Keresés

Részletes keresés

[fidelio] mindegy Creative Commons License 3 napja 0 0 1830

Hát igen: sajnálhatom én is, hogy nem hallgathattam meg Baráti Kristófot és társait a tegnapi hangversenyen Szombathelyen. Megvolt a jegy, a szállás a kétnaposnak kívánkozó kulturális kikapcsolódás érekében stb., de maradni kellett.

.

Olvasom viszont a a nyugat.hu képes beszámolóját, miszerint

 

Tegnap a világ egyik legkapósabb hegedűse,

Baráti Kristóf játszott Szombathelyen

.

"A természetesség, a mosoly és a bravúros technika", amivel a sztárhegedűs kiszínezte az estét... Dohnányi Ernő 1. hegedűversenyével és a ráadással.

.

 

A linkről az 1996. évi felvétel további részei is elérhetők! A szólista a svéd Ulf Wallin.

.

 

Mint mindig már igen hosszú ideje, és (a) Lady Harmsworth jó kezekben van!

.

 

Baráti a ráadásban "olyan telt és érett hangzást hozott létre egy szál magában, mintha templomban lennénk, és orgonán játszana." Talán az Obsessiont választotta.

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 4 napja 0 0 1829

Némileg változott a tegnapi koncertre tervezett művek sorrendje, mert az első két Vivaldi-hegedűverseny helyet cserélt, de ez nem számított semmit. A teltházasnak ígérkezett koncertre kihatott az influenzajárványm, így a kórusüléseket megtöltőkkel együtt volt tele a ház, bár a tételek közti köhögőrohamok is jelezték a koncert kihagyhatatlanságát.

A Liszt Ferenc Kamarazenekar tagjai közt a régi motorosc-sellós Sándor Anna mellett egy brácsista hölgy is játszott, ami új színfolt volt a közönségnek.

A színvonal viszont változatlanul igen magas, köszönhetően a vonóskar és a néhány kisegítő, no meg a zseniális szólista töretlen hozzáállásának és persze játékának.

 

A kilenc Haydn-hegedűverseny közül a nekem ismert kettő közé tartozó C-dúr kifogástalan előadása után kiderült, hogy csak a Pásztorlányka nevű Vivaldi-versenyt nem hallottam korábban, mert a szinte számolatlan Vivaldi-mű sokszor nem azonosítható azonnal: a szerző legalább 287 hegedűversenye ismert, több közülük egy opusszámba sorolva, mint pl. a tegnapi op. 3-as 2 két darabja a sorozat hat versenyművéből. Számos hegedűversenye csupán kevés kiegészítő hangszerre íródott, basso contunuo vagy csembaló kisérettel, és van köztük fúvóshangszer is.

A hegedűversenyek több mint egy tizede nevet is kapott, köztük ugyanazon néven több is szerepel, mint pl. a tegnap is elhagzott Pásztorlányka (RV 230).

Változatosak a hangnemeik, köztük a két szélsőség: D-dúrban 38, f-mollban 2 mű, míg a tegnapiak a D-n kívül: A-dúrban 30 és a-mollban 8 van az összesítésben.

.

Ezek persze csak adatok, mert a lényeg a klasszikus és barokk örömzenélés, bármelyikre is gondolok. A Csalogány pl. az RV 335-ös Kakukk egy változata megidézte a kedvelt énekesmadár szerelmes hangjait, amivel a közeli fészekben költő párjától riasztja el a rablómadarakat, de olyan fenséges dallamokkal, amik felejthetetlenek az ilyen tavaszi muzsikát már hallottaknak. Baráti és a zenekar méltó volt ezen természeti csodához, játékuk - a többi Vivaldi-versenyben is - szinte természetfölötti volt, a legmagasabb zenei élményt szerezve nekünk is:)

Ezek a hegedűversenyek nem hosszúak, a három elhangzott mű együtt is alig hosszabb a K 219-es Mozart-verseny 26 percénél. Viszont igen hatásosak, így kellően élvezetessé tették a koncert első felét.

.

A szünet után izgalmasabb, változatosabb művek következtek: a Villon-refrénre írt rövid Ysaÿe-mű, ami nekem a szerzőtől eddig csak a szólóhegedűre írtak mellett, illetve után igazi újdonságot jelentett. A hat Ysaÿe-szólószonátát, amit Kristóffal lemezre is vettek, számos alkalommal hallottam, Kristóftól is többet, főleg e koncert végén első ráadásként játszott Obsession-t (Lidércnyomás) a II. szonáta elejéről.

.

Sibeliustól is csak néhány művet ismertem, inkább hallottam, eddig (Hegedűverseny, Finlandia, Karelia,  Kullervo, Kuolema, valamelyik szimfónia), tehát örültem az újabb, szintén igazi északi hangulatú darabnak.

 

Hasonló újdonság volt az eredetileg 1977. évi, 11 perces Arvo Pärt-mű, amit csak a koncertre készülve hallgattam meg, ott viszont kétszer is, mert a kritikusabb zenészeknek olyannyira :) tetszett, hogy második ráadásnak ezt választották. Megható szép zene volt ez is, aminek több átirata ismert, amelyek közül néhányat be is emelek az elhangzott után.

 

A zárószám a most is sziporkázó Saint-Saëns mű, a Bevezetés és rondo capriccioso volt, amit Kristóf már kotta nélkül is sziporkázóan, meggyőzően tolmácsolt a közönség őszinte csodálatára.

 

Mindezekről a műsorfüzetben László Ferenc is írt, a zenekritikusok közül pedig nyilván valaki az előadásról is a saját szempontjai alapján.

 

Részemről szinte semmi a technikáról stb., mert ez már mennyei zene volt (isteninek is mondták egyesek a végén), és örülhettünk, hogy földi halandókként ilyenben részesített ez a mindenek fölötti tudású és érzékű szólista és a hagyományaihoz híven maximálisan alkalmazkodó kiváló partner együttes. Ezek varázslatos esték, érdemes rájuk készülni, hogy közben  a tökéletességgel tölthessük fel magunkat, bármikor újra megtöltve akkora koncerttermeket is!

.

.

.

Ez utóbbi 1982-es átirat: 4, 8 vagy 12 csellóra. Utóbbit a berliniek felkérésére, a "12" csellistának ajánlotta, miként sok más szerző is írt nekik műveket. Egyikük a már Kölnben született, 44 éves Adorján Dávid. Hegedűs öccsével, Gáborral a fogorvos-fuvolaművész Adorján András fiai. Utóbiról írt a Fidelio is egy évvel ezelőtt, és ő éppen a Liszt Ferenc Kamarazenekarral játszott Budapesten 2015. novemberében.

.

Az almák (fratresek némelykor, alma mater, alma fáter) nem esnek messze a fájuktól...

