Tagjai: Florian Weber (zongora), Ralph Alessi (trombita), Michel Benita (bőgő), Nasheet Walts (dob)Florian Weber szerzeményei1. Melody Of A Waterfall, 2. Tribute, 3. Passacaglia, 4. The Follower, 5. First Dance (INNtöne Jazz Fesztivál, 2019. június 9.)Mv.: Fellegi LénárdSzerk.: Veisz Gábor
kisújszállási későesti hendrix
jazzt hallgat, bámul az éjszakába, magányosan
milliárdnyi ember az amerikai, ázsiai nagyvárosokban
egyik se tudja, hogy mit írt arany petőfinek a mihályról, a babits mihályról
bergsonról, freudról, az irgalomról
Babits Mihály egy jól ismert bibliai történetet dolgoz fel, sajátos szempontból. Az irgalom fogalma nagyon sokszor megjelenik a Bibliában, ellenpontként Isten igazságosságával. Ez a kettősség ad Jónás könyvének is különös feszültséget. Az igazságosság azt jelenti, hogy Isten megbünteti a bűnöst, és megjutalmazza, aki azt megérdemli. Ezt írja felül Isten irgalmassága. Mikor könyörül Isten a bűnösön? A Biblia szerint elsősorban akkor, ha a bűnös megbánja vétkét, és irgalomért könyörög.
– Van-e különbség a bibliai Jónás történet és a Babits által megírt történet között?
– Jónás könyve különös módon kifeszíti az irgalom kérdését. A történet szerint Isten Jónás prófétát küldi Ninivébe, amely a zsidókkal ellenséges asszírok fővárosa. Jónás feladata, hogy figyelmeztesse a niniveieket, bűneik miatt Istennek betelt a haragja, és elhatározta, hogy elpusztítja őket. Jónás nem örül a megbízatásának, és ahelyett, hogy teljesítené azt, egy ellenkező irányba tartó hajóra száll. Viharba kerülnek, Isten a hajó elpusztításával fenyegetőzik. A hajó legénysége rádöbben, hogy Jónás miatt tört ki a vihar. Bedobják a tengerbe, cethal gyomrába kerül, és akkor felismeri, hogy Isten mégiscsak erősebb, mint ő, nem hagyja, hogy elmeneküljön a küldetése elől. Ezért most már igent mond arra. A cethal kihányja, Jónás Ninivébe megy, és Isten parancsának megfelelően hirdetni kezdi, hogy negyven nap múlva elpusztul a város, ha meg nem térnek. A niniveiek pedig megtérnek. Jónás ezen nagyon felháborodik, hogy Isten ilyen olcsón adja az irgalmát. Kivonul, abban bízva, hogy Isten talán mégis megsemmisíti Ninivét, de ez nem következik be. A haragvó Jónásnak Isten egy kis növényt, repkényt növesztett, hogy az árnyékával enyhítse a forróságot. Ám hamar elszáradt, amit Jónás megint csak zokon vett. Isten akkor azt mondta neki: látod, te egy ilyen kis növény elpusztulása miatt bánkódsz, hogyne bánkódnék én akkor Ninive miatt. Eluralkodott benne a gonoszság, mégis, én teremtettem, sajnálnám, ha elpusztulna. És talán nem is mindenki rossz közülük, bizonyára élnek benne olyanok, akik megérdemlik, hogy megkegyelmezzek nekik.
