Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 3 napja 0 0 1914

Reggelre már kivilágosodott:)

Kimaradt Kristóf repertoárjából

 

Csajkovszkij Valse Scherzo (op. 34)

Saint-Saëns Havanaise

Bartók I. rapszódiájának hegedű-zenekar átirata

 

Közben pedig egy kedves kép az alig 14 éves múlt Barát Kristófról, amint éppen akkori tanárával, a 81 éves Tátrai Vilmossal örökítették meg, de a nevét az ördögöcske rövidítette a forráskiadványban. Csak emlékeztetőül egy korabeli felvétel, ahol csak a kép homályos, a hangvétel félreismerhetetlen! A további tételek is elérhetők a linkről.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1913)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 3 napja 0 0 1913

Ahogy már tervezem Baráti Kristóf jövő évi koncertjeinek meghallgatását, felidézem a lejjebb összesített (általam ismert) repertoárját, a kifejezetten kamarazenei és szólódarabok nélkül, és kiegészítem az újabb művekkel. Mi lehet még?

 

Hegedűversenyek: 42

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay-II., Bruch-I., Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I.: (1-1)

.

J. S. Bach (1041, 1042), J. Haydn (C-dúr és az A-dúr (Melk), Mendelssohn (d-moll, e-moll), Paganini (I. és II.), Bartók, Prokofjev: (2-2)

W. A. Mozart (5)

Vivaldi (8): RV 269 (Tavasz), RV 315 (Nyár), RV 293 (Ősz), RV 297 (Tél);

RV 95 (A pásztor), RV 335a (A csalogány), RV 356, RV 277 (Il Favorito/A kedvenc)

.

Kettősverseny: 6

J. S. Bach 1060 (2h és h+ob változatban is) és 1043 (2h); Vivaldi RV 524 (2h) és RV 548 (h+tr), Mendelssohn d-moll (h+z), Brahms (h+g)

.

Hármasverseny: 1

Beethoven (z+h+g)

Versenymű 5 szólóhangszerre...: 1

Vivaldi RV 580 (4h+g)

.

Versenymű közeli művek: 6

.

J. Haydn Sinfonia concertante (Op. 84: h+g+ob+fg), W. A. Mozart Sinfonia concertante (h+br), Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia,

Rózsa Miklós Sinfonia concertante op. 29 (h+g), Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia

.

Egyebek (hegedűre és zenekarra): 15

.

J. S. Bach 1045 (Sinfonia D-dúr, egy hv-tétel), W. A. Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Csajkovszkij op. 42/1. (Meditáció, Glazunov zenekari átiratában), Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso, Sibelius szvit, Wolf Péter Utazás (2 változatban), Arvo Pärt Fivérek

Előzmény: [fidelio] mindegy (1828)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 6 napja 0 0 1912

 

 

2017. december 16.

szombat 19:30

BMC

 

UMZE jubileumi koncert

 

Bartók Béla: Szólószonáta

Baráti Kristóf

[fidelio] mindegy Creative Commons License 6 napja 0 0 1911

December 8-án a hollandiai Utrechtben játszott Baráti Kristóf, ahol a 2. Prokofjev-hegedűversenyt adták elő az Otto Tausk-dirigálta Rezidens Zenekarral a nagyon fiatal TivoliVredenburg közel Müpa-méretű nagytermében. A karmesterrel sem először lépett fel, ahogy a művet is többször adta elő.

A linken körbe lehet járni a különleges termet, ahol a zenekar és a szólista igazán a középpontban van/volt.

Több kép...

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 6 napja 0 0 1910

Aki keres, talál, és bár egészen mást kerestem, ez jött be..., Kristóf és az ismeretlen zongorista, no és a csaj...

 

Emlékeztetőül egy közel hat éves előadásról.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.12.06 0 0 1909

Az alábbi filmen Baráti Kristóf is kortársként/tanítványként beszél Kodály Zoltánról :-)

 

https://papageno.hu/featured/2017/12/egy-percnyi-kodaly/

.

.

Érdekesebb viszont a videó után felugró további anyag Kristóffal és Würtz Klárával, mivel pl. a tubusból törölték a korábban illegálisan feltöltött Brahms-szonátákat.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VcmMESsVfLs

 

Utána pedig a 2015. április 8-i baráti-kamarázás is meghallgatható Kristóffal:

 

https://www.youtube.com/channel/UCOxIftPh4LJuyGLwH5i5Kig/videos  

 

(mintha most is ott hallanám, igazi élő koncert, még a zavaró háttérzaj sem zavar, annyira varázslatos!)

 

Stb., mert van ott más érdekesség is az Only Classix feltöltő neve alatt..

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.30 0 0 1908

Baráti Kristóf is tagja annak a népes és nagyszerű fiatal társaságnak, akik az idei VerbierFesztiválon fellépnek november 25. és december 3. között:

 

https://reservations.schloss-elmau.de/ShowCalendarEvents.aspx?culture=de-DE&startDate=26.11.2017&_ga=2.237347204.540065156.1512056241-81005103.1512056241

.