Előzmény: [fidelio] mindegy (1828)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.17 0 0 1828

Január 18-án este a Müpa lesz Baráti Kristóf legközelebbi fellépésének helyszíne, ahol a tavaly óta a Tfirst Péter művészeti vezetésével dolgozó Liszt Ferenc Kamarazenekarral koncertezik, parádés műsorral:

.

  • Haydn: C-dúr hegedűverseny, Hob. VIIa:1
  • Vivaldi: A-dúr („Il rosignuolo” - „A csalogány”) hegedűverseny, RV 335a
  • Vivaldi: D-dúr hegedűverseny, op.3 No.7, RV230
  • Vivaldi: a-moll hegedűverseny, op.3 ('L'estro armonico - A harmóniai találékonyság'), No. 6, RV 356
  •  
  • Ysaÿe: Les Neiges d'antan (A tavalyi hó), op. 23
  • Sibelius: Szvit hegedűre és vonósokra, op. 117
  • Arvo Pärt: Fratres (Fivérek)
  • Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso

 

Az első és a zárószámot már hallottam Kristóffal, így a közbensők kapcsán - minden kötöttség nélkül felidéztem a Kristóf repertoárjából ismert hegedűversenyeket, kettős- vagy hármasversenyeket, a más nevű, de ide sorolható szólóhegedűs zenekari műveket, a hasonló, de rövidebb darabokat, szviteket stb. Kevés kivétellel meg is hallgathattam ezeket, némelyiket sokszor, nagy örömömre.

A régi hegedűversenyek stb. természetesen rövidebbek, de így is impozáns!

 

Az alábbi listán 64 mű szerepel...

.

Hegedűversenyek:43 mű

.

Beethoven, Csajkovszkij, Brahms, Dvorzsák, Saint-Saëns, Dohnányi-I., Sibelius, Wieniawski d-moll, Barber, Berg, Korngold, Dubrovay, Bruch, Hacsaturján, Glazunov, Sztravinszkij, Sosztakovics -I., Eunho Chang "Fantasia luminosité", azaz Ragyogó fantázia: (1-1)

.

J. S. Bach (2), Mozart (5), Mendelssohn (2), Bartók (2), J. Haydn (2), Paganini (I. és II.), Vivaldi (8), Prokofjev (2)

.

Kettősverseny: 7 mű

.

Bach 1060 és 1043, Vivaldi RV 524 és RV 548, Mendelssohn d-moll, Brahms, Mozart Sinfonia concertante

.

Hármasverseny: 1 darab (Beethoven)

.

Versenymű közeli művek: 2 darab

.

Lalo - Spanyol szimfónia, Bruch - Skót fantázia

.

Egyebek: 11 mű

.

Mozart 2 rondó és 1 adagio, Beethoven 2 románc, Ravel Tzigane, Sarasate Carmen fantázia, Wolf Péter Utazás, Ysaÿe A tavalyi hó, Saint-Saëns Bevezetés és rondo capriccioso, Arvo Pärt Fivérek

.

.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.14 0 0 1827

Most közvetíti a Bartók Rádió az Új Magyar Kamarazenekar studióhangversenyét, amelyen Baráti Kristóf és Nanszák Réka szólójával Bach-versenyműveket játszanak.

Még három hétig innen (17 órai kezdés, a második részben, kb. 18.35-től)

http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2017-01-14

 

Az 1060-as hegedű-oboa kettősversenyt először jó pár éve az Óbudai Társaskörben hallottam a szólistákkal, de akkor az Anima Musicae volt a partner zenekar.

Ez is ragyogó!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2017.01.08 0 0 1826

A Müpa Magazin idei 1. számának címlapjáról Baráti Kristóf mosolyog ránk, majd a 28-29. oldalon arról is beszélget Belinszky Annával, hogy KAMARAZENE NÉLKÜL ELKÉPZELHETETLEN - egy zenész élete. A kiindulás az, hogy a 2016/2017-es szezonban Barátit az évad művészének választotta a Müpa, és ennek keretében több koncerten is szerepel, köztük legközelebb január 18-án a Liszt Ferenc Kamarazenekarral a palota pódiumán.

.

Az interjú elérhető erről a linkről:

https://www.mupa.hu/media/mupa-magazin#oldal=1

 

Az oldalpárra kattintva megnyílik a kiadvány, majd az említett oldalakat a teljes képernyőre kitárva, esetleg felnagyítva lesz jól olvasható az újabb fotóval kiegészített beszélgetés.

.

A már most teltházasnak ígérkező est műsora:

 

  • Haydn: C-dúr hegedűverseny, Hob. VIIa:1
  • Vivaldi: A-dúr („Il rosignuolo” - „A csalogány”) hegedűverseny, RV 335a
  • Vivaldi: D-dúr („La pastorella” - „A pásztorlány”) hegedűverseny, RV 95
  • Vivaldi: a-moll hegedűverseny, op.3 ('L'estro armonico - A harmóniai találékonyság'), No. 6, RV 356
  •  
  • Ysaÿe: Les Neiges d'antan (A tavalyi hó), op. 23
  • Sibelius: Szvit hegedűre és vonósokra, op. 117
  • Arvo Pärt: Fratres (Fivérek)
  • Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso

.

.

Az Ysaÿe-mű kapcsán nem hagyhatom ki a címbeni idézet eredeti szövegét és fordításait, amit máshol talán már megtettem:

.

.

Ballade des Dames du temps jadis

.

Dites-moi où, n'en quel pays,
Est Flora la belle Romaine,
Archipiades, ne Thaïs,
Qui fut sa cousine germaine,
Echo, parlant quant bruit on mène
Dessus rivière ou sur étang,
Qui beauté eut trop plus qu'humaine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
Où est la très sage Héloïs,
Pour qui fut châtré et puis moine
Pierre Esbaillart à Saint-Denis ?
Pour son amour eut cette essoine.
Semblablement, où est la roine
Qui commanda que Buridan
Fût jeté en un sac en Seine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
La roine Blanche comme un lis
Qui chantait à voix de sirène,
Berthe au grand pied, Bietrix, Aliz,
Haramburgis qui tint le Maine,
Et Jeanne, la bonne Lorraine
Qu'Anglais brûlèrent à Rouen ;
Où sont-ils, où, Vierge souvraine ?
Mais où sont les neiges d'antan ?
.
Prince, n'enquerrez de semaine
Où elles sont, ni de cet an,
Que ce refrain ne vous remaine :
Mais où sont les neiges d'antan ?

.

/François Villon/

.

.

.

Ballada tünt idők szép asszonyairól

.

