Tippek és tanácsok a Jáva, Szumátra, Kalimantan (indonéz Borneó), Sulawesi (Celebesz), Nusa Tenggara (Kis Szunda-szk), Maluku és Pápua (indonéz Új-Guinea) iránt érdeklődők számára. Mivel a csak Balira utazóknak már van egy régóta pezsgő téma, arról inkább oda érdemes írni!
Szóval visszaértünk a rövid malukui nyaralásról, amiről akkor be is számolnék, próbálom lehetőségszerint informatívra és rövidre fogni (tartok tőle h nem fog sikerülni)... :)
Először is, zseniálisan jó volt, korábban utazgattam elég sokat nyugat afrikában, de ázsiában még egyáltalán nem jártam eddig, viszont indonézia abszolút szerelem első látásra.
Másodszor, szűk két hét tényleg borzasztóan kevés. Ha még mondjuk plusz 3-4 napunk lett volna, már jobb a helyzet picit, de igazából ha valaki ezt a részt akarja megnézni (ambon környéke, banda, kei) akkor legkevesebb teljes 3 hétre érdemes menni.
És akkor a rövid beszámoló. Reggel érkeztünk meg Jakartába, onnan Damri busszal irány Bogor, a kert szép, érdmes megnézni, mondjuk vasárnap elég nagy tömeg volt. A cafe da duanen nevű tök jó helyen ittünk valamit, aztán aludtunk 1-2 órát a parkban, majd késő délután vissza a reptérre. A lion air-es csaj aki eladta a jegyet ambonba rossz termiált és checkin pultot mondott de végül persze megtaláltuk a gépet, másnap reggelre ott is voltunk a Pattimura reptéren.
Az ora beach resort ígért repréri transzfert, amiről mondjuk megfeledkeztek, de nem volt gáz, simán (mondjuk a reptéri információn dolgozó Michaelként bemutatkozó srác segítségével) eljutottunk a baguala bay resortba, onnan meg irány a teluk sawai seram északi részén. Az út az szép hosszú volt, tulehuból 2 óra hajóval, aztán autóval keresztül seramon. Az utak épp irtózatos állapotban voltak, szóval jó 3-4 órát zötykölődtünk keresztül a dzsungelen... :) Mondjuk ha épp nem két napja utazunk már, igazából élveztük is volna. A szállással kapcsolatban kicsit felemás az összbenyomásunk. Maga az öböl az egyik legszebb hely amit életemben láttam, konrétan a szállás (bungalowk cölöpökön a korralok felett) tökéletes, tiszta, remekül néz ki, kényelmes, és csodás a kiltás. A kaja tök jó volt (hal, csirke, zöldséges szósz, rizs), a strand tényleg klassz, és snorkellezni is elég jó. Viszont. A legnagyobb gáz az egésszel hogy kurva drága, még európai viszonylatban is az. Illetve amikor voltunk, nem volt semmi hideg ital (se sör, se üdítő), csak szobahőkérsékletű víz, ami önmagában nem gáz nyilván, de ennyi pénzért azért na... Meg ugyanez vonatkozik az angolul beszélő személyzet teljes hiányára. Mondjuk 20-30 euró per éjszakáért ez mind nem zavart volna, de közel 100ért... Szóval a konklúzió, ha valakinek tényleg belefér a budgetbe, akkor érdemes, de különben keressen a környéken más lehetőséget. (Amúgy arra is gondolotam, hogyha legközelebb mennénk, előtte írnék a fickónak egy saját árajánlatot, hátha, mert nem tűnik úgy, hogy folyton tele lennének...)
Pár nap után visszamentünk ambonba, próbáltunk eljutni a banda szigetekre. (Közben volt egy éjszaka a baguala bay resortban, ami nem rossz, ha pl valaki seramra, vagy a lease szigetekre akar eljutni egy reggeli hajóval, előtte egy napot tök jól el lehet ott lenni, de azért tényleg lepattant egy kicsit.)
