Miután mindenféle rendszámmal foglalkozó topic-kal találkoztam, de olyannal nem ami az 1990 előtt kiadott rendszámokkal, azok történetével foglalkozik, vettem a bátorságot, egy ilyent nyitni.
Arra kérem az ide írókat, az általuk feltett rendszámokkal kapcsolatban a lehető legtöbb információt, képet, évjáratot tegyék fel.
Határőr. A határőrségnél a nyomsávot is traktorral boronálták, hogy jobban látszódjanak a nyomok benne. Reptéren is húzkodták a MiG-21-eket MTZ-vel, meg Rába-15 is volt, reptér karbantartásra, valami árokásó vagy fedezékásó T-150K traktoron.
Ajánlom figyelmetekbe a legújabb közlekedéstörténeti tanulmányomat, melyben a szegedi városi autóbusz-közlekedés hajnaláig repülhettek vissza velem az időben, egészen a múlt század elejére. Sorra veszem az első világháború előtti majd az azt követő magánerős és városi próbálkozásokat, majd a Szegedi Városi Autóbuszüzem megalakulását, és első néhány küzdelmes évét. Ez az írás hosszú és részletes, sztorikkal, képekkel, adatokkal, régi magyar (busz)rendszámokkal, több mint fél évet dogoztam rajta. Azért talán lesz, aki rászánja az időt és végigolvassa. :-)
Az említett Kozma Sándor volt 10 éven keresztül a főnököm a cinkotai műszaki telepen, az autószerelő műhelyben (a pótkocsikat külön műhely javította)!
Közszeretetnek örvendett, mindenki szerette. Nagyon jóindulatú és kedves ember volt (sajnos lassan húsz éve nincs már közöttünk).
Nagy István megmaradt gépkocsivezetőnek, de már a nyugdíjazása előtti jó pár évben a központban (V. Báthory u. 10.) volt "parádéskocsis". (Off: Anno' a lánya révén majdnem rokonok lettünk.)
Gaál György a későbbiekben utazóegységeknél volt fősoffőr (az egész komplett gördülőállomány főnöke), majd többször volt cirkuszi turnék igazgatója.
Mindannyian sokat meséltek a francia turnéról (is).
"A traktor orrára kapcsolt pótkocsi-vonóháromszög megoldással pedig egyszerűbb és könnyebb volt a pótkocsik szükség szerinti mozgatása, elhelyezése."
Ezt nevezték - bizonyos körökben - papagájozásnak.
Egy alkalommal a budapesti Lónyay utcában (akkor Szamuelynek nevezték) láttam a következőket. 350-es Csepel pótkocsival megállt a menetirány szerinti bal oldalon. Lekapcsolták róla a pótkocsit, megfordultak a Csepellel, felkapcsolták az elejére a pótkocsit és balra egyből bekanyarodott vele egy kapualjba. Nem igazgatott, meg sem állt, csak bement. Én meg csak bámultam.
Még a 80-as években is a Nyugati pályaudvaron -és a Ferencvárosi pályaudvaron is- vagoníroztunk a MACIVA-nál a vasútra.
Még mindig traktorokat használtunk erre a célra. Ritkábban MTZ-t, szívesebben a Zetor 6011-et. Az előbbi kevésbé volt mozgékony erre a célra, az utóbbi bár mozgékonyabb, de a kisebb önsúlya miatt nagyobb odafigyelést igényelt.
Addigra azonban már kialakult az a megoldás, hogy a traktorok elejére egy egyszerű, csapszeges vonófejet szereltünk fel és így toltuk a vagonokra a pótkocsikat. A traktor első vonófejére kapcsolt pótkocsi-vonóháromszög megoldással sokkal könnyebb volt manőverezni.
Minden utazócirkusz is vitt magával pótkocsik mozgatására traktorokat, mivel a cirkusz részei/felszerelése (a lakókocsik is pótkocsik voltak) pótkocsikon utazott. A teherautók feladata 99%-ban ezen pótkocsik (többszöri fordulóval, általában egy-egy fordulóban két pótkocsit vontatva) átvontatása volt az egyik helyszínről a másikra. Így sokkal hatékonyabb volt az cirkusz mozgatása egyik placcról a másikra. A traktor orrára kapcsolt pótkocsi-vonóháromszög megoldással pedig egyszerűbb és könnyebb volt a pótkocsik szükség szerinti mozgatása, elhelyezése.