Ez a bibliai történet, amit Babits feldolgozott, de egy döntő különbséggel. Babitsnál ugyanis a niniveiek nem térnek meg. Hallgatják a prédikáló Jónást, kinevetik, gúnyolják, ő pedig várja, hogy ezt a megátalkodott várost Isten elpusztítja. Ez azonban nem következik be, és így Isten irgalma jobban kidomborodik, mint a Bibliában. Ott ugyanis Isten azért kegyelmez meg a városnak, mert lakói megtérnek. Persze már akkor is irgalmas volt, amikor felszólította őket a megtérésre. Babitsnál viszont a niniveiek sem Istenre, sem Jónásra nem hallgatnak, Isten mégis irgalmaz nekik. Jónás perlekedik az Istennel, minek is jött ő ide, de ekkor kiderül, hogy azért néhányan mégiscsak megtértek, a rengeteg bűnös mellett voltak jó szándékú, tiszta érzésű városlakók is. Isten rá akarja ébreszteni Jónást, a valóság sokkal bonyolultabb annál, mint hogy egy hatalmas mozdulattal egy egész várost megsemmisítsen. Egy bűnös országban sem mindenki bűnös. Vannak a vétlen csecsemők is, és ha egy város teljesen elpusztul, akkor a gonosz felnőttekkel együtt ők is áldozattá válnak. Ezért Isten inkább az irgalmát terjeszti ki, olyanokra is, akik egyébként nem érdemelnének irgalmat. Az irgalom nem feltétlenül az érdemeink jutalmazását jelenti, hanem Isten meg nem érdemelt szeretetének a kiáradását.
irgalom, birgalom
tengertánc
van-e még porod
kisvirág
isten az tuti, hogy van
és ez király
sirály
de irgalom nem tuti
hogy szerepel
tevékenységi körében
a matematika és a fizika
kéz a kézben
járnak
és ez olyan csoda
de olyan
és az aminosavak, a lipidek
a polyszacharidok
a proteoglycánok
olyan kavargásban, célszerűségban
hogy az csoda
de még hogy mennyire
a teremburáját
irgalom
maszlag
de a célszerűség tapintható, látható, rágható
mint egy forró, nedves punci
ez még kisújszállásról is tudható
de hogy a vitalizmus, a teleologia, az ontologia
miként kapcsolódnak
az csak
csak
csak
éppen hogy ugyebár
kisújszállási fügebár tudás
de ebben néha parsifal fülig szindbád elbizonytalanodik
Szövegét a zeneszerző írtaVez.: Michael BoderKm.: a Bécsi Állami Operaház Ének- és Zenekara,a Bécsi Állami Operaház Kórusakadémiájának szólistáiRendező: Marco Arturo MarelliSzereposztás:Oresztész - Thomas Johannes Mayer (bariton),Menelaosz - Thomas Ebenstein (tenor),Apollón és Dionüszosz - Daniel Johansson (tenor),Hermioné - Audrey Luna (szoprán),Helené - Laura Aikin (szoprán),Elektra - Evelyn Herlitzius (szoprán),Klütaimnésztra - Julitta Dominika Walder (néma szerep),Kőhajító és hírnök - Andreas Bettinger, Pavel Strasil, Kőhajító - Daniel Wahl(Bécs, Staatsoper, március 31.)
a z ógörögök, a görögök, a német-görögök
vannak-e, voltak-e magyar-görögök
richard strauss
októberi gyúrásra készülődvén
cellucor bedurrantó és animal pump
Ki ne szeretné a gyilkos bedurranást az edzésen? Azt, amikor a pólód, vagy trikód csak úgy feszül rajtad, amikor nem ismersz rá a tükörképedre, vagy amikor olyan helyen bukkannak elő az erek rajtad, amiről nem is sejtetted korábban? Amikor olyan energiád van, hogy a termet szétkapnád legszívesebben, és amikor semmi sem tud kibillenteni ebből a lendületből? egy jó edzés előtti energizáló-bedurrantó sokat tehet azért, hogy ezt megtapasztald.
A Magyar Fúvósötös hangversenye - MR 22-es st. 1969.03.30.
A Magyar Fúvósötös hangversenye
Tagjai: Lajos Attila (fuvola), Pongrácz Péter (oboa), Kovács Béla (klarinét), Tarjáni Ferenc (kürt), Fülemile Tibor (fagott)Km.: Rados Ferenc (zongora)1. Johann Christian Bach - Maros Rudolf: B-dúr fúvósötös, 2. Ludwig van Beethoven: Esz-dúr zongoraötös Op. 16. (Rados), 3. a) Joseph Haydn - Kesztler Lőrinc: F-dúr fúvósötös, c) D-dúr fuvolanégyes K. 285. (22-es stúdió, 1969. március 30.)
