy valami különleges tudományos felfedezésbe vetik reményeiket. A legtöbben azonban szívük mélyén nem akarnak megoldást, mert az ennek az általuk oly gondosan ápolt aranyfüstös világnak a végét jelentené. Mások viszont nagyon is kívánják a változást, s minden erejükkel különféle akciócsoportokat támogatnak. A csalódás azonban őket is utoléri. Egy napon majd mindenki előtt fájdalmasan világossá válik, hogy a megoldást önnön lényükben kell keresniük. Mert ott száll szembe a sötétség a beáramló megszabadító világossággal. Aki elfogadja a világosságot, az kiutat talál. Aki semmiről sem akar tudni, az megcsalja önmagát, s elmerül a sötétségben.

 

Ettől kezdve az emberek két csoportra oszlanak: azokra, akik kerülik és elutasítják a világosságot, s azokra, akik keresik őt. Mani ez utóbbiakhoz fordul:

 

„Vedd fel a te keresztedet.

Vesd el magadtól a világot.

Szabadítsd meg magad

a vér béklyóitól.

Győzd le magadban az óembert.

Támaszd fel az új embert.

Teljesítsd be a szent parancsolatot.

Készíts helyet a fehér szárnyú

galambnak,

és ne hagyj semmi helyet

a kígyónak.”

 

2000/2/ „Azért jöttem, hogy zengjen a hívás a világon”

Pentagram > 2000-es évfolyam

 

 

http://lectorium.hu/pentagram

 

 

Andrea Bocelli - '' Mille cherubini in coki'' - Schubert.

ho_ho_ho Creative Commons License 2017.11.02 0 0 4347

Miklya Zsolt

Limesen égő

 

              Pilinszky János nyomán

 

 

Te győzz le inkább, virradat,

csillámló fényű kis halak

nyomába úgysem érek.

A felszín alvó tükreit

míg ébresztgetik fényeid,

a mély lenn egyre mélyebb.

 

 

 A foszló álomszéleken

eltűnőben a kinn, a benn,

határon túli lét vagy.

Nem ér utol önkívület,

hisz nincsen semmi kívüled,

ami ébredni célt ad.

 

 

 Limesen égő őrtüzek

a néma csillagképeket

nem tudják felidézni.

Csak bámulom a múltakat,

míg szívemet egy új lakat

markolja és igézi.

 

 

A lázadásom nem kötött

magához mást, csak füstködöt,

szemem azóta marja.

Már semmin sem csodálkozom,

a füsttel úszik el korom,

akarja, nem akarja.

 

 

Ne győzz le mégsem, virradat.

Csak hadd mossam meg arcomat

az ébredő tükörben.

Mélyedből, fel, ha bukkanok,

mint hazatérő angyalok,

hadd mondjam, visszajöttem.

 

 

Hangraforgó: Limesen égő

 

Előzmény: ho_ho_ho (4346)
ho_ho_ho Creative Commons License 2017.11.02 0 0 4346

Pilinszky János

Te győzz le

 

Te győzz le engem, éjszaka!

Sötéten úszó és laza

hullámaidba lépek.

Tünődve benned görgetik

fakó szivüknek terheit

a hallgatag szegények

 

A foszladó világ felett

te változó és mégis egy,

szelíd, örök vigasz vagy;

elomlik minden kívüled,

mit lágy erőszakod kivet,

elomlik és kihamvad.

 

De élsz te, s égve hirdetik

hatalmad csillagképeid,

ez ősi, néma ábrák:

akár az első angyalok,

belőled jöttem és vagyok,

ragadj magadba, járj át!

 

Feledd a hűtlenségemet,

legyőzhetetlen kényszerek

vezetnek vissza hozzád;

folyam légy, s rajta én a hab,

fogadd be tékozló fiad,

komor, sötét mennyország.

