Tippek és tanácsok a Jáva, Szumátra, Kalimantan (indonéz Borneó), Sulawesi (Celebesz), Nusa Tenggara (Kis Szunda-szk), Maluku és Pápua (indonéz Új-Guinea) iránt érdeklődők számára. Mivel a csak Balira utazóknak már van egy régóta pezsgő téma, arról inkább oda érdemes írni!
Csak gyozodjetek meg rola, hogy keresteny mentawai etnikumu vezetot fogadtok fel, nem a Muarasiberutban tobbsegben levo muszlim minangok egyiket. Ott a mentawaiiak a telepules peremen elnek.
Mit kell vinni?
Penzt, penzt es penzt!
Elsosorban ezt akarjak.
Az ajandekok csak extrak. Cigi, cukorka, ilyesmi. Ezt a vezetovel megtargyalva ott is megvehetitek
Padang (Sumatra) - Kuala Lumpur - Padang (Malajzia)
Elég sokat böngésztünk az interneten, próbáltunk írni korábbi utazóknak, de nem igazán kaptunk megfelelő infókat arról, hogy hogyan lehet bejutni a siberuti klánokhoz. Tudsz erről valamit? Elég ha a szigeten keresünk valakit, aki bevisz minket? Tudsz javasolni valamit, hogy mit vigyünk be ajándékként, illetve cserébe a szállásért, élelemért?
Köszi, akkor maradunk ennél a tervnél, aztán meglátjuk, hogy mi jön össze belőle. Ha helyben találunk normális áron autót, akkor Dienget is megoldjuk úgy, majd helyben meglátjuk. Illetve sok múlik majd azon, hogy mennyi pénzt fogunk egy nap átlagban költeni, ha sikerül alulteljesíteni a tervet olcsóbb szállásokkal, akkor beleférhet majd 1-2 extra költség. (Szeretnék kb. 50-60 dollárból kijönni egy nap kettőnkre számolva, repjegyek nélkül.)
Java abszolut bejarhato tomegkozlekedve, kiveve az eldugottabb reszeket.
Es persze ugy lassubb, azert kene a berles 2 napra.
Illetve Dienget is inkabb csak szervezett kirandulassal jarhatjartok meg egy nap alatt.
Jakartaba termeszetesen a legolcsobbak a jegyek Szumatrarol. Egyreszt a legnyugatibb nagyvaros Javan, masreszt ugye oda megy a legtobb jarat fivaros leven.
Bocs, ezt jól benéztem, de esküszöm, hogy egy olyan napra sikerült rákeresnem, amikorra nem dobott ki közvetlen járatot, most meg persze minden napra talál. Hihetetlen, de nem sokkal kerül többe repülni, mint buszozni, úgyhogy nem kérdés, hogy visszamegyünk Medanba és repülünk.
Ami Jakartát illeti, természetesen nem vagyok ellene (például kaja szempontból még érdekel is), sőt, a jegy is olcsóbbnak tűnik Padangból, mint Yogyakartába, bár e tekintetben már nem merek kijelenteni semmit. :)
Jáva akkor a felvázolt módon tömegközlekedve teljesíthető? A két nap járműbérlés bele fog férni a keretbe, de az út többi részét jó lenne tömegközlekedve megtenni.
Nekem az elso tetszoleges napra (jovo hetfo) Lion es Stiwijaya jaratot is talat a kereso 377 es 443ezres aron.
Ketambeben kezdeni csak akkor lenne erdemes ha Medanbol Kutacaneba repulnetek.
Atlag turistanak ajanlanam is a Padangbol Yogyaba repulest, de neked utazo bloggerkent szerintem illene a fovarost is megnezned. A Jkt-Yogya vonatut pedig eleg szep is.
Észak-Szumátrával kapcsolatosan a meglátogatott helyek sorrendje így logikus egyébként? Olvasgattam egy kicsit és lehet, hogy egyszerűbb lenne a Medan - Kutacane (majd onnan Ketambe) távot egybe lenyomni, majd onnan vissza Berastagi, majd pedig Toba.
Parapat tűnik a Samosir szigetre utazás legforgalmasabb kiindulópontjának és mivel ez a keleti oldalán van a tónak, talán egyszerűbb és gyorsabb Berastagiból érkezni.