"Für den religiösen Menschen steht Gott am Anfang, für den Naturforscher am Ende alles Denkens." (M.P.)
a protonok és az elektronok
dinamikája, hullámzása, végtelen kifinomultsága, célszerűsége az életfolyamatokban. miféle firnyákos tudat gondolta ki őket, miféle végtelenül precíz kéz alkotta őket?
KoncertLantos István 70-VII/7. (befejező) rész - MÁO 1996.03.29.
Lantos István 70VII/7. (befejező) rész
Zongoraversenyek1. Johann Sebastian Bach: f-moll zongoraverseny (km.: Budapesti Vonósok, hangversenymester: Bánfalvi Béla, művészeti vezető: Botvay Károly - Zeneakadémia Nagyterem, 1994. április 17.), 2. Ludwig van Beethoven: G-dúr zongoraverseny (km.: Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Ferencsik János - Zeneakadémia Nagyterem, 1984. január 6.), 3. Liszt Ferenc: Esz-dúr zongoraverseny (km.: Magyar Állami Hangversenyzenekar, vez.: Eri Klaas - Zeneakadémia Nagyterem, 1985. április 3.), 4. Dohnányi Ernő: Változatok egy gyermekdalra (km: Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara, vez.: Oberfrank Géza - Magyar Állami Operaház, 1996. március 29.)
most éppen liszt fecó indult, hej lantos istván, hej zongorák, hej ütőhangszerek
"Für den religiösen Menschen steht Gott am Anfang, für den Naturforscher am Ende alles Denkens." (M.P.)
2019.10.06 23:00 - 23:55 Bartók Rádió
Jazz2019.10.06-i adás
EBU JazzAz
Elliot Sharp Quartet koncertje
Tagjai: Elliott Sharp (gitár, ének), Héléne Breschand (elektromos és akusztikus hárfa, ének), Shayna Dulberger (bőgő), Maurice de Martin (dob, vibrafon, ütőhangszerek)1. Héléne Breschand-Elliott Sharp: Extase, 2. Elliott Sharp: La langue dans ma bouche, 3. Héléne Breschand - Elliott Sharp: a) Je t'aime tant, b) Ne lui dis rien, c) Goutte á goutte, 4. Elliott Sharp feld.: The Cuckoo, 5. Héléne Breschand: Amour, 6. Héléne Breschand-Elliott Sharp: Le bloque cri, 7. Elliott Sharp: Maybe Desire (Saalfeldeni Jazz Fesztivál, 2018. augusztus 25.)Mv.: Fellegi LénárdSzerk.: Veisz Gábor
Szombaton fölzötyögött a lányáékhoz, bezabált ( zsászármorzsát is), amikor hazaért, kissé fáradtnak érezte magát, de azért gyanús volt, megmérette a vércukrát, 28, 5 volt. Beadott 16 egység inzulint. Reggel 16 volt. Elment gyúrni, szokásos négy óra, sok lábazás, utána otthon, már csak 13 volt. Most mennyi lehet? Elliott Sharp se tudja. HANGADÓ. Ott halotta először és utoljára Sharpot. Valamelyik nap beszélt Paul Badura-Skodáról. Róla ugye Fellegi beszélt hajdanán. Gyúrás közben azon gondolkozott, hogy mik voltak élete legjobb rádió műsorai. Felnőtt korában ez a Fellegi sorozat. A második a Hangadó. A harmadik a Black Sabbath sorozat. (Gyerekkorában a szabad európa és a komjáthy).
Konstansok, állandók a természetben. Planck. Törvényszerűségek, képletek, ezek miért léteznek?
Phonon (Elliott Sharp, Weasel Walter, Colin Marston, Alvaro Domene) - BK Bazaar - July 12 2019
65 éves korában lemegy a muscle beachre, és squat 3OO kilóval, 7O éves korára meg feltárja a létet az állandókkal, törvényekkel, erőkkel, a zeit pfeilllel. Addig talán nem dől rájuk a ház, nem kerül cukros kómába.
KoncertRichard Strauss: Az árnyéknélküli asszony - Bécs 2019.05.25.