Mondjátok, hol van, hova lett
Flóra, a szép nő, Róma fénye?
Archipiada hol lehet
s Thais, vele egy anya vére?
Hol a tapsra, szóra, zenére
tó fölött ébredő Echó
emberfölötti tünde lénye?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Hol a bölcs Héloise, akinek
olyan tiszta volt az erénye,
hogy Abélard kést szenvedett
s lett végül szerzetes érte?
Hol a királynő, kinek kénye
zsákba dobatta a bohó
Buridánt a Szajna vizébe?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Haremburgis? és a remek
Blanche királynő, dalok sziréne,
Nagylábú Berta s a szívek
Allis-a és Beatricé-je,
s Johanna, kit, Rouenban, élve
tűzbe vitt az angol bakó:
hová jutott, Szent Szűz, mi végre?
De hol van a tavalyi hó?!
 
Ajánlás
Herceg, ne gondolj napra, évre,
hol vannak ők, ne kérdje szó;
felel a refrén, visszakérdve:
de hol van a tavalyi hó?!

/Szabó Lőrinc fordítása/

.

.

.

Ballada a hajdani idők dámáiról

.

Mondd, hol is van, mely földön is
Flóra, a szép római dáma?
Archippiada és Thais,
hol az ő édes nénje-ángya?
S folyón, tavon ha kél a lárma,
szólal, de hol is van Echó?
Embernek túlszép volt az árva…
De hol van a tavalyi hó?
.
Hol van a tudós Helois,
ki miatt herélt voltát bánta
Esbaillart Péter s Sainct Denys
rendjében is szerelmét szánta?
S a királyné, ki Buridant a
Szajnába volt parancsoló!
Hogy zsákba kössék, úgy kivánta…
De hol van a tavalyi hó!
.
A maine-i Harembourges, Alisz,
Nagylábú Berta,Beatrix,
Blanka –liljom szinű volt maga is, –
Szűzanyám, hol van szirénhangja?
S akit az angolokRouenba’
megégetének, ő, a jó,
a lorraine-vidéki Johanna?
De hol van a tavalyi hó?
.
Ajánlás

Herceg, hogy hol vannak, hétszámra
ezidén firtatni se jó,
nehogy a nóta ujra járja:
de hol van a tavalyi hó!

.

/József Attila fordítása/

.

.

Ismert még Kosztolányi Dezső szintén szép fordítása; és persze Faludy György fordítása vagy inkább ferdítése.

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.26 0 0 1825

 

.

Sosem hallottam vagy olvastam ezt a nevet, tehát nem ismerhettem a mögötte lévő honlapost, de most összehozott minket a sors, vagyis dehogy, hiszen éppen egy olyan koncertről is beszámolt, amin éppen nem lehettem jelen a párhuzamosan zajló kamara.hu kihagyhatatlan záróeseménye miatt. A fórum tárgya, Baráti Kristóf, azon az estén a belgrádiakkal hegedült a Müpa pódiumán, az 1. Paganini-versenyt és Ravel Cigány című művét, és bár többször hallottam vele, sajnálom, hogy nem voltam ott.

Ott volt viszont a fenti hölgy, és hasonlóképpen írt az eseményről: körülmények, hangulatok, persze dícsérően, de semmi a konkrét darabok zenei értelmezéséről, mert azt szavakkal nem lehet elmondani, azt hallgatni kell.

 

Igaza van: a következő link II. tételében leírtakban, amiből kiemelem az említett lényeget:

"Minden vonatkozásban nagy műsor volt. Eleve ritka, hogy egy szólista egyazon este két műben is csillogtassa tudását. Baráti Kristófnak ez láthatólag semmilyen gondot nem okozott, sőt, egy kis ráadásra is volt ereje. Paganini D-dúr hegedűversenye a szünet előtt, Ravel Tzigane című rapszódiája a szünet után csendült fel. Hogy hogyan, arra nincsenek szavak, de nem is kellenek."

.

 

Egy jóval korábbi előadásról, ahonnan a további tételek is elérhetők:

Hogy mi volt BK ráadása, nem tudom, de helyette érdemes a további négy tételt is elolvasni!

.

.

 

Ez meg egy közbenső felvétele a Ravel-darabnak az Orosz Nemzeti Zenekarral, feltehetően Pletnev dirigálása mellett.

.

 

Az V. tételhez, az interjún túl magát az E.P. - E.P. művet is meg lehet innen hallgatni egy korábbi előadásban:

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.16 0 0 1824

Hamarosan felkerül a Gramofon honlapjára az idei összes díjról szóló hír, de addig is megismerhető magának a DÍJ-nak a története!

 .

http - www - gramofon-hu - Gramofon-díjak

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1823)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.16 0 0 1823

Baráti Kristóf is az egyik kitüntetett a Gramofon idei díjasai között, olvasható ügynökségének,a Klasszikus Koncert jogosan igen büszke közleményében:

 

A 16. alkalommal kiosztásra kerülő Gramofon díjat az év legjobb magyar klasszikus zenei hanglemeze kategóriában megosztva nyerte Beethoven összes zongoraversenye Várjon Dénes előadásában, a Concerto Budapest közreműködésével, Keller András vezényletével (kiadó: Hungaroton); valamint

 

Mozart összes hegedűversenye Baráti Kristóf és a Magyar Kamarazenekar tolmácsolásában (kiadó Brilliant Classics).

Utóbbi tavaly májusban élőben vették fel Pécsett, a Kodály Központban.

 

A felvétel és a megjelenés utáni kritkákat, véleményeket e témában is olvasni lehet, de főle hallani kell a nemzetközi mércével mérve is kivételes albumot. .

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.11 0 0 1822

December 13-án, kedden, újból hallhatja a hazai közönség Baráti Kristófot, és közben két ötöst is kap, mivel neves társaival Dohnányi Ernő és Johannes Brahms egy-egy zongoraötösét adják elő a Magyar Rádió Márványtermében a Kamarazene remekei sorozatban.

.

A partnerek: Farkas Gábor (zongora), Várdai István (cselló), u.innen Baráti is elérhető; Giovanni Guzzo (hegedű) és Bor Péter (brácsa) lesznek.

.

Az először említett három muzsikust jól ismerhetjük, a többit kamarazenészként sokaknak be kell mutatni.

A csak 30 éves venezuelai hegedűs a Budapesti Fesztiválzenekar egyik koncertmestereként már többször hallottam. Ebben az évben (november és december fordulóján) négynapos mesterkurzust tartott a Zeneakadémián.

Bor Péter még fiatalabb, talán még nem is végzett a Zeneakadémián, de számos koncerten lépett már fel; én még nem hallottam játszani.

Műsorukon az egyetlen Brahms-z5-ös (f-moll, op. 34, 1862/64-ből), és az előző szerzője által nagyon dícsért 1. Dohnányi-z5-ös (c-moll, op. 1., 1895). A 2. Dohnányi-művet (es-moll, 1914) még nem hallottam.

A Márványterem az Ybl-korabeli Esterházy palota része volt, amelynek közel 150 m2-én rádiófelvételes koncerteket is tartanak. Nagyobb érdeklődés esetén egy oldaltermet is hozzányitnak.

