Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 8 órája 0 0 1855

Baráti Kristóf március 22-én este a chicagói Stradivari Társaság otthoni rendezvényének díszvendége volt. Helyszín a Lincoln Park Village területén volt, és az alábbi hirdetmény szerint a zártkörű rendezvényen a tagok 10 dollárért hallgathatták meg az esti előadást, további 40 dollárért vacsorát is kaptak a koncert előtt. Már a beharangozó is kiemelte Kristóf művészi érdemeit és kapcsolatát a Társasággal.

.

Erről a koncertről is beszámolt a violinist.com felületén művelt blogjában Laurie Niles:

.

A blogger néhány napot töltött Chicagóban, hogy betekintsen a hegedűsök világába, egyúttal  felelevenítse régi iskolai éveit. Programja remekül sikerült, aminek csúcspontja az említett  koncert volt, Baráti Kristóf meghatározó részvételével.

.

Közbe kell szúrjam, hogy a Társaság - honlapjáról részletesen is megismerhetően - a Stradivari hangszerek kiemelkedő használatára irányul, kezdve azok megvételével, esetleges felújításával, folytatva kiváló fiatal muzsikusok részére kölcsönzésével, pályájuk követésével, aminek részeként bizonyos időközönként be kell számoljanak művészi munkájukról, koncerteket kell adjanak a Társaság igényei szerint. A kivételes Baráti Kristóf a jelenlegi (Current) 24 + "1" szólista között élvezi a bizalmat, 2004 óta használva a kivételes Lady Harmsworth hegedűt, és a honlapról megismerhető a korábban (Former) támogatott 76 művész is. Kristóf már a 2000-es évek elejétől kapott remek hangszereket a Társaságtól.
Művészeti igazgatójuk Vadim Gluzman, és a hazai közönség is találkozhatott számos támogatott művésszel (Repin, Bell, Kavakos, Gringolts, Muresanu, Jackiw, Jansen stb.). A tavalyi Kaposfesten részt vett Kristóf korábbi mentora (Eduard Wulfson) is, akinek meghatározó része van Kristóf pályájának alakulásában.

.

A blogger először elment a Northwestern Egyetemre, ahol 4 éve épült meg a csodálatos új zenei központ, a Ryan, amit addig csak magazinokban látott. Leesett az álla a közvetlen látványtól. A két képen egymás mellett mutatja meg a ma már üresen álló régit és a Michigan-tó partján lévő ragyogó újat, az egyik osztályteremből is kitekintve.
Elment Desirée Ruhstrat, denveri gyerekkori hegedűs társának otthonába, aki most az egyetemen tanít, majd meghallgatta előfelvételis tanítványainak játékát.

A koncert napján találkozott Desirée-vel és férjével, Davis Cunliffe csellistával, akik a Lincoln trio tagjai.
A fiatalkorában megszokott itteni nagy melegekkel szemben most meglehetősen hideg volt, de a ragyogó napsütésben és a heves szélben mégis tett egy sétát az Art Institut meglátogatására.

Képek stb.

.

Az este csodálatos volt, mert részt vett Baráti Kristóf és a zongorista Marta Aznavoorian koncertjén a Stradivari Társaság fent már említett támogatottainak ezen sorozatkoncertjén. A zongorista egyébként a Lincoln trió  harmadik tagja.
.
A magát többször mutogató Laurie és BK fotója, majd a két muzsikusé, akiknek a játékát állva tapsolta a közönség.

.
A műsor: Schubert A-dúr szonátája (D 574), Sarasate Cigánydalai, Paganini Örökmozgója és a Ravel-szonáta volt. Laurie-nak ez a szonáta tetszett legjobban.
.
A blogger örült Mary Galvinnal való találkozásának is, aki Geoffrey Fushival a Stradivari Társaságot megalapította, igen nagy hatással Chicago zenei életére. Az említett új Ryan Központ 400 személyes csodálatos előadótermét (lásd a linken!) is Mary B. Galvinról nevezték el, hiszen a Galvin Alapítvány 6 millió dollárral támogatta a központ megépítését.

.

.

.

Ezek után elképzeltem a még csak 48 éves Kristófot, mint a világ akkori legkeresettebb és leghíresebb hegedűsét, aki tíz év múlva újból Chicagóba utazik egy hasonló koncertre, méghozzá saját napelemes különrepülőgépén, amit maga irányít, és a Ryan előtti vízfelületre is le fog tudni szállni, ahova kijönnek érte egy napelemes csónakkal, mert az említett terem lesz az előadás helyszíne, ahol aztán újra elkápráztatja lelkes közönségét. Akkori útjáról én fogok beszámolni.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 4 napja 0 0 1854

Egy hibás forrásból vettem a március 18-i előadás (Zenebeszéd) helyszínét, de szerencsére csak kb. száz méterrel arrébb, a Márványteremben hallhattunk szavakat és hegedűhangokat Bartók Szólószonátájáról. Az előadó zenetudós pedig Farkas Zoltán volt, itt csak én tévedtem.

150 hallgató várta nagy érdeklődéssel a rendkívüli eseményt: Baráti Kristóf itthon játszik, a mű is egyedülálló, a zenéről beszélő tudós sem más.

Elöször a mű keletkezése került terítékre: Bartókék emigráltak, mást vártak Amerikától, jött a lappangó betegség is, és akkor (1943 novemberében), a mindössze 27 és fél éves, de már világhírű Yehudi Menuhin szólóhegedűre írandó művet rendelt az egy generációval idősebb zeneszerzőtől, ami éppen 73 éve készült el, miközben a megrendelővel egyezkedett bizonyos technikai kérdésekben a hegedűn nem játszó Bartókkal. A megrendelés után egy évvel tartott ősbemutatón természetesen Menuhin adta elő a szólószonátát.