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.11.01 0 0 4345

levelek

meg nem írt levelek

a levélhez két ember kell

író és olvasó

és ő már 3O éve rájött

hogy nem talál olvasót

lám a tetőt rendbehozták

(köszönhetően feleségének)

lám a cukra tegnap már tíz alá került

ma 7, 8

(köszönhetően magának)

25 éves korában

írt az irodalmár-filozófus barátjának

hogy ne legyen olyan mint ammonias saccas

s lám ő is olyanná vált

a rákkutatókat

a rákkutató intézetek teszik agymosottá

a fizikusokat

a fizikai intézetek

csak a szabad kőmúves segédmunkások

őrzik meg szellemi szabadságukat

ó jakob böhme

ó li taj po

ó kassák lajos

dadadadadadadad

szürrealszürreal

egzisz

egzisz

eecummingsezrapound

goethe legnagyobb műve nem a fényelmélet volt s nem a faust

hanem az élete

és tegnap jött rá,

tudatosult benne

hogy amikor az irodalom felé fordult

(gimis korában utálta az irodalmat, főleg a költészetet)

akkor a költők érdekelték s nem a verseik

a hivatalos irodalom etalonjaitól meg kiverte a hideg veríték

-például eszterházytól, kertészgartnerimrétől és a többi kisnagypolgári semmitmondótól

levelek

meg nem írt levelek

hulló falevelek

sárgás-vöröses halál

pozdorjavelőkénköves

és ma is volt négyórás gyúrás

energiaitallal

s utána lett 7,8

https://www.youtube.com/watch?v=lM9BMVFpk80

'Howl' by Allen Ginsberg (with subtitles) - HQ

 

ho_ho_ho Creative Commons License 2017.11.01 0 0 4344

"And at this point we hear

ah,violins.

The girls return from summer balls

Let's steal the eye that sees us all

Then a car passes

you know

Then a car passes

My friend is just... you know.

you know

And I miss my boy

Then we hear all these horns honking

Then we hear all these horns honking in the rhythm

Da da da-da-da. Da da da-da-da

in the rhythm

Da da da da da

in the rhythm

in the calm lonely

far out languid afternoon

in the rhythm

And sirens, distant, approaching.

(How we doin' on time?)

(How we doin' on time?)

(I'm trying to get as much as i can)

One more thing

Hey man you want girls

Pills grass

This place has everything

come on

I show you good time."

 

 

JIM MORRISON --- I MISS MY BOY

 

 

Poem : (Jim Morrison) The Village Tapes - Poetry Session (Dec8, 1970) And Last Jam Session (June 1971) Music : Ludovico Einaudi

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.10.31 0 0 4343

erő, energia........

                                       és még van valami, amit parsifalnak kell felfedeznie, és elneveznie

evolúció

                      .....................

                                                       itt is van valami, amit eddig még nem vettek észre

                                                                      és ami hegelen is túlmutat

                                                                                 valamilyen elhajlás

az erők, energiák melletti harmadik létező és az evolúció "elhajlása" valahol ugyanaz

ugyanakkor meg kell vizsgálni bécset - hogy mi tette őt egy zenei csoda központjává

no meg goethét

                                         goethe levelet írt herdernek, hogy felfedezte az os intermaxillarét -és levelet írt frau von steinnek is erről ugyanazon a jénai éjszakán (parsifal kinek is írhatna ma már levelet, írt már 3o éve amerikai sejtbiológusnak, kanadai biokémikusnak, debreceni fizikusnak, debreceni filozófusnak, pesti rákkutatónak....... aztán szépen leszokott az írásról, mert előbb -utóbb nem értették, hogy mit is akar mondani -és ezzel jót tettek neki - mert ugyse tudott volna leragadni a rákkutatásnál, az elméleti fizikánál vagy a filozófiánál - autizmusa egyre jobban fejlődött és gondolkozása egyre inkább tágult)

                              nos a weimari-jénai szellemtörténeti csoda majd olyan érdekes mint az ókori athén

borobodur meg ugyebár szinte tök ismeretlen még parsifalnak is

 

https://www.youtube.com/watch?v=jk886pOS4Mo

Motorhead - Live At Wacken Open Air 2006

 

https://www.youtube.com/watch?v=-hzXcMb1Xo0

The World's Strongest Man | Eddie Hall 2017 (THE BEAST)

 

https://www.youtube.com/watch?v=L8HR4RXxZw8

Interview: Martin Heidegger and Thai Monk Bhikku Maha Mani (English subtitles) Part 1/2

 

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.10.30 0 0 4342

szent ferenc énekelt a süvítő szél kavarta esőben összekuporodó madaraknak

majd elővette a weimarban vett goetheanistische antropológiát és az ontogenezisbe mélyedt.

