250-es vízhűtéses Yamaha 4T motor vaporizált benzinpárát és vaporizált vízpárát kapott, így működött üzem meleg motornál.
Nem karburátor én nem injektor keverékképzéssel működött, vaporizált üzemanyag és vízpárával, ami jóval szegényebb üzemanyag keveréket biztosít a motornak.
Szia. A gyári plazmagyertyáról olvasott reklám szöveget ne vedd komolyan, ha valóban tudná a leírt paramétereket, a gyártója már biztos nem élne. Nagy a középelektróda ellenállása, a beépített kondenzátor kapacitása pedig elenyésző. Egy speciális gyújtókábel réz magos gyertyával többet tud, mint a gyári plazmagyertya. Az orosz "Plazmafor" gyertya pedig szintén kamu, Vateran sokat hirdették, de se az eladó, se a vevők nem jártak jól vele.
Volt, ahol 75mJ szikra energiát láttam még a "ZVS" gyújtásodnál.
Egy ütemben 3 szikra van, ez adja ki a 120mJ szikra energiát összesen, vagy szikránként értendő a 120mJ?
CDI gyújtást preferálom én is, de mágnesgyújtásból tölteném a kondikat,
ahol a fordulatszám emelkedésével nő a feszültség és az íváram is,
nem állandó, mint az akkus gyújtásnál. Így nem kell akkora előgyújtás sem, sőt programozható előgyújtás vezérlővel még optimálisabb gyújtás időzítés valósítható meg adott motornál.
Mint olvasható is, a mai használatban levő gyújtások IDI (IDI=Inductive Discharge Ignition) rendszerűek. Ezeket a lassú felfutású szikra (70uS), túl hosszú szikraidő (1mS-2mS), és a túl nagy energia felhasználás jellemzi.
A CDI pont az ellentéte, 2-4uS felfutású szikra, 100uS szikra idő, alacsony fogyasztás.
Akkor belátható hogy az IDI-nél, például egy nagyobb fordulaton, sokkal nagyobb előgyújtást kell adni hogy az égés csúcsnyomás pontja holtpont után arra 4-8° kialakuljon. De hogyha nagy az előgyújtás, a sűritési ütemet csökkentsük vele, avagy nem nyomjuk össze csak mondjuk 1:6 keveréket, mert kell az égésnek az idő. Ez termikus hatásfok csökkenést okoz, pont akkor amikor a motor legnagyobb teljesítményét leadná és legtöbb éghető anyag van a hengerben.
"Ez pedig a vízgőz égésjavító +hatása: https://www.youtube.com/watch?v=FksWsEb7zig"
Azt nem értem ennél a videónál, hogy miért kell ekkora energiát közölni a gyertyával. Mert ez hogy nem 120mJ szikra az is biztos. Én feleslegesnek tartom ezt, mert ha ennyi energiát feccölünk el , akkor hajtsunk inkább egy villanymotort és a probléma megoldva.
Oksa köszi. Akkor azzal a résszel hogy mi a pllazma hozzávetőlegesen képbe kerültem. Már csak fél tucat nyitott kérdés maradt. Ezek közül talán ami a leginkább izgat, hogy azonos körülmények között (azonos mennyiségű és minőségű levegő, azonos mennyiségű és minőségű üzemagyag és azonos hömérsékleti/nyomáskörnyezet, mitől égne gyorsabban az anyag?
A gyertya "beépített időzítéséről" és az 1.000.000 wattról most ne beszéljünk.
Bogarat ültettél a fülembe , ezért rögtön kísérletezésbe is kezdem.
Víz : műanyag flakon levág , víz beleönt , gyújtó gyertya bele.
Még szikra sincs :(, csak hallom hogy dolgozik gyújtás, a tirisztor kapcsolgat küldi a trafóra a kondenzátorban tárolt delejt.
Vízből gyertya kivesz, nagyjából kicsöpögtet, kísérlet fojtatódik.
A porcelán testen egy hagyományos kúszó ív , kicsit sárgás beütéssel,
egy-két másodperc múlva kicsi gőz felhő, a plazma létrejön kicsit nagyobb intenzitással mint szokott, majd szintén 1-2mp múlna, vissza áll az eredeti 3-3,5mm vastagságúra.
A gyertyahézag olyan 2,5mm amúgy.
Következő projekt etanol és víz 50% keveréke avagy pálinka, mivel E85 nem lévén
itthon:).