"A Martin T. Engström által vezetett nyugat-svájci Verbier Fesztivál védjegye a fiatal tehetségek felfedezése a világra szóló karrierjükhöz vezető úton. Most is ezen fiatal zenészek egész sora lakik a fesztivál székhelyéül szolgáló Schloss Elmauban, hogy a Verbier Fesztivál Kamara Zenekarával rendezett kiemelkedő szólókoncerteken való fellépés mellett repertoárjukat is bővítsék.
A résztvevők - többek között - a zongorista Behzod Abduraimov, Itamar Golan és Seong-Jin Cho, a hegedűs Baráti Kristóf,  Alexander Sitkovetsky, Marc Bouchkov és Daniel Lozakovich, a csellista Andrei Ioniţă és Gautier Capuçon; a Verbier Fesztivál Kamara Zenekarát Takács-Nagy Gábor dirigálja.

 

Baráti Kristóf 25-én az alábbi műsorral és Dmitri Masleev zongoristával szerepelt.
Schubert: A-dúr szonáta, D 574, Op.posth.162 'Duo'
Ravel: 2. (G-dúr) szonáta
Ravel: Tzigane.

.

A fenti leírásban a többekhez sorolták a venezuelai, de most hosszasan magyarországi Giovanni Guzzo hegedűst, a fesztivál zenekarának koncertmesterét (ő egyben a Budapesti Fesztivál Zenekar első vendégkoncertmestere).

 

Kristóf november 28-án Mendelssohn e-moll hegedűversenyét adta elő.

 

Tegnap, ma és december 2-án Guzzo másokkal együtt szerepel...

 

míg december 1-jén Baráti Kristóf Anton Arenszkij d-moll triójában Behzod Abduraimovval és Andrei Ioniţă-val játszik.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.22 0 0 1907

Már elkezdődött Baráti Kristóf és Zarina Simanszkaja kamaraestje Pécsett:

 

http://www.iranypecs.hu/hu/esemeny/pte-mk-zmi-kamarakoncertsorozat-barati--shimanskaya.html

 

A zongorista hölgy Kaposváron is szerepelt az idei fesztiválon.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.11.04 0 0 1906

Egy interjú jutott eszembe, amiről ezt írtam néhány Baráti-fannak:

 

Nem ismertem Bánó András kultúrfelelősi beosztását, ahogy a Heti Tv-t sem, mert magát a televíziót is alig nézem, de kaptam a felvétel címét, küldöm is tovább, mivel nagyon élvezetes 48 percet töltöttünk a kis képernyő előtt.
Kristófot jól ismerem, és most is természetesen, alázatosan, minden allűr nélkül
és nagyon szép magyarsággal beszélt partnerével. Akik kevéssé ismerik, érezhetik azt a szinte földön túli nyugalmat, amit áraszt magából, beleértve "a mindig meg nem elégedettség" kritikus és előre vivő hozzáállását, pedig eddig szinte csak nagyszerű élményt nyújtott nekem, nekünk.
Jó volt újra hallani játékát, visszaidézve közös koncerteket is, hiszen néhányon ott lehettem, mint jó pár próbájukon is, mindezzel egyre inkább elmélyedve az általuk is közvetített csodába, a minőségi klasszikus zenébe.
Csak néhány kiegészítés, hiszen pl. udvariasan nem javította ki a kérdezőt a sokszor előjött bachtrack-statisztikáról: 2014-ben volt Kristóf a legkeresettebb, majd Joshua Bell váltotta és tartja a szintet a százon felüli éves fellépéseivel. Az
Ysaÿe-tétel, a Lidércnyomás címet kapta, méltán, és a felvétel 2013. május 22-én volt a MOM-ban, ahol később Kristóf sokszor karmesterkedett az Anima Musicae kamarazenekarral. A Glazunov- hegedűversenyt Miskolcon vették fel a Kovács László-dirigálta ottani zenekarral, míg a flashmob vagy villámcsődület nem a Flórián téri aluljáróban, hanem a Flórián Áruházban volt. A grúz hegedűslánnyal Hohenemsben szerepelt, ahol a helyi kamarazenekarban több magyar is játszik, akár csak az Anima Musicae zenekar egyik képen is látható csellistájára -  Kurucz Krisztiánra - gondolok a további 13 honfitárs mellett.
A zene tehát összeköt, így hallgassátok, gyertek újabb koncertjeire, ajánljátok másoknak is a felvételt!
index

A kétmotoros Diamond-repülőgép pedig innen ismerhető meg.

 

Az utolsó venezuelai látogatásáról pedig erről a fórumról (2015-ből): "Bekukkantottam a fészekklubba, a Kristóféba, és egy több mint 6 éves Beethoven-hegedűversennyel örvendeztetett meg.

INNEN a további tételek is elérhetők!

 A hivatkozott 2009. évi emlékhangversenyt az immár 85 éves OSV (Orquesta Sinfónica Venezuela) megalakulásának 79. évfordulójára rendezték, hiszen 29 zenész 1930 elején alapította meg a zenekart, majd az év június 30-án megtartották első koncertjüket. Ma 80 fős az együttes.

A videón látható óriási tablón Enrique de los Ríos (1879-1989) látható, akinek élete meghatározó kerek évfordulóira is emlékeztek. A mester nem volt ugyan az alapítók között, de 1932-től kezdve - elnökként - óriási érdemei voltak az együttes életében."

index

.