Nos sajnos a banda szigetek nem jött össze. A repülő nem járt, pelnivel pedig oda tudtunk volna menni, de eljönni onnan trükkösebb lett volna. Kb választanunk kellett hogy keit vagy bandát hagyjuk ki ezen az úton, és úgy döntöttünk hogy inkább keihez ragaszkodunk. És így utólag nem is bántuk meg, Bandát megnézzük legközelebb. :)
Keire viszonlag egyszerű volt eljutni, a Lion Air napi 2 (vagy 3) alkalommal repül, kb oké (bár nekünk mindig késett a gép 1-2 órát, az ambon-jakarta járaton is). Ott a Coaster cottagesben szálltunk meg, és maradtunk is 7 éjszakát. Elképesztően király volt. A strand csodálatos, a környék gyönyörű, mindenki tök jó fej, a főnök kiválóan beszél angolul, a kaja remek (bár egy idő után kissé unalmas), mindig van hideg sör, lehet egy csomó mindent csinálni (erre még visszatérek), maga a szállás pedig hibátlan, ráadásul szerintem elég olcsó is.
Egyik nap két másik turistával közösen béreltünk egy motorcsónakot egy kisebb szigetre északon, ott egész jól lehetett sznorkellingelni, meg szép nagy kagylóhéjakat szedni a parton. Másik alkalommal elkértük a hely kenuját és feleveztünk a közeli lagúnához (azért elfáradtunk), de klassz volt. A lényeg viszont egy rövid, könnyű gyalogtúra volt észak felé a savannah cottages-ig. Hát nem volt se rövid se könnyű, részint mert picit eltévedtünk, elég sokat kellett a tengerben sziklák mellett menni, át kellet úszni a lagúna bejáratán, és az erdő is elég sűrű, az ösvényeket meg nem olyan egyszerű megtalálni... Izgalmas volt, na. :) Meg legalább kiderült hogy a savannah is tök jó hely, hangulatos, kellemes, vendégszertő, de nem érdemes ott lakni, a strand tényleg nem jó. Viszont egyszerkétszer átugrani sörözni szerintem jó ötlet. Akartunk még kirándulgatni a szigeteken erre-arra, de annyira jól elvoltunk coaster környékén, hogy a kei-szigeteken is lesz még mit megnéznünk legközelebb. :)
Wow, hát tényleg nem sikerült rövidre fognom, de hátha hasznos lesz egyszer valakinek. Mindenestre köszönöm az információkat, és malukut tényleg én is csak ajánlani tudom mindenkinek.
ps: Ami még vicces volt hogy mindenki, akivel összefutottunk az east-indonesia.info/ ról tájékozódott, ezért kb. menő volt magyarnak lenni. :)
Igazan olcson csak Waigeo erheto el illetve olcso szallas is csak ott van.
Ha alaposabban szet akarsz nezni ezeken a szigeteken, sajna mindenkepp csak a hajoberles vagy egy szervezett ut az opciok, es egyik sem olcso mulatsag.
Raja Ampatrol "kiutazni" sehova nem olcso, hosszabits vizumot Sorongban.
Javan nincsenek orangutanok, tehat ha Borneon nem lattad oket, akkor irany Szumatra. Amugy a javai nemzeti parkok sok tekintetben jobbak a szumatraiaknal.
A Lp phrasebook rendelheto az Amazonon illetve a LP honlapjan is, de ottho tobbnyire kaphato a kalvin-teri terkep es utikonyvboltban, illetve neha a vaci utcai nagy idegen nyelvu konyvesboltban is.
Sziasztok! Áprilisban tervezek egyedül, hátizsákkal nekivágni Indonéziának négy-hat hónapra. Az időtartam egyelőre még képlékeny. Most kezdtem a tervezgetést és már rengeteg kérdés felmerült bennem, amire remélem, hogy az itt jelenlevő tapasztaltabb utazóktól kaphatok néhány hasznos tippet, tanácsot.