A mű elemzése a mű felépítését követte: Kodály szólógordonkára írt szonátájának és Bach chaconnejának hatása, és kezdett megnyílni a darab, majd a két előadó olyan mélységben és minőségben hozta egyre közelebb az egyébként már sokszor hallott művet, ami megerősítette ennek a műsorfajtának a fontosságát.

Ízekre szedték, majd a szünet után Baráti összerakta a csodálatos szonátát, végül a zárótétel végét meg is ismételte.

Mindketten nagy alázattal és lenyűgöző profizmussal dolgoztak, amit bizonyára majd a rádióhallgatók is élvezni fognak. Felmerült bennem, hogy érdemes lenne ezt a nagyszerű produkciót angol nyelven is összeállítani és videón megismertetni a világ sokkal bővebb közönségével, mert világklasszis előadást hallottunk!

.

Másnap, a vasárnapi ebéd előlészítése közben talán négyszer is meghallgattam a lejjebb ajánlott felvételt Barátival, és éreztem, hogy még közelebb kerültem ehhez a varázslatos zenéhez. Ráadást én is adtam magamnak, a 41 vagy éppen szintén 37 éves Yehudi Menuhin felvételét a tubusról, hogy összekapcsoljam a két világhírű előadó értelmezését.

.

 https://www.youtube.com/watch?v=MIe3p1c_R6w

.

Az EMI által újra kiadott CD-ről nem derül ki pontosan, hogy a két mű melyik felvétele volt korábbi. 

.

.

Tegnap délelőtt csak belenéztem az M5 Belépő c. műsorának legfrissebb adásába, amelyben Baráti Kristóffal is beszélgetnek az április 19-i, zeneakadémiai kamaraest kapcsán. 

Az alábbi linken még egy hónapig elérhető az adás. A hétperces interjú az 59:30 percnél kezdődik. Most az egész, érdekes műsort meghallgattam.

Kristóf belépője a 3. Bach-szólószonáta Gavotte-ja volt, mint a MOM-koncert ráadásának első ajánlata.

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1853)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.17 0 0 1853

2017. március 18-án (szombaton) délután 3 órakor újból a zenéről beszél a zenetudós Péteri Lóránt a Magyar Rádió 6-os Stúdiójában.

A téma: Bartók Béla hegedűre írt szólószonátája, Baráti Kristóf közreműködésével.

 

Egy korábbi felvételről:

  I. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=XFRsxK36mtg

 II. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=IYjCv3m1Ubk

III. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=Iw-HbVaIgKo

IV. tétel: https://www.youtube.com/watch?v=bfkQ4P3yumQ

Az Új Zenei Újság mottójából:

Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell, ... mégis megpróbálják a lehetetlent: beszélnek a zenéről - kritikusok, zenetudósok stb.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.12 0 0 1852

Tényleg megtöltötték tegnap este az érdeklődők a MOM Színháztermét, mert a Mendelssohn-műsorban Baráti Kristóf volt a díszvendég az Anima Musicae Kamarazenekarral. Egy téves hírtől eltekintve (hiszen a h-moll vonósszimfóniában nem ő volt a koncertmester, hanem a zenekar vezetője, G. Horváth László), minden a helyén volt az elején. Baráti nevére sorra telnek meg a koncerttermek, játéka szinte tökéletes, azt hinné az ember, hogy nem tud hibázni, mintegy más dimenzióban létezik mennyei játékával.

A 12 éves szerző 12 perces vonósszimfóniája hangulatos, változatos, a végén pattogó szép zene, finom bevezetése és lendületes fokozásai magával ragadják a hallgatót, és a sokszori meghallgatáshoz képest csak a terem tompasága kelt eleinte hiányérzetet.

.

Jönnek a fúvósok és az e-moll hegedűverseny. Kristóf vezényel is, ha a karja engedi ezt a mesterkedést is, és érezni a kellő összeszokottságot, mert néha csak egy szempillantással, egy biccentéssel jelez a szólamoknak, gyönyörűen megy minden, kadencia, lassú tétel, majd a rondó is attaca. Aztán volt egy pillanat, amikor valami nem stimmelt, alig néhány vájtabb fülűben moccant meg valami: nem egy szellem játszik, hanem csak egy klasszis muzsikus, akinek kihagyott a memóriája egy "pillanatra", majd szépen lement a vége is.

A bakitól független óriási tapsra két ráadást kaptunk: J. S. Bach utolsó szólópartitájának (1006, E-dúr) gavotte és rondóját, majd - talán a szólistának lidércnyomásosnak tűnő zavar miatt - a már sokszor hallott Obsessiont a 2. Ysaÿe-szlószonátából - egy ördögien nehéz és hatásos tételt.

.

Az említett apró hiba után el lehet gondolkodni, hogy ezek a koncertek, rádiós felvételükkel együtt mennyiben jelentenek mást, mint a megszokott tökélyt. Szerintem, semmi probléma, legfeljebb nem kerül majd adásba a felvétel, ha a mindig igényes szólista úgy dönt, de akár emlékezetesebb is lehet egy ilyen különleges este, amikor Baráti Kristóf bebizonyította, hogy mégsem földöntúli lény, és a hibás "lenyomat" - ritkasága miatt - még értékesebb is lehet, mint a postabélyegeknél :-)

.

Egy példa:

http://mandarchiv.hu/manda/webimage/8/2/4/9/wimage/forditottmadonna.jpg

.A bélyeget tévesen nyomták, emiatt vagy a keret áll fejjel lefelé, vagy a madonnás kép. Tudni olyan hibás bélyegről is, amelynek értéke százmilliós nagyságrendű.

.

A ráadásokat megidézem egy korábbi előadásról, a második éppen a MOM-ból:

https://www.youtube.com/watch?v=qzCw9AMYByY

https://www.youtube.com/watch?v=AJGOyoV3sj8

.