Műanyagocska teli tölt, gyertya bele , szintén zenész, ugyanaz mint a víznél,
se szikra, se semmi.
Gyertya kivesz, gyújtás áramkör bekapcs , rögtön 4-5mm vastag plazmával indít, serceg sistereg , én fordulat növel, plazma intenzitás növekszik, és mintha még izzó részecskék is elhagynák elektródákat.
Majd egy tíz másodperc után jelenség megszűnik újra vissza áll a rendszer 3-3,5 vastagságra.
Ezt még megcsinálom kétszer , jelenség mindnél ugyan az. Nincs kúszó ív , rögtön hatalmas plazma szikrával indít és ki is tart ,míg nedű el nem fogy a gyertyából(ról).
Eredmény : Nagyon finom szilva pálinka illat a műhelybe , én nem bír magammal , meginni maradék, asszony zsörtölődni "- már korán reggel iszol, mi lesz még estig"
Én behúz fülem , farkam , és meg ír ezt a hozzászólást.
Közben gondolkozok mivel kéne folytatni a kísérletezést: Benzin?
Áááá.., hogy azt a jó pálinka illatot benzinre cseréljem.
12V 2A 120mJ szikra energia, ez szép teljesítmény,
anno a CPI 1280 gyújtás, Celladam "trafó" 12V 5A 80mJ szikra energiát tudott.
Vizsgáltam a CPI 1280 gyújtás 80mJ szikráját légköri nyomáson,
0Ω-os gyertyával, 2mm szikraközön.. a kb. 1-1.5mm vastag szikra színe narancssárga.
Ráleheltem az ívre, a szikraköz körül narancssárga színű kb. 1cm-es gömbben a vízpárás leheletem begyulladt..
Minden változatlan, de a gyertya kapott 500pF 30kV kondis gyertyakapacitást,
az ív fehéres kékes erős UV fényre váltott.
Szintén ráleheltem az ívre, de a vízpárás leheletemmel semmit nem csinált.
Az égéstérben a gyertyakapacitással rendelkező magas frekvenciás szikra hatékonyan gyújtja meg pl. a benzin levegő vagy E85 levegő keveréket.
Az elektródák nem károsodnak a magasabb ívhőmérséklet ellenére.
A videódon látható 120mJ UV plazma szikra a víz&E85 keveréket is begyújtja 400V és 30-50A íváram okán? Az elektródák mennyire fogynak ilyen igénybevételnél?
Nem akarok ilyen késői órában már tanárt játszani , meg úgy érzem hogy ez a fórum nem is arról szól. De nézd milyen rendes vagyok , egy linkel azért megleplek.:)
TOvábbá ahogy olvasom az oldalát a terméknek: "a motor gyújtótekercséből érkező elektromos energiát a beépített kondenzátor eltárolja. Ez az energiát pontosan a megfelelő pillanatban bocsátja ki" Mi alapján tudja a gyertya mi a megfelelő pillanat? Wifi vagy Bluetooth vezérléssel vannak ellátva? Vagy valami más vezetékes plusz vezérléssel? "egy elképesztően erőteljes és gyors (két nanoszekundumos), energiadús impulzus formájában." És mi alapján határozza meg hogy az pont két nanosec legyen? Van valami vezérlés a gyertyában?
"a megnőtt hatásfokú égés által az üzemanyag gyorsabban és hatékonyabban ég el, " Ez a gyorsabb égés nem kopogásos égés? Vagy nem terheli túl a gyári siklócsapágyakat, dugót, egyebeket? "1 millió watt maximális energiát biztosít." És ezt az 1.000.000 wattot miből állítja elő? A 12V 45Ah-s akksiból? Ez is megérne egy Nobel díjat.
AZt mondja hogy nagyobb lesz a teljesítmény. De azonos mennyiségű azonos porlasztású üzemanyaggal, azonos levegő aránnyal, és még az üzemanyag azonos égési sebességével is, ezt mégis hogyan? Mert alapfokú fizika, ha a teljesítményt növelni akarod, akkor több levegő kell (turbó) több nafta (Nitro) vagy valami gyorsabban égő üzemanyag a benzin helyett. Nemde?
