Egy olyan terepasztal építésébe kezdtem, ahol a normál és keskeny nyomtáv találkozik H0 méretben. Hasonlót nem találtam a Fórumokon, ezért nyitom ezt az oldalt és hogy akinek javaslata és ötlete van látva a képeket és elmondottakat az építés folyamatáról, segítsen!
Nyugi, az enyém 17 éve készül.... :))) Talán idén lesz kész, ha kész lesz valaha, mert csinosítgatásra mindig lesz mód.
Nem ott van ahol lakok, hanem apám házának fűtetlen alagsorában, ahol télen lemegy a hőmérséklet 11-13 fokra, és annyiban már lassan de biztosan átfázik az ember. Tehát áprilistól novemberig készül, minden második hétvégén. Közben munka miatt volt egyszer 3 év, és egyszer 4 év kihagyás is. A lényeg, hogy istenien szórakozok!
Airbrush-al festettek, enyhén "koszoltak" az épületek (tégla-fuga) és a tank is. A bolti új áruk 22.100.-Ft, és így összeragasztva, megfestve, 11.000.-Ft.-ért számlájukkal együtt egyben elvihetők.
Nem csomagolom és postázom. A XI.kerületben, de egyébként Budapesten bárhol átvehetők.
Airbrush-al festettek, enyhén "koszoltak" az épületek (tégla-fuga) és a tank is. A bolti új áruk 22.100.-Ft, és így összeragasztva, megfestve, 11.000.-Ft.-ért számlájukkal együtt egyben elvihetők.
Nem csomagolom és postázom.
A XI.kerületben, de egyébként Budapesten bárhol átvehetők.
Keresem a jelzőket, csak nem tudom hova tettem, vettem párat. Ha jól tudom rézmaratott, az izzókat beletették, de össze kell építeni. :-) Remélem hamar megtalálom, azt hiszem egy tasakban van!
Egy lehetséges példa a monostabil (R1) változathoz. Itt a jelző csak követi a szakaszolást aszerint hogy az R1 relé meg van-e húzva vagy sem.Az Ny1 gombbal meghúzatjuk a relét ami az R1/3-as érintkezőn keresztül meghúzva marad.(öntartás)Az R1/1-es érintkező kapcsolja a kiszakaszolt
vágányt,ha a kontrollert elfordítjuk a vonatunk is elindul.Az Ny2 gombbal az R2 relét húzatjuk meg ,ami bontja az R1 öntartását igy a relé elejt, a szakasz feszültségmentes állapotba kerül,ill a jelzőfények is átváltanak.Az R1 relének négysarkúnak kellene lennie. A Reed relé (vagy más érintkező,érzékelő) felett áthaladó mozdony szintén az R2 relét működteti (általában pillanatszerűen)ami automatikusan állj jelzést ad. Ha lenne kitérő , annak státusz jelzője is ezt a relét húzná meg ha a vágányút nem kedvező.Így a kitérő átállítása is állj jelzést generál, ha előtte szabad jelzés volt. Rossz váltóállásra ha ráfut a szerelvény kisiklás lesz a vége, ami pedig biztosan benne lesz a pálházi kurirban!
A rajz többféleképpen módosulhat az szerint hogy a relék,lámpák milyen feszültségűek,az érzékelők milyen típusúak,sínérinkezőnél pedig szintén közösíteni kell a vezérlőkör egyik ágát sínfeszültség egyik ágával.
De ugyebár ha karos jelző lesz mágnes tekercsel, vagy az állítómű motoros, szintén módosítani kell az áramköröket.
Természetesen a vonatok nem állnak meg tetszés szerint a pályán, hanem valamilyen jelző berendezés által védett szakaszon vannak csak biztonságban.
Az egyszerű pályán is nyomógombbal (Ny1-állj,Ny2szabad) vezérelt jelző állitja meg kiszakaszolással a szerelvényt. Természetesen az ilyen működtető tekercseket impulzus szerű árammal kapcsoljuk.Minimum nyomógomb! A müködtető tekercst bistabilnak hívjuk,az az megtartja az állapotát abban a pozícióban ahová beállt.