A zene tehát összeköt, így hallgassátok, mert hallgatni arany, gyertek újabb koncertjeire, ajánljátok másoknak is a felvételt!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.23 0 0 1905

http://f21.hu/zene/a-karmester-aki-hegedumuvesz-es-a-csellista-aki-minden-barati-kristof-es-vardai-istvan-koncertje/

 

2016 januárjának közepén alakult egy új weboldal, az f21.hu, melynek lelkes csapata „A fiatalság százada” szlogent tűzte zászlójára. Az alábbi kérdéseken keresztül megismerhetitek, hogy mire is vállalkozott ez a maroknyi, de elszánt fiatal!

 

Mi az az f21.hu?

 

Az f21.hu egy szombathelyi székhelyű, de országos írógárdával rendelkező, kulturális, elsősorban fiatalokat megszólító weboldal, amely igényes és modern köntösben szeretné a klasszikus „nyugatos” értékeket közvetíteni. Nem tör a 20. század elejét meghatározó folyóirat magasságaiba, de a 21. század magyar fiataljainak jelzőfényt kíván nyújtani: kultúra nélkül lehet élni, de nem érdemes.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.22 0 0 1904

Csak most jutott eszembe, hallgatva a Pesti Vigadóban bemutatott Dubrovay-duó (hegedűre és csellóra) ősbemutatójának felvételét (2014. október 21., a Jávorkai testvérekkel), mivel annak idején (2014. október 6-án) a Magyar Művészeti Akadémia közölte az alábbiakat:

 

Baráti Kristóf hegedűművész németországi kitüntetése

 

Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész, a Magyar Művészeti Akadémia tagja kapta idén "Az Év Fiatal Művésze" díjat a bajorországi Bad Wörishofenben a 20. jubileumi komolyzenei fesztiválon, a Festival der Nationenen.  Idén szeptember 26. és október 5. között tartották meg a rangos eseményt. Baráti Kristóf már többször szerepelt a bajor fürdővároska fesztiválján, de most október 3-án, pénteken, koncertje után neki adták át Az Év Fiatal Művésze kitüntetést. A szólóesten, amely az Orosz éjszaka címet viselte, elsőként Glinka Ruszlán és Ludmilla nyitánya hangzott el, majd Baráti Csajkovszkij Hegedűversenyét játszotta – az eseményről beszámoló német lapok szerint – frenetikus sikerrel, mert az első tétel után olyan ováció tört ki, hogy alig tudta folytatni a játékot. Végül Muszorgszkij Egy kiállítás képei című darabját hallhatta a közönség. A Török Nemzeti Ifjúsági Filharmonikus Zenekart Mischa Damev francia-bolgár karmester vezényelte.
 
A Bad Wörishofen-i Nemzetek Fesztiválján sok tehetséges muzsikus karrierje indult el, így többek között Boldoczki Gáboré is...................................................

 

Azóta három év is eltelt, Kristóf most is fiatal, játéka még érettebb, így az utóbbi évek fiatal művésze dínra is javaslom...

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.21 0 0 1903

Újabb emlékezetes állomásához érkezett Baráti Kristóf karmesterkedése, mert remek partnerekkel (a Zuglói Filharmonikusok és Várdai István) jól megválasztott műsorral óriási sikert arattak a Budapesti Kongresszusi Központban.

A rövidebb felvezetésben a rövid életű Muszorgszkij (1839-1881) Éj a kopár hegyen című zenekari fantáziáját játszották el nagy sikerrel. A szerző több más művéhez hasonlóan ezt is a nála valamivel fiatalabb nagyszerű hangszerelő, Rimszkij-Korszakov fejezte be az alapul vett Szent Iván-éji Gogol-dráma történéseinek szellemében. Megvolt a hangulat a koncert második számához, Sosztakovics Rosztropovicsnak írt 58 éves 1. csellóversenyéhez. A kb. 28 perces és jól felépített mű újabb meghallgatása nagy élmény volt: a rövid bevezető tétel (allegretto) meghatározó, néhány hangra alapozott és a visszatérésekben néha már kínzóan ható motívuma fájdalmas és zaklatott álomképnek tűnt, egy meggyötört lelkiállapotot megjelenítve számomra.

A közel kétszer ilyen hosszú lassú tétel viszont pasztorális békességet hozott, mintha csak ennek szellemében lehetne az első tételben megfogalmazott feldúlt állapotot valamelyest csillapítani, elviselni. Az itt külön tételként beépített és viszonylag hosszú (közel hatperces) kadencia a kiváló csellista első ráadásának is felfogható volt, mert az addigi, bár a zenekar által a második tételben néha elnyomott szép megfogalmazása itt lélegzetelállítóan élvezetes volt. A mű záró tétele a legrövidebb, táncos vidám hangulattal koronázva meg ezt a remekművet.

Várdai rövid ráadással köszönte meg a hallgatóság szűnni nem akaró tapsát és ovációját:  ellenpólusként egy rövidke katalán népdal (A madarak éneke) csellóra átírt finom hangjait szólaltatta meg meghatóan, az átíró és már idős Pablo Casalst megidézve. Több más átirata is van ennek a dalnak (szólócsellóra, csellóra és zongorára, hegedűre és zongorára stb.).