Először is a vízum:
Úgy tudom az indonéz vízumot max két hónapra adják. Lehetne esetleg négyre is kapni? Az egy hónapos vízumot a reptéren meg lehet venni, de ugyanez a helyzet a két hónapossal is vagy azt előre kell intézni? Ha hotel foglalást kérnek, gondolom be kell fizetnem egy szobára interneten keresztül... Ez nem szokásom, remélem meg lehet máshogy is oldani....
Az útiterv:
Kuala Lumpur-ból repülnék Kalimantan-ra. Itt tervezek egy 1-2 hetes dzsungel túrát. Úgy olvastam, hogy rohamléptekkel írtják az erdőt :( , remélem érdemes még ide utazni, ha szeretnék egy kicsit elveszni a sűrűjében. Jó lenne meglátogatni egy orángután rezervátumot is és egy hagyományos Dayak 'long house'-t (nem tudom, mi a magyar neve). Tudnátok javasolni, hogy hol találhatok ilyeneket? Innen a Maluku szigetek érintésével utaznék Raja Ampat-hoz. Tudom, hogy rengeteg gyönyörű sziget található ezen a részen, mégis mit javasoltok, melyiket lenne érdemes meglátogatnom, melyik az, amit Ti kihagyhatatlannak gondoltok? Jó lenne egy olyan hely, ahol a homok fehér, esetleg van némi hegy is erdőkkel (bár ez nem kötelező) és az olcsó szállás is jól jönne. Az sem baj, ha nem annyira elhagyatott, egyedül, lányként jól jön néha egy-egy 'nyugati' arc. Ambon, Banda Szigetek, Kei? Hogyan lehetne oda eljutni Borneoról legkönnyebben? Repüljek Sorong-ra vagy Ambon-ba és onnan hajó? Nézegettem a belföldi fapados járatokat, nem találtam még árakat. Lehetséges, hogy ennyire előre még nem elérhetőek?
Malukuról pedig Raja Ampat a cél. Gyönyörűek ezek a szigetek! Hogyan tudnám bejárni azokat, csak szervezett úttal vagy van eseteleg 'helyi járat is', amire felszállhatok?
Ha igaz a két hónapos vízum sztori, akkor az valamikor itt fog lejárni. Úgy tudom, hogy ekkor el kell hagynom az országot, de akár másnap visszamehetek és igényelhetek újat. Ez így van?
Raja Ampatból hova célszerű kiutazni? Kuala Lumpur, a Fülöp Szigetek, Darwin esetleg más országot javasoltok?
Itt egy fekete folt következik, de visszatérés után szeretnék újra hegyvidékes-erdős-dzsungeles-folyós vidékre utazni. Szumátra és Jáva közül, ha a természet és orángután rezervátum érdekel, melyiket válasszam? Persze a legjobb lenne szabadon találkozni ezekkel az édes állatokkal, nem tudom, hogy ez lehetséges e még vagy már teljesen a rezervátumokba szorultak vissza...
Valamiért Szumátra felé húz a szívem, de hallgatok a tapasztaltabbakra.
Ezután szeretnék legalább három hetet szörf tanulásra szánni. Kuta beach-től kicsit ráz a hideg, esetleg tudtok kevésbé zsúfolt partot-szigetet javasolni?
Elsőnek ennyi, nyilván alakulnak majd a tervek és lehetőségek. Előre is köszönöm a tanácsokat és javaslatokat!
Ja és még egy: Kerestem a könyvesboltokban a LP Indonesian Phrasebook könyvet, nem találtam sehol. Mit javasoltok, rendeljem Amazon-on?
Po Apo konyveit tole magatol is be lehet meg szerezni - kontakt email cime itt kicsivel lejjebb, a 812 szamu hozzaszolasanal a profiljara klikkelve megtalalhato. Megjegyzem, hogy korabbi Malajzia-Borneo konyve csak Borneo malajziai oldalat erinti, bar most irodo kovetkezo konyveben tudtommal indonez Borneo is lesz! ;-)
Aki esetleg Borneóra készül és infókat gyűjt, mint mi is cav004-el, biztos szembesül a problémával, hogy Pó Apó (Joó András) ezen témájú könyve full hiánycikk.
