Kerékpárút az Andrássyn, a Bajcsyn, a Körutakon: Miért?
A városnak van egy utakból szőtt szövete, amelynek minden közlekedési módot ki kellene szolgálnia az áruszállítástól a közösségi és egyéni közlekedésen át a gyalogutakig. Ebben a szövetben szét lehetne választani az autós és a kerékpáros-gyalogos utakat. Gyalogo sés kerékpáros tengelyeket lehetne építeni kisebb utakból, ahonnan a gépkocsikat kitiltanák. Vajon miért nem ez történik? Budapest sugárút- és körútrendszerében miért a fő autós útvonalakra kell ráterelni a kerékpáros forgalmat, miért nem kap saját, összefüggő, az autórorgalomtól elkülönített útvonalrendszert a gyalogos és a kerékpáros forgalom?
Igen, kb. ennyi hozzászólnivalóm van a Polidilihez, és ez szándékos. (Csak be volt linkelve máshova a téma, és ezért néztem meg, mi ez. Kerékpárutakról máshol szoktam érdemben beszélgetni.) Nem boldogság kérdése, ennél kevésbé kisstílűen is lehet fogadni, ha rámutatnak a hibára a hozzászólásodban. Ha már lexikon vagy...
"egy matektanártól, hogy tudjon kétismeretlenes egyenleteket megoldani" Na, azt várhatod. Jobb lenne, ha mindenkivel szemben reális elvárásokat támasztanál. Vagy olyan hasonlatokat írnál, amihez legalább hasonlatszinten értesz.
Ahogy elvárom egy töritanártól, hogy ismerje az évszámokat eseményeket, egy matektanártól, hogy tudjon kétismeretlenes egyenleteket megoldani, ugyanúgy elvárom egy gépjármű oktatótól, hogy a tanítványait a biztonságos közlekedésre oktassa, ne pedig arra, hogy öljön biciklistát.
Papírja volt róla hogy oktató. A gyalogosokat puhatestűeknek nevezte. :) Ez egy ilyen ember volt, nem vagyunk egyformák. Mit gondolsz, milyenek az oktatók, mint a közlekedés biztonsági filmeken?
"Mit mondtál volna egy kamionsofőrre, aki ha tanulóként lassan indulsz a pirosnál rádmászik 2 centire és dudál?"
Volt hasonló helyzet, vészvillogó be, sajnos nem megy, de csak addig amíg ki nem szállt. :)
"Vajon akkor is viccesnek találnád, ha az a "majom" elédesik és meghal? Mégpedig a te hibádból"
Akkor valóban annak tűnt, de mondtam hogy ma már nem csinálnám meg.
Szerinted ez vicces? Szerintem az ilyen sokminden, de nem oktató. Inkább talán fel kellett volna hívni a tanuló figyelmét a távolságtartásra, és arra hogy induláskor a bicajos instabil lehet.
Mit mondtál volna egy kamionsofőrre, aki ha tanulóként lassan indulsz a pirosnál rádmászik 2 centire és dudál?
Vajon akkor is viccesnek találnád, ha az a "majom" elédesik és meghal? Mégpedig a te hibádból.
Erről eszembe jutott a tanuló vezető oktatóm. :) Amikor meglátott előttünk egy kerékpárost, mindig felkiáltott,"tapossa laposra!". Egyszer rányomtam a dallamkürtöt az egyikre, a szerencsétlen majdnem felnyalta a budafoki utat. Ma már ilyeneket nem csinálok.
Nagyon szépen összefoglaltad, ehhez nem is tudok semmit hozzátenni. Sajnos kissé utópisztikusnak tűnik amit leírtál, de reméljük egyszer majd megvalósítható lesz.
Köszönöm, hogy ennyi hozzászólással tiszteltétek meg a topicomat. Elfogyott az erre fordítható időm, nem tudom tovább követni, ezért búcsúzóul összefoglalom a saját véleményemet, javaslataimat. Örülnék, ha nem csak ellenzőkre, hanem reális támogatókra is lelne.
Budapest ma egy mocskos, barátságtalan város. Rossz az utcáin tartózkodni gyalog, kerékpárral és gépjárművel egyaránt. Levegője rossz, utcái elhanyagoltak. A motor nélkül kerekeken gördülők: görkorisok, babakocsik, kerekesszékek, rollerek, kerékpárok rázós, veszélyes, akadályokkal teli útvonalakkal szembesülnek. Tömegközlekedése bár kiterjedt a történelmi hagyaték miatt, színvonala és vonzereje dugóhúzóban zuhan: nincsenek horrekt jegyárusító helyek, tisztességes jegyellenőrzés és értelmes tarifarendszer, a járművek és a megállók mocskosak, lepusztultak.
