Most DENON 33C37-7813 (CD). Régebben LP-n volt kapható (Hungarotonon is, aminek a borítójára sikerült egy fordított képet rátenni). De a PHILIPS - ismétlem - jobb, az a 20 év különbség sokat számít.
Van egy japán felvétel is 1975-ből, ott fiatalabb volt, de a PHILIPS (BÚS) jobb. Egyébként a topikcímnél is tovább megyek: ha zenéről beszélünk, Liszt megkerülhetetlen.
És a Scherzo Op. 2-ről mi a véleménye, Monsieur? Nem reprezentálja esetleg még élesebben a Faust-szimfivel való kapcsolatot, mint az Op. 10? Vagy az Op. 5-re (Deux Portraits) gondolt, exellenciás uram?
Bartók 2 képének közvetlen előzménye, Liszt Faust-szimfóniája "3 jellemkép".Ahogy Liszt a Faust-témát eltorzítja a Mephisto-tételben ugyanúgy Bartók "megfesti" az ideálisat és a torzat.
Csárdás macabre és egyéb öregkori művek az atonalitás felé mutatnak.
Bartók első rapszódiái, mintha Liszt rapszódiáinak folytatásai lennének.
Kétségtelen a Liszt-Bartók kapcsolat.
Hát, lehet hogy úgy van, ahogy mondod, de nem győztél meg.
Az említett szimfóniákat akkor is inkább hallgatom, de ha választhatok, akkor mást, pl. Bartók fiatalkori zongoraötösét. Ízlések és pofonok...
Bocs, hogy megint reagálok, de az az érdekes, hogy így, ex cathedra minden igaz, amit mondasz. És mégis mennyivel bo-nyo-lul-tabb a probléma...
Lehet, hogy "azokat" könnyebb lejátszani Liszt hangszerén. Nyilván a zenekari művekre gondolsz, olyan evidenciákra, hogy zongoraparticellát hangszerelt kínosan à la Berlioz, kezdetben igen gyakorlatlanul. Igaz. Ügyetlen hangszerelő. Nem is szól igazán jól, meg lehetne sokkal ügyesebben, színesebben csinálni. És Rich. Strauss? aki nagyképűen nyilatkozta Cosimának az öreg Lisztről, hogy tulajdonképpen egész életében az ő Don Juan-ját akarta megírni? Kényelmes? Hangszerszerű? Nem mondanám. Hogy jobban szól, az elviszi azt a tényt is, hogy végeredményben ő sem törődött a hangszeresekkel (az idevonatkozó beethoveni idézetről volt már szó itt, az egyik fórumon).
Azt hiszem, Ferencünk sokat markolt és sokat is fogott. A hangszereléshez egész egyszerűen nem volt türelme - épp úgy, ahogy a motivikus fejlesztés és a polifon gondolkodás is távol állt ambícióitól. Ezzel együtt a Les Préludes-t, a Mazeppa-t, a Faust-szimfóniát a h-moll szonátával egyenértékű remekműveknek érzem. Ismét felmerül: mennyire van jogunk a gyengébb produktumokból ítélkezni? Ha csak egy olyan műve van a szerzőnek, ami kiemelkedővé teszi, akkor kiemelkedő.
Viszont biztosíthatlak, "amazokat" rohadt nehéz lejátszani a zongorán.
(Isteni száraz muskotály van Egerben. Most jövök onnan.)
Őszintén írigyellek, hogy hallhattad Chopint és Lisztet. Ezek szerint szerepelsz a Guinness-ben vagy időgéped van. Ha az utóbbi segítségével látogattál el az 1830-40-es évekbe: nem csináltál véletlenül felvételt? Chopin érdekelne jobban, de ha csak Liszt van, "nem sajnálnék érte egy kis pénzt..." (P. Howard: A szőke ciklon)
A Kocsis Zoltán művészeti vezetésével működő, elsőszámú nemzeti zenekar Liszt négy szimfonikus költeményét mutatja be. A lemezen szereplő műveket - Prometheus, Mazeppa, Tasso, Les Preludes - a zenekar állandó karmestere, Hamar Zsolt vezényletével hallhatjuk. "Hamar Zsoltot Budapesten láttam vezényelni. Személyében az egyik legdinamikusabb, legprecízebb és legintelligensebb fiatal karmestert hallottam." Yehudi Menuhin