.

A szünet után Kristóf már szabad kezet kapott a teljes értékű dirigáláshoz, az Olasz szimfónia (op. 90, A-dúr) méltó befejezése volt a szép estének. A vonósszimfóniához hasonlóan életvidám, pezsgő és pezsdítő zenét hallunk, ami persze egy nagyobb apparátussal még hatásosabb, de nagyon élveztük a kamarazenekari hangzást. Itt is volt ráadás, ha jól emlékszem - a zárótételt ismételték meg.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.09 0 0 1851

A 2013-as koncerten a MÁV Szimfonikusok játszottak, Kesselyák Gergely vezényletével.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.09 0 0 1850

Újabb két hír Baráti Kristóf fellépéseiről, játékáról:

 

Az Anima Musicae Kamarazenekarral kialakult sokéves jó kapcsolat újabb állomásaként 2017. nárcius 11-én a MOM Kulturális Központ Színháztermében Kristóf Mendelssohn e-moll hegedűversenyét játssza a Hegedű mesterei sorozat IV. koncertjén.

Az est további számai is Mendelsohn nevéhez fűződnek, a fiatalkori 12 vonósszimfónia 10., legtöbbszőr előadott darabja, a h-moll, és a későbbi nagy szimfóniákból a IV., vagyis az "Olasz" szimfónia lesz még hallható, és a szünet előtti versenymű után ráadás is bizonnyal.

A hangversenyen Baráti lesz a koncertmester, a szólista és a karmester; jegyek már régóta nincsenek, amin nincs is mit csodálkozni. A terem 660 férőhelyes.

 

A kiemelt hegedűversenyről Tóth Endre írt az alábbiakban:

http://fidelio.hu/klasszikus/2017/03/09/a_sziv_ekszere_-_minden_idok_talan_leghiresebb_hegeduversenye/

 

 

xxxxx

 

 

Már most felhívom a figyelmet a Bartók Rádió április 4-én 21:47-kor kezdődő adására, amikor az Ars Nova sorozatban újból leadják Dubrovay László II. hegedűversenyét, amit Baráti Kristófnak írt, és ő is játszott az ősbemutatón, 2013. október 13-án, a kiváló zeneszerző  70. születésnapjára rendezett koncerten.

 

A koncert teljes műsora:

 

- Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi (2011)

-  II. hegedűverseny

 

- Tavaszi szimfónia

-  Faust, az elkárhozott - két tétel a III. szvitből:

                                                                        - Nimfák tánca,

                                                                        - Ikarus repülése

.

.

Ezután további 30 napig hallgatható meg ez a kivételesen jó modern hegedűverseny a Magyar Rádió Hangtárában!

.

.

Nemrég írtam ide újból erről a koncertről (is), így a vágyam hamar teljesül:

http://forum.index.hu/Article/showResultList?o=&aq_text=Dubrovay&aq_cre=0&user_id=&topic_id=&forum_id=0&aq_ext=0&t=9224323

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.09 0 0 1849

2015 októberében adta ki a Hungaroton Baráti Kristófék ún. ráadáslemezét, amelyen Farkas Gáborral vették fel az addig többnyire teljes koncerteket vagy csak a szólista fellépéseit szólóval záró rövidebb virtuóz műveket. Az akkori sajtótájékoztató óta (október 12.) számos hazai és külföldi értékelés jelent meg a lemezről, legfrissebb pedig az alábbi. Előbbiek olvashatók e fórumban (A Hungaroton újdonságai és a tárgybani cím alatt).

Az általam magyarra fordított cím találó: Ímigyen szóla Lady Harmsworth, de persze éppen Baráti Kristóf kezében, és jól írja a mogorva úr vagy asszonyság, hogy remekül, érdemes időnként elővenni vagy frissen megvenni a lemezt, és persze meghallgatni!

 

http://zenekucko.ucoz.com/blog/kristof_barati_the_soul_of_lady_harmsworth_2015_hungaroton/2017-03-08-18235 

 

Az egyes számok címei - az egyértelműekén túl:

 

1 Pablo de Sarasate - Spanyol táncok Op. 22: No. 1. Andalúz románc
6 Heinrich Wilhelm Ernst - Hat többszólamú tanulmány 6. etűdje: A nyár utolsó rózsája
7 Heinrich Wilhelm Ernst - Rémkirály (Schubert azonos című dala alapján)
8-10 Pjotr Iljics Csajkovszkij - Egy kedves hely emléke Op. 42
13 Niccolò Paganini - Bevezetés és variációk egy Rossini témára (Mózes imája a Mózes Egyiptomban című operából)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.05 0 0 1848

Kristófék a 46. perctől jönnek, bár kedves az eleje is!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1847)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.05 0 0 1847

A megszűnt videó helyett megtaláltam a vecsési Bartók-emlékkoncert teljes anyagát, benn Baráti Kristóffal:

 

https://www.youtube.com/watch?v=N8AZwULUZ6Y

Előzmény: [fidelio] mindegy (1846)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.05 0 0 1846

Az alábbi linken olvasható a képekkel és zenével illusztrált beszámoló a Vecsési Zeneiskola említett Bartók-hangversenyéről, amelynek díszvendégelőadója Baráti Kristóf volt.

 

Az 1844. hsz. alatt akkor még működött videó sajnos már nem érhető el; az okát nem tudom. Rajta BK a Román népi táncokat és a Kontrasztokat játszotta partnereivel. Amíg újraéled a videó, érdemes a zeneiskola honlapján a lelküket az arcukon viselő gyerekeket is megcsodálni!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1843)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.03.03 0 0 1845

Keman Baráti Kristóf holnap, március 4-én a török fővárosban, Ankarában lép fel a szintén cca-impresszált Hamar Zsolt vezénylete mellett. A helyszín a 22 éve átadott Bilkent Szalon, a Bilkent Egyetem Zeneművészeti karának előadóterme, ahol a Bilkent Szimfonikusokkal az alábbi műsort adják elő a Magyar Klasszikusok elnevezésű koncerten.

