Legyen ez a Fremos szabvány szerint játszott, digitális modulüzem topikja.Ez nem azt jelenti, hogy ez a FREMO hivatalos magyar topikja! Csak kellett egy olyan hely, ahol beszélni tudunk a felmerült kérdésekről, úgy hogy azokat nem zavarjuk a többi topikon, akiket nem érint...
FREMO honlapja:
http://www.fremo.org
Elnézést, valahogy Hollandiára emlékeztem. Valószínűleg csak a holland és német közös alapítás miatt. De biztosan nem csak egy holland volt az alapítók közt.
Megjegyzem, ez azt is jelenti, hogy az alapítás idején a Fremo nem lehetett digitális, hiszen a DCC ennél fiatalabb. Az első NMRA szabvány keltezése 1994. Úgy emlékszem, olvastam róla egy pár évvel korábban az MR-ben, mint javaslatról.
Ráadásul a németek egyébként sem nagyon "koppantottak" semmit, hiszen a FREMO tudtommal Hollandiában alakult. És szerintem abban az időben talán még nem is volt digitális modellvasút...
Na ja, csak fordítva. Eredetileg volt az amerikai Freemo, abból "koppantották" a németek az európai Fremo-t. Azt hiszem ez az oka annak, hogy a Fremo a Loconet®-et használja, ami az amerikai Digitrax fejlesztése (és szellemi tulajdona). Írtam erről itt.
A 48-as sinek ajánlása nem kifejezetten jó ötlet. Ugyanis azon kívül többféle sínanyag volt, van, lesz beépítve: fővonalon mostanában újként fővágányban 60-as, esetleg 54-es sinek. (48-ast a ferihegyi iparvágányba építettek be - 5 km-es sebességkorlátozással.) Persze régebbi vonalakban bőségesen van 48-as is, sőt 34,5-ös is, de én nem venném ilye komolyan az S49-es ajánlását. Nyugodtan használj 2,1 mm-es profilt!
Időközben bogarásztam a FREMO Enciklopédiát és rátaláltam arra ami fölött eddig átsiklottam:
2.5.1.3 Sínmagasság
A maximális sínmagasság 2,10 mm (Code 83).
Ajánlott az S49 keresztmetszetű sín használata, amely a Code 70-nek felel meg. Eltérő sínméretek és nyomkarima magasságok alkalmazása lehetséges, ha a mintakép ezt szükségessé teszi.
Szegecsszámlálóként is azt mondom, hogy a Fremo:87 nekem már egy kicsit sok lenne, ennek ellenére szeretném a valóságnak leginkább megfelelő modulokat megépíteni. A fentiek miatt azonban gondolkodóba estem ugyanis egy olyan vonalat modelleznék ahol jellemzően 54-es, néhol 48-as sinek vannak beépítve. Emiatt szívem szerint Code 70-est használnék (amit fentebb ajánl is a sorok írója) de az igencsak korlátozná a modul használhatóságát (lévén, hogy klubban is üzemelne, ahol nem mindenki ortodox fremós tehát nem mindenkinek tudna elmenni a járműve rajta, bár ez a kisebbik gond). A nagyobbik nyűgöm, hogy a Code 70 idehaza nem igazán fellelhető cucc. Szóval most próbálom alaposan körüljárni a témát, hogy mégis mit építsék be. Javaslat? : )
Bár én nem vagyok tagja a FREMO-nak, de TT-ben modulozunk, és a magyar (ún. BTTB) szabvány kidolgozásához a német FKTT ajánlásait vettük figyelembe. Ott nincs (és gyanítom, hogy a FREMO-nál sincs) meghatározva a modulok hossza, mindenki akkorát készít, amekkorának a szállítását meg tudja oldani vagy praktikusnak érez.
Ez engem is érdekelne, hogy csak CODE-83-ast vagy CODE-75-öst is be lehet-e építeni.
Érdekelne továbbá az is, hogy a modulok hosszára van-e valamilyen megkötés? Átnéztem ugyan az enciklopédiát de jobbnak láttam ha itt is tájékozódok az építés előtt.
Az Encyclopedia FREMOensis szerint az állomástulajdonosoknak az állomások hosszánál kétszer több nyíltvonallal kell rendelkezniük, azaz ideális esetben a hálózaton is legalább ilyen kellene legyen az arány. Tekintve, hogy krónikus hiány van nyíltvonalakból (mindenki állomásokat kezdett el építeni), a gyakorlatban az 1:1-es arány még elfogadható.