 

 

A szünet után csak a több mint 40 perces, talán legnépszerűbb Dvorzsák-szimfóniát,a IX.-t adták elő, és ekkor is jól érvényesültek a fúvós szólók, és közben fogalmazódott meg bennem, hogy most éreztem a legérettebbnek a karmester közreműködését az első ilyen próbálkozása óta meghallgatott számtalan koncertjén. Nagy formátumú és dús hangzású és nehéz darabok, nagy hatással előadva.

A terem rossz akusztikáját nem lehet kivédeni, és a versenyműben említett, és időnként észlelt hangzás-hiányt ez is okozhatta, pedig a középső szektor jobb szélén ültem (a terem szélső részei szinte üresek voltak a rendkívül alacsony ottani jegyárak ellenére is). A rádiófelvételben majd dolgozhat a hangmérnök.

A zenekartól is kikövetelt ráadás szintén egy  rövid részlet volt, egy szintén Muszorgszkij-mű, a Szorocsinci vásár című vígopera opera kozák tánca, a gopak.

 

Kristóf és a szólista átíró iránti tiszteletből egy hegedűs változatot is megidézek:

https://www.youtube.com/watch?v=gWgoPvZSLU4

https://www.youtube.com/watch?v=x5pyiyP_z_g

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.17 0 0 1902

http://fidelio.hu/klasszikus/2017/10/16/a_kult50_bemutatja_barati_kristof/

 

Baráti Kristófot mutatják be..., amihez csak annyit, hogy a Marinszkij Színház és Zenekar magyarul Mária..., ha már a többit is lefordítják.

 

Június közepén már bemásoltam az alábbit:

 

A Valerij Gergievvel kapcsolatos új koncerthelyszínnek is utána kell nézzek, de itt megint megemlítem, hogy a Marinszkij Színház és Társulat stb. neve magyarul mindössze Mária, nem Jézus anyja, hanem a róla elnevezett cárné tiszteletére.

Maria Alexandrovna (született Marie Hesse német hercegnő (1824-1880) II. Sándor orosz cár felesége volt, akinek mellszobra van az aulában. (Apósa volt a'48-as magyar szabadságharc leverésében részt vevő I. Miklós.)

.

 

Az 1860-ban alakult társulat neve többször változott:

1920-ig Birodalmi Mária Színház

1924-ig Állami Akadémiai Színház Opera és Balett

1935-ig Leningrádi Állami Operaház és Balett Akadémiai Színház

1992-ig Kirov Állami Akadémiai Színház Opera és Balett

Majd máig is: Állami Akadémiai Mariinsky Színház 

 

A zenekar neve is Máriáét viseli, én tehát mindig zárójelbe teszem a közéthetőség érdekében.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.17 0 0 1901

Tehát holnap, szerdán 12:05-kor megismétli a Bartók Rádió a Baráti Kristóf és barátai címen október 9-én tartott koncertet. Utána hatvan napig a medialkikk-en is meghallgatható.

 

Október 20-án, pénteken este lesz a Budapesti Kongresszusi Központban a Zuglói Filharmónia nagyzenekari estje, Baráti Kristóf vezényletével. Izgalmas lesz a műsor miatt is:

 

http://zugloifilharmonia.hu/esemeny/2017-10-20-barati-kristof-es-vardai-istvan-kozos-koncertje-a-budapest-kongresszusi-kozpontban.html

 

 

A jegy.hu honlapján szabad helyek középen már csak hátul vannak, és a két szélső szektornak is inkább a szélső székei nem vonzóak egyelőre, ami érthető abban a térben.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1895)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.16 0 0 1900

Baráti Kristóf már kétszer is érintett október 9-i koncertjéről a guardian kritikusa, - Fiona Maddocks - is beszámolt több más előadással együtt az alábbi beszámolójában: ebből is csak a lényeget fordítottam le...

 

"Valerij Gergiev egy kicsit veszített ragyogásából az LSO (Londoni Szimfonikus Zenekar) élén eltöltött nyolc éves vezető karmesteri időszakának utolsó fellépésein, mielőtt elhagyta a zenekart 2015-ben. Szívderítő volt tehát viszontlátni az Egyesült Királyságban, amikor a londoni Cadogan Teremben a korábbiakra emlékeztető két fantasztikus koncertet adott a Mária Zenekarral.

-------------------------------------------------------------------
A zenekar, az orosz repertoár...Rimszkij-Korzakov és csodálatos tanítványa, Sztravinszkij, voltak idén a szerzők. Az első koncerten R-K Az aranykakas c. operájából vett  négy kép, majd a Scheherezade, végül Sztravinszkij neoklasszikus C-dúr szimfóniája...

Október 9-én viszont Sztravinszkijé volt a főszerep.

A hegedűversenyben az acélos és virtuóz Baráti Kristóf volt a szólista, aki a két ráadásban (Ysaÿe és Bach) is megmutatta kifejező erejének figyelemre méltó gazdagságát.