Richard Strauss: Az árnyéknélküli asszonyHáromfelvonásos operaSzövegét Hugo von Hoffmannstahl írtaVez.: Christian ThielemannKm.: Bécsi Állami Operaház Ének- és ZenekaraSzereposztás:A császár - Stephen Gould (tenor),A császárné - Camilla Nylund (szoprán),A dajka - Evelyn Herlitzius (mezzoszoprán),A szellemek küldötte - Sebastian Holecek (bariton),A templom küszöb őre és a Sólyom hangja - Maria Nazarova (szoprán),A fiatalember szelleme - Benjamin Bruns (tenor),Égi hang - Monika Bohinec (kontraalt),Barak, a kelmefestő - Wolfgang Koch (basszbariton),A felesége - Nina Stemme (szoprán),Barak fivérei: A félszemű - Samuel Hasselhorn (basszus),A félkarú - Ryan Speedo Green (basszus),A púpos - Thomas Ebenstein (tenor),Meg nem született gyermekek - Ileana Tonca (szoprán), Mariam Battistelli (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán), Virginie Verrez (mezzoszoprán), Bongiwe Nakani (mezzoszoprán), Zoryana Kushpler (mezzoszoprán),Szolgálók - Ileana Tonca (szoprán), Mariam Battistelli (szoprán), Vörös Szilvia (mezzoszoprán)(Bécs, Staatsoper, 2019. május 25.)
- a XX-XXI. század zenéjeWilde Frang hegedülKm.: Frankfurti Rádió Szimfonikus ZenekaraVez.: James Gaffigan1. Erich Wolfgang Korngold: D-dúr hegedűverseny (1945), 2. Benjamin Britten: Hegedűverseny (1939-1940)Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula
jónás irisz koszorúját tépte le, nietzsche lou-andre salomé melltartóját és alaposan megkorbácsolta. mit csinált eközben parsifal hendrix?
Der untere Rückenbereich war bei Rudapithecus verhältnismäßig länger und flexibler als bei den heutigen Menschenaffen – mit einer einzigen Ausnahme: nämlich uns. Die Konsequenz daraus wäre, dass es auch Rudapithecus leicht gefallen sein müsste, auf zwei Beinen zu laufen. Die meiste Zeit hangelte er sich wohl nach Menschenaffenart durchs Geäst. Doch wenn er mal vom Baum stieg, könnte der zweibeinige Gang seine natürliche Fortbewegungsart gewesen sein – ganz anders als bei Schimpansen & Co. Die können sich zwar ebenfalls aufrichten, doch geht ihnen vierbeiniges Laufen buchstäblich leichter von der Hand.
Wards Untersuchung stärkt frühere Studien zur Evolution des Menschen, die ein neues Licht auf eine uralte Forschungsfrage werfen: nämlich warum der Mensch den aufrechten Gang entwickelt hat. Diese Frage könnte falsch formuliert sein. Denn der aufrechte Gang war vielleicht schon da, lange bevor die direkten Vorfahren des Menschen auf den Plan traten. Rudapithecus lebte sogar noch vor dem letzten gemeinsamen Ahnen von Gorillas, Schimpansen und Menschen.
Schimpansen sind nicht die beste Vergleichsgröße
Lange Zeit haben wir auf unsere Mit-Menschenaffen geblickt und uns gefragt, wie aus einem Wesen wie ihnen so eines wie wir geworden sein kann. Geht man nach Ward, könnte das ein grundlegender Denkfehler sein. Denn die gegenwärtigen Menschenaffen sind möglicherweise eher untypisch. Was schon bei der Größe beginnt: In jüngerer Vergangenheit gab es mehrere Studien, die nahelegten, dass der Urahn des Menschen wie Rudapithecus kleinwüchsig gewesen sein dürfte – mehr Gibbon- als Schimpansenformat.