a dunkle energie megszámlálhatatlan összeget költ a gyorsítókra, hogy minél biztosabb fegyvereket

készíthessen -és minél több pénzt lophasson az irtózatos gyorsító befektetéseken. pedig a tér-idő problémái, az erők evolúciója felfoghatatlan rejtélye sokkal közelebb van az ektoderma és a mesoderma  találkozásánál, a sejtek elképesztő vándorlásánál és differenciálódásánál, az apoptózisnál (ami ugyebár thanatosz)

szent ferenc rágyújtott - volna, ha nem szokik le 1O éve, nyúlt a befőttesüvegért - amiben nem sör van, hanem tea.

radics-hajnóczy soha meg nem írt oratóriumának emlékére:

https://www.youtube.com/watch?v=GZEiwnMLMUg

Radics Béla: Hey Joe

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.10.29 0 0 4341

szent ferenc tegnapelőtt  megremegett, amikor fölmászott a padlásra a korhadó lépcsőkön és meglátta az elcsúszott tetőcserepek között tátongó rést. és ma jött egy soha nem látott vihar . fákat, oszlopokat tépett ki, tetőket szakított fel.

ő elment a strandra mert ő úgy se tud mit csinálni. Isten adta, Isten elvette, meg ilyesmi. Kiszmet. Schicksal. De a szabadtéri meleg medence fölött úgy kavargott a szél, úgy nyögtek a fák és sivítottak mindenfelé a tűzoltók, hogy hazament, hogy a feleségével együtt vészeljék át. szent borisz szindbád ferencnek ugyanis volt családja a madarakon és kutyákon kívül is. öngyilkos legyen, vagy vonuljon be a pszichiátriára? szent volt ugyan de ember is, az ember pedig kétségbeesésre teremtett, kilátástalanságba vesző, depresszióban örlődő teremtmény. rész és egész. gestalttheorie.

legyen hát részcsecske elmélet is. az üllői út apró könyvesboltjában vette vagy 35 éve kurt lewin mezőelmélet könyvét. mintha a villám csapott volna belé. a tátongó rés alá a gyerekek hajdani fürdőkádját tette, a cserepekhez nem mert nyúlni, mert attól félt, hogy lezúdul a fél tető. raffaelló szellemi fejlődése - és technikai . az első erdők fák nélküliek persze.

a gének cukorból, foszfátból és bázisból állnak, ugyanakkor meglehetősen bonyolultan müködnek. ki a fene találta ki milliárdnyi évvel ezelőtt,hogy éppen cukor kell és vajon miként lett a cukor izgalmas molekulája a gén előtt?

vagy ahogy profánul: mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás?ahogy lautréamont megírta a quantummechanika ontológiáját.

szent ferenc, nem énekel a madaraknak. megetette a kutyákat a még mindig kavargó szélben és tudta, hogy még vár rá a feladat.

parsifal fülig szindbád borisz jacob hendrix feladata.      

https://www.youtube.com/watch?v=L_VEdra0wUE

Motörhead - I Ain't No Nice Guy

parsifal hendrix Creative Commons License 2017.10.29 0 0 4340

                                                            - Kill in the spirit world

 

 

 

Die ersten Wälder der Erde wuchsen auf seltsame Weise.

Cardiff – Das Devon vor 419 bis 359 Millionen Jahren gilt im allgemeinen Sprachgebrauch als das "Zeitalter der Fische". Parallel zu deren explodierender Artenvielfalt kam jedoch an Land eine Revolution in Gang, die das Gesicht der Erde entscheidend verändern sollte: Die allerersten Wälder entwickelten sich – auch wenn es Wälder ohne Bäume im engeren Sinne waren.

                                                      Was ist ein Baum?

Als "Baum" bezeichnet man eine spezielle Wuchsform mit verholztem Stamm, evolutionäre Verwandtschaft drückt das Wort nicht aus. Die verschiedensten Pflanzengruppen haben diese Wuchsform unabhängig voneinander hervorgebracht; oft ist ein solcher Riese daher viel näher mit einer unscheinbaren Bodenpflanze verwandt als mit einem anderen, vermeintlich ähnlichen "Baum". Zumindest im Deutschen wird der Begriff allerdings auf Nacktsamer (mit den Nadelbäumen) und Bedecktsamer (Laubbäume) eingegrenzt.

