A kombájn gyártásunk még talán a 60-as évekig sem juthatott el. Mert hát ugye jó nekünk az SZK. Talán az sem véletlen, hogy egyetlen példány a Felvidéken maradt meg,
Érdekes, hogy az NDK mennyire kivételezett volt, az ránkgyárthatta a ZT traktorokat is, meg a rengeteg E kombájnt.
Jó hogy ez a szép cikk nem folytatódik, mert akkor azzal zárulna, hogy ugyan úgy járt, mint a Dutra. Szabó Istvánt még annyira sem méltatták, mint Korbuly Jánost. A találmányát hivatalosan sohasem ismerték el, úgy tudom még a szabadalmi pénzt sem kapta meg.
Ősi átok, itt nem szabad túl jónak lenni, nem szabad előzmény nélküli világ csodát kitalálni, mert abból csak rengeteg bonyodalom származik.
Szerintem mindketten táltosok lehettek. Akik születésükkor Isteni tehetséget kapnak, kivételes emberek, olykor ember feletti készséggel.
Az én görgősöm menetkész, csak a farkkerék rugót kell újra gyártani. 3 fej komplett. 4 fejre is alkalmas, oda 2 gumi henger hiányzik. Ja és az eke vasait valamelyik alkalmi fekete lábú elvihette, mert sehol sincs,
Üzemben a Szabó-féle görgősekeMosonmagyaróvár, 1960. április 25.
A görgős eke Szabó Istvánnak, a Debreceni Talajjavító Vállalatnyugalmazott igazgatójának találmánya. A görgősekével a vonóerő mintegy 30%-kal csökken, kevesebb a szántás utáni talajmunka, mert a görgők tökéletesebben porhanyítják a földet. A Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár dolgozói május 1-én 4 db görgős ekét elkészítenek és átadják a Mezőgazdasági Gépkísérleti Intézetnek minősítésre. Az év végéig ezer görgőseke gyártását tervezik, az ősszel részben már ezzel szántanak. A képen: a görgőseke szántás közben. (Szabó István a mezőgazdasági főiskola elvégzése után gépészmérnöki diplomát szerzett. Számos találmány szerzője a mezőgazdaság gépesítése terén. A legjelentősebb ezek között az úgynevezett görgőseke volt. A szántás a legnehezebb mezőgazdasági gépmunkálatok egyike, nagyon megviseli az erőgépeket, különösen aszályos években. Szabó István éveken át dolgozott egy olyan eke feltalálásán, amely megkönnyítené ezt a nehéz mezőgazdasági munkát, csökkentené az üzemanyag-fogyasztást, óvná a gépeket a törésektől. A kísérletek egyértelműen bebizonyították, hogy a görgőseke könnyen halad előre még a legnehezebb talajon is. Gyorsabban megy a szántás, ritkán fordul elő törés, jelentős az üzemanyag megtakarítás.)
Jó volna tudnunk, azok az adatok amiről itt beszélünk milyen méréssel és milyen körülmények közt jöttek létre. A traktor gépkönyvében az adatok szépen le vannak írva, de a turbósról csak újságból láttam én eddig képet és adatokat, arra meg sokat nem lehet adni (közelítés csak).
Nekem is egy hasonló gruberem van csak másik márka, 9 kapa az 1000-es elég jól viszi (pedig itt agyagos a föld, és dombon felfele kelett húznia), szóval számomra pozitív. Az enyémen csak lándzsa kapák vannak ez túl nagy gazban szinte használhatatlan, oda a lúdtalp kapák az igazán jók. A dudu elött a 82-es huzta, de ha letettem ahhor vagy megfullad, vagy ha vissza kapcsoltam akkor meg elkapart.
A témához csak annyiban szólnék, hogy a korabeli turbós motorok mind állványon voltak (legalábbis ahogy én láttam a képeken és alájuk volt írva a Le is akár 4 akár 6 hengeres is volt). Nagfy valószínűséggel azok teljesítményét főtengelyen márték! A traktorok teljesítmányét általában kerekeken vagy a TLT-n szokták mérni. De ezekről a mérésekről, és konkrét mérési jegyzőkönyvekről a gödöllői Gépesítési Intézetnél lehetne konkrét adatokat találni (még ha tagadják is).