A jó hír az, hogy most lehet kapni néhány példányt (2-3 db) az egyik könyvesboltban. Nem tudom, leírhatom e itt, hogy hol, de akit érdekel, keressen meg emailben.
Megizzadtak vele, mire beszerezték, az én példányomat ma vettem át. :)
Es akkor meg a teljesseg vegett az Anambas-szigetek.
Bo haromszaz, gyonyoruen erdos, hegyes strandos szigetbol allvan talan ez a szigetcsoport a legigeretesebb errefele, es eredetileg ettol vartam a legtobbet. Mivel azonban az ut vegere hagytam, eddigre mar beleuntam a stradokba, igy vegul csak a 2 fo szigeten neztem korul.
Turizmus itt zero, az arak azonban eleg magasak.
Ha valaki veletlenul erre vetodne, ajonlom, hogy a fovaros Tarempa helyett inkabb a Jemaja szigeten levo Letungot tegye meg bazisul. Ott a Jemaja Inn tulaja segitokesz es asszem angolul is tud valamennyire - evekig a malajziai Tioman-szigeten dolgozott.
Natunarol sikerult meg atruccannom A Malaj-felsziget es Borneo koze beekelt szigetek legeszakabbi tagjara, Pulau Lautra is, ami mar Vietnammal hataros. Ez egy csak harom halaszfalu lakta kis sziget, nem sok latnivaloval es egyetlen tobbnyire ures egyszeru kis szalloval.
Kovetkezo megallom, egy nagy ugrassal, a Malajzia nyugati es keleti reszei koze beekelt Natuna-szigetcsoport volt.
Ezek eldugottsaguknak koszonhetoen joval gyerebben lakottak, es kevesbe kiepitettek (itt tengerparti udulo egy sincs mar) mint Bangka es Belitung.
A fosziget strandjain a homok hol feheres, hol inkabb sarga volt, de itt is impozans granitsziklakkal egeszult ki, es a taj sokkal szebb, "romlatlanabb" volt mint a ket elozo szigeten:
Itt kozvetlenul a "fovaros", Ranai mogotti hegyen is talahato egy gyonyoru vedett erdo, vizesessel:
Es a varos maga is roppant csendes, hangulatos, egzotikus halpiaccal:
Igazi feherhomokos strandokert meg at lehet ugrani a szomszedos kisebb szigetekre:
Kovetkezo megallom a szomszedos Bangka szigete volt, ahova naponta jar gyorshajo Belitungrol.
Ez nagyobb sziget tobb latnivaloval, bar strandjai talan valamivel elmaradtak Belitung mogott - ezt eleg nehez volt megitelni, mert most telibe kaptak a keleti szeleket, igy hullamosan elegge mas kepet mutattak. Viszont gyakran zoldebb, erdos taj allt mogottuk:
Itt egy nepszerubb tengerparti udulo van Parai strandon:
A strandokon tul a szigeten tobb regi, gyarmati kori epulet, koztuk egy romos erod all, es rengeteg szines kinai templom. Mint Belitungon is, itt a kinaiakat sokkal baratsagosabbnak talatam, mint Indonezia legtobb reszen.
Illetve a helyi piacok is erdekesek tudtak lenni:
Tovabbi latnivalokent volt itt par nagyon furcsa formaju, oriasi granitszikla is:
Illetve a nyugat-bangkai Muntok varosa mellet vegre talatam egy konnyen megkozelitheto, de megis szepen megorzott kis esoerdo rezervatumot is, majmokkal, hullokkel - illetve a hegyteton egy kis szallo-muzeum kombinacioval:
Nos, akkor udv mindenkinek immar az Anambas-szigetekrol!
Ennek a korutnak a java mar mogottem ime egy kis kepes osszefoglalo.
Ezt az utat Belitung szigeten kezdtem.
Errol dome anno mar sokat irt illetve sok kepet is feltett rola, tehat en nem reszleteznem nagyon.