Vagy a sorrendnek nincs jeletősége?
Továbbá néztem, hogy a Toba - Bukittinggi út is elég húzós (valahol 20 órára írták), gyorsabb lenne visszamenni Medanba és onnan repülni, viszont Medan - Padang közvetlen opció repülésre nincs, csak Batamon keresztül (kb. 1 millió a jegy, úgyhogy ez kimarad), ha jól emlékszem, írtad is korábban, hogy drágább, mint a Padang - Jakarta. Érdemes lehet mondjuk Padang Sidempuanban éjszakázni egyet, megtörve a hosszú utazást?
Ez esetben benne lennék, hogy Padangból repüljünk egyből Yogyakartába, spórolva két napot, egyet Szumátrához, egyet pedig Jávához csapva. Vagy lenyomható a Toba - Bukittinggi egyben? Mondjuk éjszakai busszal, ha ven egyáltalán? Erre vonatkozó infót még nem igen találtam, a legtöbb leírásban reggeli indulásról írnak, nem estiről.
Sok hozzafuznivalo ninvs, ez tenyleg egy szinte minimalis terv mindket szigeten csak a legfobb latnivalokkal.
Annyit megjegyzek, hogy Berastagi-Ketambe, Ketambe-Toba es Jakarta-Yogya mind 1-1 teljes napos utazas.
En a 2 autoberlos napot a Borobudur-Prambanan (ez motor is lehet) es a Bromo napokra ajanlanam, hogy ezekwn a napokon kisebb latnivaloknal is megallhassatok.
En Balurant tennem meg bele valahogy. Pl Ijen elott. Ijenre nem kell teljes nsp, hajnali kirandulas Balirol es meg aznap lehet menni tovabb Baira.
Volt egy kis időm átgondolni a lehetőségeimet és valami ilyesmire jutottam:
Augusztus 6: Este érkezés Medanba, ott éjszakázás.
Augusztus 7: Tovább Berastagiba.
Augusztus 7-8: Berastagi
Augusztus 9-11: Ketambe
Augusztus 12-14: Toba-tó
Augusztus 15: Utazás Bukittinggibe
Augusztus 16-18: Bukittinggi
Augusztus 19: Padangból (lehetőleg reggel) repülés Jakartába
Augusztus 20: Bogor
Augusztus 21: Yogyakarta
Augusztus 22: Dieng
Augusztus 23: Borobodur és Prambanan
Augusztus 24: Yogyakarta (pihenés, városnézés)
Augusztus 25-26: Solo
Augusztus 27: Surabaya
Augusztus 28-29: Malang
Augusztus 30: Bromo
Augusztus 31: Banyuwangi
Szeptember 1: Ijen
Szeptember 2: Tovább Balira
Tengerpartozás most nem lesz, nem prioritás, van látnivaló bőven mind Szumátrán, mind Jáván.
Ha esetleg néhol rohanás a terv, akkor benne vagyok abban, hogy Padangból repüljünk Yogyakartába, spórolva 2 teljes napot. Már csak az miatt is, mert szeretnék majd minél olcsóbban kijönni, és itt most elsősorban az utazásra gondolok, a költségvetésbe nem nagyon fog beleférni az autóbérlés. (max. 1-2 alkalom, ha tényleg szükséges) Szóval inkább kihagyok 1-2 helyet és lelassítunk, ha szükséges.
wanbo blogjan megjelent egy rovid videos bejegyzes a kozep-malukui Buru szigeterol, ahol tenyleg nagyon kevesen fordulnak meg, pedig Ambonbol eleg egyszeruen elerheto, es a szigeten eleg jo szallas es kaja is van.
Ez jo pelda arra, hogy akar a kenyelemrol valo lemondas es hosszas utazas nelkul is talalhatunk meg gyonyoru, a turizmus altal erintetlen szigeteket es strandokat, legalabb is Indoneziaban!
Lombok mellett szol az is, hogy ha megsem csak strandolni mennenek oda, akkor azert azon a szigeten lehet kirandulnis nezelodni is. Erre Kuta jo bazis, kozel leven Lombok hagyomanyos sasak kulturajanak kozpontjahoz.
Nyugat-Lombok latnivaloi inkabb balinez jelleguek, hindu templomok es palotak, azokat addigra ugyis latta mar az ember Balin.
