Szerintetek mennyit számít, hogy mivel készültek egy audio áramkör forrasztásai? Miben nyilvánul ez meg? Milyen anyagokat érdemes használni (ezüst?) és ki hol tud ilyet beszerezni?
Azt már meg sem merem kérdezni, hogy vajon mi lehet mindennek a fizikai háttere :)
Ha még azt is hozzávesszük, hogy a változó amplitúdó lokális hőmérsékletváltozásokat okozhat és így az ellenállás meg a termofeszültség is változik, egyáltalán nem kizárható, hogy ez hallható problémákat okoz. Ugyanakkor én még mérhető bizonyítékát sem láttam annak, hogy okoz, persze ez sem jelent semmit. Ha mindenki hallja, akkor valószínűleg úgy is van, engem a teljesen szubjektív kísérletezgetés egyszerűen nem érdekel, még akkor sem, ha a hifi-hobbi sokak számára erről szól. A gyári készülékekből és kiegészítőkből álló rendszer vagy tetszik, vagy nem, a saját tervezési kísérleteim során pedig megpróbálom már a tervezőasztalon kiiktatni az efféle torzítási lehetőségek többségét :)
Aha, 1-1 forrasztásnál gyalogolnak az elektronyok különféle anyagokból másokba, meg vissza. Minden csatlakozásnak van például valamekkora átmeneti ellenállása. Csak hallatszik mááárrr....
> Maga a topiknyitás is ravasz volt; az első mondat még csak hipotézis,a következő már az első mondatot igazolt tényként tekinti...
Nem hinném, hogy lenne okod ilyesmit feltételezni rólam... én éppenséggel rohadtul nem vagyok meggyőződve róla, hogy a forrasztás érzékelhető mértékben befolyásolhatja a hangot (már ha nem olyan rossz, hogy kontakthibás legyen). Fogalmam sincs, mitől befolyásolhatná*, és személyes tapasztalatom sincs ezzel. Ugyanakkor nem nevezhető tudományos igényességű hozzáállásnak az, ha figyelmen kívül hagyom, hogy rengeteg ember egyértelműen állítja, hogy az ezüstös/kadmiumos/akármilyen forraszanyag jobb hangot eredményezhet. Épp ezért érdekel mások véleménye, mások tapasztalata a témában, az egész kérdésfeltevés úgy kezdődött, hogy "szerintetek" (és vonatkozott a további mondatokra is).
* arról már olvastam, hogy a rosszabb anyagok "szemcsésen" szilárdulnak meg, és ez a forrasztás tartósságát nyilván befolyásolja. A hangot max. annyira, amennyire például a kábel anyagának a tisztasága, amire szintén hallottam már félig ködös fejtegetéseket, de magyarázatot (ami azt is megmutatja, hogy a hatás miért nem teljesen elhanyagolható) még nem. Ehhez képest ma már "mindenki tudja", milyen óriási különbségek vannak kábelek, csatlakozók közt, én pedig nem tudom ezt sem igazolni, sem cáfolni, mert rohadtul nincs kedvem kábelek cserélgetésével kísérletezni. Rohadtul antihifista vagyok és talán botfülű is :) Különbségek tényleg vannak, ha másért nem, hát a változatos (és gyengébb drótok esetén egyenetlen) kábelimpedanciáknak és az illesztetlen készülékeknek köszönhetően. Meg a dielektrikumok nemlinearitásában is lehet valami... szóval nem utasítanám el ezeket az állításokat egyből, csak épp a vuduzás nem az én műfajom. Ha valamivel nem vagyok elégedett, megpróbálok jobbat tervezni :)
Lehet mondani hogy sötét korban élünk, Feng-shui, szekták, vallások hódítanak stb. De akárhogy tiltakozunk, a zene, a zenehallgatás mágia. Szakrális tárgy a zeneberendezés is. Nem mennék bele a kortárs fizika és az ezoterika vagy a vallások összetalálkozásába meg ilyesmi, nem is értek hozzá meg ez ugye nem kozmológiai topik hanem forrasztgatós :) De szerintem meg kéne tanulnia mindenkinek, hogy ne dühöngjön a másik ember "hülyeségén" ugyanúgy, mint mondjuk azon se, hogy mi értelme volt a gótikus katedrálisokon olyan magasan is szépen megfaragni a követ ahol úgyse látszik.