A cikk alatti képek között a Gergievvel korábban ugyanott előadott 1. Prokofjev-hegedűverseny alatt (2016. szept. 28) készített barátis kép felirata: brutális zenekari hangzás, a kinagyított kép aláírása pedig: a szólista lélegzet visszafojtott fogadtatása...

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1898)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.14 0 0 1899

Már készülünk Kristóf október 20-i szereplésére, amikor is az 1. Sosztakovics-csellóversenyben Várdai István szólójával kiegészítve a Zuglói Filharmonikusokat vezényli a Budapesti Kongresszusi Központban.

 

A múlt héten Kristóf Londonból Glasgow-ba repült, és az ottani játékáról az alábbi, az ő fényképével kiegészített beszámolót jelentette meg A SCOTSMAN:

http://www.scotsman.com/lifestyle/culture/music/music-review-bbc-sso-kristof-barati-1-4586207

 

A BBC Skót Szimfonikus Zenekar (SSO) és Baráti Kristóf 2017. 10. 12-i koncertje.

 

Nyugodtan elhíresztelhető, hogy a hegedűrajongóknak csodálatos hetük a mostani. Először Nicola Benedettit, ezen a hétvégén James Ehnest az RSNO (Royal Scottish National Orchestra)-val, de a csütörtöki nap örömteli meglepetése a magyar Baráti Kristóf volt, aki a BBC SSO-val Bruch hegedűversenyét adta elő teljesen lebilincselően a Glasgowi City Hallban. Baráti Stradivarijának ragyogó hangja ösztönösen átütő volt.

 

Baráti valamennyi hangja szinte lebegett a zenekar fölött, a lágy passzázsok még a legsűrűbb zeneszöveten is áthatoltak, könnyeddé, átláthatóvá és lelkesítően meggyőzővé téve a művet a hallgatóságnak. Ezen túl pedig ott volt még az előadó abszolút uralma és megjelenése. Baráti alkatában és fizikálisan egy sportember, aki aztán egy teljesen fegyelmezett és borotvaéles ritmikájú és tökéletesen precíz előadóvá alakul át. Ez volt érezhető a zárótétel lüktető tüzijátékaiban, hasonlóan a nyitótétel témafelvetésének arányos és gazdag költőiségű megformálásában, valamint a varázslatos lassú tételben.

A továbbiakban a zenekarról ír a kritikus (Ken Walton), nem éppen hízelgően..., megjegyezve korábban, hogy október 13-án Kristóf és az SSO a Mendelssohn e-moll hegedűversennyel lép(ett) fel a szintén skóciai Invernessben.

 

xxxxx

 

Két és fél éve Berlinben játszotta Kristóf ezt a hegedűversenyt, amiről szintén lefordítottam itt a kritikát, de itthon még nem hallottam tőle. Miközben meghallgattam felvételeket Bruch legismertebb hegedűversenyével, felidéztem újból az 1838 és 1920 között élt sokadik B-betűs nagy német zeneszerző munkásságát, benne a jelentősebb vonóshangszerre írt műveit:

- a három moll-hegedűverseny közül az első kettő közel egyforma hosszú (25 percesek), a harmadik több mint fél órás, és a varázslatos első mellett talán azért is hanyagolják a többit, mivel pl. a második szokatlan felépítésével szinte unalmasan indul (egy nem nagyon adagióval), majd jön a lassú tétel helyén egy recitatívós mérsékelt allegro, és a tétel végén egy visszafogott andante, majd csak a fináléban élénkebb jelentősen az iram.

A hegedűre és zenekarra írt nem tipikus versenyművek, illetve a rövidebb ilyen darabok közül kiemelkedik a Skót fantázia (kb. 30 perces) a maga öt tételével, majd 1-1 románc, szerenád  és koncertdarab, valamint 2 adagio tartozik ide.

A csellóra és zenekarra írt művei közül sokszor játsszák a hangulatos Kol Nidreit, itthon is hallottam többször, Várdaitól stb. Cselló-zongora változatban (itt éppen a most Várdai által használt hangszerrel) is előadják.

 

A glasgowi koncerthez még: a karmester és a szólista is király volt...

Kíváncsian várom az invernessi kirtikát Kristóf Mendelssohn-hegedűversenyével.

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.13 0 0 1898

Kristófék október 9-i londoni koncertjéről (Mária Zenekar - Gergiev ) a bachtrack kritikusa is beszámolt:

https://bachtrack.com/review-gergiev-barati-stravinsky-mariinsky-cadogan-october-2017

 

A kritika címe: Gergiev és zenekarának muzsikusai sztoriztak a Cadogan Teremben

 

Csak a Kristóffal előadott hegedűversenyről írtakat fordítom le, a sztorizás a műsor elejére vonatkozik...

 

Ha a finoman indított vélemény elejét "magyarra" fordítanám, az derülne ki belőle, hogy Baráti Kristóf játéka lenyűgözte a kritikust, Alexander Hallt... Elég is lenne ennyi, máskor mi is így vagyunk vele. A teljes szöveg viszont ennél árnyaltabb, árnyasabb. Az előző beírásban idézett kritikus nem ugyanígy látta/érezte.