Egy másik műfaj képén a terem, de a klasszikus és jazz zenei előadásokon más a terem elrendezése.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.04 0 0 1821

Ma délelőtt két gyönyörűséges zongoratrióval szerepelt a németországi Baden-Württemberg tartomány világhírű fürdővárosában, Baden-Badenben Baráti Kristóf.

A Festspielhaus pódiumán Várjon Dénes és Várdai István társaságában Dvorzsák Dumky-trióját (op. 90) és Beethoventől a Főherceg-triót (op. 97) adták elő. A helyszín képe lejjebb.

 

Ezeket a darabokat részben e trióval legutóbb a kamara.hu első napján hallottam Várjon Dénessel, Carolin Widmann hegedű- és Christoph Richter gordonkajátékával (a Dvorzsák-triót), illetve még a 2014/2015-ös tél végén Wuppertalban a Beethoven-darabot, ahol a zongoraszólamot Würtz Klára játsszotta. Mindkettő emlékezetes volt, de idén május 10-én jelen lehettem a VÁR-BA-VÁR-trió Müpa-koncertjén, amikor műsorukon volt a Dumky-trió is. (Csak a teljesség kedvéért: idén február 14-én Washington D. C.-ben is játszották a Dumkyt.)

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.12.01 0 0 1820

Baráti Kristóf alább említett november végi két fellépése közti külön-programjáról számolt be a Bremen-Vegesack városrész ügyeivel is foglalkozó 

..

nevű napilap.

.

Hegedűs a gimnáziumban

.

Baráti Kristóf két koncertje között diákokkal beszélgetett karrierjéről .
- Doris Friedrichs írása; 2016.12.01.

"A szép zene örömet okoz", mondja a 14 éves Meyram, a gimnázium 9. osztályos diáklánya, aki barátnőjével, a szintén a Zene és Művészet szakra járó Hilallal, feszülten várja a hegedűvirtuóz ma reggelre meghirdetett fellépését. Baráti először szerepel Bréma városában, és A harang nevű előadóterembe a helyi filharmonikusokkal szervezett két koncertje között szakított időt a gimnázium meglátogatására. A jelenlévő kb. ötven, nyolcadik-tizedik osztályos tanulónak két darabot játszott és szívesen válaszolt kérdéseikre.
.
A 37 éves hegedűs azzal kezdte vendégjátékát, hogy ő mindig nyitott beszélni a zenéről és saját magáról. A zene a műveltség fontos része, és különösen fontosnak tartja ezt közel hozni az egészen fiatalokhoz. Baráti a gyermekkorát - szüleivel - Venezuelában töltötte, majd visszatért szülővárosába, Budapestre, hogy tanulmányait ott folytassa, és jelenleg is ott él. "Különleges életünk van" - tette hozzá.
Az éppen egyórányi beszélgetés elején elnézést kért, hogy nem tud németül. A  társalgás angolul folyt, és ez nem is okozott nehézséget, mivel a fiatalok zenetanárnője jól felkészítette tanítványait Baráti Kristóf látogatására. Indításul a tanárnő, aki húsz évvel korábban éppen azt döntötte el, hogy nem lesz professzionális muzsikus, kérdezett először, és éppen azt: Baráti miért választotta az előadóművészi pályát.
Édesanyja hegedűs, édesapja csellista volt, így eleve nem volt más kérdés, mint szintén hangszert választani, és ő - öt évesen - a hegedű mellett döntött.
A muzsika állandóan körülvette, nyolc évesen elkötelezte magát a klasszikusn zenével, és ekkor lépett fel először.

.

A varázslat gyorsan megtört. és jött az első kérdés egy fiútól. Volt-e olyan pillanat, amikor abba akarta hagyni? Baráti: Ami te magad választasz, azt valóban akarnod kell, és akkor nem nagy áldozat a megvalósítása. Szüleimmel sosem beszéltünk arról, hogy zenész akarok lenni, és ők soha sem erőltették azt. Öt évesen például még trombitálni szerettem volna, de mivel édesanyám hegedült, ez nyilván meghatározta választásomat, bár valamennyire tudok zongorázni is.
.
A sikerességhez egy jó, kellően ösztönző  tanár is szükséges. Eleinte édesanyja tanította, most pedig neki kell a maga módján a muzsikát közvetíteni. Mindig örömöt kell okozzon a szakszerű hangszeres játék, stresszelni viszont sosem szabad. Az előadások anyagi oldala pedig nem alapvető. "Ugyan pénzt is kereshetsz vele, de nem ez az elsődleges, hanem a muzsikálás öröme, maga a játék" - emelte ki Baráti.
.
Érdeklődése a jazz és a fotózás iránt
.
Szabad idejében milyen zenét hallgat? "A csendet", mosolyodott el Baráti, majd hozzátette, "ha egyáltalán lehetséges, semmiképp sem klasszikus zenét, aztán jöhet a jazz és a pop". Jóllehet a popzene manapság sajnos csak egydimenziós, sok a hasonló dallam, az ismétlés, és alig több mint három szót használnak.
Egy diáklány azt firtatta, hogy Baráti kompnált-e már valaha? Igen, hétszer is - nevetett Baráti. A "művet" édesanyjának írta, aki aztán jelezte, hogy a korábbiak mind hasonlóak voltak, ami kijózanította és ezzel idejében, csírájában elfojtotta zeneszerzői karrierjét.

További - zenén kívüli - kérdések következtek: házas-e, van-e gyereke, és Baráti ezekre a magánéleti kiváncsiskodásokra is nyíltan és türelmesen válaszolt, miszerint nem nős, gyereke sincs, de van egy barátnője. És miként a klasszikus zenén kívül érdekli a jazz és a fotózás, a képességfejlesztést is fontosnak tartja. A közösségi média például bizonyos dolgokra jó, "de nem szabad a helyes életvitel rovására űzni. Komikusnak tartom, hogy az emberek inkább csak 'posztolnak', mintsem az igazi életedről érdeklődnének, bekapcsolódva abba." Jó lenne, ha így alakulna, és akkor nem kellene aggódni a Facebook és társai miatt.
A beszélgetés és a látogatás lezárásaként Baráti két darabot játszott, köztük egyet Johann Sebastian Bachttól, és mindkettő nagyon tetszett a fiataloknak.

.

Baráti Kristóf első alkalommal vett részt a Bréma tartományban elterjedt "Az iskola rapszódiája" nevű projektben, a művészek részéről az iskolásoknak  nyújtott önkéntes zeneközvetítői programban, amelyet tíz éve indított el Gwendolyn Schubert, brémai projektmenedzser. Eddig, úgy mondják, 300 művész és több mint 40 együttműködő partner szerepelt a projektben, 470 iskolában kb. 30 ezer diákkal találkozva.
"Ha egy szólista Brémába jön játszani, megbeszélem vele, hogy szabad idejében látogasson el egy iskolába". Nagyon tetszettek a jó előkészítés miatt elhangzó figyelemre méltó kérdések, és Baráti Kristóf válaszai is.