Van nékem egy-két rossz szokásom... Például, ha trafó kivezetését csinálom, vagy a soros primer tekercseket egymáshoz rögzítem, akkor jól megtisztítom a drótok végét, össze sodrom őket, mint legénykoromban a szőröm az ina szőrrel. A többi az már csak ragacs, a szétcsúszás ellen kell. Másik rossz szokásom a NYÁK-kal kapcsolatos. A lyukon átdugodt alktrsz. lábat elvágom, majd fogóm segítségével a NYÁK rezére símítom teljes erőbül. A forraszt már megint csak ragacsnak használom. Több ilyen buta szokásom nem ismertetem, pedig van. Jó az ezüst forrasz, de minek. Szerintem azért, mert jól cseng az a szó, hogy ezüst. A valóság az, hogy egy kb. 3 xor nagyobb olvadáspontú fémet nem lehet eloszlatni egy 3xor alacsonyabb olvadáspontú ötvözetben, csak legfeljebb belekeverni lehet. Egy elszulfidosott felületű ezüst por semmiféle ötvözetet nem alkot. Szegény áram meg csak megy, bolyong, mert nem tudja merre menjen. Én sejtem az útját: Cu-O-Sn-Sn-S-Ag-S-Sn-Sn-O-Cu. Ennél egyszerűbb az én barkácsolásom: Cu-O-Cu. Aki a betűk jelentését nem ismeri, az tartózkodjon a forrasztástól.:o) Ja! Van még az ezüstös forrasztó őnnak egy jó szokása: Magas az olvadás pontja, de viszont nem akar folyni rendesen, még sok gyantával sem. Az egésszel csak azt akartam mondani, hogy eléggé akadémikus a vita a forrasztás hangjáról. Ha egy elektronikából kihallod a forrasztás hangját, akkar az csak eggyet jelent: nem tudsz forrasztani. Persze én sem vagyok profi, néha hatalmas reccsenések adják tudtomra, hogy elforrasztottam magam. Ezt a jelenséget műveltebb körökben kontakt hibának, vagy pedig öregecskedő tájszólással azt mondják: hideg forraszos a kütyü. Na ekkor van hangja, vagy nincs. :o)
Ebben a témában igen szkeptikus vagyok, bár nem vitatom hogy beleszólhat a dolog a hangzásba! Ellenben véleményem szerinte a hatás oly minimális, hogy emiatt egy gyenge cuccból nem lesz Ongaku :-)
"Tehát egyértelműen mellőzhetjük a racionális érveket." Bármely hallás útján észlehető változásnak, melynek hatásmechanicmusa nem ismert, nem feltárt, 1. a létezése is vitatható, 2. ettől kezdve pedig racionális érvekről beszélni -hacsak nem kutatod tudományos igénnyel annak szubjekítív észlelhetőségét- kizárólag a hozzáállásod (észlelted és hiszel a fülednek / bizonytalan vagy / szkeptikus vagy a "nem mérhetővel" szemben / ...) tisztázása után van értelme
Eredeti szakmám tekercselő, már a 60-s években miden komoly berendezés ezüst-réz (szifosz) forassz anyaggal volt megoldva nem véletlenül!Lehetne itt ragozni, hogy miért, de ennek a megoldását nem lehetett átvinni az amatör technikába, igy maradt az ón/ezüst megoldás!
-Számítani annyit számít az adott készülékben használt forraszanyag,hogy drágábban tudják rásózni a zeneileg igen ,de műszakilag közel nulla műveltséggel bíró emberre,ha elmondják neki : itt egészen szuper forraszanyagot használtunk,csak az ő kedvéért és ezt a vakteszten dzsonlinszli is igazolta.
-Abban nyilvánul meg,hogy mélyebben nyúl a zsebbe a parasztya.
-Az ezüst forraszanyag jó tud lenni,de nem azért mert drágább,hanem jobban bírja a nehezebb klimatikus viszonyokat (pl. gépkocsiban) (nem is mind drágább!)
Ha egy ellenállást vagy kondit belül hagyományos "cindróttal" forrasztottak kivezetésileg,akkor ugye sok értelme lenne ezüstöset használni??
-Nagy választék van a Distrelec,a Farnell,de még a Conrad katalógusokban is.
-Fizikai háttere az pedig a diffúziós kötés.
Tény,hogy ahol két különböző fémet összekötnek,ott termoelem keletkezik,de ez elmegy a csatolásokon. Aki bebizonyítja,hogy a forraszanyag hatással van a hangzásra,annak AUG. 20.-án zászlófelvonáskor nyilvánosan becsókolok a Kossuth téren. (nem a bádogoscin-taknyolásos hidegforrasztásra gondolok,megjegyzem : a legdrágább forraszanyaggal is lehet elégtelen-recsegőset forrasztani.)
-Régebben volt nálam javításon egy öreg szovjet csöves zenegép.
Rézzel volt forrasztva a rádiótól a lemezjátszóig minden... Annak is oka volt.
...viszont ez alkalmat adott arra, hogy a magyarok rittyentsenek megint egyet, mert ha jól tudom, vagy két éve letettek szakembereink egy iparkész nóvumot ez ügyben az asztalra. Persze ez ipari megoldás, az otthon bütykölők nem sokat profitálnak belőle.
Az RoHS irányelv, pláne annak jogszabályba ültetése akkora okosság, hogy legtöbb esetben (ha lehet ilyet mondani) az előállítással együtt vizsgálva növeli a környezet terhelését vagy legalábbis nem egyértelmű dolog. (A brüsszeli vízfej egyébként is sokban emlékeztet a szocialista vízfejre..)
csak a gyártás, és forgalmazás, és az ipari felhasználás tiltott. Okos jogszabály, nem pisál széllel szembe, a bütykölőknél majd elfogy amit még annó az átkosban a "Miénk a gyár, wigyük haza" gyakorlatba ültetett Marxizmus-Szenilizmus jegyébe felhalmoztak.
....hát erősen metalurgukus stémakör, az eutektikumok képzése és azok hatása. Az viszont bizti, hogy a naon kis jeleknél a kadmiumos forrasztóanyagok vixik a prímet.
No ennek betett az új eus szabályozás, aszem 2006 óta tilos a kadmum adalékú forrasztóanyagok forgalmazása. Ezekután valszeg az ezüstadalékotak a legmegfelelőbbek. (ha esetleg emcéprepre vagy riaa gányolásába vágod a fejszd, azért spacibától kaphacc a kadmiumosból ha nem is ipari, de egy-két kütyühöz elegendő mennyíséget)