Manche Dinge im Leben weiß man, doch sind sie einem nicht bewusst. Dass da ein Unterschied besteht, merkt man spätestens an der Erschütterung, mit der solche Dinge sich vergegenwärtigen. Dass zum Beispiel der Renaissancemaler Raffael einer der größten Künstler des Abendlandes war: ja eh, Allgemeinwissen. Und doch wird es einen wieder einmal umhauen, wenn man nun die ihm gewidmete Ausstellung der Albertina betritt.

Raffael ist vermutlich eine der reichhaltigsten und süffigsten Schauen, die man in der nächsten Zeit in unserer Gegend zu sehen bekommen wird. Und das liegt nicht an den Bildern des italienischen Meisters allein, an diesen ungemein präzisen, aufs Äußerste ausgetüftelten Bildfindungen. Es liegt auch an der Präsentation, die Achim Gnann kuratierte: Zu sehen sind unter 150 Arbeiten, darunter etliche internationale Leihgaben, nicht nur Gemälde. Ein Schwerpunkt liegt auf Raffaels Zeichnungen, seinen spontanen Skizzen und akribischen Detailstudien. Blätter, die Raffael nicht als autonome Kunstwerke ansah, sondern die ihm stets Mittel zum Zweck, nämlich ein Weg zum gemalten Bild waren.

Nicht nur an Studien für Gesichtsausdrücke und Figurenkompositionen, sondern auch an solchen für Schatten- und Faltenwürfe folgt man dem Strich des Meisters, der kein Detail dem Zufall überließ. Zugleich gewinnt man aber auch Einblick in die Entstehung der Sujets, erfährt etwa, dass sein Bethlehemitischer Kindermord aus einer Studie für das Urteil des Salomo hervorging.

                                               Von Umbrien über Florenz zum Papst

 

Die Schau beginnt bei Raffaels umbrischer Zeit und führt über seine Jahre in Florenz, seine Fresken für die Gemächer Papst Julius II. bis hin zu seinen vielfältigen Auftragsarbeiten aber auch für weltliche Mäzene.

Am Ende steht seine Transfiguration, entstanden 1516/20. Diesem letzten Tafelbild, das Raffael vollendete, nähert man sich in Kopf- und Handstudien für die Apostel, die in Anbetracht des ihnen verklärt sich offenbarenden Christus hin- und hergerissen sind zwischen Verzückung, Schrecken und Demut.

Zu sehen ist aber auch ein Vorentwurf, der die Transfiguration in Akten zeigt, wiewohl in der finalen Version Bekleidete zu sehen sind. Tatsächlich war die präzise Studie am menschlichen Körper wesentlich für Raffaels Schaffensprozess. Dieser Blick auf den Menschen, den er von Michelangelo gelernt hatte und den er so virtuos mit einem zweiten großen Einfluss zu verbinden verstand: dem psychologisierenden Verständnis Leonardo da Vincis.

Bemerkenswert sind in dieser Hinsicht insbesondere auch Raffaels Madonnenbilder, die ihn zeitlebens umtrieben. Zugleich überhöht und dem ganz und gar Menschlichen verbunden sind seine Darstellungen des "Deus ludens", also des "spielenden Gottes": Gleichsam seine göttliche Abkunft vergessend, spielt das Jesuskind etwa in einer Darstellung der Madonna mit dem Granatapfel mit ebendiesem Symbol der Passion, langt in einem anderen Bild der Mutter ans Dekolleté.

                                                                    Mutter-Kind-Psychologie

 

In vielen Nuancen und vielfach auf ein Reich jenseits theologischer Deutung verweisend, näherte sich Raffael einer geradezu modern anmutenden Mutter-Kind-Psychologie. Und es ist ganz allgemein diese Autonomie der Figuren, die einen in der Albertina bestrickt. Dank der beigefügten Studien, worin die Körper häufig herausgelöst aus ihren mythologischen Szenen erscheinen, kommt dieses Eigenleben noch stärker zu Bewusstsein.

