Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 1 órája 0 0 1920

Helyesen:) ...a hazaiakat volt szerencsém meghallgatni.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1919)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 1 órája 0 0 1919

Baráti Kristóf és a Kovács János dirigálta Óbudai Danubia Zenekar január 16-i koncertjéről az alábbi beszámoló jelent meg az f21.hu - A fiatalság százada nevű portálon.

 

2016 januárjának közepén alakult egy új weboldal, az f21.hu, melynek lelkes csapata „A fiatalság százada” szlogent tűzte zászlójára. Az alábbi kérdéseken keresztül megismerhetitek, hogy mire is vállalkozott ez a maroknyi, de elszánt fiatal!

 

Mi az az f21.hu?

 

Az f21.hu egy szombathelyi székhelyű, de országos írógárdával rendelkező, kulturális, elsősorban fiatalokat megszólító weboldal, amely igényes és modern köntösben szeretné a klasszikus „nyugatos” értékeket közvetíteni. Nem tör a 20. század elejét meghatározó folyóirat magasságaiba, de a 21. század magyar fiataljainak jelzőfényt kíván nyújtani: kultúra nélkül lehet élni, de nem érdemes.

 

http://f21.hu/zene/paganini-csajkovszkij-barati-kristof-telt-hazas-koncertje-a-mupaban/

 

Több kifogásom is van, amiket most nem részletezek (majd megírom a szerzőnek), de azért néhányat ittis szóvá teszek: a betétzene helyett (Joshua Bell, Gergievvel és az USA Nemzeti Ifjúsági zenekarával; 2013. július 21-én a Proms alkalmával Londonban, a Royal Albert Hallban)  Baráti Kristóf 6 évvel ezelőtti nagyszerű operaházi koncertfelvételét kellett volna ajánlani, és persze megemlíteni a három gyönyörűséges ráadást, de mindenekelőtt a karmester nevét.

 

Pótlom: Kovács János volt a karmester, míg a ráadások a lejjebb lévő beszámolóban is (Ysaÿe II. szólószonáta 4. tétele, J.S.Bach C-dúr szólószonáta largója, végül az Ysaÿe-szonáta I. tétele.,

 

 

az általam is hallott előadás pedig:

1. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=ES-N8b7B3uw

2. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=IMkMPD_YFvE

3. tétel: http://play.tojsiab.com/bWlDSXdiUGNRb2cz

 

Az utóbbi időszakban az alábbi helyeken és időpontokban játszotta Baráti Kristóf a Csajkovszkij-hegedűversenyt, amelyekből a hazaiakat volt szerencsén hallgatni. Mindezekről e témában van bőven anyag, kritikák, képek stb. (a téma keresőjébe a Csajkovszkij hegedűversenyt kell beírni):

 

2011. 05. 19. Isztambul

2011. 12. 17. Magyar Állami Operaház (Filharm. Társaság Zenekara, Pinchas Steinberg/

2014. 10. 03. Bad Wörischhofen (A 2014. év Fiatal Művésze-Díj átadásakor

2014. 12.15. Osnabrück (Hanar Zsolt és a Wiesbadeni Zenekar)

2015. 01. 24. Erkel Színház (Orosz Nemzeti Zenekar, Pletnyov)

2015. 06. 14. Szentpétervár (A Mária Színház Zenekara, Gergiev)

2015. 09. 09. Veszprém (Auer Fesztivál Zenekara, Csaba Péter)

2016. 05. 28. Budapest, Müpa (Zuglói Filh., Horváth Gábor)

2016. 08. 27. Párizs (Szabadtéren)

2018. 01.09. Budapest, (Müpa, Óbudai Danubia Zenekar, Kovács János)

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 5 napja 0 0 1918

Rövid riport az M5-ön a zuglóiak és Baráti Kristóf keddi nagy sikerű koncertjéről. A riporter talán belehibázott, hogy Kristóf ma is a világ egyik legkeresettebb hegedűművésze, ld. a bachtrack listái témába beírt kiegészítésemet!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1917)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.01.10 0 0 1917

Már tegnap este írni akartam a varázslatos Baráti-koncertről, így a gyorsabb Fáy Miklós megelőzött, mert hamarabb kikívánkozott belőle a link alatti beszámoló. Igaza van!

 

Kíváncsi lennék, hányan szerették volna meghallgatni ezen újabb gyönyörűséget, mert részletezni én sem tudom, mitől ilyenek Kristóf előadásai. Mindent tud hangszerével, vagyis azt csinál, amit akar, és persze azt akarja, hogy közreműködésével mindig közelebb és közelebb kerüljünk a zeneszerzők elképzeléséhez. Bármelyikük meg lehetne vele elégedve, az élők pedig biztosan. Sosem adja lejjebb, és nem kell mindig ugyanúgy játsszon, ami lehetetlen is, ahogy felvételeinek újra és újra történő meghallgatása egy idő után már szinte unalmas: mindig ugyanaz a tökéletesség, sose téveszt?  :-)

 

A Müpa nagyterme tehát tele volt, a valószínűség okozta néhány hely mindig szabad lesz, de ha az orgonaüléseket is számolom, több mint 1700 és a pódiumon még vagy 65 érdeklődő (a zenekar, de élvezte a karmester is :) hallgatta ámulatba esve a mennyei játékot. Baráti ördögien muzsikál, közben maximálisan alázatosan, nincs benne semmiféle sztár allűr, és emiatt érződött a zenekar tagjain is a csodálat, amihez a maguk részét tökéletesen bele is adták, köszönhetően ez a finoman érző dirigensnek, Kovács Jánosnak is, így együtt alkottak maradandót, remélve, hogy a felvétel meg is marad. A Paganini-verseny éppen 200 éves, eredetileg ütők (cintányérok, üstdob, nagydob) nélkül és a fúvósoknál is kisebb létszámra írva, de ebben a nagy térben kellett az - oboa és klarinét kivételével - plusz 1-1 fúvós, meg a továbbiak (két trombita) és persze a nagyobb vonóskar. Szépen szóltak szólistáik, ahogy az egész jó volt. A Paganini-darab inkább szólt a szólistáról, és az első tételben az arányában változatlan, de a tétel hossza miatt igen hosszú kadencia káprázatos volt most is. Szerzője egy virtuóz francia hegedűs volt, Emile Sauret (1852-1920), aki sok könnyebb, inkább oktató hegedű-darab mellett írta ezt a virtuóz betétet, mint legismertebb művét.

Még a szünetben mondta Baráti egyik kedvelője, hogy "mindig boldogsággal nyugtázza, hogy életében ennyiszer hallhatja a világ legjobb hegedűsét, és emiatt is szeretne még soká élni." Neki is igaza van! A koncert után nem találkoztunk, de a komolyabb Csajkovszkij-verseny és a ráadások is bizonyították mindezt. Utóbbiak sorban: a Jacques Thibaud-nak dedikált II. Ysaÿe-szólószonáta 4., azaz zárótételét adta elő, amelynek részben A fúriák nevet is adta a szerző. Ebben visszaidézi az első tételben már szereplő dies irae dallamot, és örültünk, hogy ezt a közel három perces részletet is választotta, mert ráadásként még nem hallottam tőle. Utána a légiesen könnyed largót hallhattuk a C-dúr Bach-szólószonátából. Végül a már említett  Ysaÿe-szonáta sokszor játszott első tételét, az Obsession (Lidárcnyomás)-t szólaltatta meg a főszereplő.