ÖÖöööö Hmm Azt hiszem értem mi lenne a lényege. Bár utána olvasva a 0ohm, és a plazmagyertya az én értelmezésemben valahol a SzélesGábori energiacella, az antigravitáció valamint a vízmotor, hidrogén generátor és Zepter csodalámpa univerzumában van. Egyáltalán mi az hogy plazmagyertya? Milyen gáz kerül ionizálásra benne? Ha már megvan a gáz amiből lesz a plazma, milyen módon szakítják le az atomokról az elektronokat? És milyen anyagok vannak használva ebben a gyertyában amik kibírják a közel 10000 celsius? (emlékeim szerint a plazma állapot kialakulása közel 10.000 kelvinen indul be és utána a plazma hőmérséklete 3000 celsius körül mozog.) Vagy amennyiben hidegplazmáról beszélünk, de ott pedig a két elektróda közé talán héliumot és oxigént juttatnak. Ebben az esetben honnan kerül oda a hélium? És honnan a tiszta oxigén?
Ez csak, gyújtással foglalkozó szakemberek körében elfogatod szleng.
Nem kell annyira komolyan venni minden betűjét.
Azért annyit elmondanék,(a laikus hozzászólónak:) hogy végül is ez egy olyan gyújtó gyertyát takar, aminek a belső elektródájának kiképzése olyan, ami nem korlátozza beépített ellenállással a rajta átfolyó áramot . Mert a Plazma létrehozását ez akadályozná, vagy egyáltalán nem is engedné. Amúgy ez az ellenállás általában zavarszűrési céllal kerül bele.
Nem akartam senkit megbántani csak rá akartam mutatni arra, hogy miért is csak az indításnál és alacsony fordulatnál éreztek javulást.
Mert azért azt te is elismered hogy a kondenzátoros plazmásításnál plusz energia bevitel nincsen.
A szikra berezgetése (mert mint tudjuk csak erről van szó) légköri nyomáson vagy még maximum 4-5 Bar-ig (ha?)létrejön, és hogy ez egy csökkenő amplitúdójú rezgés , ami kialvások és újraindulások sorozatából áll, ezért nagyobb nyomásnál már sajnos egy impulzusra korlátozódik mert a hengerben, a gyújtás után is folyamatosan nő a nyomás. A dugattyú felfelé való mozgása és az üzemanyag égése miatt is.
Így pont ott nem fog működni a dolog ahol legjobban szükség lenne rá,
avagy a legtöbb benzint elégetésénél a legnagyobb nyomatékot adó fordulaton.
Ezért egy olyan kísérletet ajánlanák, ahol egy zárt kamrában különböző nyomásokon
tesztelhetnéd a szikra rezgését, és így megbírnád állapítani meddig használható a
rendszered, és még kondenzátor értékét pontosabban beállíthatnád.
Mert szubjektív, és méréssel nem igazolható véleményekre ebben a mai világban nem sokra megyünk. Legalábbis tudományos téren.
"Ahogy látom kis félreértések vannak itt a plazma gyújtás terén .
A gyertyával párhuzamosan kapcsolt kondenzátoros, csak látványnak jó. A hengerben nem fog történni semmi, a túlnyomás miatt, esetleg csak alacsony fordulatszám tartományban. Úgy is mondhatnám a szikra berezgését elfújja a hengerben levő sűrítési nyomás. Szóval halott ötlet, csak játéknak jó:)."
Ez a kis játék nálam évek óta jól működik kicsit megpiszkált CDI gyújtással, 30kV 100pF gyertyakapacitással, 0Ω-os gyertyával,
egy 49cm3 2T motoron, 25-ös 4% ásványi keverék olajzás mellett +10°C külső hőmérsékleten hidegen indítva kék füstnek nyoma sincs, a motor alacsony fordulatról is nyomatékos.
B&S 4T 3HP fűnyíró motor 30kV 100pF gyertyakapacitással 0Ω-os gyertyával hidegen is könnyen indul, melegen alig 30cm rántásra.
Volt egy kísérletem: CDI gyújtás 500pF 30kV gyertyakapacitás, 0Ω-os gyertyával, 49cm3 2T motor, gázadásra úgy húz, mintha egy nagy villanymotor lenne a pici belsőégésű motor helyén.. Érdekes élmény volt.
Ahogy látom kis félreértések vannak itt a plazma gyújtás terén .
A gyertyával párhuzamosan kapcsolt kondenzátoros, csak látványnak jó. A hengerben nem fog történni semmi, a túlnyomás miatt, esetleg csak alacsony fordulatszám tartományban. Úgy is mondhatnám a szikra berezgését elfújja a hengerben levő sűrítési nyomás. Szóval halott ötlet, csak játéknak jó:).