 

"Be kell vallanom, hogy sokkal jobban lenyűgözött Baráti Kristóf két ráadása (Ysaÿe második szólószonátájának negyedik tétele és Bach harmadik szólószonátájának Largója), mint a Sztravinszkij hegedűversenyben való játéka. Prokofjev megdöbbentő megjegyzése a műről (A himlős Bach) minden bizonnyal indokolatlan, hiszen megfelelő kezekben ez a komplex ritmikájú és vidám hangvételű darab csilloghat és ropoghat. De Baráti valamennyi érzékeny intonációja, elegáns vonókezelése és kifejezetten lenyűgöző játéka ellenére mégis azt éreztem, hogy nem teljesen birtokolja ezt a művet. Mintha a kottatartóhoz ragasztották volna, alig pillantott Gergiev felé és nem volt szemkontaktusa a többiekkel sem. Ez kifejezetten meglepett, hiszen ez a neoklasszikus darab a concerto grosso hagyományaira tér vissza. A versenymű harmadik tételében (Aria II) volt a szólista a legjobb, hatásosan megszólaltatva a szárnyaló líraiság elemeit."

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1897)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.11 0 0 1897

Már meg is jelent az első kritika a hétfői koncertről:

 

http://seenandheard-international.com/2017/10/gergiev-and-the-mariinsky-orchestra-recover-from-a-shockingly-bad-start/

 

A végét csak rövidítve fordítottam le:

 

Gergiev és a Mária Zenekar magára talált a sokkolóan rossz kezdés után

 

A Mária Zenekarnak a Cadogan Teremben megszólaló második koncertjére először húsz vonós vonult a pódiumra, miként a Stravinszkij által a Bázeli Kamarazenekar számára írt vonószenekari concerto első előadásán. Gergiev dirigálása megmutatta elképzelésének stílusát és tartalmát, ami csak pozitív kicsengésű lehet. A concerto egészen trükkös darab, és a zenészek folyamatosan keresgélték hangjaikat, az egész együttes hevenyészett, intonációja fájdalmasan pontatlan volt. Valójában egy sokkolóan rossz előadást hallottunk. Mivel az előző estén a vonóskar a legmagasabb színvonalon játszott, feltehetően az elégtelen próba okozta ezt a szerencsétlen előadást.

Megnyugtató volt, hogy a második darabban a vonósok és az egész zenekar ráérzett a Rimszkij-Korzakov-szvit (Mese Szaltán cárról) finomságaira. A hangzás megyőzően meleg volt, amellyel a zenei szövet tökéletesen tiszta, a szólók pedig briliánsak voltak, kellően ellensúlyozva a Cadogan Terem kedvezőtlenül tömör és kemény akusztikáját. Különösen a három részletből az utolsó (A három vándor) volt különösen életteli és csillogó.

A szünet után ismét Stravinszkij-mű következett a Magyarországon született Baráti Kristóf rendkívül finom megfogalmazásában. Baráti bizonyára a legszebb hangminőséget kapja az általa használt kölcsön-Stradivaritól, de maga is igen nagy és tiszta hangot produkál. Baráti technikája abszolút hibátlan, és mindez a négytételes Stravinszkij-versenymű élénk és ritmikailag bonyolult szélső tételeiben volt csodálatos, miközben Gergiev és zenekara megfelelően támogatta Baráti lendületes és határozott játékát, ami nagy hatással volt tiszta és figyelmes kiséretükre. Még figyelemre méltóbb volt Baráti költőisége a két belső tétel szólisztikus ária-részeiben, amikoris a legmagasabb színvonalon, és a megtévesztő egyszerűség ellenére rendkívüli érzékenységgel játszott.
Ráadásként Baráti a 2. Ysaÿe-szólószonáta negyedik (A fúriák) tételét adta elő, hasonlóan nagy sikerrel, de a második ráadásként felhangzó Bach-tétel talán már túl sok volt, különösen néhány zenekari tagnak, akik testbeszéde már a távozást sürgette.



A záró Tűzmadár-szvitet és a zenekari ráadásként megszólaltatott Baba-Yaga (Ljadov) is nagyon dícsérte a kritikus.

 

 

A Fúriákat is hallottuk az október 6-i kamaraest keretében, amikor a teljes szonáta lenyűgözte, illetzve magával ragadta a hallgatóságot. A tegnap hivatkozott rádiófelvételen újból meg lehet hallgatni.

 

Hogy a kevésszer hallható parádés Stravinszkij-hegedűversenyről is legyen képünk, a kemény arcélű nagy előddel felvett előadást emelem be:

https://www.youtube.com/watch?v=2zz45nPf5R0

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1896)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.09 0 0 1896

BK, vagyis Kristóf ma este a londoni Cadogan Teremben lép fel a közel  86 éves Stravinszkij-hegedűverseny (D-dúr) szólistájaként a Szentpétervári Mária Zenekarral, Valerij Gergijev vezényletével.