Az ábrán látható eszköz eltér a gyári kapcsolástól ahol is az FZ1 váltakozó áramú forrásának egyik ága a sínnél van közösítve, és egy sínérintkező, ami szakaszolt vágány után van elhelyezve, automatikusan át állítja a jelzőt "állj" állásba. A NET-en úgy keresd hogy BLOCK SIGNAL, megtalálod a bekötését de a belső kapcsolása nem ilyen egyszerű mint a rajzon vázolt áramkör. Igaz ilyened szerintem nem lesz már beépítve. Ennél is lehetséges lenne a szerelvény által vissza állítani a jelzőt, ha biztosítjuk a pillanatszerű kapcsoló impulzust akkor is ha a jeladó állandóan jelezne.
Viszont látható hogy a szerelvény csak akkor áll meg a jelző előtt ha (jelenleg) balról jobbra halad. Ugyanis ekkor érvényes rá nézve. Természetesen ellenkező irányból is meg fog állni de akkor a fényt csak a tükörből láthatja a mozdonyvezető.
Feltételezem hogy gyári jelző nem kerül a pálya mellé. Ha lesz milyen lesz? Mi a terv?
A következő ábrán máris értelmet nyert a kapcsolók számozása. A K3-as szakaszon láthatólag bármilyen irányban mozoghatunk a szerelvényünkel, de csak a szakasz határon belül.De ha lenne kitérő le is jöhetnénk egy mellékvágányra ami szintén ki lenne szakaszolva,és mégegy kapcsolót igényelne. Ha túlszaladunk vagy vissza toljuk a szerelvényt kézzel,(nem túl szép látvány, nem is egy praktikus megoldás) vagy a megfelelő kapcsolót bekapcsoljuk és vissza térünk a szakasz mögé. Előre azért ne haladjunk mert beleszaladhatunk egy álló szerelvénybe. De hát azért szakaszolunk hogy ez ne történjen meg!
Mindenek előtt megjegyezném a rajzok lehetnek rosszul kivitelezettek,a gondolat meneteim is lehetnek hibásak,így építő jellegű hozzászólást is szívesen veszek.
Nos akkor kezdjük egy szakaszolással.Látszólag nem sok értelme van ,hiszen a kontrollert elforgatva tetszőleges helyzetben állíthatjuk meg a szerelvényt, de azért járjuk körbe. A K1 kapcsolóról kellene ejteni pár szót. Először is van neve, K-mint kapcsoló ami lehet ,világítós, billenős,csapos , stb, a lényeg hogy tudja kapcsolni a sín, azaz a főáramkör áramát.Van sorszáma is, bár egy kapcsolónál nincs sok szerepe.
Reed relét,Hall elemet,induktív,opto áramköröket nem építünk a főáramkörbe közvetlen hanem relé közbeiktatásával illesztjük a sín áramkörébe. Ezen eszközök feszültség forrása sokszor független a sín feszültség forrásától. Nevezhetjük segéd áramköröknek. A K1 kapcsolót kiválthatja egy relé is,de akár félvezető is lehet de ki is egészítheti azt sorosan vagy párhuzamosan illesztve az áramkörbe.
Az utóbbi eszközök csak opcionálisak, alkalmazásuk csak az automatizálást, ill a valós vasútüzem leképezésében segít.
"Minden segítséget köszönettel veszek, az elektronikához nem nagyon értek"
Majd fogsz! :-)
Gondolom az említett könyvet nem volt módod megvásárolni,és privátban sem kaptál válaszokat.
Janky is megjelent hasonló kérdéssel a fórumon, sajnos egy kicsit bonyolultabb a dolog mint hogy ezt kösd oda, azt kösd ide és működik.... alapvetően a huzalozást jelentősen módosíthatja egy-egy eszköz helye, vagy egy eszköznek van-e segéd kapcsolója vagy nincs, magyarán kell egy huzalozási terv a meglévő berendezésekhez igazodva.
Például a gyári fényjelzőnek van segéd áramköre ami a kiszakaszolt részt kapcsolja a lámpa fényéhez igazodva. Ilyen a pályádon nincs, ezért arról másképpen kell gondoskodni.