Keresés

Részletes keresés

alkotasu Creative Commons License 2018.02.20 0 0 5000

A 48-as sinek ajánlása nem kifejezetten jó ötlet. Ugyanis azon kívül többféle sínanyag volt, van, lesz beépítve: fővonalon mostanában újként fővágányban 60-as, esetleg 54-es sinek. (48-ast a ferihegyi iparvágányba építettek be - 5 km-es sebességkorlátozással.) Persze régebbi vonalakban bőségesen van 48-as is, sőt 34,5-ös is, de én nem venném ilye komolyan az S49-es ajánlását. Nyugodtan használj 2,1 mm-es profilt!

Előzmény: mv rfm (4997)
nazareth Creative Commons License 2018.02.20 0 2 4999

2./ A modulok hosszára nincs megkötés. Ez a Fremo lényege.

 

:(

 

Pedig aaaannyi más lényege lett volna...

Előzmény: rezgaras (4996)
rezgaras Creative Commons License 2018.02.15 0 0 4998

Javaslat: Tillig Elite.

Előzmény: mv rfm (4997)
mv rfm Creative Commons License 2018.02.14 0 0 4997

Időközben bogarásztam a FREMO Enciklopédiát és rátaláltam arra ami fölött eddig átsiklottam:

 

2.5.1.3 Sínmagasság

A maximális sínmagasság 2,10 mm (Code 83).

Ajánlott az S49 keresztmetszetű sín használata, amely a Code 70-nek felel meg. Eltérő sínméretek és nyomkarima magasságok alkalmazása lehetséges, ha a mintakép ezt szükségessé teszi. 

 

Szegecsszámlálóként is azt mondom, hogy a Fremo:87 nekem már egy kicsit sok lenne, ennek ellenére szeretném a valóságnak leginkább megfelelő modulokat megépíteni. A fentiek miatt azonban gondolkodóba estem ugyanis egy olyan vonalat modelleznék ahol jellemzően 54-es, néhol 48-as sinek vannak beépítve. Emiatt szívem szerint Code 70-est használnék (amit fentebb ajánl is a sorok írója) de az igencsak korlátozná a modul használhatóságát (lévén, hogy klubban is üzemelne, ahol nem mindenki ortodox fremós tehát nem mindenkinek tudna elmenni a járműve rajta, bár ez a kisebbik gond). A nagyobbik nyűgöm, hogy a Code 70 idehaza nem igazán fellelhető cucc. Szóval most próbálom alaposan körüljárni a témát, hogy mégis mit építsék be. Javaslat? : )

Előzmény: rezgaras (4996)
rezgaras Creative Commons License 2018.02.14 0 0 4996

1./ A Fremo előírja a 2,1mm magas sínprofilt. Nem írja elő a típust-gyártót, de kifejezetten ajánlja a Tillig Elite sínt.

 

2./ A modulok hosszára nincs megkötés. Ez a Fremo lényege. (viszont van a minimális ívsugárra!)

 

Előzmény: mv rfm (4994)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2018.02.14 0 0 4995

Bár én nem vagyok tagja a FREMO-nak, de TT-ben modulozunk, és a magyar (ún. BTTB) szabvány kidolgozásához a német FKTT ajánlásait vettük figyelembe. Ott nincs (és gyanítom, hogy a FREMO-nál sincs) meghatározva a modulok hossza, mindenki akkorát készít, amekkorának a szállítását meg tudja oldani vagy praktikusnak érez.

Előzmény: mv rfm (4994)
mv rfm Creative Commons License 2018.02.13 0 0 4994

Ez engem is érdekelne, hogy csak CODE-83-ast vagy CODE-75-öst is be lehet-e építeni.

Érdekelne továbbá az is, hogy a modulok hosszára van-e valamilyen megkötés? Átnéztem ugyan az enciklopédiát de jobbnak láttam ha itt is tájékozódok az építés előtt.

Előzmény: EÉVB (4987)
Milos Grimasz2 Creative Commons License 2017.06.26 0 3 4993

Készülget az első modulhoz a felépítmény. Nem a legszebb munkám, de majd a a következő. Ezt a nyáklapozást még tanulnom kell.

 

I. korszakos h.é.v. egyszerű kitérő 6,06 fokos, H0-ban code60-as sínprofilból. 

 

 

Fleischmann 1,3 mm nyomkarimájú kerék is elfut rajta vígan.

 

Milos Grimasz2 Creative Commons License 2017.06.19 0 0 4992

Neked is köszönöm a választ.