.

.

 

:-))

.

Ráadásként:

.

2. ráadás:

..

Christian Kosak fotóinak aláírása: Baráti Kristóf hegedül az aulában. A rákövetkező beszélgetésre a diákok zenetanárukkal, Jasmin Völkerrel készültek fel.

 

.

Előzmény: [fidelio] mindegy (1818)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.11.23 0 0 1819

A kritikus Lehotka Ildikó is ott volt Baráti Kristóf és Jean-Efflam Bavouzet

2016. október 13-i kamaraestjén, a Zeneakadémián. Itt az írása,... a

.

-on line

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.11.22 0 0 1818

A nagy társasággal tervezett kamarafesztiváli koncerthallgatás miatt lemaradtam Baráti Kristóf és a Belgrádi Filharmonikusok november 20-i koncetjéről ahol Kristóf a tőle már sokat hallott 1. Paganini-versenyt és Ravel Cigányát (Tzigane) adta elő Fabrice Bollon vezényletével.

.

Ez a hegedűverseny lesz Baráti november 28-i és 29-i programjában is Brémában, a Glocke (Harang) Koncertház kb. 1400 fős nagytermében.

A kiegészító programokban is az 58 éves finn Ari Rasilainen vezényli a Brémai Filharmonikusokat.

.

A műsorismertető olvastá, ahogy a Paganini-hegedűversenyt követő Brahms zongoraötösről írják, úgy említik a hegedűversenyt is:


"A zongoraötöst átíró Schönberg elsődlegesen Brahms stílusához ragaszkodott, és csak annyira haladta meg, amennyire Brahms tette volna, ha megéri azt.
Túlléphető Paganini maga idejében megfogalmazott virtuózitása? Aligha, de nem is kell! Ha valaki ma szeretné hallani Paganinit, a legjobb, ha a magyar hegedűvirtuózt, Baráti Kristófot hallgatja meg, aki a moszkvai Paganini Hegedűversenyt is megnyerte 2010-ben (éppen ezzel a hegedűversennyel). Baráti briliánsan, elegánsan, kecsesen és mlndenféle technikai korlát nélkül idézi meg a szerzőt az általa használt 1703-as évjáratú Lady Harmsworth nevű Stradivari hangszeren."

.

.

Az épület belül is látható az alábbi linken!

.

.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.11.21 0 0 1817

Még 20 napig a Bartók Rádió Hangtárában:

 

 

 

Bartók Bála: 2. rapszódia

Baráti Kristóf és Farkas Gábor 3 éves felvétele

a Bartók Emlékházból

 

A Bravissimo műsorában 13:51:50-től. A többi felvétel is kimagasló!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.31 0 0 1816
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.21 0 0 1815

Baráti Kristóf és Jean-Efflam Bavouzet október 13-i kamaraestjéről olvasható e linken Csengery Kristóf kritikája, természetesen közel azonos tartalommal, mint a hétvégi Új Zenei Újságban hallottam - és hallható még közel két hétig a Bartók Rádió Hangtárjában.

Bavouzet a fénykép elkészítése óta kissé megőszült, de játéka fiatalos és értően kamarázó, mint olvastuk. A 1810. beírásban is behívható Bavouzet honlapja, ahonnan a képeit itt rögtön el lehet érni! Jó fej!

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.17 0 0 1814

Október 21-én este Kínában lép fel Baráti a Gergiev-dirigálta Mária-Zenekarral :-) - a zenekar hosszú távolkeleti turnéja során.

A helyszín: Shanghai, Nagyszínház, a műsorban a 2. Prokofjev-hegedűverseny (op. 63) Kristóffal. Nemrég, szeptember 27-én játszották együtt Londonban, április 23-án pedig Szentpéterváron.

Itthon 2014. március 10-én hallottam tőle az Operaházban, a Ion Marin-dirigálta Budapesti Filharmonikusokkal.

 

Egy másik felvétel a hegedűversenyről:

A kapcsolódó műsorokról innen: vagyis Kristóf előtt az 5. Sosztakovics-szimfóniát, majd Rahmanyinov Szimfónikus táncait adják elő.

 

Néhány kép az operáról:

 

https://www.opera-online.com/media/images/avatar/opera_house/59/xl_avatar.jpg?1311335176

 

 

 

Eszetlen Tóbiás Creative Commons License 2016.10.17 0 0 1813

Klasszikusok diszkóritmusban...(?)

 

 

Előzmény: Surveillance (1811)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.16 0 0 1812

Már hallottam is Csengery Kristóf kritikáját a már egy órányi Új Zenei Újságban: tegnap 11-től (ma este 1/2  7-kor megismételték) az adás vége felé beszélt az október 13-i Bartók-Kurtág estről: a művekről és Baráti Kristóf, illetve Jean-Efflam Bavouzet játékáról.

 

A Bartók Rádió Hangtárában (19 óra 14:30 perctől) 3 hétig meghallgatható!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1810)
Surveillance Creative Commons License 2016.10.14 0 0 1811

Tisztelet mindenkinek! Egy olyan topicot kerestem, ahol komolyzene-értők vannak. Még a szocializmusban hallottam egy olyan modern zenei egyveleget, melyben Mozart, Bach, Vivaldi stb. számok voltak összekombinálva, persze valami jazz-es stílusban (ehhez nem értek, csak azt tudom, hogy egy ritmusra volt összegyúrva). Ez a zene azóta is a fülembe van, fantasztikusan jó volt. Ha véletlenül valaki tudna valami hasonlót, netán ha valaki véletlenül ismeri ezt - sajnos közelebbit nem mondhatok, tudom, hogy ez nem sok. Tehát minimum 30 éves szám.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.14 0 0 1810

Sajnos tévedtem, amikor az október 13-i kamaraest programját ismertettem, mivel egy olyan műsort használtam, amelyen csak a Baráti Kristóf által játszott művek szerepeltek. A tegnapi koncerten Jean-Efflam Bavouzet is szólózott, ugyanúgy Kurtág-szösszenetekből, a Játékok 14 epizódját megidézve.

A néhány napja visszafogottnak látott érdeklődés beigazolódott, mert csak a földszint megnyitásával sem teltek meg az ülések, és ennek okát érdemes elemezni.

Az előadók kiválóak, nevükre eleve izgalomba jön a közönség, és bennük most sem csalódtunk. A műsorválasztás lehetett volna inkább kortársi, mert az örök tartalmú és szépségű Bartók-művek mellett a Kurtág-játékok, -jelek üzenetei nem voltak elegendők a felkeltett érdeklődés realizálásához. Lehetett volna kevesebb Kurtág és mellettük más, akár fiatal kortársaktól beállítani izgalmas zenéket!

