A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
"Mivel Magyarországon nem őriztek meg mozdonyt az 1846-1869 közötti időszakból, az 1960-as évek végén felmerült, hogy cserével egy példányt megszereznek a Grác-Köflachi Vasútnál szolgáló egykori Déli Vasúti 29 sorozatú mozdonyaiból. Alfred Horn, az osztrák Eisenbahn folyóirat szerkesztője közreműködésével sikerült a cserét nyélbeütni. A Déli Vasút 29 sorozatú 674 pályaszámú gőzmozdonya átment a Közlekedési Múzeum tulajdonába, míg csereként a volt Déli Vasút 32c sorozatú 1665 pályaszámú, később MÁV 333,002 pályaszámú gőzmozdonyát kapta meg az osztrák Eisenbahnmuseum. A mozdonycserét ünnepélyes külsőségek között 1969. október 9-én tartották Sopronban...."
KM
Egy originál hazai DV gépet elcseréltek egy itthon sosem futott DV gépre...
pazar.
L
Az eredeti kérdésemmel kapcsolatban van valakinek dokumentációja esetleg?
Rémlik valami a múlt ködében (601 v. 651 csere?), szóval az a gép sohasem járt az MPV vonalán? De az a postakocsi, ami a Füstiben van, az ugye ténylegesen MPV -s volt?
""Odáig el sikerült jutnom, hogy a közlekedésiben lévő gép soha nem futott magyar földön, és csereként érkezett, MÁV 332-esként a Mohács-Pécs-Barcs vonalon szolgáltak""
Na most akkor melyik ország területén futkorázott az a szerencsétlen gép?
A mostani témától kicsit off, de nem tudtok véletlen valahol a DV29-es sorozat ungarische tagjairól képi- illetve a sorsukat rögzítő szóbeli dokumentációról?
Odáig el sikerült jutnom, hogy a közlekedésiben lévő gép soha nem futott magyar földön, és csereként érkezett, MÁV 332-esként a Mohács-Pécs-Barcs vonalon szolgáltak, valamint van még egy archív fotó az ezüst könyvben a modernizált kivitelű, hosszított füstszekrényes gépről, de azután kb ennyi.
Amúgy a 109-es mai állapota is csak igen-igen nagy jóindulattal nevezhető korhűnek:
A gőzdóm sosem volt zöldre mázolva, a 109-es sorozat tagjainak 1932-ig biztosan sárgaréz dómfedelük volt, de még a MÁV állagba vétel (feketére festés, át-pályaszámozás) után is volt olyan gép, ahol festetlenül hagyták, mert jellegzetes és szép megjelenést kölcsönzött a gépnek. Igen nagy hibának tartom, hogy ha már egyszer ragaszkodtak a zöld-piros eredeti kivitelhez, ezt a hiányosságot nem pótolták. Egy szakmáját közepesen jól ismerő lakatos simán megcsinálná.
A 2004-es felújításkor lemaradt a füstszekrény elejéről a jellegzetes szegecssor, helyette egy igénytelen hegesztési varratot "csodálhatunk" meg a gép orrán.
(Mibe került volna legalább használt kapupánt csavarokból imitálni, ha már szegecselni elfelejtettek Istvántelken? Tudom-tudom: időbe, törődésbe, igényességbe, meg két órányi plusz munkába...nem éri meg, mert a hiánya csak egy ilyen kukacos szegecsszámlálónak probléma...)
A DV-nél a füstszekrényben "békaszájú" kéményfúvóka volt beépítve, ennek rudazata eléggé jellegzetes (volt) a kazán jobb oldalán, ezt a MÁV-nál fix keresztmetszetűre cserélték, a rudazatot pedig megszüntették.
(ezt is lehetett volna egy optikai tuninggal imitálni, de minek...)
A DV lámpái alakjukban és méretükben jelentősen eltértek a MÁV szabványtól, ezt is lehetett volna replikákkal pótolni, a gépen lévőket meg felaggathatnák a füstiben az egyik statikus mozdonyra az ordenáré traktorlámpák helyett.
