Sziasztok!
Hú de beindult a topik :)
Péter, mit értesz szakszerű használat alatt? Zárt, állandó hőmérsékletű helyen legyen (szóval ne kint a verandán télen-nyáron), lehetőleg ne egy fűrészüzemben és ne focizz vele :D
Konrétan mire vagy kíváncsi? Az időszaki karbantartáshoz szét kell szedni, egyébként "karbantartást nem igényel". Az esetleges portörlésen kívül.
Átfutottam a felmerült témákat:
Órainga: az örök hiánycikk :D Ha nagyon kell én megveszek komplett órát is, ha elég olcsó. De nem nagyon van ilyen sem :) Ha fából van, akkor tényleg érdemes utángyártani, nem egy nagy ördöngösség. Alapanyagnak bármilyen hulladék falemez megfelelhet aztán már csak dekopírfűrész, reszelő, csiszolóvászon kell, na meg festék ha beéred egy szépen festett lapos ingával. A domborműves faragások más tészta :) A klasszikus fém majak ingáknál most szeretnék utánanézni, mibe is kerülne egy tisztességes utángyártás haveri alapon. Kivágás, mélyhúzás/préselés...
Egyébként bármi megfelel ingának, ami méretben/tömegben nagyjából azonos. Ha nem ismert az eredeti méret, súly, akkor próbálkozni kell. Ha túl könnyű, akkor pontatlan lesz, ha meg túl nehéz, akkor vagy leáll állandóan (eredeti ingánál nem ettől áll le :) ), vagy simán csak fölöslegesen terheli az alkatrészeket. Próbálgatni kell.
A lényeg, hogy a lengési időt tudd változtatni a lencse/tányér/kupak/aranyérem/sörösdoboz aljának a feljebb-lejjebb történő mozgatásával.
Tisztítás: a wd40-et azt felejtsük el. Nem finommechanikához találták ki. Átmenetileg jó lehet, de előbb-utóbb rosszabb lesz, mint volt. Én nem szoktam problémázni, ha száraz a szerkezet, akkor sima melegvizes-mosószeres áztatás után mosás, öblítés aztán szárítás. Pont, mint ruháknál :D. Ha olajos, trutyis akkor előtte kap egy benzines mosást is. Alaposan átecsetelve. Utána, ha tiszta és száraz akkor pici csepp műszerolaj a csapágylemezen a tengelyvégekhez, illetve ecsettel megkenem kicsit a fogakat és kész. Szétszedni teljesen csak a nagyon ótvar mechanikát ajánlott. Arra számítani kell, hogy akár egy-két hét járatás is kellhet, mire bejáratódik és pontos lesz. Ez nem azt jelenti, hogy leáll néha! Ha ez történik, akkor vagy nem sikerült a tisztítás, vagy komolyabb kopási, deformálódási gondok vannak. Rosszabb esetben valaki "szakértő" belepiszkált és akkor vakarhatod a fejed ha nem ismered tökéletesen a szerkezet működését, hogy mit barmolt el.
Egy biztos: a plussz súly az problémát jelent!!!
Jobban én nem szoktam belemenni, csapágylemezen lyukösszehúzást pl. biztosan nem csinálnék és a rozsdás szerkezeteket is elkerülöm. Vannak erre profik, akik megcsinálják szívesen ha megéri az óra.
Clement gát: magától ez nem szokott csak úgy tönkremenni a természetes kopáson kívül (De ehhez nagyon sokat kell üzemelnie, hamarabb fog problémát jelenteni pl. a csapágyaknál a kopás). lHa valaki már megpiszkálta akkor macera, mert általában merev acéllemezből készült és hajlítgatni nem nagyon lehet, eltörni viszont csodásan. És nagyon kell vigyázni a kerékre is, mert ha elhajlítasz egy-két fogat akkor nagyon kellemes időtöltés helyrehozni.
Én már gyártottam pár gátat, de eléggé türelemmunka :D
Sípok: Ha valaki ragaszkodik a bőrhöz (pl. én :D ) akkor úgynevezett sertésbélést kell keresni, bőrkereskedéseknél lehet utánaérdeklődni. Cipők belső béleléséhez használják, 0,4-0,6 mm a vastagsága.
Még nem sikerült beszereznem nekem sem de szerintem ez tökéletes. Műanyagzacskós (és a kabátos) megoldás az működik ugyan, de én nem akarom :) Ha sikerül beszereznem, akkor vállalok majd teljes sípfelújítást is.