 

Joseph Haydn: "Katona" szimfónia (no. 100)
Mozart: D-dúr hegedűverseny, K 211 - Baráti Kristóffal

Mozart: K 550-es g-moll szimfónia

A közel 430 ülőhelyéből már alig van eladatlan.

 

http://hafifmuzik.org/wp-content/uploads/2015/01/bilkent-.jpg

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.28 0 0 1844

És már itt is van a zenei anyag Kristóf játékával:

 

https://www.youtube.com/watch?v=z2uyeZtXIMw

Előzmény: [fidelio] mindegy (1843)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.28 0 0 1843

Mire képes egy rugalmas és lelkes fiatal előadóművész?

 

Baráti Kristóf tegnap este a Stradivari Gála második részében szerepelt, és már a szünetben ott volt a BMC-ben, holott előtte a Vecsési Zeneiskola ünnepi hangcersenyének vendég-fellépője volt. A zeneszerző születésének 135. évfordulójára időzített műsorban Kristóf a Kontrasztokat játszott az iskola két művésztanárjával, a zongoista Gincsai Beátával és a klarintésos Horváth Péterrel, aki egyben a Zuglói Szent István Király Szimfonikus Zeneakrának szólamvezetője. Kristóf az eredetileg zongorára írt hattételes Román népi táncokat is eljátszotta, valószínűleg u.azzal a zongoristával.

Az ottani koncert 7-kor fejeződött be, irány a Mátyás utca, ott pedig az említett legmagasabb színvonalú tisztelgés a szerzők felé és zenei üdvözlése a közönségnek.

 

Az iskolához fűződő kapcsolat az, hogy Kristóf édesanyja (Kákonyi Borbála), egyben első hegedűtanára, a zeneiskola elismert oktatója. Innen is gratulálok neki fia miatt!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.28 0 0 1842

A tegnapi teltházas varázslatos koncertről itt csak annyit, hogy a lenti műsor némileg változott a Kodály Vonósnégyes szekundjának kövei miatt, és mivel a Kaposfestnek van külön témája a fórumon, ott számolok majd be részletesen élményeimről. A koncertre írt Lackfi János-verset pedig beírom a Zeneköltészet témába.

 

Itt csak Kristóf ráadását linkelem be, hogy a témánál maradjak. Baráti Kristóf az interpretációjában most is tökéletesen megkomponált Chaconne, majd Paganini lelket felkavaró harangja után egy nyugodt Bach-tételt - a 3. szólószonát largóját - szólaltott meg lecsillapításunkra. A végén alig kaptunk levegőt a gyönyörűségtől.

 

https://www.youtube.com/watch?v=PuZszHYuF4c

Előzmény: [fidelio] mindegy (1841)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.27 0 0 1841

Ma este telt ház előtt hallhatjuk megint Baráti Kristófot és Várdai Istvánt, különös kedvenceinket, további két itthon sokszor koncertező Stradivari-hangszeressel és a hozzájuk szegődő kiegészítő társakkal a BMC Kaposfest-Gáláján. Nagy buli lesz!

 

Végre a műsort is megtaláltam, mert mindenhol csak a titkolódzás és homály e téren...

 

http://bmc.hu/#!/program/3922/Stradivari_Galakoncert

 

Igor Sztravinszkij: Olasz szvit
Várdai István – cselló
Fejérvári Zoltán – zongora

Claude Debussy: Beau Soir (Jó estét!)
Fritz Kreisler: Liebesleid (Szerelmi bánat)
Lendvay József – hegedű
Miczinger Ilona – zongora

Wolfgang Amadeus Mozart: B-dúr (Solisten) kvartett K. 589
Kodály kvartett

 

*****

 

Johann Sebastian Bach: Chaconne a d-moll Partitából BWV 1004
Baráti Kristóf – hegedű

Anton Arenszkij: Op 35. kvartett, I. tétel
Kodály kvartett
Várdai István – cselló

Claude Debussy: La Fille aux Cheveux de Lin (A lenhajú lány)
Niccolo Paganini: Moto Perpetuo
Lendvay József – hegedű
Miczinger Ilona – zongora

Niccolo Paganini: La Campanella
Baráti Kristóf – hegedű
Fejérvéri Zoltán – zongora


Közreműködik:
Baráti Kristóf – Lady Harmsworth (1703)
Falvay Attila – Hamma (1731)
Lendvay József – Ex-Ries (1693)
Várdai István – Ex du Pré-Harrell Stradivarius (1673)
Fejérvári Zoltán – zongora
Miczinger Ilona – zongora
Kodály kvartett:

Falvay Attila, Bangó Ferenc, Fejérvári Zoltán és Éder György


Műsorvezető: Bősze Ádám

 

 

Még egy Stradivari van magyar kézben, az 1733-as "ex-Garay" (Garay György volt hegedűje) - Zalai (Szalai) Antal használatában. Ő többnyire külföldön lép fel.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.24 0 0 1840

Világjáró hegedűművészünk reggel még egy varázslatos Bach-fúgát játszott Budapesten az országos elérhetőségű Bartók Béla Rádióban több tízezer hallgató örömére :), este pedig már Poznányban játssza az ottani filharmonikusokkal a Paganini D-dúr verseny szólóját aza egyetem aulájában. Már megy a próba. Karmester az a Łukasz Borowicz lesz, akivel (és persze BK-val) közel 14 hónapja hallhattam ugyanezt a hegedűversenyt Ludwigsburgban:

http://forum.index.hu/Article/showResultList?o=&aq_text=%22+%A3ukasz+Borowicz%22&aq_cre=0&user_id=&topic_id=&forum_id=0&aq_ext=0&t=9224323

 

A hangverseny másik száma az 1. Mendelssohn-szimfónia lesz.