Előzmény: nazareth (4991)
nazareth Creative Commons License 2017.06.19 0 0 4991

Az Encyclopedia FREMOensis szerint az állomástulajdonosoknak az állomások hosszánál kétszer több nyíltvonallal kell rendelkezniük, azaz ideális esetben a hálózaton is legalább ilyen kellene legyen az arány. Tekintve, hogy krónikus hiány van nyíltvonalakból (mindenki állomásokat kezdett el építeni), a gyakorlatban az 1:1-es arány még elfogadható.

Előzmény: Milos Grimasz2 (4988)
Milos Grimasz2 Creative Commons License 2017.06.19 0 0 4990

Megnéztem, köszi! :) 

Előzmény: alkotasu (4989)
alkotasu Creative Commons License 2017.06.18 0 0 4989

Sacc/kb.: 5-10 m. De előfordul kevesebb is, több is, attól függ, hány és milyen asztal van.

De legjobb, ha megnézed a drótposta ládikádat!

Előzmény: Milos Grimasz2 (4988)
Milos Grimasz2 Creative Commons License 2017.06.18 0 0 4988

Sziasztok FREMO-sok!

 

Olyan kérdésem volna, hogy kb. mekkora nyílt vonalat szoktatok hagyni két állomás között? 

EÉVB Creative Commons License 2017.05.24 0 0 4987

Kedves FREMO-sok!

 

A segítségeteket szeretném kérni. Van-e itt esetleg valaki, aki PECO sínanyagot használ a H0-ás modulokon? Az lenne a kérdésem, hogy CODE-75-ös (1.9 mm-es sínkorona magasságú) síneket szoktatok-e alkalmazni, vagy csak CODE-83-ast (2.1 mm-es sínkorona magasságú)? A másik kérdésem pedig az lenne, hogy melyik cikkszámú kitérőket szoktátok használni a PECO váltók közül?

A segítségeteket előre is köszönöm!

 

Üdv.:

EÉVB

rezgaras Creative Commons License 2017.05.24 0 0 4986

Számunkra a dolog gyakorlati haszna annyi lehet, hogy az amerikai alkatrészek között bizonyára akad olyan, amit a magyar H0e modellekhez is fel lehetne használni. Pl. forgóváz (Diamond - arch-bar), kerékpár vagy meghajtás. A dolog megvalósítási lehetőségeit te jobban ismered (Internetes rendelés Amerikából).

Előzmény: RhB (4985)
RhB Creative Commons License 2017.05.24 0 0 4985

Azért írtam, hogy "gyakorlatilag", mivel az USA-ban én nem tudok 750/760 mm-es vasútról (a Bachmann 0n30-as 2-8-0 eredetije úgy rémlik Mexikóban van, de nem az USA-ban, hanem attól délre), és a linkelt gyártók - ahogy néhányba belenéztem ill. a címből ítélve - mind nagyon kisszériás (réz, 3d nyomtatás) vagy saját gyártmány, és leginkább Feldbahn, mining vagy logging kategória. Szóval gondolom nem éri az NMRA-nál az ingerküszöböt, hogy szabványt gyártsanak hozzá.

 

Attól persze az a pár tucat ember csinálhat hozzá szabványt magának...

 

A 0n30 praktikus okokból terjedt el, na meg hogy van egy nagyszériás gyártó, aki beszállt a buliba. Ezt a méret miatt már jobban lehet saját építésben is csinálni, H0-ás hajtáselemeket vagy komplett hajtásokat fel lehet használni stb. A H0e már nagyon pici a legtöbb barkácsolónak, és pl. itthon is több embert ismerek, aki a gyenge, bizonytalan, nem szépen futó hajtások miatt nem száll be.

 

De szerintem nem éri meg vitázni a dologról - te, mint nagy scratchbuilder, hatalmas tudással, tapasztalattal és gépparkkal nyilván más szemmel nézed, mint az átlag modellező/gyűjtő. :-)

Előzmény: rezgaras (4984)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.24 0 0 4984

Na akkor nézd meg milyen az, ami "gyakorlatilag nem is létezik".

 

http://www.hon30.org/links/

 

Meg akik nincsenek a listán:

 

http://www.marshcreekmini.com/

http://hon30.blogspot.ch/

http://jehubbard.com/hobbies/hon30_model_railroad.htm

 

Előzmény: RhB (4983)
RhB Creative Commons License 2017.05.23 0 0 4983

Érdekes, hogy a H0n30, ami a mi ~760mm-es kisvasutainknak felel meg, hiányzik a szabványból! (de 0n30 van!)