Előtte dübörgő tapsok stb., ahogy FM is írta, a régóta várt csoda beteljesedett, várhatunk az április közepi Mozart-hegedűversenyekre a Zeneakadémián, ahol a PKF-Prágai Filharmonia lesz a partner. Jellemző, hogy a három koncertre már csak mindössze 30 eladatlan jegy van, a szombati elsőre már eladták az összeset. Baráti világszám, hallani kell!

 

Az alábbi felvételen két a Ysaÿe-ráadás is hallható a tegnapiakból!

.

Áprilisig sem áll persze meg az élete: következik egy több hetes németországi túrné, amelyen Farkas Gáborral néhány korábbi helyszínre is visszatérnek az alábbiak szerint:

 

2018. 01. 14.: Ahaus, Schloss Ahaus, Fürstensaal

Beethoven: a-moll hegedű-zongora szonáta, Op.23
Brahms: A-dúr hegedű-zongora szonáta, Op.100
Csajkovszkij: Souvenir d‘un lieu cher, Op.42
Ysaÿe: Szonáta szóló hegedűre No.3 („Ballada“)
Ravel: Tzigane

 

2018. 01. 15.: Celle Schlosstheater

          01. 17.: Reulingen, Stadthalle

          01. 18.: Stuttgart, Theater des Augustinum, mind ugyanezzel a műsorral.

 

2018. 01. 19.: Wangen, Stadthalle

 

Bartók: 1. szonáta hegedűre és zongorára
Beethoven: Kreutzer-szonáta, Op.47

 

2018. 01. 20.: Dachau, Festsaal

          01. 21.: Fischen, Haus Oberallgäu Sonthofen

          01. 22.: Coburg, Kongresshaus Rosengarten

          01. 23.: Pullach, Bürgerhaus

          01. 24.: Bad Aibling, Kurhaus

          01. 25.: Rheine, Falkenhof, Morriensaal

          01. 26.: Burgwedel, Amtshof

          01. 30.: Bocholt, Euregio gimnázium aulája

          01. 31.: Cuxhaven, Saal des Kreishauses, mindenhol szintén a hosszabb műsorral,

 

közben 01. 27.: Rostock, Villa Papendorf: egy még nem ismert programmal.

 

 

S ha már ilyen változatos a műsoruk, az Eminescúnak ajánlott bravúros Balladát is megidézem, szintén a három évvel ezelőtti hollandiai koncertről.


 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2018.01.08 0 0 1916

Elkezdődött a naptári év, a koncertszezon második része, nekem rögtön egy régóta várt előadással, amelynek főszereplője Baráti Kristóf lesz a Müpában, január 9-én este. Két hegedűverseny lesz a program, közreműködik a Kovács János dirigálta Óbudai Danubia Zenekar.

Együtt még nem hallottam őket, de a kiváló Kovács Jánossal is csak egyszer a szólistát, amikor a martonvásári park szigetén Beethoven hegedűversenyét adta elő, de akkor a NFZ volt a partner. A szabadtéri előadás hátrányait akkor nem éreztem, mert az első sorban kitűnő volt a hangzás.

 

A holnapi telt házas lesz, a felvezető INNEN!

 

Tetszik a link bal szélén olvasható kérés:)

"Hívja meg ismerőseit vagy ajánlja másnak is a programot!"

 

Az említett telt ház okán csak az esetleges felvétel későbbi közvetítését tudom ajánlani, ha majd ismert lesz annak időpontja, azt is. 2014 eleje óta szinte nincs olyan koncert Barátival, ahol a jegyek eladása gondot okozna, sőt: már az előadás előtt jóval elfogynak a belépők, ami nem is csoda a várható minőség alapján. Ismerőseimet már régen meghívtam. jönnek boldogan.

 

A zenekar honlapját több mint másfél éve nem aktualizálták, így csak remélni lehet, hogy a várhatóan kitűnő előadás után azt mielőbb megteszik, és a fenti két kiváló partnert is megemlítik Azt is kijavíthatnák, hogy a zenekarral fellépő fiatal művészek közt említett Farkas Gábor nevére klikkelve ne egy másik FG (FGG)fényképe jelenjen meg.

 

 

Úgy látszik, hogy a zenekarnál megállt az idő.. :)

 

 

A zongorista Haláltánc-interpretációja 2014. november 2-án volt.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.18 0 0 1915

       Egyedi koncert volt december 16-án a BMC-ben, mivel az indítékul adódó két évforduló többször már nem fog előfordulni. 60 éves lett a muzsika havilap, az UMZE-Kamarazenekar pedig 20 éve szolgálja az új zenét, így együtt ünnepeltek, mi pedig őket, nagy várakozással és figyelemmel megtöltve a kiváló akusztikájú termet. A zenei havilap neve jobban tetszik, mintha csak Zene lenne, ahogy a lágy hangzású muzsika (mousikos) is közelebb van a múzsák összefoglaló nevéhez és a muzsikusokhoz. A műsor és a két vendégszólista is vonzó volt, különösen a Baráti Kristóf által újból megszólaltatott Bartók-Szólószonáta, amely aztán az est fénypontja lett. A Muzsika szakírója majd profi beszámolót fog írni az egészről, én pedig csak érintem a műsor keretét alkotó két művet, mert itt Kristóf újabb mágikus előadása kapcsán írok bővebben.

       A szonáta születéséről és magáról a műről sokat és alaposan írtak a szakemberek, és mivel az idő igazolta, hogy ez a darab egészen kiemelkedő példája a műfajnak, számtalan előadó tanulta meg és adta elő az eltelt 73 évben, elsőként a megrendelő Yehudi Menuhin. A szólószonáta felvételeinek sora is jelentős, köztük a legnagyobbakkal, pl. a 41 éves Menuhinnal innen! - és ezek nagy része ma már könnyen meghallgatható. Örülhetünk, hogy a Baráti-féle megfogalmazást élőben is rendszeresen élvezhetjük, remélve a most is felvett előadás kiadását, mert megörökítésre méltó volt.

