"..pár hete az egyik napnál szereplőként fel volt sorolva vagy 10 emberke a "rendes" nevén."
Jaa, persze, nem tilos ez - csak valamiért úgy döntöttek, hogy maga a csatorna, ha szóbajönnek a szereplők - akkor csak a sorozatbeli nevükön emlegetik mindet.
Valahol érthető a dolog, hisz egyrészt ők még messze nem "nevek" (mint egy Cserhalmi, vagy Udvaros, vagy akár Dobó K., stb.)...
.... másrészt (és szerintem ez még fontosabb) hogy a néző tudatalattiára is hatnak ezzel, azt sugallva hogy ilyen Lalik, Joek, Anikók, Barbik stb. valóban itt élnek Pesten - és nem csak színészek alakítgatnak ilyen kitalált személyeket.
Emiatt a erősebb a néző kötődése úgy a figurákhoz, mint a velük történő dolgokhoz egyaránt.Vagyis a sorozathoz, magához.
Egyébként - a színész szempontjából - ez egy nagyon kétélű fegyver, ugyanis az rohadt jó neki, hogy hetek alatt országos ismertségre tesz szert (amihez egy végzett, színpadi színésznek néha egy évtized sem elég) - ugyanakkor az a hátulütője, hogy egy erősebb sorozat-karakter egy életre és levakarhatatlanul "ráég" a szereplőre. És akkor neki vége.
Sokan jártak így (pl. Nemcsák még 30 év múlva is a "Gazdagréti Batman" maradt, de a Dallas, vagy a Született feleségek szereplői is nem, vagy csak nagynehezen szabadultak meg a rájuk száradt sorozat-karaktertől.
Tetkó-szalon ott van, ahol Herczeg Zoltán ruhaboltja is (egyik udvarképen láttam a logóját), az a Teréz körúton van a McD. oldalán a Szondy és az Aradi között (lusta vagyok guglizni)
Ehhez képest vagy fél éve a Színes RTV címlapján Lali Kamarás Norbertként szerepelt, és szintén ebben a lapban pár hete az egyik napnál szereplőként fel volt sorolva vagy 10 emberke a "rendes" nevén.
"Ha a "művész" bt-je az alvállalkozó, akkor bizonyítania kell, hogy nem csak ettől az egy megrendelőtől kap megrendelést, hogy sok másiktól is különben bujtatott munkavállalássá minősítik a ténykedését és egyúttal oldalba basszák egy jó kis bírsággal."
Áhh, dehogy - művészeknél (pl. színészeknél) ez elfogadott. Magyarországon már alig van színház, amelyik "munkakönyvesen" alkalmazna színművészt.
Még nem is évadra, vagy szezonra szerződnek a színészek - hanem csak egy-egy darabra, illetve egy-egy szerepre.
Mert ez sem mindegy - hisz ha egy darab többes szereposztású, csak azokért az estékért kap pénzt a színész, amelyekben konkrétan ő lépett fel.
Így hiába fut a darab 2 évig, ha ő csak mondjuk 10x szerepelt benne, összesen.
Emiatt az a legendás "szereposztó dívány" igencsak értékes bútordarabja lett a mai színháznak - hisz azon nem csak művészi dicsőséget lehet szerezni... hanem még az a fránya pénz is azon keresztül csordogál :-)))
Alap esetben nem is gyártó cégnek kell kimagyaráznia magát, hanem az alvállalkozónak, aki lehet maga a "művész" BT-je, de lehet az őt strómanként alkalmazó vállalkozás.
1. Ha a "művész" bt-je az alvállalkozó, akkor bizonyítania kell, hogy nem csak ettől az egy megrendelőtől kap megrendelést, hogy sok másiktól is különben bujtatott munkavállalássá minősítik a ténykedését és egyúttal oldalba basszák egy jó kis bírsággal.
2. Ha Marci papíron pék, akkor minimálbérhez nagyon hasonló összeget tud csak kapni.
Ott meg az a gond, hogy így nem kereshet papíron többet a többi, igazi péknél, de így viszont a teljesen lejárulékozott, leadózott ÉNBP-pénzből lehet neki fizetni, de az meg nem éri meg.
3. Ha egy vállalkozás bevesz papíron x-összeget és azt izibe ki is fizeti zsebbe, azon számszerű bukást kénytelen elkönyvelni, akkor minek csinálná?