A most meglatogatott szigetek kozul itt voltak a legszebbek maguk a strandok, bar maga a sziget belseje szornyu kepet nyujt, banyaszat altal teljesen szetturva. A feherhomokos partok tenyleg Kei-jel versenykepesek, noha a homok talan nem annyira lisztfinomsagu mint ott, es en tobbnyire hianyoltam mogule a tobb palmafat is, az ezekre a szigetekre jellemzo granitsziklak sokat lenditenek az osszkepen. A legszebb strandok illetve korall nem magan Belitungon, hanem a tole ENY-ra levo kis szigeteken voltak. Mondjuk a korall es kulonosen halgazdagsag tekinteteben azert ez eleg messze elmarad Kelet-Indonezia jobb helyei mogott. Hetvegen jomodu jakartai kinai turistak tomege ozonlik ide, de akkor legalabb konnyu veluk egyutt berelni hajot a szigetekre! ;-) Szallas a varosi szallokon es a dome altal emlitett 3 tengerparti udulon kivul meg szamos kitablazott "homestay" formajaban is talalhato, kulonosen Tanjung Kelayan faluban. Ezek valodi haziaknal kiadott szobak, nem kozvetlen tengerparti bungalok, tehat tobbnyire a parttal parhozamos ut menten allo falusi hazakban vannak, tablaval hirdetve.
Egy kis helyi kulturalis elmenykent en egy hagyomanyos eskuvot is kifogtam itt:
hát mégegyszer köszi mindenkinek az infókat/tippeket, holnap hajnalban indulunk, két hét múlva majd beszámolok az esetlegesen érdeklődésre számot tartható tapasztalatokról!:)
WL tudása mellett jobb, ha meg se mukkanok, de pár dolgot: én is hallgattam rá, másodszor már nem Jakartában szálltam meg, hanem Bogorban, sokkal jobb volt, mint Jakarta, vonattal különben be lehet menni, és a reptérre is közvetlen busz megy.Pár napot voltam ott, Abu Pensione-ben szálltam meg, és egyre jobban sajnáltam, hogy el kellett utazni.
Ambonban a Collin Beach Resort-ot ajánlom, tengerparti, közepes árfekvés, remek helyen, én is összehaverkodtam a vezetőjével, de WL neve ott is fogalom, nem viccelek. Ahogy Kei-n is, ahogy kibököm, hogy magyar vagyok, egyből jönnek "Lazló"-val, és mindenki állítja, hogy nála szállt meg. :-)
Kei-n én is a Coaster-t ajánlom, a Savanah-nál jó fej a tulaj, de sajnos nem jó a tenger, apálykor szinte pocsolya.
Hát gondolom nem túl gyakran, de én nem merném ugyanarra a napra bevállalni, mint amikor van a hazaút.
Egyébként nekünk még ugyanaznap törölték a délutáni Surabaya-KL járatot is az Airasianal, de az pont jól jött, mert ugysem értük volna el a reggeli törlés miatt, az estére meg sikerült azért odaérnünk :)
A minap Belitungon tobb helybelinel is rakerdeztem a klimara, es mind azt mondtak, hogy ugyanugy nov-marc az esos evszak ott, mind Nyugat-Indonezia tobbi reszen. Raadasul allitolag januar gyakran annyira szeles ("nyugati szelek evszaka"), hogy az eros hullamzas miatt a kis szigetekre sem visznek at turistakat - marpedig szerintem azok Belitung igazi gyogyszemei, szebb strandokkal es korallal mint maga a fosziget.
Most a gyengebb keleti szelek fujdogalnak, ugyhogy azokat Bangka strandjai kapjak telibe - vicces modon a sziget fo resortjaban emiatt ki is tettek egy "a tengerben furodni most tilos" tablat! Pedig annyira azert tavolrol sem volt dramai a helyzet. ;-)
hmmm... és ez vajon (így tippre) milyen valószínűséggel fordul elő? főleg azért mert mi a reggeli géppel egyenesen (hát nyilván Ambonon keresztül) mennénk Jakartába elérni az estit Frankfurtba (KL-en keresztül) éshát kibírnánk röhögés nélkül ha lekésnénk... :)