       Korábbi megszólaltatásaira (két alkalommal a Bartók Emlékházban, 2012. nyarán a szombathelyi Bartók-szemináriumon, majd a Magyar Rádióban, idén tavasszal a Zeneakadémián) jól emlékszem, az ottaniakból felvett játékát és a tubuson lévőt sokszor meghallgattam, és tudom, hogy külföldön is gyakran kerül műsorára ez az egyedülálló mű. Utóbbiakból megemlítendő a közel három évvel ezelőtti (2015. január 21.) debütálása a Carnegie Hall kb. a szombatihoz hasonló méretű Weill-termében, és erről is lehet olvasni e témában. Azon a túrnén még háromszor játszotta az USÁ-ban és egyszer Kanadában, majd négy nappal a debüt után már az ausztriai Östringenben, de volt ez a szonáta műsorán Memmingenben, és ugyancsak Németországban, Kölnben, de már idén szeptember elején. Bizonyára minden alkalommal tovább érlelődött a darab, ami Kristófnál sosem lehet túlérett, hiszen az eddigiekből is azt szűrte le profi és amatőr hallgatója, hogy ő a legtökéletesebb megtestesítője a médiumnak, akinél az első a zene, a zeneszerző gondolatainak értő és érző közvetítése. Ehhez megvan benne az a tehetség, tudás és tapasztalat, ami megalapozza a játékát jellemző alázatot a legmagasabb szintű előadásokra. Az említettek ismert kritikái felsőfokúak.

       Más művészeti ágakban is megfogalmazták, hogy pl. az az igazi festőművész, aki láttatja is az általa látottakat, illetve érezteti saját érzéseit, és ezt érzem Barátinál is: alaposan ismeri és érti azokat a zenéket, amiket aztán egyre inkább megértet velünk, és itt elég csak a fülünkre hallgatni, és a szívünkkel érezni. Vonatkozik mindez persze más műfajokban való játékára is. Ezt érezhették szombaton a szólószonáta zenében igen tapasztalt hallgatói is, mert az utána kirobbanó tapsban mindaz a feszültség felszínre tört, ami abban a 25 percben összegyűlt bennünk. Néhány igen tapasztalt zeneértővel együtt állapítottuk meg, hogy „ennél tökéletesebben” csak a Kristóf tudja ezt a darabot eljátszani, remélhetően nemsokára.

       Bartók mesteri darabja tehát megint mesterére akadt, és itt hadd tegyek egy kis kitérőt a hegedűre írt szólószonáták területére, hogy jobban megértsük a Bartók-mű kivételes jelentőségét. A leginkább közismert ilyen művek J. S. Bach szonátái és partitái, amelyeknek persze voltak előzményei, vele viszont olyan magasra került a mérce, hogy a Bartókig írt ilyen művek vagy sorozatok megközelíteni is alig tudták, sokan meg sem próbálták a műfaj művelését. Bach előtt az egy generációval idősebb, szintén német hegedűs és zeneszerző, Johann Paul von Westhoff (1656-1705) először egy önmagában álló szonátát írt (1683-ban), majd hat partitát , azaz szvitet 1696-ban, és ezek táncait (allemande, courante, sarabande és gigue) Bach is ugyanebben a sorrendben használta, de a mintákat meghaladó minőségben. A sorozat egyik felvételét érdemes meghallgatni vagy beléjük hallgatni!

A kortársak közül a nevesebbek is írtak ilyen zenét (Händel, Telemann, Molter, Pisendel), rövidebb-hosszabb szonátákat, fantáziákat, hasonlóan tanulási és szórakoztatási célból, majd napjainkig az összes további zenei korszakból sok-sok ilyen darab ismert, szintén csak néhányat kiemelve: Wieniawski (1854), a neobarokk Reger-sorozatok (4 darab 1900-ból és 7 szonáta 1905-ből, amelyekből az utolsó közel félórás, de ezek az utánérzések nem annyira sikeresek, mint a minta: a hetedik kezdése is feltűnő rögtön!); a Baráti által a Bach-darabok után szintén lemezre vett és repertoáron tartott Ysaÿe-sorozat(1923), Hindemith (1918-24 között több szonátája is), Erwin Schulhoff (1927) ilyen műve, vagy említhetem még éppen a magyar Székely Zoltán 1920-ban írt és Bartóknak is eljátszott szólószonátáját, Veress Sándorét (1935-ből), végül a Bartókét követő időből származó Prokofjev- (1947) és Hacsaturjan- (1975) szólószonátát. A szintén főleg tanulási céllal írt caprice-ok, prelűdök, etüdök stb. számtalan példája közül megint csak Baráti Kristóf sikerszámát, Heinrich Wilhelm Ernst Nagy caprice-át, a Schubert-Erlkönig vituóz megzenésítését emelem ki. A többiek között Tartini, Paganini, Kreisler, Vieuxtemps, Scsedrin, Quiroga neve ismerősebb, többségükben hegedűsként is kiváló zeneszerzők.

       A majdnem legfrissebb ismert szonáta Liszt h-moll szonátájának átirata (Noam Sivan, 2007), és a szinte csak hegedűsként világhírű Nathan Milstein is átírta hangszerére Liszt 1. Mefisztó-keringőjét :-) Mindezek között a Bartók-szólószonáta jelenti a Bach utáni csúcsot, összetettségében, mondanivalójában és nehézségében, és a nem hegedűs szerző talán sosem írta volna meg, ha nem emigrál, és nem úgy találkozik ott Yehudi Menuhinnal, ahogy a részben szomorú történet már megint nagyon ismerős.

       Ez a monumentális Bartók-remek szintén jól illik a varázslatos előadóhoz, Baráti Kristófhoz, és a Muzsika örömünnepén sem csalódtunk benne. A felfoghatatlan tudásán alapuló interpretációja magával ragadó, egyben minden részletében érthető, utolérhetetlen és csak csodálni lehet.

Szívesen, máskor is, szoktam mondani ilyen esetekre!

 

A felvezető Vidovszky-promenádzene kellemes ünnepi hangulattal, a záró Ligeti-zongoraverseny Fejérvári Zoltán kitűnő szólójával, néha ütőhangszeresként egészítette ki a két profi ütőst, de az egész zenekar kiváló volt, az egész versenymű ütős, nagy élmény volt. A szólószonáta ráadásaként Baráti a már sokszor idézett lidérces Ysaÿe-szonátatételt, az Obsessiont játszotta el, most is káprázatosan.

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.14 0 0 1914

Reggelre már kivilágosodott:)

Kimaradt Kristóf repertoárjából

 

Csajkovszkij Valse Scherzo (op. 34)

Saint-Saëns Havanaise

Bartók I. rapszódiájának hegedű-zenekar átirata

 

Közben pedig egy kedves kép az alig 14 éves múlt Barát Kristófról, amint éppen akkori tanárával, a 81 éves Tátrai Vilmossal örökítették meg, de a nevét az ördögöcske rövidítette a forráskiadványban. Csak emlékeztetőül egy korabeli felvétel, ahol csak a kép homályos, a hangvétel félreismerhetetlen! A további tételek is elérhetők a linkről.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1913)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.13 0 0 1913

Ahogy már tervezem Baráti Kristóf jövő évi koncertjeinek meghallgatását, felidézem a lejjebb összesített (általam ismert) repertoárját, a kifejezetten kamarazenei és szólódarabok nélkül, és kiegészítem az újabb művekkel. Mi lehet még?