Mit der Fortbewegungsweise auf zwei oder vier Beinen sähe es ganz ähnlich aus. Unser zweibeiniger Gang wäre demnach typisch für Menschenartige – das, was unsere haarigen Cousins heute tun, hingegen nicht. Laut Ward sollten wir uns nicht die Frage stellen, warum der Mensch den aufrechten Gang gelernt hat. Sondern vielmehr, warum er ihn nicht so wie die anderen Menschenaffen wieder verlernt hat.
babits esztergomi házikója és heidegger fekete erdei hüttéje
babits fogarason és parsifal kisújszáláson
mihály rájött, hogy fogarason nem lehet se filozófus, se pszichológus de még aranyról szóló doktori disszertációját se írhatja meg
a fogarasi magyarok, szászok és románok
a román házakon még kémény se volt -a füst ott jött ki, ahol tudott
a füstös puliszka ontológiája
mythologia, mytho, mytho, mythologia
parsifal se lehet kisújszálláson se filozófus, se rákkutató, se pszichológus - és ez jó
ezért menekült ide
a szabó ervinbe kapaszkodva próbál kisújszállásról menekülni
utak le és fel ugyanazok
menekülések
halálok
werner ross der ängstliche adler friedrich nietzsches leben
erhand oeser das abenteuer der kollektiven vernunft
lück kurt lewin
kurt lewin werkausgabe II band
lewinnel kb. 2O éves korában találkozott először - azóta is kerülgeti, hatására írt egy mezőelméleti tanulmányt is -azóta se írt semmit
ma megint úgy érezte, hogy talán még egyszer meg kellene próbálni
a személyiség szerkezete (pl. babits vagy goethe), a lét és a semmi szerkezete, találkozások, átfedések, erővonalak (dante világképe arisztotelész és szent tamás), heisenberg, einstein,lautréamont, wagner, waddington, freud, lewin stb.erővonalai parsifal maikro- és makrokozmosza
mert aminósavak az elképzelt, modellezett őslégkörben keletkezhettek
de hogy a tátott szárnyú hőscincérben kapcsolódhattak volna müködő fehérjévé
te ontologiai ribanc
és arról szó sem esik, hogy a fehérjéket szervezetten termelő dns-mrns rns szervezett müködése kell jól szabályozott környezetben
és a tízezernyi molelurási biológusnak halvány rekkenő hőség fingja sincs, hogy az élet, a szervezettség, az irány hogyan is eletkezett de ezen nem is gondolkoznak, mert gondolkodni nem éri meg, csak a témavezető, a főnök, a konferencia szervezők szája íze szerint kell pofázni és ez egy van jól
- a XX-XXI. század zenéjeLemezbemutató1. Beat Furrer: Lotófagos No. 1. (Tora Augestad - szoprán, Uli Fussenegger - nagybőgő), 2. Mauricio Sotelo: Wall of light black (Marcus Weiss - szaxofon, masikFabrik, vez.: Brad Lubman), 3. Friedrich Cerha: Percussion concerto (Martin Grubinger, Bécsi Filharmonikus Zenekar, vez.: Eötvös Péter)Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula
aeneas elmenekült trójából és megteremtette a római birodalom kialakulásának alapjait. lotófagos (más források szerint: londonius) elmenekült trójából nisápurba, és egy láthatatlan, a szellem birodalma alapjait alakította ki. a szabad kőműves segédmunkások nem-szervezete behálózza a világot. liszt életének egyik legszebb-legfontosabb korszaka három város között zajlott (hol itt, hol ott lakott: weimar, róma, pest). parsifal négy város között bolyong: nisápur, borobodur, jéna és kisújszállás.
hogy is találnák meg marlowe-ék? irtózatos gázkavargásból álló égítest. táncoló elektronok az örvénylő plazmában. túzokok az orángutánban. az orángután meg ugrani készült, de akkorát mint a csillagosok, katonák
ezzel körülbelül 35 évvel ezelőtt találkozott. glassenapp könyvében.
es ist die vorstellung, daß die drei grundelemente der welt:himmel, erde, mensch eine kosmische einheit bilden auf grund der intimen wechselwirkung, in der sie stehen. most, 63 éves korában jött rá, hogy tanítása, mely nisápurban husserl után következett, a nagy kör talán ezen alapul: isten megteremti a természetet, a természet az embert, az ember pedig az istent.
