Lehet-e etikus a reklám ? Véleményem szerint egyetlen kereskedelmi reklám sem etikus mert az altruizmus minden komponensét nélkülözi, hiszen egyetlen érdemi funkcióját is - nevesen a leendő veők informálását - is csak anyagi ellenszolgáltatás ellenében teljesíti. Más outputja pedig mint mint a kereskedelmi haszon növelése nincs. Társadalmilag az egyik leghaszontalanabb és morálisan dekadens hatású intézmény. Tehát a szó - reklámetika - contradictio in adjecto : önmagának ellentmondó kifejezés mert az etika és a reklám nem összefésülhető fogalmak.
Ahhoz, hogy megállapítsuk, hogy minden reklám hazug, meg kellene vizsgálni minden reklámot, egyébként legfeljebb azt lehet állítani, hogy a reklámok legnagyobb része, vagy nagy része, vagy egy része hazug. Ha ezekről a részekről ez már bebizonyosodott.
Ha viszont kiindulási feltételnek tekintjük azt, amit mondtál, hogy "minden reklám hazug", akkor milyen alapon "kéne, hogy legyen"?
Fogalmam sincs milyen szubkultúra követője vagyok, de a topiktéma szempontjábül szvsz érdekes lehet, hogy milyen szubkultúrák vannak és milyen reklámeszközökkel célozzák meg őket.
Azt hiszem, a fogyasztói magatartást nem ilyen érvekkel lehet alakítani. A szavaidból arra következtetek, hoyg te is egy szubkultúra követője vagy, amely bizony szintén a reklámszakemberek egy fajta- kevésbé széles körű- célközönsége. Szerintem nem azon van a hangsúly, hogy elzárjuk-e magunkat a szappanoperáktól vagy sem, hanem a funkcionalitáson, hogy valóban szükségünk van-e erre vagy arra.
Ezért is öröm ha sikerül függetlenedni tőle. Azt csak rendkívül bonyolult közvetett úton tudnám befolyásolni mi legyen a reklám tartalma, de a magam oldalát, a befogadó oldalt viszonylag egyszerűen el lehet vágni - persze személyiség és némi tréning kérdése, na és persze kicsit különc lesz tőle az ember ha nem tudja valami márkanévről, hogy micsoda, 10 éves mobiltelefonnal beszél és fogalma sincs ki kicsoda a szappanoperában. Ez tizen-huszon éves korban lehet kellemetlen, de ezért is jó az idősebb kor - reklámpszichológusok szerint a hatás 18-50 év között erősebb (ők a célszemélyek), ami persze napjainkban korábbra tolódott a gyermekeknek szóló reklámmal amit aztán közvetítenek a szülő felé.
Lehetett volna reklámozni másképp is az áruházat, nem ezzel a pakányos vacakkal meg ezzel a szöveggel. Nálam csak annyit értek el, hogy be nem teszem oda a lábam, de barátaim családjánál is volt, ahol kivágták a biztosítékot. Plusz decemberben a Híradót is éjjel néztem inkább, amikor a lányok lefeküdtek.
Szerintem nem tisztességes olyan módon reklámozni, amivel lerombolhatják azt a varázslatot, amit a szülők próbálnak építeni a Karácsony köré. Függetlenül attól, hogy Jézuska vagy egy angyalka hozza-e az ajándékot. Ráadásul olyan figurákkal, amire minden gyerek felkapja a fejét még akkor is, ha épp ő nem néz tévét, csak épp a közelben van, amikor a szülő odakapcsol akár csak az időjárásjelentésre.
Én legutóbb az Auchan karácsonyi reklámján húztam fel magam, amiben azt "beszélték" meg azok az irritáló randa kis patkányok, hogy a család minden ajándékot ott vett meg. Rengeteg kisgyerekes szülő van, aki próbálja a gyerekeinek varázslatossá, meseszerűvé tenni a Karácsonyt (vallásosságtól függetlenül), ezek meg belesz.rnak a közepébe.
Nézőpont kérdése. Számomra egyszerűen csak van reklám, de mivel nulla hatása van rám és csak az elkerülhetetlen formáit észlelem, ezért se nem etikus se nem etikátlan ... bármit is üzennek vele ... megy a szemetesbe olvasatlanul.
Ez a téma egyébként eléggé lerágott csont, az általad képviselt alapvetően neokommunista álláspont több ponton is támadható, ugyanakkor egészen biztos, hogy a válaszok számodra nem lesznek elfogadhatóak. De azért a lényeg: a piacgazdaság egyik eleme a reklám, egészen pontosan a szabad piac reklámok nélkül nehezen képzelhető el. A reklám alavető célja a tájékoztatás, a sokszínűség megmutatása, és persze ahogy írod, a hasznon növelése. De mindez a rendszer velejárója, tehát valójában szükséges.
És akkor természetesen el lehet azon gondolkodni, kell-e nekünk piacgazdaság. De az a szomorú hírem, hogy nem piacgazdasági formában is van reklám, legfeljebb nem fogyasztási javakat, hanem eszmét reklámoznak. Nem véletlen, hogy anno az MSZMP-nek is volt agitációs propaganda osztálya - ez volt a párt marketing fellegvára :)
Végülis a reklám az életünk része, kis mértékben kultúra, kis mértékben tájékoztatás, kis mértékben vállalkozás. És ennek megfelelően lehetnek etikus megoldások és nem etikus megoldás.
De mint az etika általában, ez is kultúra függő. Más dolgok etikusak nálunk, mások pl. az USA-ban vagy a világ más részén. És itt nem a törvényi szabályozásra gondolok, hanem a kultúrák sokszínűségéből fakadó lokális különbségekre.
Lehet-e etikus a reklám ? Véleményem szerint egyetlen kereskedelmi reklám sem etikus mert az altruizmus minden komponensét nélkülözi, hiszen egyetlen érdemi funkcióját is - nevesen a leendő veők informálását - is csak anyagi ellenszolgáltatás ellenében teljesíti. Más outputja pedig mint mint a kereskedelmi haszon növelése nincs. Társadalmilag az egyik leghaszontalanabb és morálisan dekadens hatású intézmény. Tehát a szó - reklámetika - contradictio in adjecto : önmagának ellentmondó kifejezés mert az etika és a reklám nem összefésülhető fogalmak.