 

Hegedűversenyek: 42

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

W. A. Mozart (5)

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

Beethoven (z+h+g)

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

Vivaldi RV 580 (4h+g)

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 15

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban), Arvo Pärt Fivérek

Előzmény: [fidelio] mindegy (1828)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.11 0 0 1912

 

 

2017. december 16.

szombat 19:30

BMC

 

UMZE jubileumi koncert

 

Bartók Béla: Szólószonáta

Baráti Kristóf

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.11 0 0 1911

December 8-án a hollandiai Utrechtben játszott Baráti Kristóf, ahol a 2. Prokofjev-hegedűversenyt adták elő az Otto Tausk-dirigálta Rezidens Zenekarral a nagyon fiatal TivoliVredenburg közel Müpa-méretű nagytermében. A karmesterrel sem először lépett fel, ahogy a művet is többször adta elő.

A linken körbe lehet járni a különleges termet, ahol a zenekar és a szólista igazán a középpontban van/volt.

Több kép...

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.11 0 0 1910

Aki keres, talál, és bár egészen mást kerestem, ez jött be..., Kristóf és az ismeretlen zongorista, no és a csaj...

 

Emlékeztetőül egy közel hat éves előadásról.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.06 0 0 1909

Az alábbi filmen Baráti Kristóf is kortársként/tanítványként beszél Kodály Zoltánról :-)

 

https://papageno.hu/featured/2017/12/egy-percnyi-kodaly/

.

.

Érdekesebb viszont a videó után felugró további anyag Kristóffal és Würtz Klárával, mivel pl. a tubusból törölték a korábban illegálisan feltöltött Brahms-szonátákat.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VcmMESsVfLs

 

Utána pedig a 2015. április 8-i baráti-kamarázás is meghallgatható Kristóffal:

 

https://www.youtube.com/channel/UCOxIftPh4LJuyGLwH5i5Kig/videos  

 

(mintha most is ott hallanám, igazi élő koncert, még a zavaró háttérzaj sem zavar, annyira varázslatos!)

 

Stb., mert van ott más érdekesség is az Only Classix feltöltő neve alatt..

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.30 0 0 1908

Baráti Kristóf is tagja annak a népes és nagyszerű fiatal társaságnak, akik az idei VerbierFesztiválon fellépnek november 25. és december 3. között:

 

https://reservations.schloss-elmau.de/ShowCalendarEvents.aspx?culture=de-DE&startDate=26.11.2017&_ga=2.237347204.540065156.1512056241-81005103.1512056241

.

"A Martin T. Engström által vezetett nyugat-svájci Verbier Fesztivál védjegye a fiatal tehetségek felfedezése a világra szóló karrierjükhöz vezető úton. Most is ezen fiatal zenészek egész sora lakik a fesztivál székhelyéül szolgáló Schloss Elmauban, hogy a Verbier Fesztivál Kamara Zenekarával rendezett kiemelkedő szólókoncerteken való fellépés mellett repertoárjukat is bővítsék.
A résztvevők - többek között - a zongorista Behzod Abduraimov, Itamar Golan és Seong-Jin Cho, a hegedűs Baráti Kristóf,  Alexander Sitkovetsky, Marc Bouchkov és Daniel Lozakovich, a csellista Andrei Ioniţă és Gautier Capuçon; a Verbier Fesztivál Kamara Zenekarát Takács-Nagy Gábor dirigálja.

 

Baráti Kristóf 25-én az alábbi műsorral és Dmitri Masleev zongoristával szerepelt.
Schubert: A-dúr szonáta, D 574, Op.posth.162 'Duo'
Ravel: 2. (G-dúr) szonáta
Ravel: Tzigane.

.

A fenti leírásban a többekhez sorolták a venezuelai, de most hosszasan magyarországi Giovanni Guzzo hegedűst, a fesztivál zenekarának koncertmesterét (ő egyben a Budapesti Fesztivál Zenekar első vendégkoncertmestere).

 

Kristóf november 28-án Mendelssohn e-moll hegedűversenyét adta elő.

 

Tegnap, ma és december 2-án Guzzo másokkal együtt szerepel...

 

míg december 1-jén Baráti Kristóf Anton Arenszkij d-moll triójában Behzod Abduraimovval és Andrei Ioniţă-val játszik.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.22 0 0 1907

Már elkezdődött Baráti Kristóf és Zarina Simanszkaja kamaraestje Pécsett:

 

http://www.iranypecs.hu/hu/esemeny/pte-mk-zmi-kamarakoncertsorozat-barati--shimanskaya.html

 

A zongorista hölgy Kaposváron is szerepelt az idei fesztiválon.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.04 0 0 1906

Egy interjú jutott eszembe, amiről ezt írtam néhány Baráti-fannak:

 

Nem ismertem Bánó András kultúrfelelősi beosztását, ahogy a Heti Tv-t sem, mert magát a televíziót is alig nézem, de kaptam a felvétel címét, küldöm is tovább, mivel nagyon élvezetes 48 percet töltöttünk a kis képernyő előtt.
Kristófot jól ismerem, és most is természetesen, alázatosan, minden allűr nélkül
és nagyon szép magyarsággal beszélt partnerével. Akik kevéssé ismerik, érezhetik azt a szinte földön túli nyugalmat, amit áraszt magából, beleértve "a mindig meg nem elégedettség" kritikus és előre vivő hozzáállását, pedig eddig szinte csak nagyszerű élményt nyújtott nekem, nekünk.
Jó volt újra hallani játékát, visszaidézve közös koncerteket is, hiszen néhányon ott lehettem, mint jó pár próbájukon is, mindezzel egyre inkább elmélyedve az általuk is közvetített csodába, a minőségi klasszikus zenébe.
Csak néhány kiegészítés, hiszen pl. udvariasan nem javította ki a kérdezőt a sokszor előjött bachtrack-statisztikáról: 2014-ben volt Kristóf a legkeresettebb, majd Joshua Bell váltotta és tartja a szintet a százon felüli éves fellépéseivel. Az
Ysaÿe-tétel, a Lidércnyomás címet kapta, méltán, és a felvétel 2013. május 22-én volt a MOM-ban, ahol később Kristóf sokszor karmesterkedett az Anima Musicae kamarazenekarral. A Glazunov- hegedűversenyt Miskolcon vették fel a Kovács László-dirigálta ottani zenekarral, míg a flashmob vagy villámcsődület nem a Flórián téri aluljáróban, hanem a Flórián Áruházban volt. A grúz hegedűslánnyal Hohenemsben szerepelt, ahol a helyi kamarazenekarban több magyar is játszik, akár csak az Anima Musicae zenekar egyik képen is látható csellistájára -  Kurucz Krisztiánra - gondolok a további 13 honfitárs mellett.
A zene tehát összeköt, így hallgassátok, gyertek újabb koncertjeire, ajánljátok másoknak is a felvételt!
index

A kétmotoros Diamond-repülőgép pedig innen ismerhető meg.

 

Az utolsó venezuelai látogatásáról pedig erről a fórumról (2015-ből): "Bekukkantottam a fészekklubba, a Kristóféba, és egy több mint 6 éves Beethoven-hegedűversennyel örvendeztetett meg.

INNEN a további tételek is elérhetők!

 A hivatkozott 2009. évi emlékhangversenyt az immár 85 éves OSV (Orquesta Sinfónica Venezuela) megalakulásának 79. évfordulójára rendezték, hiszen 29 zenész 1930 elején alapította meg a zenekart, majd az év június 30-án megtartották első koncertjüket. Ma 80 fős az együttes.