- a XX-XXI. század zenéjeAlekszej Ljubimov zongorázik1. Igor Sztravinszkij: A-dúr szerenád (1925), 2. John Cage: Álom (1948), 3. Alekszander Szkrjabin: IX. szonáta (Fekete mise) (1912-13), 4. Arvo Pärt: Lamentate (2002) (km.: Stuttgarti Rádió Szimfonikus Zenekara, vez.: Andrej Borenko)Szerk.-mv.: Bánkövi Gyula
ground and pound bona
nihil aliud
a legjobb mma művész-harcos normagodenov
a legjobb box művész- harcos lomacsenko
a szovjet vér nem válik vízzé
a legjobb body-mind builder a magyar parsifal fülig szindbád boris hendrix
a magyar költői vér nem válik vízzé
juhász fecó nézi, hogy bírja-e még az öregedő szamosszegi faustus, aki egy mátészalkai templom kertből levelet írt neki
( az volt az első és az utolsó levél a költőhöz)
heisenberg, rutherford, bohr stb.stb. vitái az atomról a szellemtörténet egyik legszebb korszakában, a XX.század első harmadában
és mi minden volt még akkor
a pszichológia kialakulása
a komolyzene halálhörgése
az izmusok virágkora
parsifal előkészítése
és juhász fecó csak nézi, nézi
vázlat a mindenségről
ahol
csilingelő
gubancolódó
csörgő sipkában a királyi udvar bohócai
körbelamentálják a libibókát
az irodalmi celeb, a politológiai, az építészeti, a filozófiai
KoncertFischer Ádám 70-VII/1. rész - Pesti Vigadó 2000.03.22.
A Dán Rádió Kamarazenekarának hangversenyeVez.: Fischer ÁdámKm.: Gitta-Maria Sjöberg, Peter Mattei (ének)1. Ludwig van Beethoven: VI. (Pastorale) szimfónia, 2. Gustav Mahler: A fiú csodakürtje - részletek a dalciklusból, a) Ki szerezte ezt a kis dalt?, b) Kis Rajna legenda, c) Kárbaveszett fáradtság, d) Az értelem dícsérete, e) Vígasz a balszerencsében, f) Ahol a trombiták harsognak, g) Páduai Szent Antal prédikációja a halaknak, h) A földi élet, i) Ébresztő (Sjöberg, Mattei) (Pesti Vigadó, 2000. március
Herr Professor Meyer, wird Charles Darwin überbewertet?
Das berühmte Bonmot vom „survival of the fittest“ stammt jedenfalls nicht von ihm, sondern vom britischen Sozialphilosophen Herbert Spencer. Darwin benutzte diese Formulierung erst 1869 in der fünften Auflage seines Grundlagenwerks „On the Origin of Species“ und gab die Quelle dafür nicht an. Auch sonst hat Darwin manchmal eher schlampig gearbeitet.
Conrad Gessner (1516-1565) war ein typischer Universalgelehrter der Renaissance. Nach einer theologischen Ausbildung wandte er sich der Medizin zu, studierte in Bourges, Paris und Basel und ließ sich später in Zürich als Stadtarzt nieder. Daneben befasste er sich ausgiebig mit Naturkunde, wobei er das überlieferte Wissen der Antike nicht kritiklos übernahm, sondern durch eigene Beobachtung überprüfte. Sein berühmtestes Werk war die „Historia animalium“, die nach seinem Tod um einen fünften Band ergänzt wurde. Weniger bekannt sind seine botanischen Darstellungen. Gessner hinterließ fast 1500 Radierungen aller ihm bekannten Gewächse, die er zwar nicht mehr in einem Gesamtwerk zusammenfassen konnte, aber häufig von anderen Autoren übernommen wurden. Seine Zeichnungen versah er mit Notizen, immer darum bemüht, alle Teile einer Pflanze akkurat zu erfassen. Entscheidend bei deren Klassifizierung waren für ihn nicht die Blätter, sondern Blüten und Samen. Die Tulpe, die er im April 1559 im Garten des Augsberger Ratsherrn Johann Herwart blühen sah, taufte er nach ihrer Herkunft Tulipa turcorum, sie wurde später von Linne in Tulipa gesneriana umbenannt.
