De jó, hogy valaki emlékszik ilyesmikre. :-) Mondjuk a BHJ-606, mint utolsó bekékülő nekem is megvan. Én ugyan '92-ben érettségiztem, de akkor még nem érdekeltek a Volán buszai. (Viszont már '86-ban ismertem az összes SzKV-s kékbuszt). Az első listámat a szegedi buszokról - csak a városiakról - csak '95-ben készítettem egy füzetbe, amit azóta is őrzök, de addigra már sok kocsi bekékült. Olyanokat jegyeztem fel a rendszámok mellé, mint az ajtók, utastéri világítás, ülések, kapaszkodók színe, váltó (akkoriban már mentek a botos ex-NDK-s gépek), melyikben volt csengőfény (nem sokban), melyik forgalomban maradt ex-SzKT-s gép mikor kapott volános fényezést. Van egy olyan feljegyzésem is a rendszámok mellett, hogy "felújított". Már nem emlékszem, de lehet, hogy ezzel épp az addigra már bekékült kocsikat akartam jelezni. Ebből vissza lehet keresni, hogy (sajnos a dátumokat sem írtam - de amatőr voltam, mi?) úgy kb. '96. körül mik voltak még sárgák Szegeden. (Ha van rá igény, ezt összeírhatom.) Ez a listám a HCT-kel befejeződik, a továbbiakat már nem írtam fel, mert az ezredforduló környékén inkább a villamosok érdekeltek csak.
Az ELM-395, ELR-401 viszont mintha az lett volna, legalábbis annak idején azt írta a délmagyar (ezeket a cikkeket sokáig kivágva őriztem, de azóta sem tudom, merre vannak).
Én úgy emlékszem, hogy az IAA/IDY Ikarus 280.40G-k a citromsárga kapaszkodósok orosz exportból visszamaradtak, így kerültek szegedre, mivel itt már a HBA/GOX/ és 2 másik rendszámú széria futott. Nekem annak idején ez jutott el érdemi információnak. Azért gondoltam leírom, mert láttam írtad "Más rendeltetési cél."
Nekem az alábbiak az emlékeim. 1992-ben egyszer csak megjelentek a városban (nyolcadikos voltam), eleinte az utasok nem tudták eldönteni, hogy felszálljanak-e rá, vagy sem, azt hittük mi is, hogy SZKV-s buszok, de azoknak ügye másféle volt a kékjük. Amit megfigyeltem akkoriban, hogy a két BOS-os még a régebbi kapaszkodókkal (toldásos végződések, illetve perselyes eltakarású felfogatások) és a sárgás típusú világos dekorlemezzel volt az utastérben szerelve, míg a CCP-k újabb kapaszkodókkal (hajlított végződések, konzolos felfogatások) és szürkés árnyalatú dekorlemezekkel volt szerelve. Egy időben arra is emlékszem, hogy voltak rajtuk kísérleti kijelzők is (ledekkel írták a számokat ki velük), meg eléggé ki voltak glancolva mindig. A CCP-869/ELR-440 pedig volt a volán reklámbusza. Aztán kezdődtek a kékítések, először a CMX-988, meg a CJN-438 kékült be a csuklósok közül, a szólók közül a CMX-849, meg az ABU-050. Arra is emlékszem, hogy voltak kisteleki felújítósok is, amelyeknek a kékjük sötétebb volt, és a biztosítószekrényre fel volt szegecselve egy kis tábla, hogy a kisteleki üzem újította fel őket. Ilyen volt az AEX-168 (itt pöttyös padlóval volt minden leborítva az utastérben, még a kerkékdobok is, BHJ-817, illetve volt egy ráncos 260-as is, amelynek mindhárom ajtaján alul is rajta maradt az alsó kisablak. Érdekesség volt még a BHJ-501 esete is, ahol meg a ráncos kocsiba tettek bele bolygóajtókat. A legutolsó bekékülő pedig a BHJ-606 volt.
Épp erre jártam, de a kérdésre határozott választ adni nem tudok, úgyhogy most aztán jól megszakértem. Én is arra hajlok, hogy ezeket a kocsikat ilyen fényezéssel rendelték, de csak azért, mert nincs tudomásom olyasmiről, hogy ezek az Ikarusok más rendeltetési helyre készültek volna, mint a Tisza Volán. Illetve még az a halvány sejtés áll támogatólag a véleményem mögött, hogy - mivel akkor még a teljes városi flotta sárga volt - egyszerűbb és olcsóbb lett volna ezt a néhány buszt sárgára fényezni alkalmilag, mint az egész flottát ezekhez igazítani. Ráadásul ez volt az az időszak, amikor a Volánoknál kezdtek a saját arculatok elterjedni az addigi egyensárgával szemben. (Itt megint kicsit bizonytalan vagyok, de 1992-ből teljesen biztos volános városi buszok tekintetében csak Pécs esetében vagyok abban, hogy élt a sárgától eltérő kék-fehér fényezés és esetleg már Salgótarjánban a piros-fehér fényezés.) Szóval konkrét és határozott infóm nincs, csak sejtésem :-(
A BOS és CCP voltak a szegedi helyi közlekedés első, gyárilag kék-fehéren érkező buszai. Azt akkor nem tudtam (és azóta sem tudom), hogy ez a színterv tudatos megrendelés volt, vagy készleten maradt buszok miatt lettek így befogadva-forgalomba állítva? Ugyanis a Zala volán és a Pannon volán komlói egységében is eredetileg kék-fehér színűek voltak az átvett 260-osok. A BOS témát korábban feldolgoztam egy fotóalbumban itt.
Rendszám: BOS-576 Gyártmány: IKARUS Típus: 260.06 /97 FŐ/ Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Rendszám: CCP-870 Gyártmány: IKARUS Típus: 260.06 /97 FŐ/ Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Rendszám: CJN-357 Gyártmány: IKARUS Típus: 280.06 , 280.52 /147 FŐ/ Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű nincs forgalomban
Túrtam egy kicsit az EAG archívumban, s találtam egy-két régi fotót a kocsiról. Sajnos a képek készítőjének kiléte ismeretlen előttem, de bízom benne, hogy nem bánja, ha ide feltöltök belőlük egyet. Az udvar gondolom ismerős:)
Tökéletesen írtad le! :) Amúgy meg az SZKTnak most is finaszírózási gondjai vannak, mi lesz ezután? Az alacsony bérröl nem is beszélve. Már így is leépítette a város a szegedi buszközlekedést.