A videón látható óriási tablón Enrique de los Ríos (1879-1989) látható, akinek élete meghatározó kerek évfordulóira is emlékeztek. A mester nem volt ugyan az alapítók között, de 1932-től kezdve - elnökként - óriási érdemei voltak az együttes életében."

index

.

A zene tehát összeköt, így hallgassátok, mert hallgatni arany, gyertek újabb koncertjeire, ajánljátok másoknak is a felvételt!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1905

http://f21.hu/zene/a-karmester-aki-hegedumuvesz-es-a-csellista-aki-minden-barati-kristof-es-vardai-istvan-koncertje/

 

2016 januárjának közepén alakult egy új weboldal, az f21.hu, melynek lelkes csapata „A fiatalság százada” szlogent tűzte zászlójára. Az alábbi kérdéseken keresztül megismerhetitek, hogy mire is vállalkozott ez a maroknyi, de elszánt fiatal!

 

Mi az az f21.hu?

 

Az f21.hu egy szombathelyi székhelyű, de országos írógárdával rendelkező, kulturális, elsősorban fiatalokat megszólító weboldal, amely igényes és modern köntösben szeretné a klasszikus „nyugatos” értékeket közvetíteni. Nem tör a 20. század elejét meghatározó folyóirat magasságaiba, de a 21. század magyar fiataljainak jelzőfényt kíván nyújtani: kultúra nélkül lehet élni, de nem érdemes.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.22 0 0 1904

Csak most jutott eszembe, hallgatva a Pesti Vigadóban bemutatott Dubrovay-duó (hegedűre és csellóra) ősbemutatójának felvételét (2014. október 21., a Jávorkai testvérekkel), mivel annak idején (2014. október 6-án) a Magyar Művészeti Akadémia közölte az alábbiakat:

 

Baráti Kristóf hegedűművész németországi kitüntetése

 

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész, a Magyar Művészeti Akadémia tagja kapta idén "Az Év Fiatal Művésze" díjat a bajorországi Bad Wörishofenben a 20. jubileumi komolyzenei fesztiválon, a Festival der Nationenen.  Idén szeptember 26. és október 5. között tartották meg a rangos eseményt. Baráti Kristóf már többször szerepelt a bajor fürdővároska fesztiválján, de most október 3-án, pénteken, koncertje után neki adták át Az Év Fiatal Művésze kitüntetést. A szólóesten, amely az Orosz éjszaka címet viselte, elsőként Glinka Ruszlán és Ludmilla nyitánya hangzott el, majd Baráti Csajkovszkij Hegedűversenyét játszotta – az eseményről beszámoló német lapok szerint – frenetikus sikerrel, mert az első tétel után olyan ováció tört ki, hogy alig tudta folytatni a játékot. Végül Muszorgszkij Egy kiállítás képei című darabját hallhatta a közönség. A Török Nemzeti Ifjúsági Filharmonikus Zenekart Mischa Damev francia-bolgár karmester vezényelte.
 
A Bad Wörishofen-i Nemzetek Fesztiválján sok tehetséges muzsikus karrierje indult el, így többek között Boldoczki Gáboré is...................................................

 

Azóta három év is eltelt, Kristóf most is fiatal, játéka még érettebb, így az utóbbi évek fiatal művésze dínra is javaslom...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.21 0 0 1903

Újabb emlékezetes állomásához érkezett Baráti Kristóf karmesterkedése, mert remek partnerekkel (a Zuglói Filharmonikusok és Várdai István) jól megválasztott műsorral óriási sikert arattak a Budapesti Kongresszusi Központban.

A rövidebb felvezetésben a rövid életű Muszorgszkij (1839-1881) Éj a kopár hegyen című zenekari fantáziáját játszották el nagy sikerrel. A szerző több más művéhez hasonlóan ezt is a nála valamivel fiatalabb nagyszerű hangszerelő, Rimszkij-Korszakov fejezte be az alapul vett Szent Iván-éji Gogol-dráma történéseinek szellemében. Megvolt a hangulat a koncert második számához, Sosztakovics Rosztropovicsnak írt 58 éves 1. csellóversenyéhez. A kb. 28 perces és jól felépített mű újabb meghallgatása nagy élmény volt: a rövid bevezető tétel (allegretto) meghatározó, néhány hangra alapozott és a visszatérésekben néha már kínzóan ható motívuma fájdalmas és zaklatott álomképnek tűnt, egy meggyötört lelkiállapotot megjelenítve számomra.

A közel kétszer ilyen hosszú lassú tétel viszont pasztorális békességet hozott, mintha csak ennek szellemében lehetne az első tételben megfogalmazott feldúlt állapotot valamelyest csillapítani, elviselni. Az itt külön tételként beépített és viszonylag hosszú (közel hatperces) kadencia a kiváló csellista első ráadásának is felfogható volt, mert az addigi, bár a zenekar által a második tételben néha elnyomott szép megfogalmazása itt lélegzetelállítóan élvezetes volt. A mű záró tétele a legrövidebb, táncos vidám hangulattal koronázva meg ezt a remekművet.

Várdai rövid ráadással köszönte meg a hallgatóság szűnni nem akaró tapsát és ovációját:  ellenpólusként egy rövidke katalán népdal (A madarak éneke) csellóra átírt finom hangjait szólaltatta meg meghatóan, az átíró és már idős Pablo Casalst megidézve. Több más átirata is van ennek a dalnak (szólócsellóra, csellóra és zongorára, hegedűre és zongorára stb.).

 

 

A szünet után csak a több mint 40 perces, talán legnépszerűbb Dvorzsák-szimfóniát,a IX.-t adták elő, és ekkor is jól érvényesültek a fúvós szólók, és közben fogalmazódott meg bennem, hogy most éreztem a legérettebbnek a karmester közreműködését az első ilyen próbálkozása óta meghallgatott számtalan koncertjén. Nagy formátumú és dús hangzású és nehéz darabok, nagy hatással előadva.

A terem rossz akusztikáját nem lehet kivédeni, és a versenyműben említett, és időnként észlelt hangzás-hiányt ez is okozhatta, pedig a középső szektor jobb szélén ültem (a terem szélső részei szinte üresek voltak a rendkívül alacsony ottani jegyárak ellenére is). A rádiófelvételben majd dolgozhat a hangmérnök.

A zenekartól is kikövetelt ráadás szintén egy  rövid részlet volt, egy szintén Muszorgszkij-mű, a Szorocsinci vásár című vígopera opera kozák tánca, a gopak.

 

Kristóf és a szólista átíró iránti tiszteletből egy hegedűs változatot is megidézek:

https://www.youtube.com/watch?v=gWgoPvZSLU4

https://www.youtube.com/watch?v=x5pyiyP_z_g

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.17 0 0 1902

http://fidelio.hu/klasszikus/2017/10/16/a_kult50_bemutatja_barati_kristof/

 

Baráti Kristófot mutatják be..., amihez csak annyit, hogy a Marinszkij Színház és Zenekar magyarul Mária..., ha már a többit is lefordítják.