Kapcsoljuk a Zeneakadémia NagytermétBartók Világverseny és Fesztivál - Zongora 2019Gálakoncert Km.: Nemzeti Filharmonikus ZenekarVez.: Hamar Zsolt
vasárnap délelőtti templom: bodymind building
depresszió
öregedés
emelkedő cukor
távolba tolódó találkozás a létfejtéssel
Egyszerre mindenütt
Ami enyém volt, mindig visszahítt, tájak, asszonyok, könyvek. Mint akit az eseményei építenek, élményei: alkatrészeimet láttam bennük, gerendázatomat, nyílt vagy titkos falakat tornyokat, szövetségeseket. Kincses rejtelem, minden föld hívott, ismert, s idegen, s tudással és gyönyörrel volt tele: mint egy-egy nőbe, szerettem bele, városokba, fénybe, Tátrába és Dolomitokba, a Bakonyba: pénz nélkül utaztam, diákmód, de szent sóvárgással: mindig a végtelent hurcolva, s tavat, rétet, hegytetőt váláskor mint mennyei szeretőt siratva - óh, számomra nincsen üdv, míg egyszerre nem leszek mindenütt!
A Dunedin Consort hangversenye-Bach est - London 2019.09.11.
Kapcsoljuk Londont, a Royal Albert Hallt
Vez.: John Butt
1. Stuart MacRoe: Ősbemutató2. D-dúr szvit No. 4. BWV. 1069.3. Nico Muhly: Ősbemutató4. C-dúr szvit No. 1. BWV. 1066.A szünetben: 150 éve született Sir Henry Wood. Bősze Ádám műsora5. Ailie Robertson: Ősbemutató6. h-moll szvit No. 2. BWV. 1067.7. Stevie Wishart: Ősbemutató8. D-dúr szvit No. 3. BWV. 1068.
Man kann demnach die Möglichkeit immaterieller Wesen annehmen ohne Besorgniß, widerlegt zu werden, wiewohl auch ohne Hoffnung, diese Möglichkeit durch Vernunftgründe beweisen zu können. Solche geistige Naturen würden im Raume gegenwärtig sein, so daß derselbe dem ungeachtet für körperliche Wesen immer durchdringlich bliebe, weil ihre Gegenwart wohl eine Wirksamkeit im Raume, aber nicht dessen Erfüllung, d. i. einen Widerstand, als den Grund der Solidität enthielte. Nimmt man nun eine solche einfache geistige Substanz an, so würde man unbeschadet ihrer Untheilbarkeit sagen können: daß der Ort ihrer unmittelbaren Gegenwart nicht ein Punkt, sondern selbst ein Raum sei. Denn um die Analogie zu Hülfe zu rufen, so müssen nothwendig selbst die einfachen Elemente der Körper ein jegliches ein Räumchen in dem Körper erfüllen, der ein proportionirter Theil seiner ganzen Ausdehnung ist, weil Punkte gar nicht Theile, sondern Grenzen des Raumes sind. Da diese Erfüllung des Raumes vermittelst einer wirksamen Kraft (der Zurückstoßung) geschieht und also nur einen Umfang der größeren Thätigkeit, nicht aber eine Vielheit der Bestandtheile des wirksamen Subjects anzeigt, so widerstreitet sie gar nicht der einfachen Natur desselben, obgleich freilich die Möglichkeit hievon nicht weiter kann deutlich gemacht werden, welches niemals bei den ersten Verhältnissen der Ursachen und Wirkungen angeht. Eben so wird mir zum wenigsten keine erweisliche Unmöglichkeit entgegen stehen, obschon die Sache selbst unbegreiflich bleibt, wenn ich behaupte: daß eine geistige Substanz, ob sie gleich einfach ist, dennoch einen Raum einnehme (d. i. in ihm unmittelbar thätig sein könne), ohne ihn zu erfüllen (d. i. materiellen Substanzen darin Widerstand zu leisten). Auch würde eine solche immaterielle Substanz nicht ausgedehnt genannt werden müssen, so wenig wie es die Einheiten der Materie sind; denn nur dasjenige, was abgesondert von allem und für sich allein existirend einen Raum einnimmt, ist ausgedehnt; die Substanzen aber, welche Elemente der Materie sind, nehmen einen Raum nur durch die äußere Wirkung in andere ein, für sich besonders aber, wo keine andre Dinge in Verknüpfung mit ihnen gedacht werden, und da in ihnen selbst auch nichts außer einander Befindliches anzutreffen ist, enthalten sie keinen Raum. Dieses gilt von Körperelementen. Dieses würde auch von geistigen Naturen gelten. Die Grenzen der Ausdehnung bestimmen die Figur. An ihnen würde also keine Figur gedacht werden können. Dieses sind schwer einzusehende Gründe der vermutheten Möglichkeit immaterieller Wesen in dem Weltganzen. Wer im Besitze leichterer Mittel ist, die zu dieser Einsicht führen können, der versage seinen Unterricht einem Lehrbegierigen nicht, vor dessen Augen im Fortschritt der Untersuchung sich öfters Alpen erheben, wo andere einen ebenen und gemächlichen Fußsteig vor sich sehen, den sie fortwandern oder zu wandern glauben.