Wie meisterhaft Raffael für die Renaissance die Darstellung des Natürlichen mit dem idealisierenden Blick verband, mag sich im übrigen an jenem Spruch zeigen, der sein Grab zierte, als der Meister anno 1520, erst 37-jährig, starb: "Dieser hier ist Raffael, von dem die große Mutter der Dinge (die Natur, Anm.) fürchtete übertroffen zu werden, solange er lebte, und mit ihm zu sterben, als er starb."

Raffael: Überhöhende Blicke auf ganz und gar Menschliches Roman Gerold30. September 2017, 15:37 7 Postings Die fabelhafte Schau in der Albertina stellt Gemälde und Zeichnungen des Renaissancemalers gegenüber. Und lässt den bildnerischen Gedankengängen eines Meisters folgen Wien – Manche Dinge im Leben weiß man, doch sind sie einem nicht bewusst. Dass da ein Unterschied besteht, merkt man spätestens an der Erschütterung, mit der solche Dinge sich vergegenwärtigen. Dass zum Beispiel der Renaissancemaler Raffael einer der größten Künstler des Abendlandes war: ja eh, Allgemeinwissen. Und doch wird es einen wieder einmal umhauen, wenn man nun die ihm gewidmete Ausstellung der Albertina betritt. Raffael ist vermutlich eine der reichhaltigsten und süffigsten Schauen, die man in der nächsten Zeit in unserer Gegend zu sehen bekommen wird. Und das liegt nicht an den Bildern des italienischen Meisters allein, an diesen ungemein präzisen, aufs Äußerste ausgetüftelten Bildfindungen. Es liegt auch an der Präsentation, die Achim Gnann kuratierte: Zu sehen sind unter 150 Arbeiten, darunter etliche internationale Leihgaben, nicht nur Gemälde. Ein Schwerpunkt liegt auf Raffaels Zeichnungen, seinen spontanen Skizzen und akribischen Detailstudien. Blätter, die Raffael nicht als autonome Kunstwerke ansah, sondern die ihm stets Mittel zum Zweck, nämlich ein Weg zum gemalten Bild waren. Nicht nur an Studien für Gesichtsausdrücke und Figurenkompositionen, sondern auch an solchen für Schatten- und Faltenwürfe folgt man dem Strich des Meisters, der kein Detail dem Zufall überließ. Zugleich gewinnt man aber auch Einblick in die Entstehung der Sujets, erfährt etwa, dass sein Bethlehemitischer Kindermord aus einer Studie für das Urteil des Salomo hervorging. Von Umbrien über Florenz zum Papst Die Schau beginnt bei Raffaels umbrischer Zeit und führt über seine Jahre in Florenz, seine Fresken für die Gemächer Papst Julius II. bis hin zu seinen vielfältigen Auftragsarbeiten aber auch für weltliche Mäzene. Am Ende steht seine Transfiguration, entstanden 1516/20. Diesem letzten Tafelbild, das Raffael vollendete, nähert man sich in Kopf- und Handstudien für die Apostel, die in Anbetracht des ihnen verklärt sich offenbarenden Christus hin- und hergerissen sind zwischen Verzückung, Schrecken und Demut. Zu sehen ist aber auch ein Vorentwurf, der die Transfiguration in Akten zeigt, wiewohl in der finalen Version Bekleidete zu sehen sind. Tatsächlich war die präzise Studie am menschlichen Körper wesentlich für Raffaels Schaffensprozess. Dieser Blick auf den Menschen, den er von Michelangelo gelernt hatte und den er so virtuos mit einem zweiten großen Einfluss zu verbinden verstand: dem psychologisierenden Verständnis Leonardo da Vincis. Bemerkenswert sind in dieser Hinsicht insbesondere auch Raffaels Madonnenbilder, die ihn zeitlebens umtrieben. Zugleich überhöht und dem ganz und gar Menschlichen verbunden sind seine Darstellungen des "Deus ludens", also des "spielenden Gottes": Gleichsam seine göttliche Abkunft vergessend, spielt das Jesuskind etwa in einer Darstellung der Madonna mit dem Granatapfel mit ebendiesem Symbol der Passion, langt in einem anderen Bild der Mutter ans Dekolleté. Mutter-Kind-Psychologie In vielen Nuancen und vielfach auf ein Reich jenseits theologischer Deutung verweisend, näherte sich Raffael einer geradezu modern anmutenden Mutter-Kind-Psychologie. Und es ist ganz allgemein diese Autonomie der Figuren, die einen in der Albertina bestrickt. Dank der beigefügten Studien, worin die Körper häufig herausgelöst aus ihren mythologischen Szenen erscheinen, kommt dieses Eigenleben noch stärker zu Bewusstsein. Wie meisterhaft Raffael für die Renaissance die Darstellung des Natürlichen mit dem idealisierenden Blick verband, mag sich im übrigen an jenem Spruch zeigen, der sein Grab zierte, als der Meister anno 1520, erst 37-jährig, starb: "Dieser hier ist Raffael, von dem die große Mutter der Dinge (die Natur, Anm.) fürchtete übertroffen zu werden, solange er lebte, und mit ihm zu sterben, als er starb." (Roman Gerold, 29.9.2017) Bis 7. 1. - derstandard.at/2000065058858/Raffael-Ueberhoehende-Blicke-auf-ganz-und-gar-Menschliches