 

Június közepén már bemásoltam az alábbit:

 

A Valerij Gergievvel kapcsolatos új koncerthelyszínnek is utána kell nézzek, de itt megint megemlítem, hogy a Marinszkij Színház és Társulat stb. neve magyarul mindössze Mária, nem Jézus anyja, hanem a róla elnevezett cárné tiszteletére.

Maria Alexandrovna (született Marie Hesse német hercegnő (1824-1880) II. Sándor orosz cár felesége volt, akinek mellszobra van az aulában. (Apósa volt a'48-as magyar szabadságharc leverésében részt vevő I. Miklós.)

.

 

Az 1860-ban alakult társulat neve többször változott:

1920-ig Birodalmi Mária Színház

1924-ig Állami Akadémiai Színház Opera és Balett

1935-ig Leningrádi Állami Operaház és Balett Akadémiai Színház

1992-ig Kirov Állami Akadémiai Színház Opera és Balett

Majd máig is: Állami Akadémiai Mariinsky Színház 

 

A zenekar neve is Máriáét viseli, én tehát mindig zárójelbe teszem a közéthetőség érdekében.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.17 0 0 1901

Tehát holnap, szerdán 12:05-kor megismétli a Bartók Rádió a Baráti Kristóf és barátai címen október 9-én tartott koncertet. Utána hatvan napig a medialkikk-en is meghallgatható.

 

Október 20-án, pénteken este lesz a Budapesti Kongresszusi Központban a Zuglói Filharmónia nagyzenekari estje, Baráti Kristóf vezényletével. Izgalmas lesz a műsor miatt is:

 

http://zugloifilharmonia.hu/esemeny/2017-10-20-barati-kristof-es-vardai-istvan-kozos-koncertje-a-budapest-kongresszusi-kozpontban.html

 

 

A jegy.hu honlapján szabad helyek középen már csak hátul vannak, és a két szélső szektornak is inkább a szélső székei nem vonzóak egyelőre, ami érthető abban a térben.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1895)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.16 0 0 1900

Baráti Kristóf már kétszer is érintett október 9-i koncertjéről a guardian kritikusa, - Fiona Maddocks - is beszámolt több más előadással együtt az alábbi beszámolójában: ebből is csak a lényeget fordítottam le...

 

"Valerij Gergiev egy kicsit veszített ragyogásából az LSO (Londoni Szimfonikus Zenekar) élén eltöltött nyolc éves vezető karmesteri időszakának utolsó fellépésein, mielőtt elhagyta a zenekart 2015-ben. Szívderítő volt tehát viszontlátni az Egyesült Királyságban, amikor a londoni Cadogan Teremben a korábbiakra emlékeztető két fantasztikus koncertet adott a Mária Zenekarral.

-------------------------------------------------------------------
A zenekar, az orosz repertoár...Rimszkij-Korzakov és csodálatos tanítványa, Sztravinszkij, voltak idén a szerzők. Az első koncerten R-K Az aranykakas c. operájából vett  négy kép, majd a Scheherezade, végül Sztravinszkij neoklasszikus C-dúr szimfóniája...

Október 9-én viszont Sztravinszkijé volt a főszerep.

A hegedűversenyben az acélos és virtuóz Baráti Kristóf volt a szólista, aki a két ráadásban (Ysaÿe és Bach) is megmutatta kifejező erejének figyelemre méltó gazdagságát.

A cikk alatti képek között a Gergievvel korábban ugyanott előadott 1. Prokofjev-hegedűverseny alatt (2016. szept. 28) készített barátis kép felirata: brutális zenekari hangzás, a kinagyított kép aláírása pedig: a szólista lélegzet visszafojtott fogadtatása...

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1898)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.14 0 0 1899

Már készülünk Kristóf október 20-i szereplésére, amikor is az 1. Sosztakovics-csellóversenyben Várdai István szólójával kiegészítve a Zuglói Filharmonikusokat vezényli a Budapesti Kongresszusi Központban.

 

A múlt héten Kristóf Londonból Glasgow-ba repült, és az ottani játékáról az alábbi, az ő fényképével kiegészített beszámolót jelentette meg A SCOTSMAN:

http://www.scotsman.com/lifestyle/culture/music/music-review-bbc-sso-kristof-barati-1-4586207

 

A BBC Skót Szimfonikus Zenekar (SSO) és Baráti Kristóf 2017. 10. 12-i koncertje.

 

Nyugodtan elhíresztelhető, hogy a hegedűrajongóknak csodálatos hetük a mostani. Először Nicola Benedettit, ezen a hétvégén James Ehnest az RSNO (Royal Scottish National Orchestra)-val, de a csütörtöki nap örömteli meglepetése a magyar Baráti Kristóf volt, aki a BBC SSO-val Bruch hegedűversenyét adta elő teljesen lebilincselően a Glasgowi City Hallban. Baráti Stradivarijának ragyogó hangja ösztönösen átütő volt.

 

Baráti valamennyi hangja szinte lebegett a zenekar fölött, a lágy passzázsok még a legsűrűbb zeneszöveten is áthatoltak, könnyeddé, átláthatóvá és lelkesítően meggyőzővé téve a művet a hallgatóságnak. Ezen túl pedig ott volt még az előadó abszolút uralma és megjelenése. Baráti alkatában és fizikálisan egy sportember, aki aztán egy teljesen fegyelmezett és borotvaéles ritmikájú és tökéletesen precíz előadóvá alakul át. Ez volt érezhető a zárótétel lüktető tüzijátékaiban, hasonlóan a nyitótétel témafelvetésének arányos és gazdag költőiségű megformálásában, valamint a varázslatos lassú tételben.

A továbbiakban a zenekarról ír a kritikus (Ken Walton), nem éppen hízelgően..., megjegyezve korábban, hogy október 13-án Kristóf és az SSO a Mendelssohn e-moll hegedűversennyel lép(ett) fel a szintén skóciai Invernessben.

 

xxxxx

 

Két és fél éve Berlinben játszotta Kristóf ezt a hegedűversenyt, amiről szintén lefordítottam itt a kritikát, de itthon még nem hallottam tőle. Miközben meghallgattam felvételeket Bruch legismertebb hegedűversenyével, felidéztem újból az 1838 és 1920 között élt sokadik B-betűs nagy német zeneszerző munkásságát, benne a jelentősebb vonóshangszerre írt műveit:

- a három moll-hegedűverseny közül az első kettő közel egyforma hosszú (25 percesek), a harmadik több mint fél órás, és a varázslatos első mellett talán azért is hanyagolják a többit, mivel pl. a második szokatlan felépítésével szinte unalmasan indul (egy nem nagyon adagióval), majd jön a lassú tétel helyén egy recitatívós mérsékelt allegro, és a tétel végén egy visszafogott andante, majd csak a fináléban élénkebb jelentősen az iram.