 

H0n30 (H0-ás keskeny 9mm-es nyomtávon, 750/760-as vasút odaát nemigen van) szerintem gyakorlatilag nem is létezik, ott a rendes H0n3-at használják. A 0n30 praktikus okokból viszont nagyon elterjedt, szerintem kint is több van, mint 0n3-ból, hála a Bachmann-nak. 0n3-ból csak kis(ebb) szériás gyártók dolgoznak többnyire jóval drágábban.

Előzmény: rezgaras (4982)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.23 0 0 4982

Kösz. Rég néztem meg a szabványt. Mondjuk az abban hivatkozott "NMRA Standard S-3.2" a H0 nagyságra éppenséggel Code 110-es kereket ír elő (táblázat jobb szélső oszlop) Érdekes, hogy a H0n30, ami a mi ~760mm-es kisvasutainknak felel meg, hiányzik a szabványból! (de 0n30 van!)

 

Igen, a váltók (szívdarabjának) szögére gondolok. A röccenés addig nem gond, amíg ki nem siklik. Mondjuk a könyöksín helyzetét a szabvány előírná. Elvileg azért ~2mm széles a kerék futófelülete, hogy ne röccenjen (vagy csak kicsit), a rés 1,1mm széles, tehát ahol a kerék leugrik a szív csúcsáról, már a külső pereménél ott kellene lenni a könyöksínnek.

Előzmény: nazareth (4980)
V63-017 Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4981

Weinertnél is van RP25 kerékpár, valamint RP25 Fine Scale. Utóbbinál láthatóan keskenyebb a kerék futófelülete.

Előzmény: CanGuru (4979)
nazareth Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4980

Hol láttál ilyet, hogy "RP25 code XX"? Eddig úgy tudtam, hogy az RP25 az RP25, "ohne wenn und aber".

 

Nem tudom, hogy nézted-e az RP25-öt; ha igen, akkor láthattad, hogy a méreteket tartalmazó táblázatban nem az építési nagyság, hanem egy bizonyos "Code" a kulcs (sőt, az egész RP25-ben egy szó sincs az építési nagyságokról, azaz a NEM-mel ellentétben az RP25 nem "mondja meg", hogy "H0-ban mekkora mértekkel kell rendelkeznie egy keréknek – mint ahogy pl. az RP15.1-ből sem tudod meg, hogy H0-ban mekkora egy sínszál).

 

Szóval az RP25-ben láttam.

 

Emellett a FREMO-ban a váltók elég laposak, ott még kevésbé jelentkezhet bármi probléma.

 

Gondolom a lapos alatt a váltók szögére gondolsz.

 

A döccenés szempontjából az alátámasztás nélküli hossz a meghatározó:

 - minél kisebb szögű a váltó, annál nagyobb a hossz;

 - minél nagyobb tűrésekkel dolgozik a gyártó (távolabb van a könyöksín a csúcstól), annál nagyobb a hossz.

 

Teljesen változó, hogy "a FREMO-ban" milyen váltókat használnak az emberek, akadnak szép számmal Tillig, de még RocoLine, ne adj' Isten Piko-A váltók is. Ezeken néha döcögnek is a kocsik.

 

Akik az általunk is használt geometria szerint gyártatnak Váltógyártóval, azért vannak jobb helyzetben, mert bár a mi kitérőink szöge kicsi, a vezető- és könyöksínek elég kis tűréseket engednek meg, így szinte alig van alátámasztás nélküli hossz.

Előzmény: rezgaras (4978)
CanGuru Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4979

Az amerikai Kadee kétféle RP25-ös kerékpárt készít, az egyik Code 88, a másik Code 110 fedőnevet visel. Utóbbi az alapvető kivitel, az elterjedt, előbbi az "extra".

 

Van mindkettő a fiókomban, mert vettem Code 88-at is egyszer (más témához), úgy rémlik, hogy a talpszélesség a különbség a kettő között, a Code 88 keskenyebb. Tehát ha nyomtávbővülés van, akkor a Code 88 esik be hamarabb, mert egyébként a keréktávolság azt hiszem, hogy azonos. (Meg kéne nézni NMRA sablonnal.)

Előzmény: rezgaras (4978)
rezgaras Creative Commons License 2017.05.17 0 0 4978

Hol láttál ilyet, hogy "RP25 code XX"? Eddig úgy tudtam, hogy az RP25 az RP25, "ohne wenn und aber". Nem lehet, hogy a "code XX" már nem a kerékre, hanem a sínre vonatkozott?

 

A 311.1 az lényegében RP25, egy kicsit minden méret metrikusra felfelé (!) kerekítve.

 

Mondjuk a különbség a régi NEM310-zel szemben a gyakorlatban a váltók csúcsánál jelentkezik, de ott is csak egy röccenéssel. Emellett a FREMO-ban a váltók elég laposak, ott még kevésbé jelentkezhet bármi probléma.