 

A koncert a Közgazdasági Egyetem főépületében lévő aulában lesz:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Uniwersytet_Ekonomiczny_w_Poznaniu_-_gmach_g%C5%82%C3%B3wny_01.jpg/1024px-Uniwersytet_Ekonomiczny_w_Poznaniu_-_gmach_g%C5%82%C3%B3wny_01.jpg

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.15 0 0 1839

2017. január 21-i értékelésében számolt be a PAPIRUSZPORTAL.HU friss felületén Lehotka Ildikó Baráti Kristóf és az (Új) Magyar Kamarazenekar kétlemezes Mozart-albumáról.

 

A szólóhegedűre írt öt versenymű és három rövidebb ilyen darab  (két rondo és egy adagio) felvétele 2015. májusának első napjaiban volt, majd a holland Brilliant Classics kiadásában került piacra 2016 közepén.

 

A recenzió:

http://www.papiruszportal.hu/site/?f=3&p=9&n=15190

.

Időközben számos kritika stb. jelent meg a remek albumról, ebben a témában is olvashatóan.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.10 0 0 1838

Beethoven op. 70/1-es zongorástriójának neve:

Szellem (Geister) trió.

Nem Szellemek triója, habár lehet, hogy Bolla Milán a három muzsikust szellemnek véli. Szellemes baki...

Előzmény: [fidelio] mindegy (1837)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.10 0 0 1837

Most közvetíti felvételről a Bartók Rádió Baráti Kristóf és barátainak 2015. április 8-i Müpa-beli koncertjét. Ha valaki lekéste a kezdést a Hangtárban előlről is meghallgathatja már most és az elkövetkező 3 hétben.

 

http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2017-02-10

 

Február 22-én megismétlik a programot. Én a Hangtárból hallgatom, csodálatos a d-moll partita előadása, jó újból élvezni ezt a földön túli zenét!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.02.04 0 0 1836

Mivel ez a teljesebb anyag itt hivatkozom Várdai István és Baráti Kristóf legközelebbi közös koncertjére, ami persze nem 3-án, hanem néhány nappal később, de azért hétfőn, február 6-án lesz az Aba-Novák Agóra nevű Kultúrális Központban, az ARCOK sorozatban.

.

Két Stradivari szól majd egyszerre Szolnokon

.

A már szinte hagyománnyá vált ilyen fellépésük újabb állomásán Dvorzsák versenyműveit dirigálják egymásnak, a helyi szimfonikusok kíséretével.

.

.

.

Annyit azért hozzá kell tegyek, hogy a beszámoló eleje igen elnagyolt: a mára megmaradt néhány Stradivariból, amelyek közül néhányat kiemelkedő művészek szólaltatnak meg...helyett a valóságban kb. 1.100 hegedűt, brácsát és csellót készített Stradivari, és ezek fele (512 hegedű, 9 brácsa és 30 cselló) ma is megvan. Tulajdonosaikról, használóikról stb. az alábbiakból lehet tájékozódni.

.

.

.

S ha szóba kerültek ezek a hangszerek, felhívom a figyelmet a két kiváló művész és további két társuk február 27-i fellépésére a BMC-ben a Stradivari Gálán!

Baráti Kristóf, Falvay Attila, Lendvay József és Várdai István... este 7-kor!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.31 0 0 1835

Érdekes és értékes disszertációt olvastam (Ábrahám Márta: Bartók és Kodály hatása az 1945 utáni magyar hegeűversenyekre), és amikor Dubrovay László akkor még egyetlen versenyművéhez érkeztem (1992-1996), eszembe jutott a második, amit közel a 4 évvel ezelőtti ősbemutatón hallhattunk a szerző 70. születésnapja alkalmából (Olasz Intézet). A MÁV-Zenekart Kesselyák Gergely dirigálta, a szólista Baráti Kristóf volt.

A zene engem is lenyűgözött, a rádióban többször meghallgattam a felvételt is, de azóta sehol sem került a füleimbe.

Találtam viszont képeket a koncertről:

.

http://www.mma.hu/documents/10180/2277629/_MG_9089.jpg/c767e67c-37f3-4818-b1df-8f00fe5bb31c?t=1381739125000

.

A hangulatos Markó-kép alatt alig kevesebb muzsikus játszott, mint voltak kíváncsiak az ünneplésre és a bemutatóra, mert a talán 120 fős közönség csak 70 %-os telítettséget jelentett a székeken. Sajnálhatják az elmaradók, mert az egész műsor remek volt, kivált a hegedűverseny. Bartók hatása itt is? Naná, de valami egészen egyéni és ezáltal hatásos anyag, amit szívesen hallgatnék újból hangversenyen!

.

A linkről további képek érhetők el, de egyet még megcímzek:

.

http://www.mma.hu/documents/10180/2277629/_MG_9083.jpg/d9807f5b-61b9-4d11-9799-b975c7c26ced?t=1381740380000

 

.

2013-ban még nem voltak teltházasak Baráti fellépései, de a következő tavasztól már nem kell a reklám se, az igényes közönség és az érdeklődő újak ráéreztek Kristóf zseniális játékára, és sokszor már hónapokkal előbb érdemes megvenni a jegyet, hogy a jó helyekről hallhassuk kivételes interpretációit.

Remek zene, remek előadó!

 

S közben persze a Hungaroton jóvoltából előkerült az archívumukból Dubrovay I. (kéttételes) hegedűversenye, amt élvezettel hallgatok.