Tegnap reggel hallottam a Bartókon Rácz Zoltán ütőst a "kortárs zenéről", amikor egyetértett egy zeneszerzői véleménnyel, miszerint nem kell a jelző, csak zene van, hiszen minden korábbi kor zenéje kortárs zene volt annak idején. Csak azt nem tette hozzá, hogy bármilyen zene lehet tartósan értékes és nem annyira jó, így valószínűleg az előadók tartós repertoárja a jobbakat tartalmazza, a többi elsüllyed az időben. A ma kortársnak nevezett közel 100 évnyi zene is ilyen: vannak vonzók, és Bartók három ilyen remek darabja igazán az, és vannak kevéssé izgalmasnak tűnők, amire csak kevesek kiváncsiak, még a társított remekművek és az igazán kitűnő előadók olvasatában is.

 

A kortárs zenében is művelt 56 éves francia zongoraművész, Jean-Efflam Bavouzet nem ismeretlen itthon, hiszen legutóbb tavaly áprilisban is remekül illeszkedett Baráti és barátai társaságába, muzikalitása, alázatos játéka akkor is meggyőző és lenyűgöző volt.

 

A két kiválóság műsorában szívesebben hallottunk volna, és érzésem szerint a távol maradtak is, talán csak néhány Kurtág-tétel mellett Debussyt, Ravelt (az eredeti Tzigane-t pl.), Faurét, de Falla-t stb., vagy akár csak az egyik rapszódiát és még mást Bartóktól; persze ez csak utólagos ötlet a szerény érdeklődés okainak keresése közben. Az üres karzatok miatt a hangzás is élesebb volt egy teltházas koncerthez képest.

 

A két rapszódia tömör rövidségével és izgalmas hangulataival, majd a zárómű, a ráadásban is visszatért monumentális szonáta kápráztató megszólaltatásával persze kárpótolt. Kíváncsi vagyok a szakíró Csengery Kristóf kritikájára, amit majd bemásolok ide.

Találtam egy több mint 50 éves magyar felvételt egy akkori kortárs zenével:

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1809)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.10 0 0 1809

Már készülök a csütörtöki újabb Baráti-szereplésre, amikor is a Zeneakadémián Jean-Efflam Bavouzet lesz Kristóf partnere. Legutóbb (tavaly április 8-án) a Müpában hallhattuk a kiváló zogoristát, amikor Várdai István és a brácsista Kim Kashkashian társaságában szintén Baráti Kristóf vendégeként volt örömzenélésük részese.

 

A mostani kettős modern zenét fog játszani a Kortárs Művészeti Fesztivál keretében. Az érdeklődés visszafogott.

 

 

Műsoruk:

 

Bartók: 1. rapszódia hegedűre és zongorára
Bartók: 2. rapszódia hegedűre és zongorára


Kurtág: Hommage à J. S. B.
Kurtág: In memoriam Tamás Blum
Kurtág: Vivo
Kurtág: The Carenza Jig
Kurtág: Doloroso Garzulyéknak (1992)
Kurtág: Zank-Kromatisch Egy előzővel együtt innen az 1:15-perctől


Bartók: 1. szonáta hegedűre és zongorára (op. 21)

 

 

A középső blokk többségében szólóhegedűs, illetve egyszólózongorás darabot ölel fel, amelyek egyenkénti hossza csak néhány perc.

J. S. Bach tiszteletére további három művet írt a szerző (fuvolára, kamarafelállásra stb.), amelyeket akár végig is lehet hallgatni a BMC egyperces mintájával. A 90 fölötti, ma is aktív Kurtág több mint hatszáz alkotásának jelentős része ilyen.

Blum Tamás (1927-1992) jeles karmester és termékeny operalibrettó-fordító volt, élete utolsó húsz évében Zürichben dolgozott.

A Carenza Jig (gigue) indítékát nem ismerem...

A művészetekben is otthonos Garzuly család szombathelyi. G. Ferenc kiváló orvos, felesége keramikus, Anna lányuk remek fuvolista, Gábor fivére grafikus. Itt a doloroso indítéka homályos...

A Zank-Kromatisch, azaz Kromatikus feleselős szintén szólóhegedűs darab (1987), a műsoron lévő hasonlókkal együtt a Jelek, játékok és üzenetek 16 részes ciklusból.

Valószínűleg a kb. 10 perces rapszódiák és a Kurtág-blokk után lesz szünet, mivel a szonáta több mint 30 perces.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.10.02 0 0 1808

Nagyon élvezetes volt a pécsi koncert első része: az LPO megmutatta precíz, mondhatni feszes, tökéletes. az angolban egyszerűen és magyarul félreérthetően solid-nak nevezett előadásmódját, amihez a Hebridák nyitány igen alkalmas volt látványos természeti képeivel - hangokban kifejezve. Karmesterük nem teátrális, és kitűnően fogta össze nagyszerű zenészeit.

Utána jött Kristóf, akit a műsorközlő Bősze Ádám tévesen a különben nem is annyira érdekes bachtrack.com -statisztika szerint a tavalyi évben legtöbbet foglalkoztatott hegedűsnek mondott, de ez tévedés, hiszen 2015-ben nem is adták közre ezt a hegedűs statisztikát. 2014-ben volt a hegedűsök és más hangszeresek stb. azon kiértékelése, amelyben ez a helyzet érdekes volt, de ez mindössze egy összegzés, különösebb jelentősége nem volt és nem lesz, ahogy akkor és azóta is többen kifejeztük. Hátha ezután ez már nem lesz a bemutatók része, hiszen van bőven minőségi jelző Kristóf játékára is: a felsőfokú kritikákból idézhetően, a nagyszerű versenygyőzelmek, díjak, mert kimagasló játékához ez jobban hozzátartozik.

Baráti most is különleges volt ebben a tőle is többször hallott versenyműben, habár a kitűnő zenekar a Mendelssohn e-moll hegedűverseny első tételében még kissé erőteljesebb volt a kelleténél, de a kádenciában már egyértelműen hallható volt Baráti remek stílusérzéke, majd a bensőséges lassú tételben teljesen egységes volt a két fél hagzása, a zenekar kellően visszafogta magát karmestere jelzéseire, amit aztán a varázslatos, mozgalmas igen gyors zárótételben is végig tartottak, vagyis a magasabb hőfokon is igazi concertálás volt a zenekar és a nagyszerű szólista között. A kiváló akusztikájú termet teljesen megtöltő közönség nagyon hálás volt tapsaival, amire Kristóf két ráadással is válaszolt: Bach d-moll partitájának sarabande-jával, és a lidércnyomásos (Obsession) tétellel Ysaye II. szólószonátájának elejéről. Mindkettőt számtalanszor hallottam már ilyen esetben is, most is meggyőzően tökéletes volt, a zenekar valamennyi tagja is önfeledten tapsolta meg, vagy jelezte  vonójával elismerését.