Előzmény: nazareth (4976)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4977

Hehe... Az első mondatodban írtad le azt, amiben bíztam. :-)

 

A többi... Tulajdonképpen pont ez a gondom, hogy elkészítettem Fleischmann alapra az Mu kocsit, de annak pont ilyen kereke van. Namármost arra vagyok kíváncsi, hogy Győrben fog-e kerregni a talpfákon, vagy nem? Vagy próbáljak meg barkácsolni valami NEM szabványú kereket? De miből? (Esetleg vésztartaléknak régi PIKO kerékből, azért úgysem kár, ha elrontom...)

Előzmény: nazareth (4976)
nazareth Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4976

Jujj, elnézést, valóban, eredetileg mindenféle NEM310-eket kezdtem el nézni, de a két válasz összekeveredett a fejemben, így Neked ment a V63-017-nek szánt válasz :)

 

Neked végül azért nem válaszoltam, mert reggel nem volt időm kibogarászni a különféle szabványokat. A lényeg, hogy a FREMO szabvány alapvetően

 - "NEM szerinti" kerekeket emleget (ez a klasszikus NEM310-et jelentené), illetve

 - lehetőség van "RP25 szerinti" kerekeket is használni.

 

 

A fentiekhez megjegyzések (amiért az idézőjeleket is használtam):

 

1.) Érdekes módon az Általad linkelt Fleischmann-kerekek nagyobb karimával (1,3mm) rendelkeznek, mint amit a NEM310 megenged (1,2), ez elvileg azt is jelentené, hogy már egy közönséges 2,1-es sínen sem közlekedhetne. Ami fura. A Fleischmann nagy gyártó, tehát elképzelhető, hogy az a 0,1mm a gyakorlatban nem okoz gondot, és ezért hányt fittyet a NEM310-re; alternatíva, hogy csak szimplán a Märklin pizzaszeletelő-kerekei voltak rossz hatással a Fleischmannra :)

 

2.) Bár a modulok nagy része úgy készül, hogy azon elmehessenek a NEM310 szerinti kerekek, vannak olyan modulok is (pl. a FREMO:87 szerinti modulok), ahol csak "RP25 szerinti" kerekekkel lehet közlekedni. Én úgy tapasztaltam, hogy nem szokás RP25-ös modulokat fővonalakba berakni, inkább csak szárnyvonalak, ipartelepek épülnek ilyenekkel. Így elvileg a NEM310 rendben van.

 

3.) A FREMO mindenhol "RP25 szerinti" kerekeket emleget. Számomra nem tiszta, hogy ez mit jelent: RP25 code XX (itt mennyi lehet az XX?), esetleg NEM311.1 is elmehet?

 

Bár van egy sanda gyanúm, hogy a gyakorlatban nem a NEM311.1-kontra-RP25 a legnagyobb probléma, hanem mondjuk egy akármilyen Fuggerth-Csörgő felbukkanása...

 

Na majd ha valaki beszédesebb FREMO-guru olvassa, talán válaszol :)

Előzmény: alkotasu (4975)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4975

No, nekem válaszoltál, de nem a kérdésemre.

Ez csupán tévedés volt, vagy az én kérdésemre is tudod a választ?

Előzmény: nazareth (4974)
nazareth Creative Commons License 2017.05.15 0 0 4974
Ettől függetlenül igaz, amit írtam, kell szerelvénykártya. Az más kérdés, hogy a szervezőknek ezer egyéb dolga is van, és a szerelvénykártya pont egy olyan dolog, ami nélkül elgurul egy találkozó.

Emlékeim szerint pl. Nyúlon az idő rövidsége miatt egy A4-es papírt szeleteltek fel a szervezők, amikre fel volt írva a szerelvény neve.
Előzmény: alkotasu (4972)
V63-017 Creative Commons License 2017.05.14 0 0 4973

Voltam már pár találkozón külföldön, de hogy ott a mozdonyoknak nem volt kártyája az tuti, de még az akadós személyvonati kocsiknak sem. Egyszerűen a mozdonyvezetőnél levő menetrendjébe volt beleírva, hogy milyen gép, meg mi hol akad.

Előzmény: nazareth (4962)
alkotasu Creative Commons License 2017.05.14 0 0 4972

Urak!

A Fleischmann kerekek kompatibilisek a fremózásnál használt modul asztalokkal?

Erre gondolok:

http://www.fleischmann.de/de/product/87423-0-0-3-1-0-0-003006/products.html

MD 3006 mar92 Creative Commons License 2017.02.21 0 0 4971

Előzmény: szegecsszámláló (4970)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!