Itt persze az ÉNBK-t nem az RTL gyártja, hanem egy könnyen lecserélhető projektcég, de még pár hónap "nincsen pénz, vegyük el mindenkitől" kormányzati sziporka és Murány András lesz a vezető producer, akkor viszont nem is fog majd megbukni senki:)
sajanos tudom, hogy mennyi macera a bejelentett dolgozó, pláne, ha sok a helyszín, balesetvédelem, tűzvédelem, éhesvagyok, szarnomkell, fázom, fáradtvagyok, jajdemegdugnámeztacsajt, stb...
jönnek, mennek, ember legyen a talpán, aki hiba nélkül nyílvántart(ana) minden dolgozót...ezért alkalmazzák saját magukat, a felelősség náluk...
hogy arra jár valami nav, meg munkvédelem? hát kérem ezek itt önálló vállalkozók... ott pattog a laszti..
"ha nem a tévéhez van bejelentve, hanem egy nyomdához, azt hogy magyarázzák ki?"
Nem kell semmit kimagyarázzanak - mert nekik aztán a színészek közül egyetlen alkalmazottjuk sincs!
Hangsúlyozom: az előadók (bármilyenek) 99%-a nincs klasszikus értelemben "bejelentve" sehova - max a saját cégükbe.
Színészek, énekesek, de még ismert tv-személyiségek is számlás, szolgáltatási-szerződéses viszonyban vannak a munkáltatóval (színházzal, koncertügynökséggel, tv-csatornával) - és semmiképp nem munkavállalóiban.
Tehát egyik sem alkalmazott olyan értelemben, mint egy szalagon dolgozó gyári munkás - hanem mindnek számlaképes saját (kis) vállalkozása van, ami lehet BT, Kft - de a legtöbbször "szellemi szabadfoglalkozású" státusza van a művésznek - ami számlaképessé teszi.
Senki (de szinte senki) nem vesz fel úgymond "munkakönyvvel" állandóra (de még ideiglenes határidőre sem) senkit - hanem szolgáltatási-számlát vár, azt kifizeti - és innentől a művész dolga, hogy mit csinál a pénzzel, hogy adózik, stb.
Igen, sok az a 20 %, nem ér annyit az a gyerek. :-(
DE: ha egy építkezésen munkaügyi ellenőrzés van, szaladnak szét, mert nincsenek bejelentve, akkor, egy énb forgatáson, ha nem a tévéhez van bejelentve, hanem egy nyomdához, azt hogy magyarázzák ki?
Hát ez egy régi trükk. Ha jó gázsija van valakinek, akkor elszegődik minimál+2 Ftért egy másik helyre (valamilyen haver-céghez) - a fő-pénzt a valódi melóhelyéről meg cégesen átutálják szolgáltatásként egy másik haver-cégnek, akivel ezt le lehet rendezni.
A produkciónak tökmindegy kinek fizet - kap egy érvényes számlát pl. "előadói szolgáltatások" -ról - és már utalja is a színész pénzét.
Egyébként a legtöbb színész és előadó mind számlaképes, ha nem is cégesen, de min. szellemi szabadfoglalkozásúként.
Ebből a hírből viszont az is látszik, hogy a Marci-gyerek pont akkora pöcs az életben is, mint a sorozatban.
De azt veszem észre, hogy makacsul marad a koncepció, hogy még a civil-megszólításokban is a szereplők nevét a sorozatban megismertek szerint használják.
Ez gondolom egy tudatos koncepció - hisz egy alapvetően nagyvárosi sorozatban ki a fenét érdekli, hogy az egyik szereplőt a való életben Petneházy Gábornak, a másikat meg Dobrovolszki Arankának hívják-e?
Minden estre az már világos lett, hogy a szereplők igenis főállásban vesznek részt a gyártásban - tehát semmiképp nem valami "jópofa, szabadidős beugrásról" van szó, hanem nagyon is profi fő-foglalkoztatásról.
Barbikának úgy láttam érik valami, ami rosszabb a pofonnál. Amikor megjelent az a motoros-csaj, én valahogy már akkor éreztem, hogy az be fog kavarni valahogy a képletbe - még nem tudtam hogy, de hogy igen, azt biztosra vettem.
Valaki mondta itt, hogy húúú-de-ronda - ami éppenséggel lehet is - de hogy 50x több "spiritusz" van abban a csajban, mint a Barbikában, az is biztos.
Pláne a Joe-féle skálán - hisz mondhatni, hogy szinte Joe-nak a női megfelelője.