 

A művet legutóbb tavaly tavasszal hallottuk a Müpában, ahol még két (!) monumentélis versenyművet adott elő Kristóf a zuglóiakkal:

 

https://www.mupa.hu/program/komolyzene-opera-szinhaz/barati-kristof-zenekari-hegeduestje-2016-05-28_18-00-bbnh

 

 

A mai eseményről ezt írja a rendezők honlapja:

 

https://www.cadoganhall.com/event/zios1718-mariinsky-orchestra-2/

 

Ebből csak az érinti BK-t, hogy megemlítik tavalyi sikeres fellépését a zenekarral, amikor Prokofjev hegedűversenyeit játszották szeptember 26-án és 27-én az alábbi képen látható teremben:

 

http://imgfrm.index.hu/imgfrm/8/6/7/1/THM_0013968671.jpg

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.09 0 0 1895

Elfelejtettem a zenei illusztráció beemelése előtt, hogy mivel a Bartók Rádió élőben közvetítette Barátiék 2017. október 6-i, 19:35-kor kezdődött koncertjét, a felvétel vagy az október 18-ára tervezett, 12:36 kezdetű ismétlés meg is hallgatható az adások utáni 60. napig. Ezután már csak a www.nava.hu oldalain, ha nem korlátozott a felvétel a szakmai érdeklődők részére.

 

http://www.mediaklikk.hu/bartok/ 

 

Ugyanolyan gyönyörűséges!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1894)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.08 0 0 1894

Mint vártuk, most is kiváló gárda remek játékát hallottuk Baráti Kristóf és barátai rég várt  kamaraestjén, amelyre azért a jó helyek majdnem mind elkeltek: az Ysaye-szóló fenomenális, a ráaddásként számtalanszor hallott lidércnyomásos első tétel (Obsession) után végre az egészet hallhatta a közönség nagy része. A jól ismert Mendelssohn-trió lenyűgöző, de a még nem ismert Mozart-duó is nagyon hatásos volt a kitűnő brácsással. A Chausson-zongoranégyest (op. 30, 1897) csak a koncert előtt hallgattam meg többször, ismerkedem most is vele: néha varázslatos, néha hosszadalmas és túl békés darab a maga közel negyven perces játékidejével. A két mozgalmas szélső tétel között egy majdnem notturnót érzek, és a scherzo helyén lévő rövid harmadik tétel is nyugalmasan hömpölygött. Az élénk és leghosszabb zárótétel káprázatos.

 

https://www.youtube.com/watch?v=eREZAahr6fA

 

A muzsikusok közül Baráti mind a négy számban játszott, a többiek kétszer-kétszer. Kristóf most is kifogástalan volt, szinte tökéletes! A vele már máskor is hallott zongorista (Enrico Pace) volt a zongorás darabok olaszosan vibráló motorja, hihetetlenül érzi, szinte dirigálja a műveket, játéka nagy élmény. A már említett fiatal ukrán brácsás (Maxim Rysanov) remek partnere volt Barátinak, és a kvartettben is jól játszott. A viszonylagosan legkevésbé hatásos a holland csellista (Pieter Wispelwey) volt, akit régebben szólistakánt már hallottunk a Müpában, de most a többiekhez képest kissé szürke, bár igen tanult és precíz előadónak mutatkozott.

 

Mivel a négyes zárta az estét, ráadásként is zongoranégyest idéztek meg, Fauré e-moll kvartetjének scherzóját, csodálatos búcsúként.

 

xxxxx

 

Az alábbi beszélgetésben pedig egy közel két hét múlva (október 20-án) hallható zenekari estet ajánl az M5, amelyen Baráti Kristóf fogja vezényelni a zuglóiakat a Budapesti Kongresszusi Központban, és egy londoni fellépés főpróbájaként Várdai István játssza majd az első  Sosztakovics-gordonkaverseny szólóját. A műsor...

 

https://www.mediaklikk.hu/video/barati-kristof-es-vardai-istvan-kozos-koncertje/#

 

https://www.jegy.hu/program/barati-kristof-es-vardai-istvan-koncertje-81915

 

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.10.04 0 0 1893

Az alábbi link alatt két érdekesség van az október 6-i hangversenyre.

 

- A kiváló négyes remek műsora, Baráti Kristóffal valamennyi darabban.

 

- A pillanatnyi jegyeladások állása, ami hihetetlen is lehet elsőre, de az ok a következő:

 

Ilyen minőségű eseményre már hónapokkal előre kell tervezni, a jegyeket megvenni, hogy jó helyre szóljanak, és magam már augusztus elején próbálkoztam, hogy - szokásom szerint - kis társaságomnak egy szép programot szervezzek megint. Megdöbbenve olvastam, hogy a koncertre "A jegyek nem értékesíthetők", amit mások is értetlenül jeleztek felém.

Kutakodásomra kiderült, hogy ez a koncert az UNIKUM bérlet első előadása, amelynek szólójegyeit csak a bérleteladásokra szánt időszak után, szeptember végén kívánták felszabadítani. Június 10-ig még kedvezménnyel is hirdették a bérleteket. Nem hagytam annyiban, és a Kaposfest után több telefon után elértem, hogy kivételesen megvehetem a jegyeinket a Filharmónia Magyarország Páva utcai központjában, és akkor láttam az üléstérképen, hogy a szólójegyekre milyen kevés helyet szántak. Persze szóvá tettem a dolgot, de hiába...