A hegedűre és zenekarra írt nem tipikus versenyművek, illetve a rövidebb ilyen darabok közül kiemelkedik a Skót fantázia (kb. 30 perces) a maga öt tételével, majd 1-1 románc, szerenád  és koncertdarab, valamint 2 adagio tartozik ide.

A csellóra és zenekarra írt művei közül sokszor játsszák a hangulatos Kol Nidreit, itthon is hallottam többször, Várdaitól stb. Cselló-zongora változatban (itt éppen a most Várdai által használt hangszerrel) is előadják.

 

A glasgowi koncerthez még: a karmester és a szólista is király volt...

Kíváncsian várom az invernessi kirtikát Kristóf Mendelssohn-hegedűversenyével.

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.13 0 0 1898

Kristófék október 9-i londoni koncertjéről (Mária Zenekar - Gergiev ) a bachtrack kritikusa is beszámolt:

https://bachtrack.com/review-gergiev-barati-stravinsky-mariinsky-cadogan-october-2017

 

A kritika címe: Gergiev és zenekarának muzsikusai sztoriztak a Cadogan Teremben

 

Csak a Kristóffal előadott hegedűversenyről írtakat fordítom le, a sztorizás a műsor elejére vonatkozik...

 

Ha a finoman indított vélemény elejét "magyarra" fordítanám, az derülne ki belőle, hogy Baráti Kristóf játéka lenyűgözte a kritikust, Alexander Hallt... Elég is lenne ennyi, máskor mi is így vagyunk vele. A teljes szöveg viszont ennél árnyaltabb, árnyasabb. Az előző beírásban idézett kritikus nem ugyanígy látta/érezte.

 

"Be kell vallanom, hogy sokkal jobban lenyűgözött Baráti Kristóf két ráadása (Ysaÿe második szólószonátájának negyedik tétele és Bach harmadik szólószonátájának Largója), mint a Sztravinszkij hegedűversenyben való játéka. Prokofjev megdöbbentő megjegyzése a műről (A himlős Bach) minden bizonnyal indokolatlan, hiszen megfelelő kezekben ez a komplex ritmikájú és vidám hangvételű darab csilloghat és ropoghat. De Baráti valamennyi érzékeny intonációja, elegáns vonókezelése és kifejezetten lenyűgöző játéka ellenére mégis azt éreztem, hogy nem teljesen birtokolja ezt a művet. Mintha a kottatartóhoz ragasztották volna, alig pillantott Gergiev felé és nem volt szemkontaktusa a többiekkel sem. Ez kifejezetten meglepett, hiszen ez a neoklasszikus darab a concerto grosso hagyományaira tér vissza. A versenymű harmadik tételében (Aria II) volt a szólista a legjobb, hatásosan megszólaltatva a szárnyaló líraiság elemeit."

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1897)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.11 0 0 1897

Már meg is jelent az első kritika a hétfői koncertről:

 

http://seenandheard-international.com/2017/10/gergiev-and-the-mariinsky-orchestra-recover-from-a-shockingly-bad-start/

 

A végét csak rövidítve fordítottam le:

 

Gergiev és a Mária Zenekar magára talált a sokkolóan rossz kezdés után

 

A Mária Zenekarnak a Cadogan Teremben megszólaló második koncertjére először húsz vonós vonult a pódiumra, miként a Stravinszkij által a Bázeli Kamarazenekar számára írt vonószenekari concerto első előadásán. Gergiev dirigálása megmutatta elképzelésének stílusát és tartalmát, ami csak pozitív kicsengésű lehet. A concerto egészen trükkös darab, és a zenészek folyamatosan keresgélték hangjaikat, az egész együttes hevenyészett, intonációja fájdalmasan pontatlan volt. Valójában egy sokkolóan rossz előadást hallottunk. Mivel az előző estén a vonóskar a legmagasabb színvonalon játszott, feltehetően az elégtelen próba okozta ezt a szerencsétlen előadást.

Megnyugtató volt, hogy a második darabban a vonósok és az egész zenekar ráérzett a Rimszkij-Korzakov-szvit (Mese Szaltán cárról) finomságaira. A hangzás megyőzően meleg volt, amellyel a zenei szövet tökéletesen tiszta, a szólók pedig briliánsak voltak, kellően ellensúlyozva a Cadogan Terem kedvezőtlenül tömör és kemény akusztikáját. Különösen a három részletből az utolsó (A három vándor) volt különösen életteli és csillogó.

A szünet után ismét Stravinszkij-mű következett a Magyarországon született Baráti Kristóf rendkívül finom megfogalmazásában. Baráti bizonyára a legszebb hangminőséget kapja az általa használt kölcsön-Stradivaritól, de maga is igen nagy és tiszta hangot produkál. Baráti technikája abszolút hibátlan, és mindez a négytételes Stravinszkij-versenymű élénk és ritmikailag bonyolult szélső tételeiben volt csodálatos, miközben Gergiev és zenekara megfelelően támogatta Baráti lendületes és határozott játékát, ami nagy hatással volt tiszta és figyelmes kiséretükre. Még figyelemre méltóbb volt Baráti költőisége a két belső tétel szólisztikus ária-részeiben, amikoris a legmagasabb színvonalon, és a megtévesztő egyszerűség ellenére rendkívüli érzékenységgel játszott.
Ráadásként Baráti a 2. Ysaÿe-szólószonáta negyedik (A fúriák) tételét adta elő, hasonlóan nagy sikerrel, de a második ráadásként felhangzó Bach-tétel talán már túl sok volt, különösen néhány zenekari tagnak, akik testbeszéde már a távozást sürgette.



A záró Tűzmadár-szvitet és a zenekari ráadásként megszólaltatott Baba-Yaga (Ljadov) is nagyon dícsérte a kritikus.

 

 

A Fúriákat is hallottuk az október 6-i kamaraest keretében, amikor a teljes szonáta lenyűgözte, illetzve magával ragadta a hallgatóságot. A tegnap hivatkozott rádiófelvételen újból meg lehet hallgatni.

 

Hogy a kevésszer hallható parádés Stravinszkij-hegedűversenyről is legyen képünk, a kemény arcélű nagy előddel felvett előadást emelem be:

https://www.youtube.com/watch?v=2zz45nPf5R0

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1896)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.09 0 0 1896

BK, vagyis Kristóf ma este a londoni Cadogan Teremben lép fel a közel  86 éves Stravinszkij-hegedűverseny (D-dúr) szólistájaként a Szentpétervári Mária Zenekarral, Valerij Gergijev vezényletével.

 

A művet legutóbb tavaly tavasszal hallottuk a Müpában, ahol még két (!) monumentélis versenyművet adott elő Kristóf a zuglóiakkal:

 

https://www.mupa.hu/program/komolyzene-opera-szinhaz/barati-kristof-zenekari-hegeduestje-2016-05-28_18-00-bbnh

 

 

A mai eseményről ezt írja a rendezők honlapja:

 

https://www.cadoganhall.com/event/zios1718-mariinsky-orchestra-2/

 

Ebből csak az érinti BK-t, hogy megemlítik tavalyi sikeres fellépését a zenekarral, amikor Prokofjev hegedűversenyeit játszották szeptember 26-án és 27-én az alábbi képen látható teremben:

 

http://imgfrm.index.hu/imgfrm/8/6/7/1/THM_0013968671.jpg

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.09 0 0 1895

Elfelejtettem a zenei illusztráció beemelése előtt, hogy mivel a Bartók Rádió élőben közvetítette Barátiék 2017. október 6-i, 19:35-kor kezdődött koncertjét, a felvétel vagy az október 18-ára tervezett, 12:36 kezdetű ismétlés meg is hallgatható az adások utáni 60. napig. Ezután már csak a www.nava.hu oldalain, ha nem korlátozott a felvétel a szakmai érdeklődők részére.