A valamit érő plazma gyújtásnál legalább 400V feszültséggel és 30-50A
árammal, létre kell hozni egy folyamatos elektron áramlást a gyertya elektródái közt.
De mint tudjuk ez nem bírná átütni a gyertya hézagot, ezért a kezdő szikrának (ami természetesen a folyamatot elindítja ) szintén egy relatíve nagy áramú de nagyfeszültségű (20kV-40kV) egyenáramnak kell lennie.
Ami így ki alakít egy ívcsatornát egy rövid időre (60-100uS).
Ezt a feltételt a CDI gyújtások tökéletesen ellátják (hirtelen rövid, nagy áramú és feszültségű szikra). Sajnos a TCI-IDI topológiák ez szintén nem teljesítik a váltakozó áramú és lassú felfutású szikrájuk miatt. Persze kísérletezni lehet, de felesleges energia pocséklás, már csak azért is mert az itt látható videón ezt a plazma szikrát 12Volton 2A fogyasztásnál hoztam létre 10000 fordulatnál.
Ez számolva olyan 120mJ szikra energia jön ki, aminél több mint a fele plazma szikrában nyilvánul meg .
Az elgondolásod nem fog működni, az a gyújtótrafó primer köre, a kondi a szekunder körbe a gyertyára kellene és a közeli motor testre. A kondi tervezett értéke is magas, 50-100-200 ... max. 500pF 30kV kondi kapacitásban gondolkodj, de szerintem a gyertya trafóknak inkább az ajánlott pF kapacitások elején keresgélj.
Kérdésem volna hozzátok,szeretnék a Fabiámon plazmagyújtást csinálni.
Hengerenkénti gyújtótrafós a gyújtás rendszere. Gyújtótrafó bementén 4 vezeték van.ebből 2 vezeték méréssel testre csatlakozik a másik kettőn gyújtás ráadás után megjelenik 12,1v a másik ennek a negativja ez a negativ pont nem csatlakozik a kocsi testeléséhez.
Kérdésem volna,hogy a pozitiv vezetékre kötve a 100microFahrad 30Kv kondit a másik kondi lábat meg a motorra testre kötöm.
Ez így müködhet.
Kicsit bonyolultan irtam de remélem azért érthető.Kérem aki tud segitsen.
Most találtam rá a lapra és kérdezném hogy van-e tapasztalata valakinek hogy ez a gyertya müködik-e motor fürészbben? esetleg valamely másik a ház körül használt kis gépben/ kapálogép fünyiro hegyi kasza agregátor/ vagy bármi érdekelne !!!
KÖszönöm az esetleges válaszokat hozá szolásokat!!!
A plazmagyújtás bármely szikragyújtású belsőégésű motornál használható, ahol helyileg is megoldható a gyertyára szerelt kondis ( pl. 50...500pF 15 - 30kV ) gyertya kapacitással, vagy a kisebb teljesítményű árnyékolt gyújtókábeles kapacitással. ECU nélküli motornál kárt nem okoz, de az intenzívebb gyújtószikra miatt az eredeti gyújtásidőzítés ( előgyújtás ) csökkentése szükséges lehet ( ezt az adott motorja állapota is válogatja, stb. ) ECU esetén érdemes az árnyékolt gyújtókábeleket is használni.
Diesel motor öngyulladós, azt gondoltam ez egy gépésznek már tök egyértelmű...
A gyárinál jóval intenzívebb gyújtószikrával és plusz erre még a kondis plazmagyújtás ( 100pF 30kV ) használatával pl. a karburátoros 50cm3-es 2T motor nagyon könnyen indul, +10°C-ig nem kell a szivatót sem használni, a többszörösen is felerősített gyújtószikra biztos hidegindítást, már alacsony fordulattól is motor nyomaték növekedést, alacsonyabb fogyasztást produkál. 2T olaj minden gond nélkül elég a gyárinál nagyobb mennyiség használata esetén is ( 1:26 ) , pl. az Arol2T is, kék füst nincs!
Ez a plazmagyújtás szikra normál üzemanyagokra ( benzin, E85, ( LPG, CNG, PB gáz ) ) tökéletes, a minimális mennyiségű vízpára vagy a még jobb vízgőz, mint égésjavító katalizátor van jelen.
Sziasztok , tudom hogy nem a fórum témájához kapcsolódik ,de azt szeretném kérdezni tőletek ,hogy az irídium gyertyában tényleg van elemi irídium vagy csak a neve az?