Budapest terjeszkedik, és szorítja ki az egykori iparágakat, a külső kerületek is lakó- és irodanegyedekké alakulnak, ugyanakkor a hagyományos Budapest-központú úthálózat még nem változott meg lényegesen. A háborús diktátumok miatt megcsonkított vasútrendszert tovább pusztítottuk, Budapest alatt már nem is lehet vasúton keresztezni a Dunát egészen a déli részekig, a kelet-nyugati forgalmat Budapesten kívül csak két, gyakorlatilag használhatatlan híddal bővítették, hiszen azok csatlakozó úthálózata egyelőre nem vezet sehonnan sehova.
Ebben a helyzetben Budapest fuldoklik, egészségtelen a levegője, és nagyon rossz érzés az utcákon tartózkodni. Mint a beszorított egerek, egymásnak esnek a lakók különböző csoportjai, a város vezetői pedig a nyomás fokozásában látják a megoldást.
Az ipar kiszorításával legnagyobb szennyezővé a motorizált közlekedés lépett elő (bár a humán és állati eredetű hulladék szerepe sem elhanyagolható).
Kevesen vitatják, hogy a közlekedés környezetszennyező hatását csökkenteni kell, de ennek módjában nincs egyetértés. A jelenleg vezető tanácsadói pozícióban lévő tudományos és civil szervezetek az alternatíva nélküli korlátozás, forgalomnehezítés hívei. Abból indulnak ki, hogy az emberek szórakozásból ülnek gépjárműbe, és ha kellően elviselhetetlenné teszik számukra az utazást, egyszercsak leszoknak róla. Ezzel szemben én azt állítom, hogy a közlekedés minden módjának megvan az indokoltsága, és az akadályozás helyett az orientált segítésre kell törekedni. Legfontosabb állításom az, hogy a szándékos forgalomnehezítés gyilkos mérgekkel telíti meg a várost, rossz mindenkinek.
Az a javaslatom, hogy a város forgalmát áramlástani megfontolások alapján szervezzék át. Az átmenő forgalom semmi esetre se toluljon be a mellékutcákba, hanem akadálymentesített utakon mielőbb, felesleges lassítások és gyorsítások nélkül hagyja el azt a területet, amin csak áthalad. A parkolóhelyek koncentrálásával (utcai parkolás megszüntetésével úgy, hogy helyette tömbönként parkolóházakat, földalatti parkolókat létesítünk normatívák alapján) szebadítsuk fel az utcahálózat jelentős részét a robbanómotoroktól mentes közlekedésnek.
Az utcák bizonyos, évről évre növekvő hányadát alakítsuk gépkocsimentes, a várost átszövő, összefüggő övezetekké, lehetővé téve, hogy a város pontjai között autómentes útvonalakon is el lehessen jutni. Ugyanakkor a tömbökbe bevezető zsákutcákkal biztosítsuk a lakosság és a cégek ellátását, a tűzoltást, áruszállítást, betegszállítást és a parkolóházakban parkolást.
Teremtsünk olyan biztonságos kerékpáros infrastruktúrát a motormentes övezetekben, ahol nem szükséges külön védőfelszerelés viselése a biztonságos kerékpározáshoz.
Sőt, a gyalogosoknak is kelljen fizetni, minnél nehezebb annál többet. de ha a kerék a meghatározó akkor a babakocsi után is kell fizetni, nem beszélve a kétévesek kismotorjáról.
Ember, legalább számolni tanuljál meg, mert akkor öt éves koromban már lett volna jogosítványom. Egyébként biztonsági őr vagyok és sokszor járok vidékre, néha egészen lehetetlen időpontokban. De ha nem így volna is autóval járnék, mert megtehetem és nem vagyok hülye a hidegben, esőben, vagy a döglesztő melegben kerékpárral szenvednjek.
Nézi a fene. Egyszerűen veszélyesnek tartom amit az utakon alakítanak, a járdán pedig félek tőlük mert olyan agresszívak, nem mindegyik, de a többség az. Több mint húsz éve vezetek és úgy tapasztaltam hogy az utóbbi években lett a helyzet olyan amilyen.