Szvsz Gili és Lombok egyszerre felesleges, főleg h gondolom mindkettőn strandolni szeretnétek. Én csak Lombokra mennek, a Giliken úgysem lehet rendesen fürdeni a szigeteket körülvevő korallzatonyok miatt.
Korabban a forumon tobbszor emlegetett Ajib asszem kb 1,1 milliot kert a 2 napert.
Most az uj kocsijaval talan tobb. Ha erdekel, megkerdezhetem.
Esetleg probalhattok alkudozni a repteren is erkezes utan.
Csak arra ugyeljetek, hogy az arban minden benne legyen: benzin, a sofor szallasa es kajaja is.
Cemoro Lawangbol a hajnali dzsippes kirandulasok 450-be kerulnek egy kocsiert, plusz a szemelyenkent fizetendo parkbelepo.
Sporolosok meguszhatjak mindkettot dzsip neluk gyalogturazva, de gondolom ti nem ezek vagytok.
Szerintem Balin pihenni is jobb Ubud mint a zsufolt deli strandok. Nincs olyan tomeg, nincs akkora hoseg, es nyugisabb a hangulat. En hagynam a strandolast Lombokra. Egy napot adj Javahoz, a masikat meg Gilihez.
De igen, ezen még nagyon gondolkodom, hogy még egy napot szánunk Jávára (és akkor Solo lenne az a nap) és pont a Balin töltött tengerpartos napokból vennék el egyet. Igazából ezt a 2 napot csak egy kis pihenés miatt iktattam be.
Surabayaból kb. mennyi a reális ár taxira a Bromohoz? Illetve a a Bromo vulkán túrát elég ott a helyszínen befizetni? Erre kb. mennyivel kell számolni?
Asszem van megorzo a surabayai repteren de en sosem hasznaltam.
Ha taxival mentek Bromohoz akkor egyszerubb vinni mindent.
OFF: Ha furdesre alkalmas strandot kerestek Del-Balin, akkor azok inkabb a masik oldalon jobbak, Sanurban es kulonosen Nusa Duaban. De szerintem ha mentek Lombokra akkor tok felesleges itt strandolni.
Összeraktam nagyjából az első tervet, és szeretnék véleményt kérni, hogy ez mennyire reális. Tudom, hogy Jáván kimarad pár eddig javasolt látványosság, de talán így férnénk bele legjobban az időbe.
1. nap Kuala Lumpur -> Yogyakarta - aznap városnézés
2. nap Borobodur, Prambanan
3. nap Yogyakarta -> Surabaya -> Cemoro Lawang - ha belefér, akkor még a Madakaripura vízesés
4. nap Bromo napfelkelte -> Surabaya -> Bali -> Seminyak vagy valami más közeli tengerparti helyszín (itt szívesen várok még más javaslatot is)
5. nap Seminyak - TBC, pihenés
6. nap Seminyak - TBC, Uluwatu
7. nap Seminyak -> Ubud
8. nap Ubud - csillagtúra
9. nap Ubud - csillagtúra
10. nap Ubud - csillagtúra
11. nap Ubud - csillagtúra
12. nap Ubud -> Serangan Harbour -> Gili
13. nap Gili
14. nap Gili -> Lombok
15. nap Lombok
16. nap Lombok
17. nap Lombok -> Kuala Lumpur
Valamint azt tudjátok esetleg, hogy Surabayaban ott lehet hagyni megőrzőben a nagy csomagokat, hogy Bromohoz csak a szükséges dolgokat vigyük magunkkal?
Azt gondoltuk, hogy Bukittinggi környékén csak annyit lennénk, amíg valami természetközeli helyen megszállunk, ezzel megszakítjuk a hosszú utat és élvezzük a látványt. Nem látjuk, miből tudnánk lecsípni, egy esőnapot pedig mindenképpen benne akarunk hagyni a tervben. Több helyszínt nem szeretnénk bevenni, de persze menet közben még változhat a helyzet.
Egy kérdés. Most nem bíznánk magunkat a bankkártyára, mert azzal nagyon sokat szívtunk Jáván. Mire figyeljünk, ha dollárt viszünk? (Évjárat-intervallum, állapot, már a reptéren váltsuk az egészet rúpiára?...)