 

A szünet utáni Bruckner-IV. szimfónia a romantika tökéletes megtestesítője volt, a barokk burjánzó dallamaival, de a túlzó romantika szinte már csömörré fajuló hosszúságával, ismétléseivel, néha érthetetlen, a zenészeket és a közönséget is próbára tevő terjengősségével. Társaságunk profi zenész tagjai is nagyon várták már a végét, mert igaz a mondás: amit el lehet mondani negyven percben, arra nem kell hetvenet szánni, mert egy ilyen szép szimfónia mégiscsak a közönségnek (is) készül.

A későromantika már ilyen: mértéktelen. Pedig a jelentősen megerősített vonóskar (52: 16, 14, 8, 8, 6) volt már ekkor a pódiumon) igazán kitett magáért és értünk, igazolva hírnevüket. Gyönyörű kürtszólókkal, a brácsaszólam többszöri sziporkázó előtérbe helyezésével élvezetes volt az egyik legjobbnak mondott Bruckner-mű, de kevesebb is elég lett volna :-)

Ismert persze, hogy a Beethovent nagyon tisztelő Bruckner - szimfóniáinak hosszával legalábbis - messze túlszárnyalta korszakos elődjét. A többségében többször is átdolgozott kilenc szimfóniájának átlagos időigénye több mint 66 perc, köztük a nulladiknak mondott első mindössze 45, míg a VIII. (c-moll) átdolgozása közel 100 perces.

Beethovennél az átlag úgy 38 perc, hogy az első nyolcnál 34 alatt van, hiszen a varázslatos IX. eléri a 70 percet is. Schubert esetében az átlag csak 28 perc az utolsóig, és a kétszeres időigényű nagy C-dúr szimfóniával is csupán 38-ra nő, pedig sokan (zenészek és hallgatók) a mennyei hosszúságú és szépségű C-dúrt is túlzottnak tartják. 

 

A most hallott eredeti Bruckner (IV. Esz-dúr)-szimfónia átlagosnál valamivel  hosszabb mű, és a fentiek miatt is volt fárasztóan gyönyörű. Bruckner másik nagy mintaképe Wagner volt, akinek hatása ebben a műben és a neki legmélyebb tisztelettel ajánlott, kb. egyórás III. szimfóniájában, de a már említett fenséges VIII. esetében is érezhető/élvezhető. Utóbbi az "apokaliptikus" alcímet kapta, ajálása I. Ferenc Józsefnek szól.

E szimfóniákat a legtöbb nagy zenekar játszotta, játssza, lemezre is, amelyek között magyon jó a Celibidache-által dirigált Müncheni Filharmonikusokkal rögzített sorozat 7 darabja, mivel csak a III.-tól vették lemezre azokat.

 

 

Amíg nem lesz elérhető a hétvégi koncert, ajánlom az alábbi nagyszerű felvételt:

 

 

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1807)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.28 0 0 1807

 

 

A képen látható - negyed százada Németországban élő - orosz Владимир Михайлович Юровский (Vladimir Jurowski) idén volt 44 éves, és a már hosszabb ideje tartó vezető karmesteri megbizatását 2018 végéig is meghosszabbították az LPO-nál (Londoni Filharmonikusok).

 

Holnap a pécsi Kodály Központban lesz a magyarországi turnéjuk első fellépése, majd másnap az Erkelben ugyanezzel a műsorral szerepelnek az Erkelben:

 

Mendelssohn: Hebridák nyitány

Mendelssohn: e-moll hegedűverseny (Baráti Kristóf szólójával)

Bruckner: IV. ( "romantikus") szimfónia

 

A honlapokon hirdetett jegyvásárlásra már alig van lehetőség, mert a pécsi ezer darab 9.900-13.900 Ft közötti jegyekből már csak 6, míg az Erkel 5.900-15.900 Ft-os kétezer jegyéből csak 37 eladatlan van pillanatnyilag.

 

A Kodály Központ a tópartról nézve :-)

 

Ízelítőül egy felvétel, ahol viszont Vladimir édesapja, Mihail Jurowski dirigál egy másik zenekart.

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.23 0 0 1806

Akkor (2011.12.17-én) is tetszett a Csajkovszkij-hegedűverseny Barátival és a Pinchas Steinberg dirigálta Budapesti Filharmonikusokkal, majd meghallgattam a 2012. április elejei első leadását a felvételnek. Azóta még háromszor voltam hazai koncerten, ahol szintén ezt a művet játszotta Kristóf, és volt rádiós közvetítés is ezek közül.

 

2015.01.24-én az Erkelben a Pletnyov vezette Orosz Nemzeti Zenekarral,

2015.08.09-én Veszprémben az egyetemi alulában az Auer Fesztivál Zenekarával (km: Csaba Péter)

2016.05.28. a zuglóiakkal (Horváth Péter dirigálása mellett) a Müpában.

 

Közel ebben az időszakban volt fellépése a Csajkovszkij-hegedűversennyel külföldön is:

2011.05.19. İş Sanat Kulturális Központ, Istanbul a Vengerov dir. varsóiakkal,

2015.06.14. A szentpétervári Mária-Színház zenekarával (km. Gergiev),

2016. 08.27. szabadtéren (a Párizsi Botanikus Kertben); d’Île-de-France Nemzeti Zenekar - Enrique Mazolla

 

 

 

A Bartók Rádió Hangtárában tegnaptól 3 hétig, majd az október 4-i újabb ismétlés és a rákövetkező három hét alatt is ajánlható!

 

xxxxx

 

Legközelebb pedig Londonban játszik Kristóf, a Gergiev-vezette szentpéterváriakkal:

2016.09.26.: Prokofjev 1.hegedűverseny,

        09.27.:        "       2.          "

 

A helyszín a 950 férőhelyes Cadogan Terem Chelsea-ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.21 0 0 1805

Nagyon élveztem a Kristófék wartburgi koncertjét, mert minél többször hallom ezeket a remekműveket ilyen ihletett előadásban, annál jobban megismerem őket, nem beszélve az alig ismert Capriccio-betétről és a ráadásként játszott Grieg-elégiáról (talán a Két elégikus dal 2. tétele volt).

 

xxxxx

 

Egy újabb jó hír a Bartók Rádióból::

 

2016.09.22-én 19:35-től

Ismétlés. 2016. október 4., 12.36

A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának Csajkovszkij hangversenye
Vezényel: Pinchas Steinberg
Közreműködik: Baráti Kristóf - hegedű
- Hegedűverseny

- IV. szimfónia,

ráadás: Diótörő - Virágkeringő,

 

(Magyar Állami Operaház, 2011. december 17.) 