 

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.29 0 0 1834

Többnyire nem írtam be, mely darabok lesznek még Kristóf külföldi koncertjeinek műsorán; tehát ma este 6-tól Tokyóban (ottani idő szerint, vagyis már megy az alábbiakkal is).

.

NHK Hall, az NHKSO-val

Tatsuya Shimono karmester

Baráti Kristóf hegedű

 

Bohuslav Martinů / Lidice Emlékére (1943)

 

Karel Husa / Zene Prága '68-ért (Zenekari változat/1969)

 

Brahms / Hegedűverseny

.

.

.

A kevéssé ismert cseh Karel Husa tavaly december 14-én hunyt el, 95. életévében. Az emlékére létrejött hallgatói klub anyagában lévő videó nem érhető el, helyette az alábbit ajánlom:

.

Izgalmas darab, néhol persze hátborzongató! Kristófnak jó ráhangolódás lehet...

.

(Történelemlecke fiataloknak)

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.28 0 0 1833

jabnuár helyett január, így ráadást ajánlok egy közel 5 évvel ezelőtti koncertről...

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.28 0 0 1832

Kritikai beszámoló jelent meg Baráti Kristóf és a Liszt Ferenc Kamarazenekar jabnuár 16-i koncertjéről. -vape-, azaz Varga Péter írta az alábbi magazinba a cikket, amelynek záró szavai máskor is érvényesek:

 

"...végül mindegy is, (Baráti) mit játszik, természetes zenei-technikai felkészültsége magával ragadja közönségét."

.

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.28 0 0 1831

Baráti Kristóf újból Japánban koncertezik:

Január 28-án Tokyóban az NHK Teremben (a japán tv épületében) játssza a Brahms-hegeűverseny szólóját, a Tatsuya Shimono dirigálta NHK Szimfonikusokkal.

 

Közel öt éve már fellépett ezzel a művel és karmesterrel, de akkor a szintén tokyói Suntory Hall volt a helyszín és a Yomuori Nippon Szimfonikusok a közreműködő zenekar.

 

A rákövetkező év tavaszán (2013. március végén) Győrben is ezt játszotta a Berkes Kálmán vezette hekyiekkel a Richter Teremben:

.

.

.

.

És persze azóta is még máshol...

 

Két évevvel ezelőtt viszont szintén az NHK Termében játszott:

Bartók 2. hegedűversenyében, a Jukka-Pekka Saraste vezette helyi zenekarral. A 42 éve ilyen formára átépített épület:

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.21 0 0 1830

Hát igen: sajnálhatom én is, hogy nem hallgathattam meg Baráti Kristófot és társait a tegnapi hangversenyen Szombathelyen. Megvolt a jegy, a szállás a kétnaposnak kívánkozó kulturális kikapcsolódás érekében stb., de maradni kellett.

.

Olvasom viszont a a nyugat.hu képes beszámolóját, miszerint

 

Tegnap a világ egyik legkapósabb hegedűse,

Baráti Kristóf játszott Szombathelyen

.

"A természetesség, a mosoly és a bravúros technika", amivel a sztárhegedűs kiszínezte az estét... Dohnányi Ernő 1. hegedűversenyével és a ráadással.

.

 

A linkről az 1996. évi felvétel további részei is elérhetők! A szólista a svéd Ulf Wallin.

.

 

Mint mindig már igen hosszú ideje, és (a) Lady Harmsworth jó kezekben van!

.

 

Baráti a ráadásban "olyan telt és érett hangzást hozott létre egy szál magában, mintha templomban lennénk, és orgonán játszana." Talán az Obsessiont választotta.

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.19 0 0 1829

Némileg változott a tegnapi koncertre tervezett művek sorrendje, mert az első két Vivaldi-hegedűverseny helyet cserélt, de ez nem számított semmit. A teltházasnak ígérkezett koncertre kihatott az influenzajárványm, így a kórusüléseket megtöltőkkel együtt volt tele a ház, bár a tételek közti köhögőrohamok is jelezték a koncert kihagyhatatlanságát.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjai közt a régi motorosc-sellós Sándor Anna mellett egy brácsista hölgy is játszott, ami új színfolt volt a közönségnek.

A színvonal viszont változatlanul igen magas, köszönhetően a vonóskar és a néhány kisegítő, no meg a zseniális szólista töretlen hozzáállásának és persze játékának.

 

A kilenc Haydn-hegedűverseny közül a nekem ismert kettő közé tartozó C-dúr kifogástalan előadása után kiderült, hogy csak a Pásztorlányka nevű Vivaldi-versenyt nem hallottam korábban, mert a szinte számolatlan Vivaldi-mű sokszor nem azonosítható azonnal: a szerző legalább 287 hegedűversenye ismert, több közülük egy opusszámba sorolva, mint pl. a tegnapi op. 3-as 2 két darabja a sorozat hat versenyművéből. Számos hegedűversenye csupán kevés kiegészítő hangszerre íródott, basso contunuo vagy csembaló kisérettel, és van köztük fúvóshangszer is.

A hegedűversenyek több mint egy tizede nevet is kapott, köztük ugyanazon néven több is szerepel, mint pl. a tegnap is elhagzott Pásztorlányka (RV 230).

Változatosak a hangnemeik, köztük a két szélsőség: D-dúrban 38, f-mollban 2 mű, míg a tegnapiak a D-n kívül: A-dúrban 30 és a-mollban 8 van az összesítésben.

.