Szintén lemaradt a felújításkor a kézifék jelzősodronyának teljes tartó- és vonószerkezete a szerkocsi széntere fölül, a sátor jobboldali ablaka mellől, valamint a tetőről és a kéményről.
A turbót el lehetne rejteni a trepni alatt is, mert szintén nem tartozéka az eredeti kivitelnek.
A felső lámpa miatt nem zúgolódom, a háromfényű homlokvilágítás biztonságtechnikai követelmény, akkor is ha előremenetben igen hülyén fest vele szerencsétlen mozdony-szabály az szabály.
Hasonlóképp az üzemszerű használat miatt vannak további eltérések az eredeti állapottól:
A méretes fekete légsűrítő a kazán bal oldalán szintén MÁV hozadék, az eredeti gépen ilyen nem volt, mivel a DV-nél légűrféket használtak, amihez nem tartozott ilyen látványosan nagy fémszerkezet. A Hardy-fék kéménye a sátor tetejének jobb oldalán került elhelyezésre, ma ennek nyoma se látszik, ahogy a légűrfék-vezetéknek se a mozdony és a szerkocsi mellgerendáin.
A MÁV légsűrítő miatt volt szükség a második kenőprés felszerelésére is, eredetileg a mozdonyon egyetlen DSA kenőprés volt, nem pedig két Friedmann...
A futóforgóváz eredetileg fékezett volt, a MÁV állagba vételkor ezeket a féksarukat és rudazataikat leszerelték.
Amit itt most a képernyőre vetek, azok egy ötéves mozdonyfüst-csapott gyerek emlékei, akit az apja a kiállított gép mellgerendáján fényképezett, tehát ne vedd 100%-ra, amit leírok. (visszakerestem apu képeit, de sajna fekete-fehérek de 1983-asok, tehát az akkori állapotról tudok írni)
Úgy rémlik a kazán a sátor és a szerkocsi teste már akkor is valamilyen középzöld volt, mert megkérdeztem a forgalmistát, miért nem fekete, mint a többi normális gőzös, erre tisztán emlékszem.
A hajtott kerekek pirosak voltak, ez is rémlik, az ütközőket és a nyomkarimákat fehérre mázolták, ezutóbbi a fekete-fehér a fotókon is elég szembetűnő. Ami biztosan nem volt színhelyes, az a főkeretek színe, a fényelnyelésből egyértelmű, hogy azokat mind a gép, mind a szerkocsi alatt meghagyták feketének, de alighanem még a hengeröntvény burkolatát is.
A kanizsai színvilág mellé azért meghagyták a MÁV-os zománctáblát a gép orrán, a sárgaréz DV pályaszámok helyett is szabvány pályaszámtábla virított a gép sátrának oldalán, sajnos nem látszik, de valószínűleg szoci-címeres lehet.
summa summarum, elég érdekes látvány lehetett színesben....
A régi tárnoki állomásépület ilyenekből épült. Úgyhogy volt bőven. De nem akartam meggazdagodni, így csak 2 db-ot tettem el emlékbe. De volt olyan, aki utánfutóval szállította.
Röstellem, de csak most találtam rá erre a fórumra. Megosztanék néhány linket, amibe a témában a neten tallózva belebotlottam, hátha valakinek érdekes lehet:
Élt egyszer egy Franz Honner nevű ember, aki azzal töltötte idejét, hogy le-műszakirajzolta az (akkor még nem egykori) Déli Vasút járműveit. A képeit 2012-ben a schienenweg.at fórumon közzétették:
90 %,hogy Kotor-Alsódomború(ma Horvátország)az emeletráépítés előtt.
Ennek az épületnek nincs névtáblája,ún vak(befalazott) körablak van rajta,egyéb részletek pld.a forgalmi irodánál lógó petróleum lámpa is egyforma és az épület mögötti fák is szinte ugyanolyanok a két képen.
A fortepan.hu oldalon a található egy másod,vagy harmad osztályú Déli Vasúti felvételi épület kép.Sajnos névtábla nélkül.Esetleg valakinek van ötlete,hogy melyik állomás lehet?
Balatonboglár.Az első képeslapon az állomás DV I.osztályúra kibővített felvételi épülete,a másodikon egy DV.vonalőrházépület látható a vasútvonal mentén.