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.18 0 0 1804

Kiegészítésül - vagyis hogy teljes legyen az élmény!

 

 

Az ottani rtv jelenti, hogy a 383. Wartburg-koncertet ma este meghallgathatjuk Baráti Kristóffal és a Magyar Kamarazenekarral a DeutschlandradioKultur jóvoltából!

 

A felvétel INNEN indítható 20 órától!

Előzmény: [fidelio] mindegy (1799)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.17 0 0 1803

A tájékozatlanságom miatt hiányolt Prussia Cove IMS-műsorokhoz:

 

"A 40 éves nemzetközi szemináriumot minden év szeptemberében rendezik meg és hétvégi koncertjeiken a tanárok tanítványaikkal szerepelnek, ahogy Végh Sándor annak idején elképzelte, és ahogy más hasonló kurzusokon is van ilyen gyakorlat. A szeminárium heti résztvevői a meghívottakból és a tavaszi mesteriskolák legígéretesebb hallgatóiból kiválasztott negyven muzsikus. A hétvégi három koncertjükön a közösen gyakorollt hatvan műből nyilvánosan játszanak Nyugat-Cornwall egyes helyszínein, templomaiban.
Az említett művekből a koncertek előtt közvetlenül választják ki a leginkább kiérlelt darabokat. Ez a gyakorlat nyugodtabb körülményeket teremt az új kamarazenekari repertoár kialakításához és előadásához.

 

A Baráti Kristófot érintő héten az alábbiak lesznek a koncertek helyszínei:

 

szeptember 23: Richard Lander School, Truro

http://www.richardlander.co.uk/assets/images/our%20school%20pages/new%20school%20header.jpg

 

 

szeptember 34: Marazion Community Centre

 

szeptember 25: Szent Hilary Templom

 

 

 

 

Előzmény: [fidelio] mindegy (1802)
[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.15 0 0 1802

A legutóbb említett londoni két fellépése előtt közvetlenül ugyanott tölt el nyolc napot (szeptember 18. és 25. között) Baráti Kristóf a háromhetes Nemzetközi Zenész Szeminárium (IMS) résztvevőjeként.

 

Az alábbi honlap bevezetőjéből idézem a nálunk is jól ismert kiváló csellista, Steven Isserlis, a szeminárium művészeti vezetőjének szavait:

 

"Legmeggyőzőbb zenei élményeim némelyike az IMS-hez kapcsolódik. A szemináriumnak már a  kezdete óta fő célja a pazar környezet, a szoros személyes barátságokat elősegítő közvetlen együttélés és a tiszta zenei idealizmus érzetének összekapcsolása, aminek eredménye egy sor varázslatos és egyedi élmény. Az IMS életem fontos része, és hiszem, hogy a szemináriumon részt vevő legtöbb embernek is."

.

Isserlis-szel itthon legközelebb a Várjon Dénes és Simon Izabella és a Zeneakadémia által szervezett kamarazenei fesztiválon találkozhatunk (november 17. és 20. között). A Fordulópontok című sorozat 5 koncertjének műsora innen, benne visszatérő remek muzsikusok és énekesek, pl. Isserlis  többször is (18-án, 19-én és a 20-i zárókoncerten).

.

Írhattam volna mindezt a Kamarazene témába is, de ez csak előzetes Baráti Kristóf e hó végi programjaihoz.

Az idei IMS nyílt kamaraszekcióját Schiff András szavai indítják:

"Igen sokat jelent a muzsikusoknak az IMS Prussia Cove-on való részvétel. Eddigi tapasztalataimból kijelenthetem, hogy ez a világ vezető zenei fesztiváljainak egyik különlegessége. Itt - távol a nyugtalan zenei üzleti élettől - csak a zenére összpontosíthatunk."

Az idei mesteriskola tanárai és diákjai között több magyar is van, miként a 9+7 hgv. valamelyikén is lesznek magyarok (az első héten Fejérvári Zoltán, a másodikon Rohmann Ditta és a zongorista Palojtay János, az utolsón, már az ún. Őszi túrné részeként pedig Várdai István). A második hét Őszi koncertek Cornwall-ban c. 3 koncertjének műsora még nem ismert. Baráti valószínűleg akkor fog játszani (09.23-25.).

[fidelio] mindegy Creative Commons License 2016.09.13 0 0 1801

A katarzisért meg kell dolgozni – interjú Baráti Kristóf hegedűművésszel

 

Ezzel a címmel kezdődött Gozdits Hahó közel öt hónappal ezelőtti beszélgetése a

-ban, de csak most jutott eszembe, pedig az ott említett május 10-i kamarakoncertről már szinte mindent felidéztem.

Ki is a kérdező? "Kitalált, de létező személy, aki – mindenkori, széllel szembeni helyzetétől függetlenül – nagy elszántsággal kutatja a transzcendens humorérzék immanens-abszurd páráinak árnyékát, s közben tudva tudja, hogy mindennek rendelt ideje van... vagy mégse!"

http:librarius.hu(2016/04/25) interjú-Baráti-Kristóf-Müpa/

 

xxxxx

 

Kristóf pedig azóta is járja a világot, elvarázsolva hallgatóit, köztük a kritikusokat is.

.

Miközben már sorra jelennek meg a beharangozók a hó végi Marinszkij- és LPO-s fellépéseiről (Gergievvel a két Prokofjev-hegedűverseny és Jurowskival az e-moll Mendelssohn), szeptember első felében Indiában szerepelt kamara- és zenekari koncerteken. A londoni koncertekről magyarul!

 

E hó 7-én és 9-én Mumbai-ban (a 13 milliós volt Bombay-ben) és Poona-ban szólózott, és Marouan Benabdallah zongoristával a következő műsort adták elő.

.

Csajkovszkij: Souvenir d’un lieu cher (Egy kedves hely emléke; op. 42)
J. S. Bach: 2. partita (d-moll, BWV 1004)
Brahms: 3. Hegedű-zongora szonáta (d-moll, op. 108)
Paganini: La Campanella
Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso (a-moll, op. 28)

.

Az utóbbi hgv.-ről már rövid értékelés is megjelent, képekkel:

https://socialfeed.info/wednesdays-soldout-performance-by-Baráti Kristóf-and-marouan-benabdallah-abszolút jó volt-4202666

A hétfői teltházas koncerten a két művész abszolút látványosan (hall-ványosan:) szerepelt! (A szeptember 12-i közvetítésről sajnos lemaradtam)

.

Szeptember 12-én pedig Mumbai egy másik koncerttermében, az 1100 fős Jamshed Bhabha Színházban, a fennállásának 10. évfordulóját több napon át muzsikával is ünneplő Indiai Szimfonikusokkal (SOI) a Beethoven-hegedűverseny volt az ő száma (Martyn Brabbins dirigálása mellett).

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!