Gesetzt nun, man hätte bewiesen, die Seele des Menschen sei ein Geist (wiewohl aus dem vorigen zu sehen ist, daß ein solcher Beweis noch niemals geführt worden), so würde die nächste Frage, die man thun könnte, etwa diese sein: Wo ist der Ort dieser menschlichen Seele in der Körperwelt? Ich würde antworten: Derjenige Körper, dessen Veränderungen meine Veränderungen sind, dieser Körper ist mein Körper, und der Ort desselben ist zugleich mein Ort. Setzt man die Frage weiter fort: Wo ist denn dein Ort (der Seele) in diesem Körper?, so würde ich etwas Verfängliches in dieser Frage vermuthen. Denn man bemerkt leicht, daß darin etwas schon vorausgesetzt werde, was nicht durch Erfahrung bekannt ist, sondern vielleicht auf eingebildeten Schlüssen beruht: nämlich daß mein denkendes Ich in einem Orte sei, der von den Örtern anderer Theile desjenigen Körpers, der zu meinem Selbst gehört, unterschieden wäre. Niemand aber ist sich eines besondern Orts in seinem Körper unmittelbar bewußt, sondern desjenigen, den er als Mensch in Ansehung der Welt umher einnimmt. Ich würde mich also an der gemeinen Erfahrung halten und vorläufig sagen: Wo ich empfinde, da bin ich. Ich bin eben so unmittelbar in der Fingerspitze wie in dem Kopfe. Ich bin es selbst, der in der Ferse leidet und welchem das Herz im Affecte klopft. Ich fühle den schmerzhaften Eindruck nicht an einer Gehirnnerve, wenn mich mein Leichdorn peinigt, sondern am Ende meiner Zehen. Keine Erfahrung lehrt mich einige Theile meiner Empfindung von mir für entfernt zu halten, mein untheilbares Ich in ein mikroskopisch kleines Plätzchen des Gehirnes zu versperren, um von da aus den Hebezeug meiner Körpermaschine in Bewegung zu setzen, oder dadurch selbst getroffen zu werden. Daher würde ich einen strengen Beweis verlangen, um dasjenige ungereimt zu finden, was die Schullehrer sagten: Meine Seele ist ganz im ganzen Körper und ganz in jedem seiner Theile. Der gesunde Verstand bemerkt oft die Wahrheit eher, als er die Gründe einsieht, dadurch er sie beweisen oder erläutern kann. Der Einwurf würde mich auch nicht gänzlich irre machen, wenn man sagte, daß ich auf solche Art die Seele ausgedehnt und durch den ganzen Körper verbreitet gedächte, so ungefähr wie sie den Kindern in der gemalten Welt abgebildet wird. Denn ich würde diese Hinderniß dadurch wegräumen, daß ich bemerkte: die unmittelbare Gegenwart in einem ganzen Raume beweise nur eine Sphäre der äußeren Wirksamkeit, aber nicht eine Vielheit innerer Theile, mithin auch keine Ausdehnung oder Figur, als welche nur statt finden, wenn in einem Wesen für sich allein gesetzt ein Raum ist, d. i. Theile anzutreffen sind, die sich außerhalb einander befinden. Endlich würde ich entweder dieses wenige von der geistigen Eigenschaft meiner Seele wissen, oder, wenn man es nicht einwilligte, auch zufrieden sein, davon gar nichts zu wissen.