Ami biztosra vehető, Lévay visz két magyar gépet. Már 90 %-ra vehető, Kiskőrösről indul a truck, 3 Dutrával, egy Atyám 28-asa, a kis kékítőt old au ég vízéban. Belák bordó 1000. Vagy a csoda 50-es, vagy ha az nem, akkor még egy 28-as.
Még a LE témához kapcsolódva. Úgy gondoltam elég a D4KB punnyadásból, s csináltam egy 6 késes altalajlazítót a héten, hát bevalva, a nagy Dutra elhányta magát, talán kínban elvitte volna, jó lassan, de legelőszőr a váz tekeredett vissza. Olyan erők léptek fel, amelyeket lebecsültem.
Savanyú képpel, nekem nem jön össze valahogy a D4KB. Két napja újra ráakasztottam a nagy grubbert. Tavaly már csalódtam benne, 70-80 cm-es gazban próbáltam ki, annyira megtetszett, hogy utána árultam a Jófogáson, hátha valaki megszabadít tőle. Szerencsére a meghirdetett fél áron sem kellett senkinek. Ismerőseim közül csak DL-től kérdezhettem, itt nincs senkinek, erre fele nem ismerik. Laci mondta, nála nagyon gyilkos egy eszköznek tűnt. Mondhatjuk úgy is, hogy egy igazi Dutra eszköz, nagy vonóerőt igényel.
A lényeg T-3-ben leresztettem talán 30 cm mélyre, s alapjárat felett vígan vitte. Mivel nem mutatott semmi túlzó ellenállást. Közben megtudtam Dutrástól, hogy ezzel sekélyen szoktak dolgozni. Betettem 15 cm-es mélységre, s O-I-ben sincs akadály. Szalad mint a bolond, rengeteg odalépek még neki lehetőséggel. Éppen eltakrja a nagy Dutrát, kb 2,4 métert művel, szóval ez kell neki.
Egyértelműen talaj függő a történet. De ami egyik helyen nem válik be, máshol szalad.
Persze fordulok kettőt, s mindíg van valami sex, az igazán sohasem dolgozott gépnak. Eldugul a tartálynál, kiakar jönni a belső az 50 éves Taurusból, szervó csőből inkább kifele jönne az olaj. Semmi probléma, ezeket egy nép-nemzeti tudattal fejlesztett traktornál, a föld közepén meg lehet csinálni.
Holnap wellnes programja lesz a D4KB-nek, megyünk a tarackos földbe. Szerintem ott lesz a szeren, ott is.
Úgy van. Már sokszor leírtuk ezt. A 6 hengeres 90 LE, jóindulattal 100. Traktoros adagolós gyári turbós 130 LE, teherautós adagolóval 170 LE.
Ugyancsak a 4 hengeres, traktorosan 50-60 LE, a 344-es Csepelben 90 LE.
Szerintem simán lehetne buherálni 200 LE Csepel motort, de minek, menne 3 napig.
A Ráckevei Kiss testvérek tanuló koromban teljesen átértékelték, a gyári lóerőket. '1200-es Lada, 120 LE környékén rallyzott. A Kiskun TSZ-ben az MTZ-ék jóval 100 LE felett voltak, általuk. Lehet hogy 50-esből, mert akkor még nem voltak 80-asok, de ez nem biztos.
Már akkor nyaggattam őket, hogy a 28-asra szeretnék egy turbót. Nem értették miért arra a kis fordulatra. Meg olyan természetességgel mondták, hogy hogyan csináljam, én még a kérdésemet sem értettem.
Azóta sem mondtam le rőla. Két napja Lacit, DL faggattam ez ügyben, ő mondott egy jót, hogy a 4 hengeres Csepel kipufogó és szívó sorból faragta, azt hiszem én is ezen az úton indulok el.
Aki hozzá tudna szólni, 2 hengeres Csepel turbósításhoz, azt szívesen venném.