Ezek persze csak adatok, mert a lényeg a klasszikus és barokk örömzenélés, bármelyikre is gondolok. A Csalogány pl. az RV 335-ös Kakukk egy változata megidézte a kedvelt énekesmadár szerelmes hangjait, amivel a közeli fészekben költő párjától riasztja el a rablómadarakat, de olyan fenséges dallamokkal, amik felejthetetlenek az ilyen tavaszi muzsikát már hallottaknak. Baráti és a zenekar méltó volt ezen természeti csodához, játékuk - a többi Vivaldi-versenyben is - szinte természetfölötti volt, a legmagasabb zenei élményt szerezve nekünk is:)

Ezek a hegedűversenyek nem hosszúak, a három elhangzott mű együtt is alig hosszabb a K 219-es Mozart-verseny 26 percénél. Viszont igen hatásosak, így kellően élvezetessé tették a koncert első felét.

.

A szünet után izgalmasabb, változatosabb művek következtek: a Villon-refrénre írt rövid Ysaÿe-mű, ami nekem a szerzőtől eddig csak a szólóhegedűre írtak mellett, illetve után igazi újdonságot jelentett. A hat Ysaÿe-szólószonátát, amit Kristóffal lemezre is vettek, számos alkalommal hallottam, Kristóftól is többet, főleg e koncert végén első ráadásként játszott Obsession-t (Lidércnyomás) a II. szonáta elejéről.

.

Sibeliustól is csak néhány művet ismertem, inkább hallottam, eddig (Hegedűverseny, Finlandia, Karelia,  Kullervo, Kuolema, valamelyik szimfónia), tehát örültem az újabb, szintén igazi északi hangulatú darabnak.

 

Hasonló újdonság volt az eredetileg 1977. évi, 11 perces Arvo Pärt-mű, amit csak a koncertre készülve hallgattam meg, ott viszont kétszer is, mert a kritikusabb zenészeknek olyannyira :) tetszett, hogy második ráadásnak ezt választották. Megható szép zene volt ez is, aminek több átirata ismert, amelyek közül néhányat be is emelek az elhangzott után.

 

A zárószám a most is sziporkázó Saint-Saëns mű, a Bevezetés és rondo capriccioso volt, amit Kristóf már kotta nélkül is sziporkázóan, meggyőzően tolmácsolt a közönség őszinte csodálatára.

 

Mindezekről a műsorfüzetben László Ferenc is írt, a zenekritikusok közül pedig nyilván valaki az előadásról is a saját szempontjai alapján.

 

Részemről szinte semmi a technikáról stb., mert ez már mennyei zene volt (isteninek is mondták egyesek a végén), és örülhettünk, hogy földi halandókként ilyenben részesített ez a mindenek fölötti tudású és érzékű szólista és a hagyományaihoz híven maximálisan alkalmazkodó kiváló partner együttes. Ezek varázslatos esték, érdemes rájuk készülni, hogy közben  a tökéletességgel tölthessük fel magunkat, bármikor újra megtöltve akkora koncerttermeket is!

.

.

.

Ez utóbbi 1982-es átirat: 4, 8 vagy 12 csellóra. Utóbbit a berliniek felkérésére, a "12" csellistának ajánlotta, miként sok más szerző is írt nekik műveket. Egyikük a már Kölnben született, 44 éves Adorján Dávid. Hegedűs öccsével, Gáborral a fogorvos-fuvolaművész Adorján András fiai. Utóbiról írt a Fidelio is egy évvel ezelőtt, és ő éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekarral játszott Budapesten 2015. novemberében.

.

Az almák (fratresek némelykor, alma mater, alma fáter) nem esnek messze a fájuktól...

Előzmény: [fidelio] mindegy (1828)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.17 0 0 1828

Január 18-án este a Müpa lesz Baráti Kristóf legközelebbi fellépésének helyszíne, ahol a tavaly óta a Tfirst Péter művészeti vezetésével dolgozó Liszt Ferenc Kamarazenekarral koncertezik, parádés műsorral:

.

  • Haydn: C-dúr hegedűverseny, Hob. VIIa:1
  • Vivaldi: A-dúr („Il rosignuolo” - „A csalogány”) hegedűverseny, RV 335a
  • Vivaldi: D-dúr hegedűverseny, op.3 No.7, RV230
  • Vivaldi: a-moll hegedűverseny, op.3 ('L'estro armonico - A harmóniai találékonyság'), No. 6, RV 356
  •  
  • Ysaÿe: Les Neiges d'antan (A tavalyi hó), op. 23
  • Sibelius: Szvit hegedűre és vonósokra, op. 117
  • Arvo Pärt: Fratres (Fivérek)
  • Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso

 

Az első és a zárószámot már hallottam Kristóffal, így a közbensők kapcsán - minden kötöttség nélkül felidéztem a Kristóf repertoárjából ismert hegedűversenyeket, kettős- vagy hármasversenyeket, a más nevű, de ide sorolható szólóhegedűs zenekari műveket, a hasonló, de rövidebb darabokat, szviteket stb. Kevés kivétellel meg is hallgathattam ezeket, némelyiket sokszor, nagy örömömre.

A régi hegedűversenyek stb. természetesen rövidebbek, de így is impozáns!

 

Az alábbi listán 64 mű szerepel...

.

Hegedűversenyek:43 mű

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay, Bruch, Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia: (1-1)

.

J. S. Bach (2), Mozart (5), Mendelssohn (2), Bartók (2), J. Haydn (2), Paganini (I. és II.), Vivaldi (8), Prokofjev (2)

.

Kettősverseny: 7 mű

.

Bach 1060 és 1043, Vivaldi RV 524 és RV 548, Mendelssohn d-moll, Brahms, Mozart Sinfonia concertante

.

Hármasverseny: 1 darab (Beethoven)

.

Versenymű közeli művek: 2 darab

.

Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia

.

Egyebek: 11 mű

.

Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Wolf Péter Utazás, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso, Arvo Pärt Fivérek

.

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.14 0 0 1827

Most közvetíti a Bartók Rádió az Új Magyar Kamarazenekar studióhangversenyét, amelyen Baráti Kristóf és Nanszák Réka szólójával Bach-versenyműveket játszanak.