In diesem Sinne waren es baumlose Wälder, die sich vor knapp 400 Millionen Jahren auszubreiten begannen. Gebildet wurden sie von Cladoxylopsiden, möglichen Vorfahren der Farne. Sie hatten einen verholzten Stamm, der immerhin acht bis zehn Meter hoch werden konnte und eine im Vergleich zu heutigen Bäumen deutlich weniger komplex ausgestaltete Krone trug.

.

Umso komplexer war dafür ihr Wachstum, wie man nun anhand neuer Fossilienfunde feststellen konnte.

Der Holzteil heutiger Bäume, das sogenannte Xylem, wächst im Lauf ihres Lebens, damit es seine Funktionen – Stütze und Wasserleitung – aufrechterhalten kann, während der Stamm immer höher und schwerer wird. Der Stamm bildet dabei einen einzelnen Zylinder, der laufend nach außen wächst; ablesbar ist dieses sekundäre Dickenwachstum (das primäre erfolgt bei der Sprossung) an den Jahresringen.

Nun wurden in der Region Xinjiang im Wesen Chinas 374 Millionen Jahre alte Fossilien von Cladoxylopsiden gefunden, die so detailliert erhalten sind, dass man das Zellwachstum rekonstruieren kann. Bei ihnen bildete das Xylem keinen einzelnen Zylinder, sondern ein dichtes Netzwerk aus miteinander verbundenen verholzten Strängen. Palmen (keine "Bäume" im engeren Sinn) haben ein ähnliches System – allerdings waren die Stränge der Cladoxylopsiden nicht wie bei Palmen mehr oder weniger gleichmäßig in weicherem Stammgewebe verteilt, sondern umgaben ringförmig eine hohle Mitte.

Und all diese hunderten Stränge bildeten während des Wachstums ihre eigenen Ringe aus – die Forscher vergleichen es mit einer "großen Ansammlung von Mini-Bäumen". Um auf diese Art Wachstum zu ermöglichen, mussten die Verbindungen zwischen den einzelnen Strängen immer wieder gekappt und anschließend wieder repariert werden. An der Unterseite rollten sich die Stränge aus und bildeten die charakteristische Verdickung des Cladoxylopsiden-Stamms.

Studienkoautor Chris Berry von der Uni Cardiff fasst es verblüfft so zusammen: "Es gibt in der Geschichte der Erde keinen anderen Baum, von dem ich weiß, der jemals etwas so Kompliziertes gemacht hat wie das. Der Baum riss gleichzeitig sein Skelett auseinander und brach unter seinem Gewicht zusammen, während er am Leben blieb und nach oben und in die Breite wuchs, um zur dominanten Pflanze seiner Zeit zu werden."

Mag es auch auf eine umständliche Weise gewesen sein, die Cladoxylopsiden wuchsen und bildeten zusammen mit anderen Pflanzen die ersten Wälder der Erdgeschichte. Diese sumpfigen Wälder wurden zur Heimat von Gliederfüßern und später auch Wirbeltieren, die sich gegen Ende des Devons erstmals an Land wagten. Zugleich veränderte die stark ansteigende Photosyntheseaktivität der neuen großen Pflanzen die Erdatmosphäre. Welche Rolle sie im irdischen Kohlenstoffkreislauf gespielt haben, will Berry in weiterer Folge erforschen.

https://www.youtube.com/watch?v=2yirZSeF-Ws

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!