Kínai végfelhasználásra készült(ek) a képen látható példány(ok). Valószínűleg ott is iparvasúti célra használták őket, mert magának az ottani államvasútnak tudomásom szerint nem szállítottak a típusból.
Azt sajnálom hogy szinte csak itt a topicot lehet ilyen képeket találni az egykor volt 80 As évek slager kocsijairól.Én -noha nem éltem benne- szeretem ezt a korszakot, mindig is szeretni fogom ,ez nem változik.Buszos szempontból főleg, de amúgy is.
Van képe valakinek gazban lévő rancajtós kocsiról?mindegy hol.Nyilván korabeli .Nem 2016 os.stb.
Egy volt hajdús 260 ast találtam a phototranson így,már vagy 10 éve rohadt egyhelyben a gazban szegény .1988 As selejtezés volt, de 2002 Ben fotóztak ott.Akár azt is betehetitek.Biztos sok kocsi végezte így.
De amúgy is több kép lehetne régi rendszámmal róluk
Igen, amit írsz, az a 7650 volt, abból volt sok. Annak volt hátrafelé kb. 45 fokban allo kipufogoja (nagyobb átmérőjű dob és cső, végén a kakassal, nálunk így hívták a kipufogó lévő "sapkát "), a fulke mogott jott ki a motorhazbol. De a legszuro szívó része a fülke fölött volt annak is, bár gyári képeket meg kéne nézni hogy 100% legyen, mert házilag is felvihették magasabbra.
Ennek a korábbi változatnak utána kéne néznem.
Viszont Hesston silozot nem szereltek gyárilag Rába motorral, magyar piacra se, az csak házilag került bele.
Csak kis kiegészités-nem tudom,milyen motor-azért irtam,hogy "mintha"..
Volt itt az ismeretségben eredeti DetroitDiesel V6 motorral-a kipufogó nem ment a fülke fölé,inkább a gépháztető fölött állt csak ki,dobbal.. légszivó cső kosara meg nem ment a fülke tető fölé ott sem.Ugyanitt volt,a gazda szerint már eredetileg is Rába-250 nagy szivótorkos turbós motorral szerelt is,azon volt a fülke tető fölé nyúló mint szivócső a kosárral,és kipufogócső kűlső dob nélkűl,a tetején a csapkodó lemezzel..sajnos a tipusszámokra nem emlékszem..
Így van, billencs Kamaz, gabonahoz magasítva, hátsó ajtóval, Bábolna Tátra színekben. Itthon nem terjedt el a mezőgazdaságban a Kamaz, mutragyaszoros prospektusképem valahol volt róla.
Innen nem lehet egyértelműen megmondani, milyen motor van a Hesstonban. A légszűrő szívó része nem olyan, mint a Rába traktoroké, de ez se jelent semmit, mert ha már nem a gyari motorja van, akkor sem biztos hogy kicserélték a gyári legszurot, más meg nem latszik. Ez egy korai Hesston, a számát nem is tudom biztosra, talán 4400? A későbbi, 7650-es típusból volt több, abból tudok olyat amibe a 2 ütemű Detroit diesel motor kilépése után Rábát építettek, de a legszurohoz ott se nyultak. Annak az alsó légszűrőháza ráadásul ugyanaz volt, mint a Rába traktorokon. (Míg nem váltották ki magyar gyartmanyra, addig USA import volt.)
Mint az előttem szóló kolléga irta-ez egy sima billencs ,csak az eredetileg hátra billenthető,plató hátsó ajtó nélkűli,teknő vagy dömper szerű rakfelületet átalakitották gabonára.Kapott egy hátsó ajtót,meg szép nagy magasitást,hogy a szállitható térfogat a gabona-kukorica tömegéhez illeszkedjen...ennyi..