 

Tegnap este viszont megdöbbenve láttam, hogy milyen sok a szabad hely a most pénteki hangversenyre, aminek nyilván az az oka, hogy azok jó része, akik szintén olvasták a jegyekre vonatkozó magyarázat nélküli korábbi megjegyzést, lemondtak erről a koncertről, és amikor felszabadították a helyeket, már nem keresték ezt a programot.

 

Vannak még jó jegyek, ne maradjon le senki, akit érdekelnek Baráti Kristóf és barátai!

 

 

A sorozat további eseményei:

 

Várdai István és barátai - 2018. 01.15.

Kelemen Barnabás és barátai - 2018. 03.17.

Boldoczki Gábor és barátai - 2018. 04.24.

 

Kipróbáltam: a következő előadásra szintén a Nem értékesíthető kitétel szerepel a Jegymester oldalán :-(((

 

Nem volna jó, ha az utóbbiakra megint az eddigi lenne a gyakorlatot, amikor egy-egy szépnek ígérkező koncertre szóló jegyek kiváló karácsonyi ajándékot jelentenek!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.09.03 0 0 1892

A pécsi egyetem alapításáról:

 

http://www.aetas.hu/2005-04/petrovics.pdf

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.09.03 0 0 1891

Szeptember 1-je Pécs Város Napja, az idei évtől A Magyar Felsőoktatás Napja is az éppen 650 éve alapított ottani egyetem tiszteletére. Hosszú évek óta ünnepi hangversennyel is tisztelegnek a város előtt a helyi filharmonikusok ezen a napon, és ahogy tavaly is, most pénteken is Brahms Akadémiai Ünnepi Nyitánya volt az első műsorszám. A végülis 1/2 9-kor kezdődött hangversenyen aztán a városhoz, illetve az egyetemhez szorosan kötődő két világklassis szólistánk, Baráti Kristóf és Várdai István játszott Brahms kettősversenyében a Kodály Központban, és a mindig óriási sikert arató ráadásszámmal (Halvorsen átiratában Handel 7. csembalószvitjének passacaglia tételével) is megmutatták nagyszerű tudásukat a Bogányi Tibor dirigálta kiváló zenekar körítésével. Kodály Galántai táncai zárták a műsort.

Az M5 leadta az együttes igazgatójával, Horváth Zsolttal lefolytatott beszélgetést is, mialatt éppen próbálták a kettősversenyt.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.07.17 0 0 1890

Most megy (13:51-től) a Bartókon Baráti Kristóf és Würtz Klára Brahms-estje a három szonátával. A felvétel a Festetics Palotában készült 2014. december 6-án.

A Hangtárban, illetrve hamarosan csak a http://www.mediaklikk.hu címről más zenék is.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.07.05 0 0 1889

Köszönöm a kiegészítést.

 

Közben Baráti Kristóf nem nyuxik, ha már a lélekzés helyett a lélegzést tartják helyesnek a hivatalosok.

 

Nyáron szerte (az északi féltekén) fesztiválok sorát rendezik, köztük az olcsóbb kamarazeneieket is, és ezek között június 28. és július 2. között - immár 26 év óta rendszeresen - a Dél-norvégiai Risør üdülőőhelyen, ahol Kristóf is fellépett. Egyik partnere Enrico Pace volt, akivel itthon már nagy sikerrel szerepelt, és mindezek hatására szervezik október 6-ra újabb közös koncertjüket a Zeneakadémián.

 

Egyelőre nincs további hangversenyezése Kristófnak a Kaposfestig.

 

A kinti műsorokról INNEN! Igazi kamarazenei hangulat lehetett, ahogy a szövegből kiderül... Pace állát meg kellett támasztani a kedves kis templomban...

Előzmény: Kérész Élet (1888)
Kérész Élet Creative Commons License 2017.07.03 0 0 1888

Eötvös Péter, Oszvald Marika, Szinetár Dóra (akik még zenészek az 50-es listán)

BK előtt Bak Imre

Snétberger előtt Rakovszky Zsuzsa

Előzmény: [fidelio] mindegy (1883)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.06.26 0 0 1887

Káprázatos sikert arattak Barátiék Moszkvában: az ottani értő és mindig igényes közönség óriási tapssal jutalmazta varázslatos játékukat, egyes nézőktől már a második mű után virágcsokrokat kaptak, de még a ráadás előtt is jutott az előbb egyikről lemaradt Kristófnak. A megérdemelt óváció és tapsok 2-3 percig is tartottak, végül a már említett ráadásról:

 

- ahogy Budapesten a változatlanul műsorra tűzött Debussy- és Franck-szonáták között az op. 100-as Brahms-szonátát (A-dúr) adták elő, majd ráadásként az op. 108-as (d-moll) utolsó két tételét idézték meg, Moszkvában cseréltek: a d-moll került a műsorba, és ráadásként az A-dúr szonáta zárótételét játszották el, allegretto, kvázi andante és igazán graciőzen.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1886)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.06.26 0 0 1886

Kristóf egyedül álló!

A június 20-i moszkvai kamarázásról:

 

http://www.meloman.ru/concert/krisrof-barati-nikolay-lugansky/ :-)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.06.23 0 0 1885

A PAPAGENO magazin következő számának 29. oldalán Baráti Kristóf egyik hobbijáról írnak, amit a teljes képernyőre nagyítva jól lehet olvasni.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!