Még három hétig innen (17 órai kezdés, a második részben, kb. 18.35-től)

http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2017-01-14

 

Az 1060-as hegedű-oboa kettősversenyt először jó pár éve az Óbudai Társaskörben hallottam a szólistákkal, de akkor az Anima Musicae volt a partner zenekar.

Ez is ragyogó!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.08 0 0 1826

A Müpa Magazin idei 1. számának címlapjáról Baráti Kristóf mosolyog ránk, majd a 28-29. oldalon arról is beszélget Belinszky Annával, hogy KAMARAZENE NÉLKÜL ELKÉPZELHETETLEN - egy zenész élete. A kiindulás az, hogy a 2016/2017-es szezonban Barátit az évad művészének választotta a Müpa, és ennek keretében több koncerten is szerepel, köztük legközelebb január 18-án a Liszt Ferenc Kamarazenekarral a palota pódiumán.

.

Az interjú elérhető erről a linkről:

https://www.mupa.hu/media/mupa-magazin#oldal=1

 

Az oldalpárra kattintva megnyílik a kiadvány, majd az említett oldalakat a teljes képernyőre kitárva, esetleg felnagyítva lesz jól olvasható az újabb fotóval kiegészített beszélgetés.

.

A már most teltházasnak ígérkező est műsora:

 

  • Haydn: C-dúr hegedűverseny, Hob. VIIa:1
  • Vivaldi: A-dúr („Il rosignuolo” - „A csalogány”) hegedűverseny, RV 335a
  • Vivaldi: D-dúr („La pastorella” - „A pásztorlány”) hegedűverseny, RV 95
  • Vivaldi: a-moll hegedűverseny, op.3 ('L'estro armonico - A harmóniai találékonyság'), No. 6, RV 356
  •  
  • Ysaÿe: Les Neiges d'antan (A tavalyi hó), op. 23
  • Sibelius: Szvit hegedűre és vonósokra, op. 117
  • Arvo Pärt: Fratres (Fivérek)
  • Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso

.

.

Az Ysaÿe-mű kapcsán nem hagyhatom ki a címbeni idézet eredeti szövegét és fordításait, amit máshol talán már megtettem:

.

.

Ballade des Dames du temps jadis

.

Dites-moi où, n'en quel pays,
Est Flora la belle Romaine,
Archipiades, ne Thaïs,
Qui fut sa cousine germaine,
Echo, parlant quant bruit on mène
Dessus rivière ou sur étang,
Qui beauté eut trop plus qu'humaine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
Où est la très sage Héloïs,
Pour qui fut châtré et puis moine
Pierre Esbaillart à Saint-Denis ?
Pour son amour eut cette essoine.
Semblablement, où est la roine
Qui commanda que Buridan
Fût jeté en un sac en Seine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
La roine Blanche comme un lis
Qui chantait à voix de sirène,
Berthe au grand pied, Bietrix, Aliz,
Haramburgis qui tint le Maine,
Et Jeanne, la bonne Lorraine
Qu'Anglais brûlèrent à Rouen ;
Où sont-ils, où, Vierge souvraine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
Prince, n'enquerrez de semaine
Où elles sont, ni de cet an,
Que ce refrain ne vous remaine :
Mais où sont les neiges d'antan ?

.

/François Villon/

.

.

.

Ballada tünt idők szép asszonyairól

.

Mondjátok, hol van, hova lett
Flóra, a szép nő, Róma fénye?
Archipiada hol lehet
s Thais, vele egy anya vére?
Hol a tapsra, szóra, zenére
tó fölött ébredő Echó
emberfölötti tünde lénye?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Hol a bölcs Héloise, akinek
olyan tiszta volt az erénye,
hogy Abélard kést szenvedett
s lett végül szerzetes érte?
Hol a királynő, kinek kénye
zsákba dobatta a bohó
Buridánt a Szajna vizébe?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Haremburgis? és a remek
Blanche királynő, dalok sziréne,
Nagylábú Berta s a szívek
Allis-a és Beatricé-je,
s Johanna, kit, Rouenban, élve
tűzbe vitt az angol bakó:
hová jutott, Szent Szűz, mi végre?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Ajánlás
Herceg, ne gondolj napra, évre,
hol vannak ők, ne kérdje szó;
felel a refrén, visszakérdve:
de hol van a tavalyi hó?!

/Szabó Lőrinc fordítása/

.

.

.

Ballada a hajdani idők dámáiról

.

Mondd, hol is van, mely földön is
Flóra, a szép római dáma?
Archippiada és Thais,
hol az ő édes nénje-ángya?
S folyón, tavon ha kél a lárma,
szólal, de hol is van Echó?
Embernek túlszép volt az árva…
De hol van a tavalyi hó?
.
Hol van a tudós Helois,
ki miatt herélt voltát bánta
Esbaillart Péter s Sainct Denys
rendjében is szerelmét szánta?
S a királyné, ki Buridant a
Szajnába volt parancsoló!
Hogy zsákba kössék, úgy kivánta…
De hol van a tavalyi hó!
.
A maine-i Harembourges, Alisz,
Nagylábú Berta,Beatrix,
Blanka –liljom szinű volt maga is, –
Szűzanyám, hol van szirénhangja?
S akit az angolokRouenba’
megégetének, ő, a jó,
a lorraine-vidéki Johanna?
De hol van a tavalyi hó?
.
Ajánlás

Herceg, hogy hol vannak, hétszámra
ezidén firtatni se jó,
nehogy a nóta ujra járja:
de hol van a tavalyi hó!

.

/József Attila fordítása/

.

.

Ismert még Kosztolányi Dezső szintén szép fordítása; és persze Faludy György fordítása vagy inkább ferdítése.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!