 

http://www.mediaklikk.hu/bartok/ 

 

Ugyanolyan gyönyörűséges!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1894)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.08 0 0 1894

Mint vártuk, most is kiváló gárda remek játékát hallottuk Baráti Kristóf és barátai rég várt  kamaraestjén, amelyre azért a jó helyek majdnem mind elkeltek: az Ysaye-szóló fenomenális, a ráaddásként számtalanszor hallott lidércnyomásos első tétel (Obsession) után végre az egészet hallhatta a közönség nagy része. A jól ismert Mendelssohn-trió lenyűgöző, de a még nem ismert Mozart-duó is nagyon hatásos volt a kitűnő brácsással. A Chausson-zongoranégyest (op. 30, 1897) csak a koncert előtt hallgattam meg többször, ismerkedem most is vele: néha varázslatos, néha hosszadalmas és túl békés darab a maga közel negyven perces játékidejével. A két mozgalmas szélső tétel között egy majdnem notturnót érzek, és a scherzo helyén lévő rövid harmadik tétel is nyugalmasan hömpölygött. Az élénk és leghosszabb zárótétel káprázatos.

 

https://www.youtube.com/watch?v=eREZAahr6fA

 

A muzsikusok közül Baráti mind a négy számban játszott, a többiek kétszer-kétszer. Kristóf most is kifogástalan volt, szinte tökéletes! A vele már máskor is hallott zongorista (Enrico Pace) volt a zongorás darabok olaszosan vibráló motorja, hihetetlenül érzi, szinte dirigálja a műveket, játéka nagy élmény. A már említett fiatal ukrán brácsás (Maxim Rysanov) remek partnere volt Barátinak, és a kvartettben is jól játszott. A viszonylagosan legkevésbé hatásos a holland csellista (Pieter Wispelwey) volt, akit régebben szólistakánt már hallottunk a Müpában, de most a többiekhez képest kissé szürke, bár igen tanult és precíz előadónak mutatkozott.

 

Mivel a négyes zárta az estét, ráadásként is zongoranégyest idéztek meg, Fauré e-moll kvartetjének scherzóját, csodálatos búcsúként.

 

xxxxx

 

Az alábbi beszélgetésben pedig egy közel két hét múlva (október 20-án) hallható zenekari estet ajánl az M5, amelyen Baráti Kristóf fogja vezényelni a zuglóiakat a Budapesti Kongresszusi Központban, és egy londoni fellépés főpróbájaként Várdai István játssza majd az első  Sosztakovics-gordonkaverseny szólóját. A műsor...

 

https://www.mediaklikk.hu/video/barati-kristof-es-vardai-istvan-kozos-koncertje/#

 

https://www.jegy.hu/program/barati-kristof-es-vardai-istvan-koncertje-81915

 

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.04 0 0 1893

Az alábbi link alatt két érdekesség van az október 6-i hangversenyre.

 

- A kiváló négyes remek műsora, Baráti Kristóffal valamennyi darabban.

 

- A pillanatnyi jegyeladások állása, ami hihetetlen is lehet elsőre, de az ok a következő:

 

Ilyen minőségű eseményre már hónapokkal előre kell tervezni, a jegyeket megvenni, hogy jó helyre szóljanak, és magam már augusztus elején próbálkoztam, hogy - szokásom szerint - kis társaságomnak egy szép programot szervezzek megint. Megdöbbenve olvastam, hogy a koncertre "A jegyek nem értékesíthetők", amit mások is értetlenül jeleztek felém.

Kutakodásomra kiderült, hogy ez a koncert az UNIKUM bérlet első előadása, amelynek szólójegyeit csak a bérleteladásokra szánt időszak után, szeptember végén kívánták felszabadítani. Június 10-ig még kedvezménnyel is hirdették a bérleteket. Nem hagytam annyiban, és a Kaposfest után több telefon után elértem, hogy kivételesen megvehetem a jegyeinket a Filharmónia Magyarország Páva utcai központjában, és akkor láttam az üléstérképen, hogy a szólójegyekre milyen kevés helyet szántak. Persze szóvá tettem a dolgot, de hiába...

 

Tegnap este viszont megdöbbenve láttam, hogy milyen sok a szabad hely a most pénteki hangversenyre, aminek nyilván az az oka, hogy azok jó része, akik szintén olvasták a jegyekre vonatkozó magyarázat nélküli korábbi megjegyzést, lemondtak erről a koncertről, és amikor felszabadították a helyeket, már nem keresték ezt a programot.

 

Vannak még jó jegyek, ne maradjon le senki, akit érdekelnek Baráti Kristóf és barátai!

 

 

A sorozat további eseményei:

 

Várdai István és barátai - 2018. 01.15.

Kelemen Barnabás és barátai - 2018. 03.17.

Boldoczki Gábor és barátai - 2018. 04.24.

 

Kipróbáltam: a következő előadásra szintén a Nem értékesíthető kitétel szerepel a Jegymester oldalán :-(((

 

Nem volna jó, ha az utóbbiakra megint az eddigi lenne a gyakorlatot, amikor egy-egy szépnek ígérkező koncertre szóló jegyek kiváló karácsonyi ajándékot jelentenek!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.09.03 0 0 1892

A pécsi egyetem alapításáról:

 

http://www.aetas.hu/2005-04/petrovics.pdf

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.09.03 0 0 1891

Szeptember 1-je Pécs Város Napja, az idei évtől A Magyar Felsőoktatás Napja is az éppen 650 éve alapított ottani egyetem tiszteletére. Hosszú évek óta ünnepi hangversennyel is tisztelegnek a város előtt a helyi filharmonikusok ezen a napon, és ahogy tavaly is, most pénteken is Brahms Akadémiai Ünnepi Nyitánya volt az első műsorszám. A végülis 1/2 9-kor kezdődött hangversenyen aztán a városhoz, illetve az egyetemhez szorosan kötődő két világklassis szólistánk, Baráti Kristóf és Várdai István játszott Brahms kettősversenyében a Kodály Központban, és a mindig óriási sikert arató ráadásszámmal (Halvorsen átiratában Handel 7. csembalószvitjének passacaglia tételével) is megmutatták nagyszerű tudásukat a Bogányi Tibor dirigálta kiváló zenekar körítésével. Kodály Galántai táncai zárták a műsort.

Az M5 leadta az együttes igazgatójával, Horváth Zsolttal lefolytatott beszélgetést is, mialatt éppen próbálták a kettősversenyt.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!